С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

На тайна среща с HR-а

В софтуерната компания MM Solutions експериментират с нова инициатива за обратна връзка към мениджмънта и сплотяване на екипа
Share Tweet Share
Снимка

"Идеята за тайните срещи с HR-а се зароди от желанието ми за осъществяване на постоянен контакт със служителите на компанията в по-нетипична форма с цел подобряване на вътрешната комуникация и получаване на обратна връзка", обяснява София Медникарова, мениджър "Човешки ресурси" в MM Solutions.

[Shutterstock] 

"Заповядайте на среща в петък от 9 ч. в офиса на HR-а. Срещата е конфиденциална. Моля, запазете поканата в тайна от колегите си. Повече информация ще получите на място."

Какво ще си помислите, ако получите мейл с подобно съдържание от HR мениджъра на компанията, в която работите? Уволнение? Има някакъв повод за мъмрене? Или пък може би ще ви предложат нещо специално, за което не трябва да научават колегите, за да не се чувстват пренебрегнати? При всички случаи сигурно ви е любопитно какво предстои...

Всъщност става въпрос за нова инициатива на софтуерната компания MM Solutions, чиято цел е да провокира хората в екипа й да дадат открита обратна връзка към работодателя си по всякакви теми - от условията на работа, през взаимоотношенията с колегите и преките ръководители, включително и да предложат какво и как искат да бъде променено. И само осем месеца след началото на експеримента се оказва, че тайните срещи с HR-a не само са полезна провокация в това отношение, но и помагат за опознаването и сплотяването на екипа.

HRSM
Автор на инициативата е HR мениджърът в софтуерната компания – София Медникарова. Оригиналният си подход тя нарича HRSM или HR Secret Meetings, но се шегува, че абревиатурата може да се разкодира и като HR Sofia Mednikarova.

"Идеята за тайните срещи с HR-а се зароди от желанието ми за осъществяване на постоянен контакт със служителите на компанията в по-нетипична форма с цел подобряване на вътрешната комуникация и получаване на обратна връзка", коментира Медникарова. Всъщност по образование и предишен опит тя е социолог и познанията й за начина на функциониране на фокус групите я вдъхновява да приложи подобен подход и към тайните срещи с хора от екипа на компанията.

Инициативата стартира тази година, през февруари. Срещите се провеждат всеки последен петък от месеца. Към момента са организирани 6, с паузи през лятото. Участвали са близо 46 души, или към 25% от екипа на компанията. Любопитно е, че всички успяват да запазят тайна за срещите и все още има хора в компанията, които не подозират за тях, споделя Медникарова. А в случая това е добре, тъй като целта й е да продължи да предизвиква максимално откровена, истинска и непринудена реакция по време на сбирките.

Да разбулим мистерията
Но какво всъщност се случва на една такава тайна среща? Стандартно на нея присъстват до 8 души от различни отдели и екипи, т.е. хора, които по принцип не работят заедно и не се познават много добре. Задължително един от участниците е новоназначен служител, за да може да бъде приобщен още с постъпването му.

В началото на срещата HR мениджърът им разкрива "тайната" - защо са извикани и какво предстои. После всеки от участниците се представя на групата - с какво се занимава в компанията и какво го вълнува извън нея, като личната информация е въпрос на индивидуална преценка. "Целта ми е да ги накарам да се опознаят и да научат повече за себе си - не само с какво могат да си бъдат полезни в работата, но и доколкото е възможно, да си станат по-близки като хора", обяснява Медникарова. Самата тя е първият човек в групата, който разказва за ролята си в компанията и за нещата, които я вълнуват през свободното й време, за да ги предразположи да "стопят ледовете".

Във втората част на срещата участниците трябва писмено да отговорят на два въпроса: Имат ли някакви положителни или негативни коментари, които биха искали да споделят с мениджмънта; Имат ли препоръки какво и как да се промени на работното им място? Отговорите им са в отворена форма и при пълна анонимност. "В случая за мен не е важно кой какво е казал, а какво биха искали да подобрим", казва Медникарова. Като част от тази обратна връзка например са получили коментари и конкретни препоръки за подобряване на условията на труд, изразено е желание да се провеждат обучения на служителите и т.н. Всички те са взети под внимание, като вече има и две конкретни инициативи, по които се работи активно и скоро ще бъдат реализирани. Така например от компанията планират да наемат ново помещение, където да създадат поисканата стая за активности с тенис на маса, джаги, дартс и т.н. Предстои да бъде създадена и библиотека с техническа литература, която да е от полза на всички служители.

Третата част от срещата вече е с акцент работата в екип. Тук Медникарова им е подготвила различни игри, с които да ги накара да се опознаят и сработят и дори да научат повече за компанията, докато в същото време се забавляват. Така например една от скорошните задачи, които им възлага, е да опишат процеса на приготвяне на лютеница... Всъщност това е адаптация на пример, който дава в TED лекция специалистът в областта на бизнес визуализации Том Вуйец. Той кара различни хора да опишат в картинки процеса по препичане на хляб. Оказва се, че за нещо на пръв поглед толкова просто и ежедневно се получават много различни описания просто защото всеки от нас има индивидуална представа и съответно обяснение за всяко нещо, включително и за това как да си приготвиш тоста (затова следващия път бъдете по-търпеливи с колега, който представя идеите си по начин, различен от вашия, затваряме скобата).

В същото време експериментът на Вуйец показва и че груповите описания на процеса са много по-детайлни и ясни от индивидуалните рисунки, понеже съчетават подхода и гледната точка на много повече хора. Затова и препоръката му е да се експериментира с подобен подход - групово мислене и визуално описване на процесите - и за типични бизнес задачи в една компания, защото така ще бъдат намерени най-добрите решения. В конкретния случай Медникарова предлага забавния вариант на задачата - с описание на приготвянето на лютеница, като по този начин не само успява да предразположи хората да се сработят, но и самата тя стига до изводи кой как работи в екип, кой има лидерски потенциал, кой е по-избухлив и т.н. В рамките на друга среща обаче тества концепцията и в по-бизнес ориентирания й вариант като кара участниците да подготвят рекламен флайер за компанията.

На финала на срещата, която стандартно протича час и половина, всички участници попълват анкетна карта дали намират формата за полезен. Дават и препоръки как да бъде доразвит. "До момента всички са дали изключително положителна обратна връзка", отчита София Медникарова. И добавя, че една от честите препоръки, които получава, е такива срещи да се провеждат по-регулярно.

Равносметката дотук
Причината тайните срещи да са толкова харесвани и действително да работят - както за обратна връзка към мениджмънта, така и за сплотяване на екипа - са много и са разнородни. Една от "кукичките" е усещането за нещо тайно и приключенско още с получаването на поканата. Медникарова се опитва да го запази и по време на самата среща, като залага на създаването на непринудена, приятелска обстановка. За целта "гостите" винаги са посрещани с някаква дори и дребна почерпка, а в стаята, в която ги посреща, е създадена творческа атмосфера.

Да предразположиш екипа е въпрос на личен подход и отношение, като по думите на Медникарова към момента всички участници са подхождали достатъчно открито в комуникацията и са се забавлявали. "Обикновено служителите с по-дълъг стаж в компанията са по-склонни да дават обратна връзка и предложения какво и как да бъде подобрено", споделя наблюденията си тя.

От позицията на HR-а е доволна, че не само самата тя е опознала по-добре част от колегите си, но и те се опознават и сработват по-ефективно. На практика това се оказва и форма на тиймбилдинг с нулев бюджет, признава Медникарова.

"Преминалите срещи само затвърдиха намерението ни за провеждането им и в бъдеще. Имам намерение да развия формата, но в никакъв случай да го прекратяваме", казва HR мениджърът на MM Solutions. Една от идеите й е да започне да ги провежда и някъде извън офиса. Затова и се надява, че след като ръководството вече е показало, че оценява ефективността на подхода, ще може да разполага дори и с минимален бюджет, за да продължи да организира още по-интересни, приятни и полезни тайни срещи между хора от компанията. А ако и на вас идеята ви харесва, можете да експериментирате с нея и във вашата компания.

* Текстът е част от специалното издание на "Кариери" - HR & Management Innovations.


Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly