С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Отговор на казус: Как да се справим с нарцистичните колеги

Отчитайте успехите, давайте признание и предоставяйте поле за развитие и повече свобода за действие на подобрен тип служители, съветват експертите
Share Tweet Share
Снимка

[Shutterstock] 

Всички сме попадали на този профил - колега, който си върши работата добре и точно затова е важен за фирмата, но в същото време е прекалено егоцентричен и с него се работи трудно. Как да се сработим с колегата "нарцис"? Какво е нужно да направи мениджмънтът на компанията, за да регулира отношенията в екипа? Ако го уволни, от това ще пострада бизнесът. Ако обаче проблемният колега не коригира поведението си, резултатът пак би бил негативен, понеже останалите членове на екипа биха сменили токсичната си среда с по-приятно работно място. Накратко това е и казусът, който получихме на редакционната поща. Потърсихме конкретни съвети от гледната точка и на HR специалиста, и на мениджъра. Ето как те коментираха ситуацията и препоръките, които дадоха, в случай че и вие се борите с подобно предизвикателство.

Отчитайте успехите на служителя, но и поставяйте граници

Виктор Билянски, основател и главен технически директор на софтуерната компания ScaleFocus; носител на наградата "Най-ангажиран с управлението на хората организационен лидер на 2016 г." на Българската асоциация за управление на хора (БАУХ)

Снимка

 

Синхронизирането на различни характери за работа в екип винаги е било трудна и амбициозна задача. Работейки съвместно с колеги, всеки трябва да подхожда с доверие и търпение към професионализма на другите. Крайностите в отношението винаги биха повлияли негативно на екипната динамика. Накратко дилемата тук е дали да жертваме мотивацията на лоялни и добри служители за сметка на успехите на един отличен професионалист, който обаче е и труден характер.

От опита ми в управлението на добри, но нарцистични професионалисти мога да споделя, че е важно отчитането и признанието на успехите им, за да се чувстват значими, но паралелно с това е добре да се поставят граници, с които те не бива да злоупотребяват. Спрямо моята гледна точка мога да очертая два подхода към създалата се ситуация:

Организация на работните задачи
Организирайте работата така, че служителят да има повече свобода за вземане на решения и съответно отговорности. По този начин е възможно да се постигне онова усещане за независимост, което постоянно търси. Съответно комуникацията ще бъде в посока на това, че ще получи допълнителни облаги спрямо политиката на компанията, след като постигне добро ниво на взаимодействие и комуникация както извън компанията - с клиентите, така и вътре в компанията – с колегите. Неформални срещи извън работната среда и тиймбилдинг също ще бъдат полезни.

Работа със специалист
Работата с коуч е друг подход, който смятам, че би могъл да бъде представен като специална възможност да разгърне потенциала и да подобри комуникацията си. Това, че специалистът се справя прекрасно с работата с клиентите, говори, че той притежава необходимите качества да постигне същото и с колегите си при правилния коучинг. Целта на коучинга е да се фокусира върху индивидуалната ситуация на служителя, да му помогне да изясни ценностите и целите си, които ще допринесат за допълнително професионално и лично развитие. Добрата работа в екип ще направи въпросния колега още по-успешен в живота.
Проявете емпатия и ангажирайте служителя с целите на компанията

Анелия Попова, старши бизнес партньор "Човешки ресурси" в софтуерната компания SBTech; носител на наградата "HR изгряваща звезда на 2016 г." на БАУХ

Снимка

 

Поведението, описано в читателския казус, е присъщо за колеги, които са силно центрирани в собствената си значимост и често наричаме нарциси или егоманиаци. За съжаление подобни прояви могат да бъдат токсични и да съсипят цялата организация, да навредят на бизнеса и да накарат най-талантливите служители да напуснат. Работата с този тип хора обаче може да бъде и изключително удовлетворителна, тъй като те биха направили всичко, за да успеят да свършат със задачата си навреме и по-най-добрия възможен начин. Те често успяват да съвместяват правенето на няколко неща едновременно.

Каква е причината?
Според психологията най-важното нещо, което трябва да знаем за колегите нарциси, е, че имат много ниска самооценка и като цяло постоянно търсят одобрение от околните. Агресията обаче е тяхната защита. Колкото и добре да се справят с работни задачи, дълбоко в себе си винаги остават неудовлетворени от резултата, защото смятат, че не е достатъчно добър. Всяка допусната грешка, дори и най-малката, оставя у тях болезнен отпечатък за несправянето им със задачата. Възможно ли е тогава наистина да се работи успешно с "нарцис"? Отговорът категорично е да.

Какви да се справим с последствията?
По повод на казуса винаги има три пътя на развитие за всеки служител, който създава сътресения в организацията – елиминация, адаптация или развитие. Със сигурност на пръв поглед елиминацията е най-лесното и често срещано решение. Ако обаче човекът, който сме наели, е типичен нарцис, а ние искаме той да остане при нас заради резултатите му, е важно да го ангажираме с целите на организацията, пречупвайки ги през неговата собствена реалност, за да сме сигурни, че ще бъде достатъчно мотивиран.

От опит мога да споделя, че работата с такива хора е изключително предизвикателна и интересна. Най-доброто, което можем да направим, не е да ги изолираме напълно, а да се опитаме да намерим баланса. Би било добре да оповестяваме публично всеки техен успех и ако има възможност, да им дадем власт, като ги обградим с малък екип до 2-3 души, за чиито резултати те да са пряко отговорни. По този начин ще получат така желаното развитие и авторитет, към който се стремят. Това ще е полезно и за членовете на екипа, защото ще научат много нови неща и ще работят по зададени високи стандарти. От гледна точка на маркетинга тези хора биха ни свършили идеална работа за целите на изграждането на работодателската марка (employer branding) навън, защото обикновено са харизматични оратори с висок професионализъм.

Със сигурност всеки от нас е различен и в рамките на една организация има множество проявления на различни характери. Ако обаче имаме колега нарцис, ключово за работата с него би било проявата на емпатия от наша страна, да се вслушваме добре в това, което казва, и да не пропускаме да го поощряваме. По този начин ще получим най-бърза интеграция на подобен тип човек.
Изпратете и вашия казус на karieri@karieri.bg, за да потърсим съвет от специалист. Още казуси, свързани с пазара на труда, както и предложения за решаването им, можете да намерите тук.


Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly