С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Професиите на бъдещето ще бъдат по-скоро творчески

Маркус Хайнгертнер, основател и управляващ партньор на dignit.at и лектор на конференцията HR and the Future of Work
Share Tweet Share
Снимка

"Традиционните организационни задачи ще бъдат автоматизирани от софтуера и работата на HR специалистите ще бъде фокусирана много повече върху това да създават условия за процесите на промяна и развитие на служители", казва Маркус Хайнгертнер.

[Личен архив] 

Маркус Хайнгертнер е основател и управляващ партньор на консултантската компания за дигитални стратегии dignit.at. Той е и основател на стартъпа usetwice.at, с който е и пионер на икономиката на споделянето в Австрия. Завършил е executive програмата на Singularity University и като негов посланик споделя знания и ентусиазъм по темите експоненциални технологии и организации.
Хайнгертнер ще бъде сред лекторите на конференцията HR and The Future of Work: Management Challenges по темата "Експоненциалната организация – от по-голяма ефективност към повече учене и адаптивност".

Годишната конференция на "Капитал" и "Кариери" ще се проведе на 25 октомври в Sofia Event Center. Повече за програмата и лекторите на форума, сред които е HR гуруто Дейв Улрих, който идва в България с подкрепата на HPE и "Аурубис", както и визионери от EY, ICAP Group, IE Business School и др., можете да научите в сайта или във Facebook страницата на събитието. Официалният хаштаг е #HRfuture.

Г-н Хайнгертнер, кои са най-ефективните типове организация и мениджмънт методи в днешния динамичен и все по-дигитален свят?
- Мисля, че няма универсално решение за всички и всяка организация трябва да намери свой собствен начин да се справи с променящата се среда. Все пак има няколко елемента и концепции, които си заслужава да се разглеждат като вид компас или като средство за трениране. Ако погледнете елементите на концепцията "експоненциална организация", тя се свързва със силно автономни екипи, които могат да се движат бързо и гъвкаво, но все пак имат много ясни цели, прозрачни за всички. Те работят чрез създаване на прототипи в бързи цикли. Освен това биха могли да използват и външни източници и партньори. А като лидер вие просто трябва да създадете условия за работа на тези екипи. Във времената на експоненциалните технологии вече не е шефът този, който трябва да вземе последното решение или да знае всичко. Когато става въпрос за дигитализация, ние всички сме начинаещи.
От помощ може да бъдат и методи като Lean Canvas, които имат силна ориентация към проблема на клиента, който се опитваме да решим, като приложим нова идея.

Върху какво трябва да се съсредоточат организациите, ако искат да постигнат експоненциален растеж?
- Най-важното е да имат ясна и завладяваща цел. Вземете Volvo: през 2015 г. те публикуват своята Vision 2020, в която се казва, че през 2020 г. никой, който участва в пътен инцидент и кара Volvo, няма да умре. Това е смело твърдение и кара цялата организация да се съсредоточи върху това оптимално да използва възможностите на технологиите. Без този вид масивна трансформираща цел няма да имате мотивацията и хората, които да постигнат експоненциален растеж.

Как да развием култура за иновации в организацията?
- Освен ясната цел безкомпромисната ориентация към клиента е един от най-важните елементи за развитието на новаторска култура. Когато имате иновативна идея, въпросът трябва да бъде: какви проблеми на клиентите решаваме? И тогава трябва да излезете и да разговаряте с тях, за да видите дали това, което предлагате, действително решава реални проблеми. В противен случай може да се окаже, че работите върху идеи, които са ориентирани към нуждите на вашата организация, а когато отидете на пазара и клиентите не реагират на вашето решение, сте загубили време, пари и мотивация.

А каква е ролята на технологиите за постигане на конкурентни предимства и експоненциален растеж?
- Технологиите ни позволяват да създаваме добри решения за нашите клиенти. И ако подчертано работите с технологии, вие получавате тласък от експоненциалното темпо, с което те се развиват. Но без подходящата култура и без цел може да се изгубите или дори да се изплашите от експлозивните темпове.

Какъв ще е ефектът от технологиите върху работните места - дали ще ги съкратят, или ще създават нови? Кои са професиите на бъдещето?
- Технологиите едновременно ще намаляват и ще създават нови работни места така, както винаги се е случвало досега. Но ще създават по-добри работни места. Преди 200 години 90% от хората са били фермери. Сега делът им е 2-5%. И ние всички имаме работни места и условия на живот, които са далеч по-добри дори и от тези на богатите хора през 18-и или 19-ти век.
Професиите на бъдещето ще бъдат по-скоро творчески. Дори и изкуственият интелект непрекъснато да се подобрява, все пак хората са тези, които задават въпроси и искат да създават неща. И тези творчески работни места ще бъдат много демократизирани, тъй като технологията ще даде възможност на всеки да създаде нещо лесно. Няма да е необходимо да сте програмист или дизайнер.

Как ще се промени ролята на HR специалистите в бъдеще?
- Има провокативна мисъл, която гласи: "Бъдещето на човешките ресурси не е HR". Но това не означава, че няма да има HR, а само, че традиционните организационни задачи ще бъдат автоматизирани от софтуера и работата на HR специалистите ще бъде фокусирана много повече върху това да създават условия за процесите на промяна и развитие на служители.

Какъв е вашият основен съвет към HR-ите и мениджърите, които биха искали да бъдат в крак с новите тенденции в областта на човешките ресурси и управлението на хора и да бъдат конкурентоспособни на пазара? Какви умения и компетенции трябва да се стремят да развиват?
- Те трябва да се опитат да останат много любопитни към това, което се случва около тях, да го изпробват сами и през цялото време да са наясно, че всички сме начинаещи. Цялата вълна на дигитализация е само в началото си.
Ако първата ви реакция към новите технологии е скептицизъм и съпротива, може да пропуснете шансове. Но ако се придържате към начин на мислене, при който се отнасяте към новите технологии и промяната като към възможности, винаги ще бъдете на гребена на вълната.


Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2018 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване ново. Политика за бисквитките ново. Декларация за поверителност ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2018 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly