С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Днес служителите очакват работодателят да ги поддържа конкурентоспособни

Теодор Панайотов, главен изпълнителен директор на Coursedot и лектор в конференцията HR and The Future of Work, пред "Кариери"
Share Tweet Share
Снимка

Идеята, че човек ще работи на едно място цял живот, в повечето случаи е отживелица, казва Теодор Панайотов

 Фотограф: Надежда Чипева

Теодор Панайотов е основател и управител на Coursedot - една от най-големите дигитални платформи за технологични курсове. Той има 10-годишен опит в индустрията на технологичните обучения първо като инструктор, а впоследствие и като мениджър "Бизнес развитие" за една от най-големите трейнинг компании в Европа. Панайотов е и един от най-младите CCSI инструктори (Certified Cisco Systems Instructor) и CCIE експерти (Cisco Certified Internetwork Expert) в Европа. През 2013 г. е приет в Global Solutions Program на Singularity University и, връщайки се в София, основава Singularity University Sofia Chapter. Той е и единственият сертифициран експерт по експоненциални организации у нас и главен директор "Информационни технологии" на Атлантическия клуб в България.

Панайотов ще бъде сред лекторите на конференцията HR and The Future of Work: Management Challenges по темата "Бъдещето на корпоративните обучения". Годишната конференция на "Капитал" и "Кариери" ще се проведе на 25 октомври в Sofia Event Center. Повече за програмата и лекторите на форума, сред които е HR гуруто Дейв Улрих, както и визионери от EY, IE Business School, ICAP Group и др., можете да научите в сайта, както и във Facebook страницата на събитието. Ранната продажба на билетите е до 30 септември. Официален хаштаг #HRfuture.

Г-н Панайотов, смятате ли, че корпоративните обучения все още са важни и защо?
- Разбира се, че са важни! Все пак човек не спира да се учи в момента, в който излезе от училище или университет. Светът се променя, излизат нови технологии. В момента теми като дигитална трансформация, преместване на услуги в облака, блокчейн, DevOps и много други са важни за редица компании. Успоредно с новите теми имаме вечни теми като мениджмънт на екипи, меки умения и т.н.

Какви са основните тенденции в областта на фирмените обучения?
- Наблюдаваме непрекъснато движение към дигитализация и оптимизация на цените. Наши партньори като Udemy, Skillsoft и Simplilearn предлагат огромно портфолио от дигитални обучения. Има известно обезличаване на самите трейнинг компании, особено в света на технологичните обучения, тъй като портфолиото, което предлагат, е в общи линии същото за всички. Все още обучението е и война за вниманието на служителите. Част от големите производители на софтуер усещат тенденциите и дигитализират и канибализират собствените си пазари за обучение, преди някой друг играч да ги е изместил.

Какви видове иновации можем да очакваме в тази област в близкото бъдеще?
- В момента си партнираме с няколко компании, които имат работещи платформи за обучения във виртуална или аугментирана реалност (VR/AR). Тези технологии са интересни и дори забавни, но не са приложими за всички ситуации. Например един от нашите партньори изгради обучения по сигурност на нефтени платформи във виртуална реалност и от това има реална полза. В други случаи обаче сме виждали просто забавни и не толкова полезни модели на обучение с VR/AR. Светът е заринат от учебно съдържание. Събирането и подреждането му е предизвикателство. В момента разработваме платформа за машинно учене (от англ. - machine learning), която сравнява абстрактни концепции в курсовете, които предлагаме, и препоръчва съвместими обучения, които не са в обучителна пътека, построена от човек. Има и интересни разработки в областта на изкуствения интелект, които биха могли да заместят или допълнят учебното съдържание и преподавателя, но засега са сложни и трудно скалируеми.

Каква е ситуацията, която наблюдавате сред фирмите в България, и как бихте я сравнили със случващото се в други държави?
- В България, както и в цяла Европа, наблюдаваме свиващи се бюджети за обучение. И тук, както навсякъде другаде, има глад за кадри. Бих казал, че няколко училища и частни академии в България произвеждат добри кадри сравнително бързо. Има една приказка, че няма безработни програмисти. Същото важи за мениджъри на проекти, IT специалисти, специалисти по информационна сигурност и много други. Дупката, която наблюдаваме, е растежът на хората в самите компании – именно затова ние работим само с бизнес клиенти. Странно е, но наблюдаваме липса на комуникация между трейнинг отделите на компаниите.

Какви промени все още трябва да се случат, за да се модернизират фирмените обучения и да станат релевантни за изискванията на бъдещето?
- Голяма част от обученията са релевантни. "Бъдещето вече е тук, само че не е равномерно разпределено", казва Уилям Гибсън. За съжаление част от темите, които трябва да вълнуват компаниите тук, започват да ги вълнуват няколко години след подобни компании в Западна Европа или САЩ. Дигиталната трансформация е нещо, което засяга всеки бизнес в различна степен, с различни технологии. Липсва общият курикулум, картата, която да води компаниите в един свят, в който единственото гарантирано нещо са промените. Част от големите производители на софтуер и хардуер имат такова съдържание, но не намира добър пазар тук.

По какъв начин новите технологии и социалните мрежи влияят на корпоративните обучения?
- Има доста успешни примери – BlueKiwi на Atos, Slack, Facebook for Business, Google Apps, Office 365 и т.н. Има и доста неуспешни опити на големи компании да копират успешните проекти, корпоративни чатове, социални мрежи и инструменти за колаборация. Като цяло всеки ползва нещо и невинаги софтуерът, който е препоръчан от компанията, е този, който служителите използват. Често срещаме т.нар. Shadow IT – софтуер, който служителите ползват и не им е предоставен от компанията, което носи своите рискове.

Мнозина кариерни експерти твърдят, че отговорността, включително и финансовата, за обученията все повече се измества от работодателя към служителя. Вие как гледате на подобни твърдения?
- От една страна, всеки е отговорен за собственото си бъдеще и подобно твърдение звучи много освобождаващо за компаниите. От друга, не съм съвсем съгласен. Току-що се върнах от САЩ, където имах срещи с редица от водещите инвестиционни фондове в сферата на образователните технологии (EdTech). Всички говорят за т.нар. Tours of Duty – това, че ние вършим една работа няколко години, а след това вършим друга в същата или в друга организация. Идеята, че човек ще работи на едно място цял живот, в повечето случаи е отживелица. Днес служителите очакват работодателят да ги поддържа конкурентоспособни за следващата им позиция.

Кои са най-големите грешки, които компаниите/мениджърите допускат при въвеждането и провеждането на фирмени обучения?
- Въпреки че се твърди обратното, за част от компаниите е важна основно цената на обучението. Само по себе си това не е лошо, но често води до сравняване на ябълки с круши. Големите компании използват няколко предпочитани доставчика, които от своя страна имат метод за ценообразуване от типа "Вземи от потребителя колкото можеш му измъкнеш" (Charge the customer whatever you can get away with). В България, която е много чувствителен пазар към цената, сме имали случаи, в които водим обучение в затворена група при наш клиент, с инструктор, книги и лаборатории от Европа, на цена по-ниска от "предпочитаните" доставчици, включително и вътрешна академия. Надявам се скоро хората, които разпределят трейнинг бюджетите, да разберат, че т.нар. стилове на учене (от англ. - Learning Styles) не работят. Бяха оборени преди няколко години, но все още различни "специалисти" и "консултанти" спекулират с тях.

Как може да се измерва най-ефективно резултатът от фирмените обучения?
- Това е въпросът, на който повечето хора, отговарящи за трейнинг бюджети, не успяват да дадат директен отговор. Една от стандартните опции е методологията на Къркпатрик. Тя работи, но е сравнително бавен и скъп процес, който изисква участието на хора, интервюта, срещи и т.н. Все повече платформи за дигитално обучение следят абсолютно всяко действие на обучаващият се – къде е кликнал, колко пъти е гледал дадено съдържание и пр. Има постоянни микротестове, за да е ясно, че човекът го е разбрал. Разбира се, сертификациите остават валидни в част от случаите, но тежат все по-малко. Обикновено обученията се свързват с някакви KPIs (от англ. key performance indicators – ключови показатели за изпълнение – бел. ред.), които са важни за компанията и се следи тяхното подобрение след обучение.

От какъв вид обучения ще имат нужда поколенията на бъдещето – Y, Z и Алфа?
- Аз самият съм представител на поколението Y. Мисля, че едно от нещата, които научаваме по трудния начин, е, че светът не се върти около нас. Важно е всеки един млад човек (и дете) да се научи да мисли критично и да се научи да учи. Това е нещо, което масово липсва в подготовката, и много хора гледат на обучението като на необходимо зло. Предвид това, че много от технологиите се движат по закона на Мур – съотношението цена/производителност се удвоява на всеки 12 - 18 месеца, важно е да можем да отучваме стари догми и съдържание и да сме отворени към нови модели и теми. Голяма част от професиите, които децата ни (Z- и Алфа-поколенията) ще работят, все още не са измислени.


Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly