С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Кои компетенции ще ви направят конкурентни на пазара на труда

Новото столетие не принадлежи на експертите и аналитиците, а на изобретателите, комуникаторите и холистиците
Share Tweet Share
Снимка

30% от професиите на 2020 г. все още не съществуват.

[Shutterstock] 

Компанията ви има отворена мениджърска позиция. След прецизен подбор до финала достигат двама кандидати. И двамата имат безупречна професионална биография във вашата сфера, отговарят на всичките ви изисквания за знания и умения и предоставят отлични препоръки. Единственото, по което се различават, са начин на мислене и възприятие. Единият е аналитичен, прецизен, последователен, способен да работи с детайли. Другият е креативен, стратегически ориентиран, способен да види цялата картина, нестандартен в идеите си.

Кого ще предпочетете?
Разбира се, задачата е доста опростена – в действителност изборът зависи от много други неща: функции на позицията, цел, култура на организацията, климат в екипа, задачите и проблемите. Никога компетенциите не са така идеално разграничени и все пак, ако изключим тези условности, какво подсказва интуицията ви?

Според проучване, направено през април 2011 г. в социалната мрежа LinkedIn, 66% от отговорилите са на мнение, че водещи за успеха на която и да било позиция са компетенциите, които притежава вторият кандидат от примера. Участниците са експерти в областта на човешките ресурси и изпълнителни директори. Сред тях има икономисти, математици, инженери, счетоводители.

Определено бях изненадана от резултатите. В 7-годишната си практика в подбора непрекъснато ми се налагаше да оценявам логическо мислене, прецизност, организаторски способности, последователност и предвидимост. Фаворити бяха онези кандидати, които в най-висока степен бяха развили тези компетенции. Утвърдени и известни компании често отхвърляха изключителни професионалисти заради нестандартното им мислене и способността им да оспорват моделите.

Концептуалният век, в който влязохме в началото на 2000 г., изправи организациите пред нови предизвикателства, а кризата, която връхлетя света през 2008 г., катализира необратими промени, които изискват развитието на доскоро пренебрегвани компетенции. Новото столетие вече не принадлежи на експертите и аналитиците, а на изобретателите, комуникаторите и холистиците.

Какво ще ви отличи от множеството?
Редица изследователи и практици се опитват да открият кои са онези качества и компетенции на талантите в една компания, които да гарантират не само оцеляването й, но и постигането на по-високи резултати, диференцирането й от множеството.

Според Даниел Голмън (Emotional Intelligence, Daniel Goleman, New York: Bantam Books, 1995), такава водеща компетенция е емоционалната интелигентност, измервана с т.нар. коефициент на емоционална интелигентност (Emotional Intelligence, EQ). В проучванията си той доказва, че EQ е с много по-висока предиктивна стойност за успех на работното място от IQ.

Проучване на Харвардския университет, проведено от Ричард Мурнан, показва, че новите компетенции са: способност за решаване на сложни проблеми по алтернативен начин или "мислене извън кутията" и способността за комплексна комуникация.

Даниел Пинк пък описва в последната си книга (The Whole New Mind, Daniel Pink, New York, 2006) шест способности, които той нарича сетива. Те гарантират предизвикателна кариера на притежателите си и просперитет на компаниите, които оценят ключовата им роля.

Това са:

#1 Дизайн – функционалност, заредена със смисъл
Във века на изобилието не е достатъчно просто да задоволяваш потребност. Необходимо е продуктът ти да обвързва емоционално. Цената и качеството останаха в Индустриалния век. Сега трябва да се диференцираш отчетливо, за да оцелееш. И един от начините е дизайнът."Ние не създаваме автомобили, ние правим движещи се произведения на изкуството, които демонстрират любовта на шофьора към качеството", казва директорът на BMW Крис Бенгъл. За да създадем добър дизайн, е необходимо да бъдем креативни, да отворим въображението си, да умеем да съчетаваме различни елементи в едно ново цяло.

#2 История – не само аргументи, но и нещо, което да ги обедини
Историите фокусират върху това, което логическата мисъл пропуска. Те събират в едно информация, познание, контекст и емоции. Историите са най-мощното оръжие за пренасяне на опит и познание. Когато зад един факт стои история, ние сме по-възприемчиви и паметовите следи, които остават, са трайни и дълбоки. Човешката памет е организирана така, че да възприема и запечатва по-лесно истории. Способността ни да разказваме ни предоставя възможност да пренасяме опит.

#3 Симфония – не само фокус, но поставяне на множество парчета по местата им
Това е способността ни да откриваме връзка и взаимоотношения между на пръв поглед несвързани неща. Умението да видят голямата картина и да открият перспективата преди останалите често е отличителна черта и силно развита компетенция на "звездите" в екипа. Това, което ги откроява от посредствените служители, е по-ниската степен на дедуктивно мислене и по-развитата интуиция, зад която стои умението им да съчетават различни подходи и да правят разнообразни неща.

#4 Емпатия – доколко умеете да съпреживявате емоциите на хората около вас
Дали векът на технологиите и компютризацията не са довели до закърняване на този дар? Защото логиката и разума са нищо без чисто човешкото зад тях. Компютърът може да замести дедуктивното ни мислене, но не и емоцията. Емпатията е основна за всички професии, свързани с комуникация и хора. Тя е онази способност, която създава доверие и ни доближава до станалите.

#5 Игра – не просто забавление, а начин за учене
Игрите развиват нашата способност да учим как да работим с отделни факти или елементи и да ги манипулираме по начин, който ще ни донесе най-голяма полза.

Например лекари, които прекарват средно по три часа седмично, играейки на видеосимулации, които не са свързани с професията им, правят 37% по-малко грешки в лапароскопски операции и са 27% по-бързи. Играта е пряко свързана с хумора и смеха. И двете са в основата на понижаване на стреса, агресивността, критичността. Те са и елементи на доброто лидерство.

#6 Смисъл – опознай себе си
Хората имат вече достатъчно, за да живеят, но не знаят защо да живеят. "Голямата цел в живота на човек не е да избягва болката или да търси удоволствието, а да открие смисъла", казва австрийският философ, психиатър и психолог Виктор Франкъл. В постматериалистичния век на преден план излиза желанието за себепознание и самоактуализация. Търсенето на цел и значение се превръщат в приоритетни и изместват парите и добрата кариера. Търсенето на смисъла е умението да вложиш силните си страни в нещо, което харесваш и което е много по-голямо от самия теб.

Зад тези шест способности лежат редица компетенции и функции, които притежава всеки от нас. До момента курсът на развитие на обществото и икономиката са стимулирали усъвършенстване на по-различни качества и характеристики. Промяната отвън изисква и промяна в нас. Необходимо е да стимулираме закърнялата и спомагателна роля на дясната хемисфера. Нейните функции раждат компетенциите на XXI век:
- креативност
- проактивност
- емоционална интелигентност
- конвергентно мислене
- холистичност
- контекстуалност
- синтез
- нестандартно мислене.

Съществува начин да променим себе си. Да се замислим означава да направим първата крачка. Да експериментираме – това е втората. Да разчупим стандартите и да погледнем отвъд програмираното означава, че вече съществуваме според изискванията на бъдещето. Според последни проучвания повече от 30% от професиите на 2020 г. все още не съществуват. От класификаторите ще изчезнат голям брой длъжности, които могат спокойно да бъдат заменени от работата на компютър. Безработицата ще расте главоломно. Единственият начин, който ни гарантира конкурентност на пазара на труда, е да развием компетенции, които са неусвоими от изкуствения интелект. Предизвикайте себе си и бъдете проактивни.

Кои компетенции на служителите ще изведат организацията на следващо ниво в развитието й?
8% - аналитични умения
14% - рационално мислене
66% - холистичен подход и креативност
6% - внимание към детайла
6% - логическо мислене
Източник: LinkedIn
Снимка

 

Петя Попова е управляващ директор за България на консултантската компания в областта на човешките ресурси MTAC. Германското дружество е специализирано в предлагането на услуги в областта на обучение и развитие, оценка на персонала, коучинг и подбор на високи позиции.

Преди да заеме поста през септември тази година, тя беше директор "Човешки ресурси" в компанията за маркетингови проучвания Gemseek Group. Попова има близо 10-годишен опит в областта на човешките ресурси: подбора, обучението и развитието на хора, стратегическо консултиране и коучинг. Тя е сертифициран специалист в системата за оценка на потенциал Hogan Assessment System. Освен това е и съпрезидент на Фондацията за развитие на правосъдието - неправителствена изследователска организация, работеща за развитието на правосъдието и правното образование.

Има магистърски степени по "Социална и юридическа психология", както и по "Клинична и консултативна психология" от Софийския университет "Св. Климент Охридски".


Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly