С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Подборът на таланти и маркетингът стават все по-свързани

Потенциал за намиране на кадрите, от които се нуждае пазарът, има сред по-възрастните или дори пенсионираните, хората с увреждания, инвалидите и мигрантите
Share Tweet Share
Снимка

[Shutterstock] 

Кои ще са най-важните HR тенденции през 2017 г. и най-вече тези в областта на подбора на персонал и мениджмънта? Какво да направите, за да имате успешна кариера през новата година? Допитахме се до HR специалисти от водещи компании за подбор на персонал. Отговорите им ще публикуваме в поредица от текстове на Karieri.bg всеки вторник, както и в HR колонката на "Кариери" във в. "Капитал Daily" всяка сряда. Тази седмица коментарът е на Надя Василева, управляващ директор на "ManpowerGroup България".

Най-важната HR тенденция през 2017 г.:
Годината на "максимално отвореното работно място"
Промените на работното място се увеличават с невиждани досега скорост и размери в резултат на сложна комбинация от фактори - от неблагоприятните демографски характеристики до всеобхватния ефект на глобализацията и технологичните революции. Всички те създадоха една изключително несигурна бизнес среда и буквално извадиха от равновесие пазара на труда. Говорейки за България в частност, трябва да имаме предвид, че през следващите 20 години страната ще загуби 1 милион работещи – част от тях няма да са живи, друга част ще се пенсионират, но за съжаление няма да има достатъчно млади хора, които да ги заместят. Да не забравяме и работоспособната българска диаспора, която не е никак малка, и големия брой хора, които не работят, но и не търсят работа.

Ето защо най-съществената тенденция през 2017 г. ще бъде максималното отваряне на работното място, "разнообразието в единството". Обективната бизнес логика ще принуди българските работодатели масово да се обърнат към всички работоспособни хора. Има нужда повече жени да се присъединят към работния свят, защото техният потенциал все още не е изчерпан. Има нужда всички дискриминирани групи да се присъединят. Тук визирам хората с увреждания, които могат да работят и дистанционно, по-възрастните и вече пенсионирали се кадри (т.нар. служители бумеранг), както и големия брой способни имигранти, които биха помогнали да заместят този 1 милион, чиято липса би сринала икономиката ни. Разбира се, ще са нужни инвестиции по отношение на тяхното обучение и подготовка за съответната работа, но те ще са минимални в сравнение със загубите, които един бизнес рискува да понесе, ако не запълни свободните си позиции.

Тенденциите в подбора:
Вече говорим не за подбор, а за маркетинг на подбора
Предвид нуждата от нови източници на служители работодателите ще започнат да таргетират по-активно различни социални мрежи и нямам предвид само отделни онлайн групи. Те често ще слизат офлайн, за да си общуват директно с училища, асоциации от завършили студенти, посетители на различни социални събития, които на пръв поглед може да нямат нищо общо с бизнеса им, но там могат да привлекат потенциални служители. Ето защо налагането на атрактивна работодателска марка ще става все по-голям приоритет за работодателите – те ще търсят алтернативни, нови, необичайни, но ефективни начини да привличат кадрите, от които имат нужда. Вече не говорим за "подбор на човешки ресурси", а за "маркетинг на подбора".

Най-търсените знания и умения:
"Меките" умения все още са дефицитни
Според годишното ни проучване за недостига на таланти на ManpowerGroup през 2016 г. цели 62% от работодателите в България са имали проблем да запълнят свободните си позиции, което е с 12% повече в сравнение с миналата година. Основните причини за срещаните трудности са липсата на твърди умения (квалификации, свързани с определени задачи, ИТ, езикови и математически умения), липсата на кандидати и липсата на меки умения (професионализъм, ентусиазъм, междуличностни умения, гъвкавост). Петте категории най-трудни за намиране кадри през изминалата година бяха квалифицираните работници, инженерите, шофьорите, работниците в сферата на ресторантьорството и хотелиерството и лекарите и други здравни професионалисти. Обърнете внимание, че в топ 5 не фигурират мениджърските позиции. В същото време бизнесът ще продължи да търси и, надявам се, култивира дефицитни меки умения като целево ориентирано мислене, креативност, аналитичност и емоционална интелигентност предвид постоянно променящата се бизнес среда.

Новостите в мениджмънта:
Ще нараства значението на управлението на виртуални екипи
Следващата година ще се пенсионират много хора от поколението на бейби бумърите и техните места ще бъдат заети от по-млади професионалисти, така че компаниите трябва да започнат да се подготвят сериозно за тази промяна. От една страна, този преходен период ще "освежи" областта на мениджмънта, тъй като милениалите (родените между 1980 г. и 2000 г. - бел. ред.) са много по-отворени към новите неща и съответно взимат по-смели и бързи решения, но от друга, те не са кариеристи в смисъла, с който сме свикнали, и голяма част от тях предпочитат да развиват индивидуалните си умения, отколкото лидерски. Това ще доведе до дефицит на мениджъри и подозирам, че следващата година те ще се върнат на челните позиции в класацията на най-търсените професии и в България. Друга тенденция в областта на мениджмънта ще бъде управлението на виртуални екипи поради растящата популярност на почасовата и дистанционна работа и огромния брой фрийлансъри, който ще продължи да нараства чрез онлайн групи и специализирани платформи.

Съвет към търсещите работа и по-добра кариера:
Не спирайте да развивате уменията си
Фокусът на всички трябва да е върху непрекъснатото развитие на търсени и нови умения, което да позволи на хората да променят посоката и скоростта на кариерата си и да са годни за наемане по-дълго време. Днес не е важно колко дипломи и квалификации имаш, защото те не гарантират интелигентност и адаптивност в една нова среда. Ето защо успешният кандидат ще бъде този, който поеме лична отговорност за своя кариерен път и покаже енергия, страст и положително отношение, независимо какви са обстоятелствата.
Снимка

 

Надя Василева е управляващ директор на "ManpowerGroup България". Преди да се присъедини към компанията през 2006 г., е била директор на отдел "Покупки" в "Метро кеш енд кери България". Преди това в продължение на 10 години заема позицията мениджър "Бизнес развитие" на дейността за потребителски и офис продукти на 3M Company. От 1993 до 1996 г. е директор "Маркетинг и продажби" в телекомуникационните компании "Мобиком" и след това в "Мобилтел". Има магистърска степен по икономика от УНСС и магистърска степен по бизнес администрация от City University in Seattle, САЩ.


Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly