С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Елена Маринова: Когато всеки има свободата да разгърне потенциала си, и компанията, и хората вървят напред

Има увеличаващ се недостиг на талант на всички нива, още повече при изискванията за комбинация от трезв и улегнал стабилен подход плюс свободна мисъл, креативност и поемане на рискове, коментира президентът на софтуерната компания "Мусала софт"
Share Tweet Share
Снимка

"Демотивират ме злите и мрънкащи хора, но с времето задобрявам в избягването им.", споделя Елена Маринова

 Фотограф: Велко Ангелов

Елена Маринова е президент и съдружник в софтуерната компания "Мусала софт". Тя е член е на управителния съвет на Българската асоциация по информационни технологии (БАИТ), председател на комисията по образование, част от борда на Американския университет в България и e-skill посланик на Европейския съюз. В периода 2005 - 2009 г. е била вицепрезидент на Българската асоциация на софтуерните компании (БАСКОМ). Маринова участва в проекти, свързани с разпознаването на България като международна IT дестинация. Ангажирана е и с дейности, посветени на популяризирането и подпомагането на развитието на българския бизнес климат, IT образованието, науката, иновациите и предприемачеството. Носител е на специалната награда за устойчив бизнес в категория "Предприемач" в конкурса за млади бизнес лидери Next Generation през 2011 г. Притежава бакалавърска степен по икономика, както и магистърска степен по стратегическо управление от Софийския университет "Св. Климент Охридски".

Г-жо Маринова, кои според вас са тенденциите, които ще оказват все по-голямо влияние върху мениджмънта - и на хора, и на процеси?
- Животът като цяло, индустрията в по-голяма степен и със сигурност софтуерният бизнес, за който най-вече са валидни следващите редове, се движат с все по-голяма скорост и по-къси цикли. Това се отразява естествено и на хората, и на процесите. Успоредно има увеличаващ се недостиг на талант на всички нива, още повече при изискванията за комбинация от трезв и улегнал стабилен подход плюс свободна мисъл, креативност и поемане на рискове. Към това добавяме и глобализацията с нейните нови правила.

Вие самата какво правите, за да се адаптирате към тях? Дайте конкретни примери. Споделете иновациите, които правите в тази посока.
- В "Мусала софт" сме свикнали да работим на гребена на вълната заради типа клиенти и проекти, които имаме, и много често създаваме, улавяме, адаптираме тенденции, преди те да станат масови, и пилотираме нови идеи непрекъснато. Така например от години прилагаме концепцията за динамични оценки и обратна връзка за представянето на хората в компанията, а не веднъж годишно – едва през последната година тази практика започна да си пробива масово път, включително в големите корпорации.

Друго направление, по което активно работим в момента, е комбинацията от процеси, технологии и култура, която да позволи работа в истински виртуални екипи с реална комуникация и непрекъсваема връзка между тях. Маркирам повърхностно само две големи теми, зад тях има серия изключително интересни детайли, експерименти, планове, успехи и неуспехи, които сме видели и преживели. Едно от основните предизвикателства, за да се случват те, са нагласата на хората и корпоративната култура – едновременно единомислие и усещане за екип, когато става дума за основни ценности и цели, и иновативност, проактивност и предприемачески дух при измисляне на концепции и решаване на задачи. Създаването на тази култура правим с обучения вътре и вън от компанията, социални събития и най-вече като интегрирана част от работния процес всеки ден.

Какъв е вашият подход за изграждане на екип, мотивиране и ангажиране на хората, с които работите?
- Създаването на добър екип започва още преди той да се появи. Сега е модерно да се говори за работодателска марка – както и да го наречем, имиджът на компанията вътре и навън играе решаваща роля за привличането и задържането на хората, които са част от и градят корпоративната култура. Защото, от една страна, за да е взаимен успех, всеки новодошъл в организацията трябва да се впише в нея и да извлече развитие за себе си, а от друга, да допринесе за нейното израстване със своята индивидуалност. Оттам нататък идва цикълът добри колеги, интересни клиенти и проекти, обратна връзка, коригиране на грешките, празнуване на успехите, обучения, социални активности, стабилна визия и много експерименти във всяко направление. Като всеки нов "оборот" допълва и развива предишния. Много важен елемент е, че съвсем не е задължително всичко това да се случва спуснато "отгоре" надолу. Нещо повече - колкото по-добра е средата, толкова повече са активностите, които се появяват от хора и екипи на всички нива.

А вас самата какво ви мотивира? И какво правите, когато загубите мотивацията си за работа?
- Аз съм любопитен и отворен към света човек. Всичко ми е интересно, не помня кога за последен път ми е било скучно... Демотивират ме злите и мрънкащи хора, но с времето задобрявам в избягването им.

Едно от основните предизвикателства на съвременните мениджъри е постигането на баланс между работата и личното време. Вие успявате ли да го постигнете и как?
- Чувала съм за хора, които са постигнали свещения баланс, но не съм срещала такива. Което ме кара да се съмнявам в съществуването му. Пък и на кого му трябва баланс вместо коктейл от работа и лично време?

Какво правите, за да поддържате висока ефективност в работата?
- Няма такова нещо като висока ефективност. Винаги може повече, има една добра сентенция по този повод: "Ако всичко е под контрол, значи не се движиш достатъчно бързо."

А как подхождате при делегирането на задачи? В кои случаи предпочитате да не делегирате?
- Опитвам се да делегирам максимално. Високото ниво на контрол е за нови, неясни територии. В "Мусала софт" имаме много силни професионалисти и когато всеки има свободата да разгърне потенциала си, и компанията, и хората вървят напред. Не е лесно, не винаги се получава магически, разбира се.

Какъв съвет бихте дали на младите хора, които са в началото на кариерата си?
- Бъдете любопитни, опитвайте много, намерете си интересна работа и колеги, помислете си дали парите са средство или цел за вас и се отнасяйте към тях по съответния начин.

Коя е книгата, която четете в момента?
- Георги Бърдаров, "Аз още броя дните". Със стартиралото миналата година и вече успешно разрастване на "Мусала софт" с развойни центрове на Балканите започнаха да ми бъдат особено интересни геополитическите процеси тук и многопластовите взаимоотношения между народите ни. Иначе "Аз още броя дните" е роман, но провокира и съвсем не романтични размисли.

А коя е книгата/книгите, която/които смятате, че трябва да прочете всеки, който търси кариерно развитие във вашия сектор? А книгата, която винаги бихте препоръчали?
- Книги, статии, блогове, постове в социални мрежи, конкуренти, партньори чета много и непрекъснато и като че ли нямам любима "професионална библия". Интересни и смислено да бъдат четени са както класическите бизнес теории, така и абсурдно крайни идеи – всъщност не е ясно кое от двете ще е по-неприложимо утре, а и винаги има какво да се научи.

*Интервюто е част от специалното издание на "Кариери" HR&Management Innovations.


Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly