С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

В допълнение към заплатата

Кои са топ 10 на най-често използваните и кои са иновативните придобивки за служителите на база наблюденията и пазарните проучвания на Aon
Share Tweet Share
Снимка

Допълнителните придобивки могат да са фактор за ангажиране на служителите, а понякога и за задържането и привличането на нови.

[pexels] 

Ангажираните и щастливи служители са сред най-важните предпоставки за успешен бизнес. За да има повече такива хора в една компанията, е важно те да се чувстват удовлетворени както от заплатата си, така и от отношението на мениджмънта към тях и контактите си с колегите, т.е. от фирмената среда и култура. Фирмите обаче все по-често се конкурират помежду си като добри работодатели и на полето на трети фактор, който също не е за подценяване – допълнителните придобивки.

Компаниите стават все по-иновативни в тази посока, така че наред със стандартните придобивки като допълнително осигуряване, застраховки или ваучери за храна вече предлагат и различни възможности за туризъм и почивка, понякога дори и в чужбина, ваучери за стаи-игри, служебни велосипеди и т.н.

На какво залагат работодателите
На база традиционното годишно проучване на Aon сред работодателите, както и пазарните ни наблюдения класацията на най-често използваните придобивки сред работодателите през последните няколко години изглежда така:

#1 Допълнително здравно осигуряване
Интересът към тази придобивка е обясним предвид особеностите, разбирай недостатъците на здравноосигурителната система в България. В този случай работодателят създава условия за редовни профилактични прегледи и вземане на навременни превантивни мерки. Ефектът - служителите оценяват подобни форми на грижа, а за организацията те имат смисъл и на превантивни мерки, които намаляват отсъствията по болест.

Сред най-предпочитаните пакети са:
- Профилактика и подобряване на здравето - включва профилактични прегледи и изследвания за установяване на здравословното състояние и ранна диагностика на заболявания
- Извънболнична медицинска помощ - първични и вторични прегледи при свободно избран лекар
- Болнична медицинска помощ - в случай на нужда от болничен престой
- Други здравни грижи за болните - например ползването на услугите на медицински сестри или рехабилитатори с цел ускоряване на оздравителния процес
- Възстановяване на извършени разходи за купуване на лекарства и помощни средства
- Стоматологична помощ
- Разходи за възстановяване на очила и преглед при офталмолог.

Всеки работодател преценява какъв да бъде обхватът на застрахователното покритие, като най-често преобладава комбинацията от пакет Профилактика, Извънболнична помощ и Възстановяване на разходи за купуване на лекарства и помощни средства. Тъй като това е една от най-разпространените придобивки, няма конкретен сектор, който да доминира при използването й - популярна е сред IT компании, но и такива в областта на производството, аутсорсинг услугите, фармацията, банки и финансови институции и др.

И все пак в компаниите, при които служителите са на средна възраст до 34 години, тя не се нарежда сред най-използваните и привлекателните. А това е обяснимо предвид факта, че всяко поколение има своите нужди. Затова и работодателите, които биха искали да предлагат атрактивни и оценявани допълнителни придобивки на служителите си, е важно да разработят пакета им, така че той в максимална степен да отговаря на нуждите на служителите.

#2 Ваучери за храна/спорт/SPA процедури
Ваучерите за храна са предпочитани от повече от компании, тъй като в този случай бизнесът може да се възползва от данъчни облекчения. До голяма степен те вече се превърнаха в "традиционна" придобивка.

През последните няколко години все по-често се осигуряват и ваучерите за спорт и инициативи, свързани с грижата за здравето на служителите. Така служителите имат възможност да избират какво, къде и кога да спортуват, както и да се възползват от редица отстъпки за стоки и услуги за по-качествен и здравословен живот. Статистиката сочи, че този вид придобивка е високо ценена от младото поколение и служители до 35-годишна възраст.

За хората на по-ключови позиции в компанията или за т.нар. таланти, т.е. тези, чийто принос е с висока добавена стойност, понякога се отпускат и ваучери за SPA процедури. На този етап обаче това не е толкова типична и широко разпространена придобивка.

#3 Намаления и преференции в различни търговски обекти
Все по-популярни стават и картите за отстъпка от различни търговски обекти. Често това са магазини за техника или спортни стоки, оптики, ресторанти или заведения за бързо хранене и т.н. Този тип придобивки се използват предимно от компании от IT сектора, аутсорсинг услугите и фармацията, както и от компании, които могат да си договорят някаква форма на бартер.

#4 Допълнителни дни платен годишен отпуск
Това е придобивка, която в последно време набира все по-голяма популярност в България. Прилага се при компаниите от IT сектора, където служителите могат да се радват на повече от законово установените 20 дни платен годишен отпуск. Използва се и от компании, които се занимават с производство, за мениджърските и инженерните им позиции.

Обикновено работодателите предоставят допълнително 5 дни платен отпуск. Често условие за получаването му е и работа в компанията за определен период от време.

#5 Служебен автомобил
Тази придобивка е относително популярна, но тя се осигурява само за част от екипа на компанията. Обикновено това са служители на високо управленско ниво - изпълнителен директор, член на борда на директорите и т.н. Популярна е и за служители, чиято позиция е свързана с продажби на продукти и услуги.

#6 Покриване на транспортни разходи за пътуване до работа
Тук се включват не само възстановяване на разходи за гориво, но и ваучери за такси и картите за градски транспорт от и до работното място.

#7 Гъвкаво работно време и работа от вкъщи
Популярна практика най-вече сред високотехнологичните компании. Обикновено работодателите дават свобода на служителите си да изберат кога да дойдат на работа (например в интервала от 8.30 до 10.00 часа), като условието е служителите да изработят 8-часовия си работен ден. Оценява се високо от служителите, част от поколенията Y и Z, които се славят с желанието си сами да контролират работното си време. Някои международни компании имат практика и за намалено работно време в петък или гъвкав работен график, стига да са изработени 40-те часа в рамките на работната седмица.

#8 Застраховка живот
В тази застраховка се покриват застрахователни рискове, свързани с живота и здравето на служителите. В покритието се включват следните рискове: смърт от злополука/заболяване; трайна нетрудоспособност от злополука/заболяване; временна нетрудоспособност от злополука/заболяване. Тя е най-използвана от производствени компании, тежка промишленост и такива, при които преобладават рискови професии.

#9 Обучения, избрани от служителя
Финансирането на обучения, избрани от служителя, може да бъде частично или изцяло. Покриват се разходите на курсове, които са свързани с развитие на професионални, лични умения, придобиване на квалификация, опресняване на знания по чужд език и т.н. Практиката все още не е широко популярна сред работодателите в България, но тепърва започва да се развива.

Това е придобивка, която се среща и сред компании с плоска организационна структура, която не може да предостави възможности на служителите да се развиват йерархично. В този случай работодателят предоставя възможността на служителите сами да изберат посоката, в която искат да се развият, като им "спонсорира" обучението.

#10 Допълнително пенсионно осигуряване
Обикновено компаниите го прилагат с цел дългосрочно задържане на служителите в компанията. Поема се изцяло от работодателите и е най-ценено от служителите на възраст над 45 години. Все още обаче в България тази придобивка не е широко разпространена и тепърва ще набира популярност.

Иновации и при придобивките
Макар че голяма част от придобивките са по-скоро традиционни, вече има примери и за по-нестандартни. Те помагат на компаниите и да се отличат, като им осигуряват допълнително конкурентно предимство пред настоящи или потенциални служители. Ето няколко примера за по-нетипични придобивки:
- Работа извън офиса – много компании наемат "офиси" на локации, далеч от забързаното ежедневие на големия град. Все по-често например се срещат работодатели, които предлагат на служителите си работа високо в планината или на морето за около седмица-две, където служителите могат да се откъснат от стандартните работна атмосфера. Често от тези условия могат да се възползват и техните семейства.
- По-кратка работна седмица – придобивка, с чиито въвеждане може да се похвали отново IT секторът. Свидетели сме на обяви, в които много често вместо стандартната 40-ова работна седмица работодателят привлича потенциални служители с 4-дневна работна.
- Самолетни билети до екзотична дестинация – обикновено се осигуряват за служитeля и още един член на семейството му.
- Билети за концерт/театър/забавление.
- Подаръци от фирмата за специален повод – рожден ден, сватба, раждане на дете и др.
- Застраховка пътуване в чужбина.
Защо придобивките са важни
Част от причините, поради които компаниите предлагат допълнителни придобивки, са:
1. Създаване на привлекателна работодателска марка и работно място за потенциални служители – Квалифицираните служители избират да отидат в тази компания, която виждат, че им предлага осезаеми ползи и се отличава от останалите. Допълнителните придобивки са точно такъв сигнал - компанията инвестира в служителите си и е стабилен работодател.
2. Задържане на служители - при равни други обстоятелства допълнителните придобивки могат да се окажат фактор, който натежава в избора не само дали да не се преместим на ново работно място, но и да останем на сегашното. Близо 60% от служителите в България споделят, че пакетът от придобивки, който работодателят предоставя, ще бъде ключов при решението да останат в дългосрочен план в компанията или да търсят нови възможности извън нея.
3. Заздравяване на корпоративните ценности и морал – понякога допълнителните придобивки са свързани и с колективното им използване, а по този начин те косвено помагат за засилване на корпоративния дух и сплотеността на служителите. Ако искате да постигнете подобен ефект, подбирайте придобивки, които имат такъв характер, например групови обучения, карти за спорт и т.н.
4. По-здрави служители – осигуряването на профилактични прегледи за служителите не само показва добро отношение към тях, но и може да намали отсъствията по болест. Здравите служители са и по-работоспособни, енергични и мотивирани. През последните години самите служители обръщат все по-голямо значение на здравето си и оценяват такъв тип придобивки все повече, особено такива, свързани с възможности за спорт.
Снимка

 

Гергана Ганчева е мениджър "Човешки ресурси" и ръководител на годишното проучване за най-добрите работодатели на "Аон България". Тя има близо 10 години стаж в областта на управление и развитие на човешките ресурси в консултантска компания Аon (преди Aon Hewitt). Участвала е в редица проекти за мотивиране на служителите, задържане и развитие на талантите, управление на организационната промяна и организационната култура, развитие на програми за възнаграждение и придобивки на персонала и т.н. Специализирала е в Германия, Холандия и Унгария. Завършва бакалавърска степен по социология и бизнес администрация и е магистър по трудови пазари и развитие на човешките ресурси.

* Текстът е част от специалното издание на "Кариери" - HR & Management Innovations.


Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly