С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Мирослав Долапчиев: Материалните стимули не са достатъчни за мотивацията на младите хора

За да се справим с недостига на кадри, инвестираме в развитието на хората без опит. Макар че тази стратегия не ни дава възможност за много бърз растеж, тя ни дава устойчивост и качество, коментира Мирослав Долапчиев, управляващ съдружник в IT компанията IBS
Share Tweet Share
Снимка

[Личен архив] 

IT секторът е един от най-динамично развиващите се в България, а липсата на кадри е едно от най-големите му предизвикателства. Затова компаниите от този бранш търсят всякакви варианти, за да привлекат опитните специалисти на пазара на труда и все по-често - сами да обучат и развият нови таланти. Опитват се да бъдат и все по-изобретателни в това да ангажират и да задържат служителите си. Как се справят с тези предизвикателства ще разберем от поредицата разкази на HR специалисти и мениджъри във водещи IT компании.

Тази седмица ви представяме коментара на Мирослав Долапчиев, управляващ съдружник на "Ай Би Ес България". Той работи по проекти, свързани с решенията за съвместна работа, комуникации и управление на знанието повече от 15 години. Присъединява се към IBS като директор на отдел Collaboration Services, а днес управлява всички софтуерни проекти на компанията. Ръководи процесите по анализ, проектиране, изграждане и внедряване на цялостни информационни системи за управление на знанието в български и международни компании.

Мирослав Долапчиев ще участва и в дискусионния панел "Как да привличаме, ангажираме и задържаме IT кадрите" в рамките на годишната конференция на "Кариери" и "Капитал" HR Innovation Forum, която ще се проведе на 20 октомври.

- Да привлечеш, ангажираш или задържиш IT специалисти – кое от тези три водещи предизвикателства за българските HR професионалисти в IT компаниите е най-голямо и защо?
- Всяка компания е различна. Има специфики, различни виждания и от там различен подход. Като IT компания, която развива бизнеса си предимно в България, за нас най-голямото предизвикателство е ангажираността.

Българският бизнес не винаги може да предложи вълнуващи проекти. От друга страна, организациите у нас имат да наваксват много по отношение на ефективност и ниво на автоматизация. Онези от тях, които разбират, че това е фактор номер едно за техния успех, не се скъпят да инвестират и предложат интересни проекти. Именно работата с подобни организации е ключът за нас в ангажирането на всичките ни сътрудници. Ние се опитваме да изграждаме уникална вътрешна култура в компанията, за която най-важният фактор за удовлетворение е успехът на нашите клиенти.

- Според вас кой е най-ефективният подход за подбор на IT специалисти в момента?
- Поставянето под общ знаменател за ефективност на подбора за всички компании според мен е невъзможно. За едни привличането на голямо количество кадри и последващо отсяване е успешен модел. За нас фокус са онези индивидуални качества, които показват потенциал за развитие и които са в резонанс с вътрешната ни култура.

- Кои подходи по отношение на подбора смятате, че вече са отживелица и не са ефективни и кои смятате, че са новите, иновативни начини в това направление?
- Конкуренцията за кадри е твърде ожесточена, за да се пренебрегне който и да е подход. Не мисля, че има нещо принципно ново в подбора. Обявите във вестника са се преместили в Интернет. Можем да водим събеседванията през уеб. Това е просто промяна на инструментите, не е нещо ново.

- От какви специалисти имате нужда в момента и какъв е по какъв начин се опитвате да ги търсите и привличате във вашата компания?
- Във всяка една сфера на нашата дейност имаме нужда от качествени човешки ресурси - инженери, бизнес аналитици, консултанти, маркетинг, продажби. Растежът зависи от хората. Опитваме се да привличаме с всички конвенционални средства, но най-вече разчитаме на непрекъснатото изграждане на името на компанията ни като символ на стабилност, просперитет и отговорност.

- Кои фактори според вас влияят най-много върху ангажираността на работещите в IT сектора?
- Същите фактори, които влияят върху ангажираността във всяка една професия с висока принадена стойност - смисъл в текущата дейност, визия за бъдещето, чувство за принадлежност.

Ако трябва да погледнем в бъдещето, то може би най-важно е да разберем как се променя ценностната система на професионалистите. Тенденцията е младите и продуктивни хора да поставят не толкова материални приоритети пред себе си. Материалните стимули не са достатъчни за тяхната мотивация. Ангажирането им с по-висша цел, често обвързана с просперитета на социалното общество, което е близко до тях, е най-силният им мотиватор да се присъединят към една или друга компания.

- По какъв начин се опитвате да ангажирате служителите във вашата компания? Разкажете за подхода си и инициативите, които имате.
- Предходният въпрос илюстрира разбиранията ни за основните мотивационни фактори. Ние не се опитваме изкуствено да създаваме други, а да насочим дейността и развитието на компанията, така че най-много да импонира на корпоративната ни култура. Нашето разбиране е, че следва да се търси хармония между бизнеса ни и социалната среда, а приоритетите на компанията да са съобразени с тази хармония. Ние не търсим служители, а съмишленици, с които заедно да се развиваме по нашия път.

- Как се справяте с недостига на IT кадри? Склонни ли сте да наемате млади и неопитни хора, за да ги обучавате и развивате?
- Недостиг на кадри има не само сред IT специалистите. Затова ние винаги сме разчитали на млади хора, в чието развитие инвестираме през годините. Макар че тази стратегия не ни дава възможност за много бърз растеж, тя ни дава устойчивост и качество. Моделът, който предлагаме на всичките ни сътрудници е възможност да се развият до най-високо експертно ниво, включително и до ниво професионални преподаватели в областите си на експертиза. Обикновено това е дълъг и нелек път, в който ние инвестираме съвместно с всеки наш колега.

- Какви са възможностите за обучение и развитие, които предлагате за служителите в компанията?
- В нашата област ние си партнираме с по-голямата част от водещите компании. С всяка една от тях сме изградили професионален път за развитие на нашите експерти. Нашите амбиции за развитие и обучение на служителите са само лимитирани от наличното време. Никога не сме икономисвали средства. Всяка инвестиция в обучение е най-добрата инвестиция. С основните ни партньори - IBM и RedHat, имаме програми за сертифициране на професионални преподаватели. Като за нас е приоритет и гордост непрекъснато на увеличаваме техния брой в екипа ни.

- Какво вече се смята за "стандарт" по отношение на допълнителните придобивки за служителите в IT сектора?
- Като мениджър в IT компания, честно казано - не знам. Дори не знам какво трябва да означава "допълнителни придобивки". Всеки един от нас дава определена принадена стойност със своя труд и за това получава определена компенсация. Всички "екстри" - ваучери, фитнес карти, гейм зали и прочие според мен са опити да се преобразуват компенсации с оглед ползване на данъчни облекчения. Без да критикувам този подход, за мен той носи твърде висока допълнителна оперативна тежест, за която отново всички трябва да платят. Ние имаме изградена строга, проста и праволинейна политика за компенсации, която дава възможност на всеки да развива собствените си интереси.

- Какво предлагате във вашата компания над тези стандартни придобивки?
- Това, което предлагаме, не са придобивки, а възможност да си част от общност с общи цели и споделена ценностна система. За нас това не е само основа за продуктивна съвместна работа, но и гаранция за удовлетворение от ежедневното общуване и забавление с колегите.

- Конкуренцията в привличането на кадри в IT сектора е голяма, затова често служителите получават все по-атрактивни оферти за смяна на работата. В този контекст – какво правите, за да задържите служителите си?
- Единственото, което правим е да отстояваме с постоянство принципите, върху които сме основали нашата компания - почтеност, уважение, справедливост, стремеж към усъвършенстване и отговорност. Акцентираме върху основите в работата и живота ни - смисъл, визия, чувство за принадлежност.


Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly