С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Човешки ресурс с гаранция за качество

Стандартите ISO 9001 бавно си пробиват път и сред консултантите по персонала
Share Tweet Share
Снимка

 Автор: ISTOCK PHOTO

"Консултантските организации учат другите, но често нямат време за оптимизиране на своето собствено управление. Това напомня малко вица за обущаря, който ходи със скъсани обувки", коментира специалист, който консултира по въвеждане на стандартите за качество ISO 9001:2000.

Сертификацията не е всичко, но в известен смисъл задължава да закърпите първо собствените ботуши, преди да посегнете към чуждите.

ISO 9001 - добро или зло

Стандартът за качество ISO 9001 е познат в България отдавна. Първите компании се сертифицират още от началото на 90-те години. Повечето обаче все още правят това някак по принуда, защото им е "наложено" от партньори или клиенти, или пък защото "тапията" се изисква в почти всички търгове за обществени поръчки с местно или международно финансиране. По тази причина сертификатът често остава само един външен белег на престиж с чисто "маркетингово значение".

Въпреки че е по-известен като сертификат за качество на продукта, ISO 9001 засяга преди всичко управлението. "Той поставя изисквания за всички аспекти на мениджмънта на една компания, защото се смята, че продуктът, който тя създава, както и неговото качество зависят от добрата организация на всяка отделна дейност и процес", обяснява Румяна Костова, управляващ партньор в "Интегрити консултинг". "Имали сме клиенти, които твърдят, че тяхната дейност не подлежи на планиране например", разказва тя и добавя: "Разписването на правилата им помага да разберат колко неща вършат, без дори да си дават сметка за това. Много често те успяват да оптимизират процесите и да спестят време и усилия." Внасянето на ред и дисциплина в управлението е едно от основните предимства на системата ISO 9001.

Има и други, пряко свързани с човешките ресурси. Като например по-леснот о управление на хората от гледна точка на подбор, обучение и оценка. Важен аспект е и организирането на информацията и превръщането й в нещо независимо от отделния човек. "Когато работя по някакъв проект, всеки колега може да види докъде съм стигнала, с кой клиент съм работила, каква кореспонденция сме обменили, какви документи са създадени и въобще на какъв етап е работата. Така, в случай че се наложи да отсъствам или напусна например, проектът няма да пострада", твърди Анна Бюсон, консултант в "Интегрити консултинг".

Президентът на Top Management Advisors Юлиан Узунов обаче предупреждава, че съществува опасност стандартът да се изроди в тежка бюрократична машина. "Тъй като изискванията са формулирани много общо, бумащината може да бъде създадена от консултанти, които не разбират от мениджмънт, или от ръководители перфекционисти в лошия смисъл на думата", твърди той. Според Румяна Костова тежката документация и повтарящите се описания и изисквания, които плашат хората, характеризират стария вариант на сертификата. Версията от 2000 г. в значителна степен коригира този недостатък и прави системата много по-лесна за използване, още повече че хартиеният носител може да бъде изцяло изместен от съвременни софтуерни решения.

Всичко зависи от хората

ISO 9001 е система от изисквания, формулирани доста общо. Това е така, защото те трябва да бъдат адаптирани за различни организации независимо от техния предмет на дейност и размер. В този смисъл ключов за успеха е моментът на внедряването. За да не останат стандартите нещо прекрасно, затворено между кориците на някаква папка или в спретнат компютърен файл, новите решения трябва да бъдат прегърнати от хората в организацията. А това може да стане, ако ръководството се включи активно в процесите и постоянно изисква и настоява за спазване на предписанията.

Защото промените могат да бъдат и болезнени. "Понякога се налага да обясняваме на хората, че начинът, по който са вършили работата си до момента, не е най-ефективният. Това често е доста деликатно, но ние като консултанти се опит­ваме да им помогнем да погледнат на нещата отстрани и сами да преценят", споделя Румяна Костова. ISO 9001 предполага промяна в работата на всеки отделен служител, воденето на записи, комуникация с клиентите, обратна връзка, оценка и т.н. Затова е важно хората да не възприемат спазването на стандартите като тежест, а като средство, което им помага в ежедневната работа.

Сертификатът и консултантите

Консултантски организации също отдавна използват стандарта за качество ISO 9001. Според Юлиан Узунов сред тях на първо място се нареждат онези, които предлагат обучения и управленско консултиране. На второ място са фирмите, които консултират по финансово-счетоводни въпроси и/или бизнес планиране. Сред специализираните в областта на човешките ресурси въпросът за сертифицирането тепърва ще бъде поставен на дневен рад. Все пак вече има фирми, които са преценили, че си струва да вложат време и усилия в тази посока.

Анна Бюсон вярва, че самият характер на предлагания от консултантските фирми продукт (и в частност на услугите, свързани с човешки ресурси) определят ползите от покриването на стандарта ISO 9001. Те предлагат механизъм, който позволява да бъде измерено качеството на услугите и тяхната предвидимост. Според нея това се постига чрез разписването на правила за работа и комуникация с клиента. "Регламентирайки много детайлно и подробно най-напред какви са продуктите и техните елементи, какви трябва да бъдат те и как трябва да стигнем до резултата, много по-лесно ще постигнем повтаряемост на услугите. Много добре знаем, че като отидем в едно заведение, невинаги получаваме обслужване на едно и също ниво. Точно за това говорим в случая - за постигането на повтаряемост и предсказуемост на крайния резултат в услугите, където това е доста по-сложно, отколкото, когато говорим за материални продукти", твърди Бюсон.

В агенцията за услуги в сферата на човешките ресурси Pendl&Piswanger - България, работят едва петима консултанти, когато започват процедурата по въвеждане на стандарта. "Искахме клиентите да ни разпознават. В самото начало и ние, както и повечето компании в нашия бизнес, разчитахме само на името си и това бе достатъчно, за да печелим доверие. След влизането ни в ЕС обаче пазарът се отвори, много нови консултантски компании навлязоха и ще навлизат в България. В този смисъл, за да бъдем конкурентни, несъмнено трябва да покриваме стандарти, при които работят и те", разказва управителят на фирмата Мирена Петрова.

Юлиан Узунов е по-скоро скептичен относно конкурентните предимства, които ISO 9001 би донесъл на фирмите, които работят в областта на персонала. Въпреки че е добре познат в България, според него стандартът често е "компрометиран от некомпетентни консултанти и от недостатъчно строги сертифициращи органи". Узунов смята, че в консултантския сектор сертификацията не е най-важ­ното, защото "тапия" може да се придобие лесно, докато консултантската компетентност се развива в продължение на години.

Това се потвърждава и от мнението на клиенти на консултантските агенции в сферата на подбора и човешките ресурси. Някои от тях дори не са чували за сертифициране по ISO и коментират, че различните удостоверения в България не означават кой знае какво. По-запознатите са наясно с предимствата на системата за управление на качеството, но въп­реки това наличието или липсата на сертификат не е критерият, който влияе върху избора им на консултант. Менид­жърът "Човешки ресурси" в "Шнайдер електрик" Екатерина Караризова казва, че когато трябва да се спре на консултантска агенция за нуждите на подбора или обучението на персонала, тя се интересува преди всичко от професионализма и качеството на офертата, а не от сертификатите.

HR консултантът в Pendl&Piswanger - България, Рая Пачевурова не е изненадана от тази позиция. Според нея клиентите имат нужда от време, за да усетят по-високото качество на услугите на сертифицираните компании. Това ще проличи при оценката на резултатите от даден проект. Но за да е реалистична тя, трябва да минат между 6 и 12 месеца.

Въпрос на престиж

Въпреки тези противоречиви мнения ползи от въвеждането на системата ISO все пак има. Специалистите коментират, че те са свързани предимно с вът­решната организация на процесите, както и с известна доза престиж. "За фирмите, които предлагат консултации в област­та на човешките ресурси, сертификацията по ISO 9001:2000 е знак, че компанията се грижи за своето добро вътрешно управление и за своя имидж пред клиентите. В този смисъл пренебрежението към стандарта не е много добра атестация. Все едно да кажеш "аз съм достатъчно умен и без висше образование", смята Юлиан Узунов. В много случаи това е напълно вярно, но в обществото има норми за доказване на минимална компетентност и консултантите трябва да дават пример, като ги уважават."

Значимостта на инвестицията със сигурност прави впечатление на клиентите, съгласна е и Стела Узунова от AIMS Human Capital. "Фактът, че компанията е пожелала да бъде одитирана и да работи в синхрон с доб­рите практики, говори добре за нея", смята тя. Ирена Жотева от Hill International пък мис­ли, че стандартите са необходими в сектора на консултантските услуги в България, защото подобряването на качеството в тази област ще донесе полза както за компаниите в сектора, така и за техните клиенти и кандидатите за работа. Въпреки тези съображения обаче и двете консултантски компании все още не са спрели своя избор на конкретен сертификат и към момента продължават да обмислят възможностите.

Не всички са готови

Основните задръжки на консултантите по човешки ресурси са свързани не толкова с въпроса дали им е необходим сертификат, а по-скоро кой е най-подходящият за тях. Управителката на една от фирмите в бранша смята, че всяко сертифициране добавя стойност, но предпочита да заложи на стандарт, специфичен за консултантския сектор. Управляващият директор на H-Vision Милена Хаджииванова пък казва, че в компанията все още не са готови да отделят необходимия ресурс. Според нея най-голям проблем представлява обемната документация и времето, което изисква въвеждането на системата. Тя обаче смята, че на определен етап от своето развитие всяка организация има потребност от въвеждането и спазването на подобни изисквания.

Факт е, че в доста компании от сектора вече се мисли за сертифициране. Други смятат да оставят този въпрос на бъдещето. То обаче вече чука на вратите им. Разширяването на работата по международни проекти вероятно ще даде тласък на усилията в тази посока. Дано това се отрази и на качеството на човешкия ресурс и услугите, свързани с него.  K

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2020 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2020 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly