С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Наеми си поколение

Как да се превърнете в атрактивен работодател за поколението Z
Share Tweet Share
Снимка

[Shutterstock] 

Те са глобални, социални, визуално и технологично ориентирани. Непрекъснато са онлайн, изключително информирани са и имат много ясно дефинирани интереси. Поставят си цели, гонят амбициите си, знаят какво искат и как да го постигнат. По природа са трендсетъри - създават и налагат тенденции. Влияят на навиците и вкусовете не само на връстниците си, но и на родителите и дори бабите и дядовците си. Когато се появи нещо ново на хоризонта – било то "хай тек" джаджа, дреха или културен тренд - са сред първите, които ще го изпробват в личния си живот, за да видят как работи и дали може да ги направи още "по-куул" сред приятелите в онлайн общността им.

Социалните мрежи са техният втори, а понякога и първи дом – там се чувстват в собствени води. Изживяват се като минизнаменитости – лесно трупат онлайн последователи и се превръщат в лидери на мнение за брандове, компании и мениджъри, които се допитват до тях, за да бъдат в крак с времето. Съставляват близо 2 милиарда от световното население и не просто представляват бъдещето, а го създават клик след клик, "лайк" след "лайк". Сигурно сте се досетили, че става дума за родените в периода между средата на 90-те години и 2010 г. - представители на т.нар. поколение Z и познати още като дигиталното поколение. Те са вече тук и много скоро ще започнат да навлизат на пазара на труда. Но готови ли сте да ги наемете?

Още по темата: Експериментът с поколение Y

Ключът към опознаването и разбирането на специфичното за това най-младо поколение бъдещи служители е, че са израснали в период на глобални кризи, тероризъм и ускорени климатични промени. С други думи, приемат за даденост несигурността и непредвидимостта на средата, в която живеят. Така, повлияни от непрекъснатите катаклизми, които ги връхлитат, мислят много повече за бъдещето, отколкото предшествениците си. Но как изглежда то в техните очи и умове – това е въпросът, който HR мениджъри и ръководители си задават все по-често, за да превърнат компаниите си в привлекателен работодател за тях. Ето няколко начина, които според специалистите могат да ви помогнат да привлечете вниманието им.

#1 Бъдещето е "соушъл"
Технологичната революция е в разгара си. Докато предходното поколение, познато още като "децата на хилядолетието" или Y (родените между началото на 80-те години на миналия век и началото на новото хилядолетие), беше преходно, Z са изцяло дигитални. Те нямат никакъв опит, никакви спомени от аналоговата епоха. Никога не са познавали свят, в който хората да не са в постоянна връзка навсякъде и по всяко време. За тях да бъдат свързани 24/7 не е някакъв каприз, а начин на живот.
Още по темата: В ерата на "постоянните кандидати за работа"

Затова, за да управлявате успешно служителите от поколението Z, е необходимо да се научите да управлявате успешно техния естествен хабитат – социалните мрежи. Когато планирате подбора им, трябва да знаете чрез кои канали да достигнете до тях и да говорите на езика им, включително с емотиконите и съкращенията, които употребяват онлайн. Използвайте социалните мрежи не само като начин за контакт, но и помислете как да ги внедрите на работното място, за да опростите вътрешнофирмената комуникация и я направите по-близка до тази в личния им живот.

#2 Всичко е визуално
YouTube е Google на поколението Z – те виждат света основно в изображения и почти в никакъв текст, освен ако не е под формата на туитове в 140 символа или две изречения с прикачен гиф (от англ. GIF - анимирано изображение), изпратени в WatsApp или Snapchat. Затова работодателите трябва да се подготвят да получават все повече видео CV-та или визуални автобиографии. Добре е да помислят и за оформлението на обявите за работа, които ще приличат по-скоро на рекламни видеоклипове, отколкото на скучно описание с булети на основните изисквания към кандидатите.
Още по темата: Поколението Y отблизо

Тук няма място за притеснения или двоумене – израснали с риалити форматите и свикнали с мисълта, че на всяка улица и във всяка сграда има скрита камера, тези кандидати изразяват най-добре себе си чрез видео или селфи. Потокът от разнородни новини, който се излива ежесекундно в социалните мрежи, ги прави и изключително добри в обработката на информация. Така те ще очакват от работодателите да им предоставят същото ниво на технологично самообслужване и непрекъснат достъп до информация, каквато имат и в личния си живот.

#3 Човешко vs. дигитално
Въпреки зависимостта си от дигиталните технологии редица проучвания сочат, че служителите от поколението Z предпочитат комуникацията "лице в лице". В сравнение с децата на хилядолетието Z подхождат с много по-голямо уважение към авторитетите и властта, но биха се подчинили на нарежданията на шефа само ако са ангажирани емоционално и имат смислени и дори приятелски взаимоотношения с него. Затова и често пъти за тях границата между личното и професионалното е по-скоро размита.

Именно защото са израснали в несигурни времена, тези млади хора търсят структурата и предвидимостта както в общуването, така и във физическото пространство около себе си. Така те биха предпочели фирмена среда, в която правилата на комуникация са прозрачни и ясно дефинирани, а офисът е лесен за ориентиране и използване и поощрява, а не затормозява сближаването и контакта между колегите.
Още по темата: В името на хората

#4 Учене по време на работа
Това поколение повече от всяко друго ще се влияе от увеличаващата се пропаст между висококвалифицираните и неквалифицираните работници. Затова сред основните начини да ги привлечете е, като им предоставяте възможност непрекъснато да се развиват не само като им давате предизвикателни проекти, но и чрез различни видове обучения с фокус както върху техническите, така и върху нетехническите, или т.нар. меки умения – лична отговорност и поведение, работни навици, разрешаване на проблеми, управление на времето и междуличностна комуникация.

#5 Гъвкавост и здраве
Като се има предвид нуждата им да общуват непрекъснато и да са постоянно свързани онлайн, не очаквайте от младежите от поколението Z да се примирят със стандартно работно време "от 9 до 5". Освен това често ще им се случва да работят във виртуални екипи с хора, пръснати в различни географски и часови зони, с които ще общуват във всевъзможни часове – рано сутрин или късно вечер, за да свършат работа заедно. Затова работодателите трябва да са готови да им предоставят повече гъвкавост и свобода и да следят представянето им повече въз основа на успеваемостта на проектите, отколкото на изработените часове.

Също така Z изключително държат на личното си време, външния вид и здравето си. Затова, както показват редица изследвания, предпочитат работодатели, които се грижат за физическото благосъстояние на служителите си и им предоставят допълнителни здравни придобивки като застраховки, пакети за здравни услуги, карти за фитнес и спорт и пр.
Още по темата: Служителите "бумеранг"

#6 Работата е забавление
Представителите на поколението Z вярват, че кариерата е повече от работа и не служи само за да си плащаш сметките. Затова те са привлечени от работодатели с фирмена култура, която би им позволила да извличат забавление и лично удовлетворение от работата, а не само материални облаги. Изключително държат на личните, приятелски взаимоотношения в екипа, конструктивната и редовна обратна връзка от колегите и ръководителите, както и на получаването на публично признание, когато са постигнали положителни резултати в работата си.

Така че, ако сте сред компаниите, които не се ограничават само до прогнози за следващото тримесечие, а здраво са заковали поглед и в по-далечното бъдеще, започнете да се приготвяте още отсега за момента, в който ще отворите вратите си за представителите на поколението Z. Така бихте минимизирали възможните неприятни изненади, а възприетите нововъведения и промени биха ви дали сериозна преднина пред конкурентите ви.

* Текстът е част от специалното издание на "Кариери" - HR & Management Innovations.


Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly