С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Тим Дул: MBA студентите вече не търсят само по-висока заплата, но и смисъл в кариерата си

MBA дипломата от реномиран университет не излиза евтино, затова кандидатите трябва да преценят как планират да финансират обучението си, преди да кандидатстват, коментира представителят на компанията за образователни услуги QS и редактор в TopMBA.com
Share Tweet Share
Снимка

Търсенето на съответствие между перспективите на университета и на студента е важен аспект в процеса по прием за MBA, казва Тим Дул.

[QS] 

Тим Дул е представител на международната компания за образователни услуги Quacquarelli Symonds (QS), която всяка година съставя международната класация на университетите QS World University Rankings и организира информационни образователни събития като QS World Grad School Tour. Освен това той е и редактор в специализирания сайт за MBA образование TopMBA.com. Има богат опит в областта на потребителската журналистика и е работил за издания като StartUs Magazine и Metro News US. Завършил е история и латиноамерикански изследвания.

Променило ли се е и как MBA образованието през последните години?
- Все повече нараства броят на индустриите и бизнесите, които търсят хора, завършили MBA. Това важи както за младите компании и стартъпите, така и за малките и средни предприятия. Смятам, че подготвянето на студентите за това как да се възползват от това разнообразие от възможности е в основата на някои от най-големите промени в MBA образованието пред последните години.


Забелязва се, че в много от водещите университети броят на завършилите, които са наети от технологични компании, е сравним с наетиtе от консултантски и финансови фирми. В някои от тези учебни заведения дори могат да се намерят специализирани MBA програми, подготвящи студентите за работа в конкретна индустрия, като например спорт, здравеопазване, маркетинг на луксозни стоки. Освен ръст на завършилите MBA, които стартират собствени компании, се наблюдава и увеличение на тези, които започват работа във вече съществуващи стартъпи или в млади малки и средни предприятия. Така например възпитаниците от випуск 2015 г. на Бизнес училището към университета "Харвард", които се присъединяват към стартъпи, са 9% - почти 2 пъти повече, отколкото през предишната година.

Водещите бизнес училища не подминават тези промени. На конференция, проведена между водещи институции в САЩ, деканът на бизнес училището към Колумбийския университет Глен Хъбард отбеляза следното: "Смятам, че всички се развиваме към свят, в който ще има много повече потенциални работодатели и в който няма да можем да разчитаме само на търсенето на служители от големите организации".

Причината за тази промяна изглежда двустранна. Първо, търсене има от страна на работодателите, опитващи се да останат конкуренти в бързо променящите се бизнес среди, независимо от това в коя индустрия оперират. Те често се нуждаят от хора, завършили MBA, които да помогнат на компанията да разбере по-добре глобалните тенденции и особеностите на индустрията, което да улесни излизането й на международния пазар.

На второ място, има търсене и от страна на самите студентите. Те вече не се задоволяват единствено с получаването на по-висока заплата и мениджърски позиции, а искат това, което правят, и областта, в която работят, да са им страст. Освен това те все повече се интересуват от това какво може компанията да им предложи по отношение на работната култура и социалната отговорност и устойчивост.

Насочилите се към MBA образованието в повечето случаи са хора, които искат да проучат нови кариерни възможности, а най-добрите бизнес университети им предоставят този шанс - било то чрез избора на курсове, практически учебни проекти или кариерни услуги, с което помагат на студентите си да разберат какво искат най-много от бъдещата си кариера. За да постигнат това, те трябва непрекъснато да преосмислят съдържанието на курсовете, които предлагат, и да се уверят, че то отговаря на изискванията както на работодателите, така и на студентите. В противен случай те биха били неспособни да оправдаят цената на обучението и дипломата, още повече когато броят на извънуниверситетските мениджърски курсове и отворените онлайн обучения нараства все повече.

Как се е променил процесът на кандидатстване за MBA в сравнение с миналото?
- Смятам, че по същество кандидатстването за MBA не се е променило значително. Някои специфики зависят от страната, в която искате да учите, но въпреки това от вас в повечето случаи ще искат да представите CV, мотивационно есе, препоръки и резултати от стандартизиран тест като GMAT. Най-често следва интервю с представителите на отдела по прием на университета.

Въпреки това в рамките на този формат има университети, които изпробват различи методи за оценка на кандидатите. Така например някои от тях предпочитат студентите да подават есетата си под формата на видео, за да могат да получат по-добра представа за личността им. Други пък са намалили изискванията за есе или са променили въпроса към него, така че да бъде отворен за различни възможности за интерпретация според индивидуалността на всеки от кандидатите. И в двата случая университетите предизвикват кандидатите да представят себе си по открит начин и да демонстрират с какво се отличават от останалите.

По отношение на стандартизираните тестове GMAT остава най-разпознаваемият и изискван от топ университетите, но все повече се използва и GRE. Някои университети приемат и двата, но това задължително трябва да се провери, когато проучвате условията за кандидатстване. Има дори бизнес училища, които не държат да бъде положен някой от двата теста, стига да отговаряте на други критерии, като например определен брой години реален трудов стаж или предишни академични постижения.

Що се отнася до интервютата, някои университети нямат нищо против да ги провеждат по Skype, още повече предвид факта, че не всички кандидати могат да дойдат на място в кампуса. Други дори се уговарят с бивши възпитаници, които да водят интервютата и впоследствие да докладват на отдела по прием за резултатите, като по този начин университетът разбира дали кандидатът ще се впише в културата на институцията и ще бъде добро попълнение в MBA програмата. Без съмнение, търсенето на съответствие между перспективите на университета и на студента е важен аспект в процеса по прием за MBA днес.

Колко студенти се захващат с предприемаческа дейност след дипломиране?
- Годишното проучване върху тенденциите при кандидатстването на QS показва, че около 30% от кандидатстващите за MBA в световен мащаб включват идеята да започнат свой бизнес и да станат предприемачи на определен етап след дипломирането сред причините да се насочат към такъв вид образование. Въпреки това броят на хората, които директно правят това, след като завършат, обикновено е значително по-малък. Така например в доклада за 2015 г. на QS става ясно, че средният процент на завършили MBA, които веднага след дипломирането си започват свой бизнес, е 2,4% сред 85 университета в САЩ и Канада.

Снимка

Преди да кандидатствате за MBA, проучете репутацията, акредитацията и доколко работодателите във вашата сфера на дейност биха оценили подобен тип квалификация, съветва Тим Дул.

[freepik] 



Този показател изглежда доста нисък в сравнение с 30%, които първоначално записват MBA програмите с тази мотивация. Въпреки това MBA предприемачите не са само тези, които стартират бизнес, незабавно след като напуснат кампуса на университета. Много избират да го направят малко по-напред във времето, вероятно и предвид разходите, които им е коствало обучението. В допълнение тези 2,4% не включват тези, които се присъединяват към вече съществуващи стартъпи след дипломирането с намерението да натрупат повече практически опит, преди да започнат своето собствено начинание.

Има и университети, в които този процент на завършили, които веднага стартират свои фирми, е много по-голям от средните 2,4%. Според докладите за реализацията на випуск 2015 г. в университети като испанския IESE и MIT Sloan в САЩ около 6% от завършилите тръгват по този път, докато във Висшето бизнес училище към Станфордския университет този показател достига 16%. В този ред на мисли не е изненадващо, че много MBA програми се развиват така, че да обхванат повече методи за подпомагане на студенти, които искат да стартират собствен бизнес. В същото време тази тенденция кара бившия декан на Станфорд да обърне специално внимание на тези, които записват MBA с прекалено много фокус върху предприемачеството, и да подчертае задачата на университетите да гарантират, че студентите им ще оценят пълния набор от възможности, с които разполагат.

До каква степен наличието на стипендии или други форми на спонсорство се отразява на търсенето на дадена MBA програма?
- Смятам, че таксите за обучение и наличието на стипендии винаги ще се отразяват върху търсенето от страна на студентите. Това са критични съображения за много кандидати от цял свят, които им помагат да направят избор и да преценят дали дадената програма е подходяща за тях, а впоследствие да се ограничат до няколко формата на обучение и университета.

MBA дипломата от реномиран университет не излиза евтино, затова е от същинско значение кандидатите да преценят как планират да финансират обучението си, преди да кандидатстват за някоя програма. Търсенето на стипендии е голямо и това става ясно от проучването на QS от 2015 г., в което 65% от участниците от цял свят заявяват, че планират да финансират образованието си с някакъв вид финансова помощ. Според същото проучване 55% са кандидатите в глобален план, за които водещ фактор при избора на програма е наличието на стипендии или финансова помощ, като този фактор се нарежда на второ място след 64%, които вземат решение въз основа на международното признание, което има дипломата от дадения университет в конкретна държава.

През последните няколко години, в които икономическа нестабилност се усеща на много места по света, голям брой бизнес училища започнаха да работят усилено, за да увеличат размера на финансовата помощ, която могат да предложат на новодошлите MBA студенти. Интересен пример от тази година е Щатският университет на Аризона - след като там стартират инициатива, която гарантира, че всички приети за MBA програмата през есента ще получат стипендия, кандидатурите нарастват със 163%.

Като цяло обаче университетите предоставят по-скоро частична, отколкото пълна финансова подкрепа за MBA програмите и кандидатите често установяват, че трябва да търсят допълнителни начини за финансиране, като например заеми.

Какъв е съветът ви към мениджърите, които обмислят да запишат MBA?
- Моят съвет, който идва най-вече от опита ми от разговори със студенти, бивши възпитаници и преподаватели от бизнес училища по целия свят, е да се уверите, че знаете защо искате да учите MBA. За да го направите, ще трябва да проучите какво може да ви предложи този вид образование.

Разбира се, има основни ползи, които са еднакви за всички участници, но специфичните ползи, които всеки се надява да постигне за себе си, могат да се различават значително от човек до човек (било то кариерна промяна към конкретна индустрия или локация или пък преценяване дали предприемаческият живот е подходящ за вас). Много неща се случват в бизнес училищата, от които студентите да се възползват, за да извлекат максималното от преживяването. Много бивши възпитаници смятат, че трябва наистина да разбереш кой е основният ти фокус, особено когато си се насочил към традиционния присъствен формат на обучение.

Да сте наясно с това предварително ще ви помогне да намалите броя на бизнес училищата и програмите, за които искате да кандидатствате. Не е въпрос само да се опитате да влезете в университета, който смятате, че е с най-добра репутация. Освен да проверите доколко дадената програма се радва на определена репутация и има съответната акредитация, важно е да проучите и дали потенциалните ви бъдещи работодатели биха оценили квалификацията, която ще придобиете. Освен това имайте едно наум, че различните бизнес училища и различните курсове, опции и методи на обучение, които те предлагат, са подходящи за различни хора. Вземайки предвид и количеството работата, която ще положите за придобиването на тази степен и потенциалните разходи, които ще ви коства, дължите на себе си да отделите възможно най-много време на вземането на това решение.


Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly