С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Как да направим компанията си иновативна

Ако искате да създадете среда на новаторство, изберете подход, който пасва на организацията, и разпределете ролите на хората според потенциала им
Share Tweet Share
Снимка

[Shutterstock] 

Въвеждането на иновации в корпоративна среда е труден процес, защото трябва да се преодолеят редица предизвикателства. При това те често се появяват паралелно.

Основният въпрос може да бъде сведен до: как да запазим фокус върху основния си бизнес, докато предизвикваме статуквото, и в същото време да направим така, че да поддържаме висок хъс и мотивация в екипа?

Изберете си модел за внедряване на иновации
Обикновено казваме, че отговорът зависи от вътрешнофирмената култура. Но също толкова важно е и да изберете онзи модел за внедряване на корпоративни иновации, който й пасва най-добре:

1. Сътрудничество между "стартиращите" и "зрелите"
Няма нужда компаниите да бъдат иновирани отвътре и с това да се нарушават компетенциите им за основния бизнес, ако вместо това можем да взимаме/купуваме идеи отвън. Те могат да дойдат от стартиращи компании или други с опит и подходящ пример, който може да бъде приложен успешно към бизнеса на нашата собствена организация. Идеята за работа със студенти, стартиращи компании и външни акселератори е стара, но все още работи успешно за много гиганти като Intel, Microsoft, BMW и др.

2. Фасилитатори от компанията
В компаниите, които извеждат иновационната стратегия като важна част от общата си стратегия, често има вътрешен екип от фасилитатори по конкретен метод или негова модификация, като напр. Design Thinking, Lean Startup, Agile и т.н. Функцията на тези екипи е да подпомага проекти в цялата компания, да организира вътрешни обучения с цел трансфер на знание и да стимулира иновациите. Обичайно в такъв тип компании има и специализирани креативни пространства, офиси или зали за иновации, които подпомагат дейността на екипа. Така работят в SAP, IBM, Telenor и др.

3. Вътрешни инкубатори и акселератори
Този модел е свързан с осигуряването на стимули за служителите да предлагат иновативни решения в работата си. При него им се предоставя възможност да отделят време, за да работят по свои проекти. Организират се и състезания - вътрешни и външни хекатони, игри и др., както и форми на инкубатори и акселератори на идеи, в които ментори и експерти помагат на малки вътрешни стартъп екипи да разработят идеите си. Компании, които ползват този модел, са Lufthansa, Audi, Bank of America.

Някои компании, като напр. Google, ползват и трите модела за внедряване на дух на иновативност в организацията. Това, което е важно да се има предвид, е, че всеки от тях е тясно свързан с хората в организацията и техните роли. Под "роли" не разбираме само формалните позиции в структурата на компанията, а специфични характеристики на индивидите в нея. Такива въвеждат изследователи като Том Кели и Джонатан Литман ("Десетте лица на иновациите") и Брейдан Кели ("Деветте иновационни роли"). За да протече процесът на внедряване на иновациите гладко и плавно, е добре да сте наясно и кой в организацията ви каква роля би могъл да има и за какво можете да разчитате на него.

Дефинирай ми иновация
Иновация е всяко нововъведение или значима позитивна промяна, която води до качествено подобрение на система или елементи в системата и се реализира с комерсиална или социална цел под формата на масов продукт, услуга или процес.

Определете ролите на хората в екипа
Според изследвателите, част от консултантската компания IDEO, Кели и Литман организациите могат да разполагат с десет типа иновационен капацитет на персонала. Сред тях е например "ролята" на "Антрополога" (Anthropologist), или човека, който винаги е близо до клиента и се рови дълбоко в неговите нужди, за да обясни поведението му. "Опрашителят" (Cross-Pollinator), или този, който успява да комбинира хора и технологии и да посее семената на добрите идеи, които да се превърнат в иновации. Или "Състезателят в бягане с препятствия" (The Hurdler), който непрекъснато се опитва да надскочи себе си и лимитите на всяка ситуация, за да подобри рекордите си. В списъка са още "Сътрудникът" (The Collaborator), "Опитният архитект" (The Experience Architect), "Сценографът" (The Set Designer), "Грижовният" (The Caregiver), "Разказвачът" (The Storyteller), чиито имена подсказват до голяма степен и същността на ролите им.

За разлика от Том Кели и Джонатан Литман Брейдан Кели говори за "роли" не толкова в антропологичен контекст, колкото в психологически. Той посочва девет профила, които играят съществена роля за стимулиране на иновационните процеси в организацията. Това са:

1. Революционерът (Revolutionary)
Служител, способен да променя статуквото, като отстоява своето мнение и не само споделя идеите си, но и държи да ги види в употреба.

2. Годен за редовна военна служба (Conscript)
Член на екипа, който има добри идеи, но отказва или не знае как да ги сподели или изрази.

3. Комуникаторът (Connector)
Този тип служители са добри в това да свързват хората с идеи в общ проект и да изслушват и създават проектен план.

4. Артистът (Аrtist)
Арт хората не винаги дават най-добрите идеи, но е безспорен факт, че те са най-добри в подобряването на идеите на другите.

5. Най-добрият "връзка с клиентите" (Customer Champion)
Мениджърите "връзка с клиентите", или, най-общо казано, търговците, разбират отлично нуждите на клиентите на компанията заради постоянния си жив контакт с тях. Затова те са важни и за иновациите.

6. Решаващият проблеми (Troubleshooter)
Това е служител с комплексни знания, който може да посочи и анализира качествено кои проблеми в какви стъпки могат да бъдат решени на всеки етап от една задача.

7. Съдията (Judge)
"Съдиите" са добри в пазарния анализ и имат интуиция за това кои продукти биха донесли печалба на компанията и биха се пласирали успешно на пазара.

8. Магьосникът (Magic Maker)
Това са хората, които могат да вземат една идея и да я реализират. Те виждат ясно проектния план - какви ресурси, какви срокове, какви етапи са необходими, за да се превърне хрумването в реалност.

9. Проповедникът (Еvangelist)
Хората с този профил знаят как да образоват служителите/колегите си и да им помогнат да разберат идеята и плановете на компанията добре. Те подкрепят реализацията на иновацията от началото до края, като убеждават "вътрешните клиенти" на компанията в нейната стойност.

Както се вижда от анализа на Кели, за да съществуват здравословни процеси, свързани с иновациите в една организация, тя трябва да развива иновационния си капацитет на екипно ниво, т.е. да има представители на максимален брой служители с различни профили. Нужно е и да се намерят точните роли на всеки от работещите в компанията.
Повечето големи организации бъркат най-вече в това, че се опитват да развиват предимно идеите, а не хората си.

Повечето големи организации бъркат най-вече в това, че се опитват да развиват предимно идеите, а не хората си. Затова е важно да се заложи на промотирането на нови знания и хората да се възпитават и интегрират в процесите, свързани с нови идеи и управление. Компании, които не успяват да интегрират всички служители в процеса на иновациите, твърди Кели, се провалят.
10 съвета за wannabe* иноватори

1. Създайте иновационна стратегия и план за работа. Отговорете си на въпроса: какъв тип иновации ще правите, какви услуги, продукти, процеси искате да подобрите? Предвидете необходимите срокове и ресурси.
2. Работете с хетерогенни екипи и разпръснете плана на много нива в компанията.
3. Фасилитирайте процеса - наблюдавайте, подпомагайте, развийте.
4. Концентрирайте се върху едно предизвикателство, в един момент, с всички ресурси. Например отговорете си на въпроса: как да намалим сметката за тока в офиса наполовина?
5. Подгответе се с аналогии от други индустрии и сфери на живота.
6. Ползвайте конкретен метод за генериране на идеи.
7. Отделете си време и място.
8. Внедрете и тествайте нови идеи.
9. Подарете идеите си на друга компания.
10. Тествайте идеи, които работят в други компании.

*от англ. - човек, който иска и се опитва да бъде като някой друг или да бъде част от определена група хора
Снимка

[Личен архив] 

Леона Асланова е експерт и консултант по иновации с над 10-годишен професионален опит. Те я основател на първата специализирана агенция за иновации в България "Иновейшън стартър", която в партньорство с "Капитал" организира форума Innovation Explorer, а в партньорство с Нов български университет - образователната инициатива "Академия за иновации".

Работила е като мениджър "Партньорски взаимоотношения" в "Мобилтел", мениджър "Продажби" в Инвестор.бг и директор "Връзка с клиентите" в "Нетуърк медиа". Завършила е Софийския университет "Св. Климент Охридски" с бакалавърска степен по българска филология и магистърска степен по теория на литературата, бизнес иновации във Виена към TAG Business School и mini MBA програма към PWC's Academy.

* Текстът е част от специалното издание на "Кариери" - HR & Management Innovations.

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly