Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

Тест: Овладяхте ли основните правила на бизнес етикета

Share Tweet Share

Лошите маниери могат да съсипят бизнеса". С това заглавие точно преди една година "Капитал Кариери" започна поредицата "Бизнес етикет".
Множеството въпроси, пристигнали през тези 12 месеца в електронната ни поща, доказват, че нашите читатели споделят тази констатация. И най-вече вярват, че "Капитал Кариери" може да им помогне да усъвършенстват своето поведение в делови ситуации. Резултатът: почти 90 съвета по конкретни казуси от всекидневното бизнес общуване, публикувани на нашите страници. Най-важните от тях сме събрали в теста в настоящия брой. Искрено се надяваме, че живият интерес към поредицата ще се запази.



1. Баджът с името се закачва на:
a. Левия ревер
б. Десния ревер
в. Няма значение

2. Ако мобилният ви телефон звънне по време на делови разговор, вие трябва:

a. Да се извините и да отговорите на обаждането
б. Да игнорирате позвъняването - имате гласова поща
в. Да сте изключил телефона си преди срещата

3. Запознавате двама души - мениджъра на фирма клиент и вицепрезидента на вашата фирма. Кой на кого ще представите?

a. Мениджърът на вашия вицепрезидент
б. Вицепрезидентът на мениджъра
в. Няма значение кой на кого, важното е да ги запознаете

4. Каните клиент на делова вечеря. Кой трябва да избере ресторанта?
a. Домакинът избира ресторанта
б. Питате клиента къде предпочита да отидете
в. Заедно избирате ресторант

5. Кога се обръщате към някого с малкото му име?
a. Когато и той се обръща към мен с малко име
б. Веднага - това демонстрира готовност за неформално общуване
в. Никога преди изрично да ми е разрешено

6. Вие (мъж) и вашата асистентка (жена) стигате входната врата на сградата, в която отивате на среща. Кой отваря вратата?
a. Вие й отваряте вратата, защото сте възпитан джентълмен, а тя е дама
б. Тя ви отваря вратата, защото сте неин началник
в. Отваря този, който пръв стигне до вратата

7. По невнимание изцапвате дрехите на ваш партньор, с когото сте на обяд. Как постъпвате?
a. Извинявате се, взимате собствената си салфетка и му помагате да почисти дрехите си
б. Извинявате се за несръчността и се отмествате, за да не се изцапате и вие
в. Извинявате се и предлагате да платите химическото чистене на дрехите

8. Вие сте жена и заемате висок пост във фирмата. Седнали сте във фоайето и разговаряте с колеги. Новоназначен служител, също с висок пост, идва към вас, за да ви се представи. Вие:

a. Ставате, подавате ръка, представяте се и представяте колегите си
б. Седите, подавате ръка, представяте се и представяте колегите си
в. Седите и подавате ръка

9. Ако в един ден сте поканени на няколко мероприятия, приемливо ли е да се "покажете" за малко на всички?
a. Не, явяване за малко е невъзпитано
б. Да, но останете поне 15-20 минути и, ако имате връхна дреха, непременно я свалете
в. Не, изберете само едно мероприятие, на което да отидете, а на другите помолете да бъдете извинени

10. Къде се слага чинията за салата или за хляб на официална вечеря?
a. Вдясно от чинията за основно ястие
б. Вляво от чинията за основно ястие
в. По средата над чинията за основно ястие

11. За пръв път сте в офиса на ваш партньор и на бюрото му виждате снимка на деца, които изглеждат на годините на вашите. Започвате "кратък разговор" за децата. Правилно ли е?
a. Да, защото всеки обича децата си.
б. Не. Личните теми не са подходящи за въведение в делови разговор.
в. Да, защото така завързвате непринуден разговор.

12. Група мъже и жени - мъж и жена от вашата фирма и мъж и жена от фирмата на ваши клиенти, пътуват в асансьора. Кой трябва да излезе пръв, когато асансьорът спре?
a. Първо жените
б. Няма значение
в. Този, който е най-близо до вратата

13. Разговорът е за политика. Вие не сте съвсем запознат с последните новини, но имате мнение за кмета на града. Подходящ ли е моментът да споделите мнението си и да разберете мнението на другите?

a. Разбира се, хубаво е човек да изразява мнението си
б. Изчаквате да чуете първо другите мнения, след това казвате и вашето
в. Избягвате да давате мнението си в разговори за политика

14. Как ще запознаете съпругата си с вашия изпълнителен директор?
a. Г-н Иванов, запознайте се със съпругата ми Мая Цекова
б. Мая, това е моят шеф Петър Иванов
в. Мая, запознай се с г-н Иванов. Той е нашият изпълнителен директор

15. На коктейл сте и не виждате познати сред гостите, които разговарят на групи. Домакинът, който може да ви представи, не е наблизо. Как постъпвате?
a. Заставате встрани и чакате да ви заговорят
б. Представяте се, започвате неангажиращ разговор по гореща политическа тема и раздавате визитните си картички
в. Заслушвате се в разговор на група гости и при удобен момент се представяте, за да се запознаете

16. Необходимо ли е да се изпрати благодарствено писмо след делова вечеря, на която сте бил поканен?
a. Обаждането по телефона на следващия ден е достатъчно
б. Изпращане на имейл е абсолютно достатъчно
в. Благодарствените думи в края на вечерята са достатъчни

17. Кой пръв подава ръка при ръкуване в делова среда?
a. Жената - мъжът трябва винаги да изчака жената първа да подаде ръка
б. По-високопоставеният по възраст или по ранг
в. Няма значение

18. Когато отидете на коктейл, трябва ли да поздравите първо домакина, преди да разговаряте с другите гости?
a. Да
б. Не

19. Представяте двама души един на друг, но внезапно забравяте името на втория. Какво ще направите?
a. Извинявате се тактично и отново питате за името на човека, чието име сте забравили
б. Оставяте двамата да се представят един на друг.
в. Представяте ги с длъжностите, които заемат, без да казвате имената им. Те сами ще си ги кажат по време на разговора

20. Представят ви на непознат. За да започнете "светски" разговор, можете ли да го заговорите за:
a. Предстоящите президентски избори
б. Най-новите лекарства за намаляване на холестерол, за които наскоро сте прочели в интернет
в. Ограниченията за пушачи-непушачи, въведени в България
г. Последния концерт, който сте посетили


 

Отговори:

1. б
2. в
3. б
4. а
5. в
6. в
7. в
8. a
9. в
10. б
11. б
12. в
13. в
14. a
15. в
16. a
17. в
18. б
19. а
20. г

* Кристина Крънчева е завършила швейцарското училище за етикет и международен протокол Institut Villa Pierrefeu. Има лиценз за консултант по корпоративен етикет и международен протокол от The Protocol School of Washington®, САЩ. Фирмата и "СМ консултинг" ЕООД организира обучения. Можете да и пишете на e-mail: etiket@capital.bg.

Share Tweet Share

Реклама

Реклама

© 2003-2018 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване ново. Политика за бисквитките ново . Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2018 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly