С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Профил на съвременния лидер

Бъдещето вече е тук. Какви качества са ни нужни?
Share Tweet Share
Снимка

Адаптирането към технологичния напредък ще е определящо за бъдещето на една компания. Съвременните лидери трябва да виждат накъде ни води той.

[Shutterstock] 

През 90те години на миналия век и началото на този Nokia беше абсолютен лидер на пазара с телефони по отношение на обем, продажби, печалба и пазарен дял. Днес компанията дори не е в топ десет.

Някога най-голямата компания във фотографската индустрия през 2012 г. Kodak обяви фалит, за да се върне година по-късно като нова и по-малка компания, която дори не се занимава с производството на камери.

В разцвета си през 2004 г. Blockbuster има близо 60 хил. служители и 4.5 хил. служители в САЩ. Сега последният магазин на някога великата компания е атракция за туристи.

В средата на март тази година търговецът на играчки Toys 'R' Us официално обяви, че ще закрие американския и канадския си бизнес, а след време и магазините си в Европа и Азия.

И всичко това можеше да бъде предотвратено – Nokia можеше да инвестира в смартфони по-рано, Kodak да се преориентира от филмовите към дигиталните камери, Blockbuster да търси друг начин на дистрибуция, а Toys ‘R’ Us да се позиционира на онлайн пазара за стоки. Уроците от близкото минало трябва да са научени, но според ново запитване на Deloitte по-малко от 15% от служителите на изпълнителни позиции вярват, че компаниите им са готови да се справят с процесите, предизвикани от напредъка в области като изкуствения интелект, интернет на нещата, събирането и анализа на данни. Днес повече от всякога досега компаниите се нуждаят от хора, които да ги водят по пътя на промяната. Затова "Кариери" се свърза с няколко специалисти и попита кои ще бъдат най-важните качества за лидерите на бъдещето.

Снимка

Анастасия Лаутербах

[Wirtschaftsuniversität Wien (WU)] 

Анастасия Лаутербах: За да бъдеш актуален, трябва да си готов да учиш постоянно

Анастасия Лаутербах получава докторска степен по психология и лингвистика от Бонския университет, но две десетилетия по-късно автобиографията ѝ включва позиции като вицепрезидент по бизнес развитие в Deutsche Telekom, вицепрезидент по глобални операции в Qualcomm, старши съветник в McKinsey & Company, а освен това е член на борда на директорите на няколко компании. Съвсем наскоро се научава да програмира на Python.

"Ако не инвестираш в образование, ако не разбираш какво показва базата данни на компанията ти, ако дори не искаш да разбираш от информационни технологии, имаш голям проблем", смята Лаутербах.

В книгата си "Новата култура на учене" авторите Джон Браун и Дъглас Томас посочват, че едно умение се използва средно пет години, преди да се превърне в ненужно. В доклада на Deloitte – от 2015 г., 85% от участващите компании считат ученето като важно или много важно умение за лидерите. Въпреки това повечето от тях не смятат, че насърчават достатъчно служителите си да се развиват.

В работата си Лаутербах се среща с този проблем и това я кара да основе собствена консултантска агенция. 1AU Ventures подготвя служители на компании и институции от цял свят за промените, които новите технологии вече предизвикат. Според Лаутербах лидерите на бъдещето трябва да бъдат готови да учат през целия си живот и това ще бъде тяхното най-важно качество.

"Не потребителите, а бизнесът трябва да е лоялен. Ако не разбираш потребителите, ще умреш на печалба", обяснява ситуацията Лаутербах.

Снимка

проф. Николаус Франке

[Wirtschaftsuniversität Wien (WU)] 

Николаус Франке: Младите хора трябва да инвестират в предприемаческите си умения

В средата на миналия век братята Ричард и Морис МакДоналд създават първия ресторант за бързо хранене – сервитьори няма, клиентите поръчват и получават храната си на гишето, изборът е ограничен. Революцията е там, но те не успяват да разберат какво са направили. Докато не се появява Рей Крок. Крок успява да убеди братята да пуснат бизнеса си на франчайз, а в последствие купува изцяло участието им.

Тази история разказва проф. Николаус Франке – ръководител на Института по предприемачество и иновации към Виенския икономическия университет.

"Предприемачът трябва да види голямата картина и да я реализира", обяснява той. Според Франке това не винаги е лесно – лидерите ще трябва да се борят за осъществяването на идеите си, дори в собствените си компании. Франке съветва студентите си да не се противопоставят на промяната. "Ако насрещният вятър е силен, можеш да се опиташ да се скриеш, или да плаваш с него", обяснява той.

Освен върху бъдещето на компаниите технологичният напредък има пряк ефект и върху самите служители. Доскоро се твърдеше, че единствено работните места на т. нар. "сини якички" са застрашени, това вече не е така. Amazon например е една от компаниите, които вече интегрират машини на местата на "белите якички". "Това, което няма да се промени в следващите десетилетия, е предприемачеството. Това е качество, специфично за човека", убеден е Франке.

Снимка

проф. Алфред Таудес

[Wirtschaftsuniversität Wien (WU)] 

Алфред Таудес: Всеки лидер трябва да притежава основни познания в областта на технологията

Докато лидерите на бъдещето няма да са тези, които ще програмират, експертите смятат, че ще трябва да разбират от възникващите технологии, техните възможности и приложението им.

"Трябва да си наясно какво може да направи блокчейн технологията, не как я прави", обяснява накратко проф. Алфред Таудес, ръководител на Института по криптоикономика към Виенския икономически университет.

Ситуацията е следната: преди информационните технологии бяха в периферията на една компания, но сега от тях зависи самият бизнес модел независимо от сферата на дейност. Затова вече не е необикновено, че изпълнителните директори по технология и иновации участват и инициират вземането на решения от високо ниво.

"Най-важно за повечето организации е лидерите да развият дигитални умения", написаха наскоро консултантите на Deloitte и посочват, че все повече от компаниите развиват лидерски програми с фокус дигитален мениджмънт.

"Това, което е нужно за лидерите, е да разбират основните принципи и приложения на новите технологии", смята Таудес.


Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2018 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване ново. Политика за бисквитките ново. Декларация за поверителност ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2018 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly