С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

MBA не е глътка свеж въздух, а изцяло нова фаза от живота

Аилита Литева, маркетинг мениджър в Lirex.com, пред "Кариери"
Share Tweet Share
Снимка

Предизвикателство е да съчетаваш обучение, работа и семейни ангажименти, споделя за MBA обучението си Аилита Литева.

 Фотограф: Цветелина Белутова

В поредица от интервюта в рубриката MBA на Karieri.bg ви представяме алумни от различни бизнес университети по света, за да можете да научите какви са впечатленията им от обучението и програмата, която са завършили, как оценяват MBA образованието си от дистанцията на времето и с какво и дали то им е помогнало за кариерното развитие.

Тази седмица ви срещаме с Аилита Литева. Тя е била маркетинг мениджър на "Тойота България", както и търговски и маркетинг директор на най-големия дилър в България на марките BMW, MINI & BMW MOTORRAD. След 12 години в автомобилния бранш днес е в IT индустрията и ръководи маркетинга на дружествата от групата LIREX.com. Бакалавър е по международни финанси и търговия от Университета на Портсмът, Великобритания, и магистър по бизнес администрация от Американския университет в България.


Американският университет в България е един от топ университетите, които ще участват в новото издание на едно от най-престижните изложения за MBA обучение Access MBA Tour. То идва за двадесети пореден път в София и е част от пролетната програма на Access MBA, която включва 125 международни бизнес университета и се провежда в 34 града по целия свят. В София изложението ще се състои на 12 май 2018 г. в хотел "Интерконтинентал" (бивш "Радисън"). Участието е безплатно, регистрирайте се предварително тук. Повече информация за Access MBA можете да намерите на сайта на изложението.

Според вас как се е променило (ако се е променило изобщо) MBA образованието през последните няколко години?
- Аз направих своя MBA преди 7 години. Мой близък приятел в момента минава през този процес. Виждам, че последните тенденции като дигиталната трансформация са вече част от програмата. Похвално е, защото всички говорят за нея, но малко знаят какво стои зад тези две така модерни думи. Харесва ми, че нови курсове се добавят в учебния план, свързани с управленските решения в пренаситена информационна среда, големи обеми от данни, нови технологични реалности и изкуствен интелект. Харесва ми, че се разглеждат актуални казуси, не такива, които са от преди години. Харесва ми, че вече има и модули за предприемачество, за по-ефективно управление на собствения бизнес и за започване на такъв.

Какви са причините човек да иска да запише MBA?
- Да порасне. Не само йерархично, но и личностно. Аз не харесвам хората фенове на живот по течението, на живот в комфортната зона. Обичам да предизвиквам статуквото, затова и реших да променя индустрията, в която работех. От автомобилния бранш потеглих по нов път – този на информационните технологии. Увереността да го направя дойде точно от МBA програмата и от живота ми след нея. Хората се страхуват да направят такава крачка и пропускат възможността да водят пълноценен живот, изпъстрен с казуси, различно мислене, нови приятелства и успехи.

Вие самата как стигнахте до решението да запишете MBA програма?
- Имах нужда от повече упражнения за ума. Беше 2010 г. и в автомобилния бранш беше настъпила сериозна криза. Имах нужда да изляза от клишето на стандартното маркетингово мислене, да обогатя вижданията си, да работя с нови хора, без да променям професията или компанията си. Бях влюбена в бранда, за който работех. Още съм, вече като горд собственик на негов продукт.

Как протече процесът на кандидатстване?
- Лесно и бързо. Колега в офиса, завършил програмата на Американския университет, силно ми я препоръча в разговор за важните моменти в живота. Реших да действам след проучване на всички опции за локално обучение в София, но с учебен план, следващ глобалните тенденции. В процеса на самото кандидатстване задачата с есетата ми беше най-лесна. Обичам да пиша и винаги се опитвам да не го правя по шаблон, да предам посланието си по нестандартен начин.

Кое беше най-голямото предизвикателство за вас при кандидатстването?
- Да направя план как ще съчетавам обучението с работните задължения. Подготвих календар, който комуникирах към тогавашния генерален мениджър на компанията, в която работех. Исках да съм сигурна, че съм планирала добре годината, за да не се почувства промяна в работната ми ефективност. За мен е важно да предоставя спокойствие на всички в екипа си, че ангажираността ми към тях е пълна. Тренировката, която направих с подготовката за GMAT пък ми даде увереност, че ще мога да съчетавам магистратурата с офисните задачи.

Как беше структурирано обучението?
- Така, че да не изпаднеш в шок. Предизвикателство е да съчетаваш обучение, работа и семейни ангажименти. Добре планираните крайни срокове от професорите обаче ни помагаха да приложим ефективно уменията си за управление на времето. Беше изпитание за организационните ни качества, но сега определено ми липсва адреналина пет човека да синхронизираме програмите си, за да предадем навреме проект, както и да разпределим ролите за презентацията на живо. Страхотно изживяване. Не липсваха и нерви, но това също беше добър урок. Научихме се на търпение и толерантност. Научихме се да споделяме успеха, да бъдем истински екип, а не индивидуални играчи.

На какъв етап от кариерата си бяхте, когато записахте MBA?
- Бях млада и зелена. Не мислех за голямата картина. Гасях пожари, а не провокирах в колегите си желание да търсим проактивно разрешаване на казуси. Не осъзнавах какъв силен актив е емоционалната интелигентност.

С какво помогна обучението на кариерното ви развитие?
- Загубих страха да потискам лидерските си умения, извадих ги наяве, започнах с увереност да давам идеи за стратегическата визия на компанията. Човек трябва да показва уважение към авторитети в една компания, но не трябва да се страхува самият той да стане един от тях.

А какви бяха най-големите жертви, които трябваше да направите, заради него?
- Част от хобитата ми. Нямах време да пътешествам, да чета художествена литература, нямах време за приятелите си. Създадох обаче други приятелства, след толкова много дискусии вечер по Skype. В такива битки хората се сближават страхотно. Горда съм, че станах кръстница на Магдалена, дъщеря на една прекрасна дама, с която се запознахме в Американския. Доста пъти сме се спасявали взаимно в подготовката на проектите.

До каква степен опитът, който бяхте натрупали към онзи момент, ви помогна по време на обучението?
- О, видях къде съм грешала. Това беше най-ценното. Наистина правиш самоанализ и тръгваш уверено по пътя на промяната.

Какви бяха трудностите, които срещнахте по време на самото обучение?
- Всички си мислят, че най-голямата трудност е да създадеш ефективен екип с напълно непознати хора. Това именно е най-ценното. Не е трудност, не е изпитание, дори напротив. Срещаш други гледни точки, научаваш се да изслушваш, да потискаш егото си дори, да осъзнаваш, че ти не си най-великият; гребеш с пълни шепи от опита и мъдростта на другите.

От дистанцията на времето смятате ли, че сте постигнали целите, които си бяхте поставили в началото на обучението?
- О, да! Всички кариерни стъпки, които исках да направя до този момент, вече са реализирани. Исках да работя за луксозен автомобилен бранд, исках да бъда лидер на голям екип, исках да накарам хората от екипа ми да бъдат звездите, защото вече аз съм била под светлините на прожекторите; исках да развия хора. Горда съм, защото хора, които са стартирали кариерите си в мои екипи, днес вече са успешни мениджъри.

Какъв съвет бихте дали на мениджърите, които обмислят да запишат MBA?
- Планирайте го в календарите си и пускайте документи. Това е не е глътка свеж въздух, това е изцяло нова фаза от живота ви, благодарение на която ще направите пълен рестарт. Какво ще осъзнаете ще разберете сами. Може дори и вие да решите да смените индустрията.


Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly