С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Колективно прегряване

От добрия мениджмънт зависи дали организацията ще се възстанови бързо и успешно
Share Tweet Share
Снимка

 Автор: Shutterstock

Подплашени от призрака на кризата, много компании прибягват не само до належащо, но и до профилактично свиване на разходите. В очакване на по-малко приходи през новата година, те превантивно намаляват персонала дори когато обемът на работата остава същият. Така по-малкият екип е принуден да поеме повече отговорности.

Подобен ход често води до прегряване (т.нар. burnout), при това не само на отделни служители. Масовият стрес може да има лавинообразен ефект и да разболее цялата организация. Когато в една фирма прегреят повече хора, страда самата структура. Ако хората са носители на симптомите, компанията е пациентът, който има нужда от лечение. А това може да застраши живота й, предупреждават експерти.

"Наличието на бърнаут е състояние на "преходна умора" в една организация", смята Паулина Георгиева, управляващ директор на Taurus Consultants. "Важното е да се регистрира навреме и да се вземат мерки за възстановяване на енергията на служителите, както и да се внимава симптомите на умора да не зачестят и тя да се превърне в непреходна", допълва тя.

Кой е застрашен

Към колективно прегряване по принцип са предразположени компании при сезонна или кампанийна натовареност. За рекламните агенции например burnout е характерен в активните комуникационни сезони: октомври - декември и април - май. Производителите на сезонни стоки и фирмите в сферата на туризма също могат да бъдат засегнати от организационно прегряване.

Според Соня Карабельова, преподавател по психология в СУ "Св. Климент Охридски", burnout може да се прояви при мотивирани служители с високи очаквания за реализация, които се разминават с реалната работна ситуация.Това са хора с по-високо образователно ниво, по-критични към себе си и към другите, амбицирани да получават определена възвращаемост на усилията си и винаги да постигат успех. От друга страна, от прегряване са застрашени и психически по-лабилни хора, които не се вписват в колектива. Тези служители са склонни към ниска самооценка и са податливи на външно влияние. Жените са изложени дори на по-голям риск, защото им се налага да се изявяват в повече сфери - професионални и лични.

Как да познаете burnout

Организации, които се намират на границата на прегряването, реагират екстремно и безразсъдно - често сменят фирментите си стратегии, без обаче да постигат успех. Постоянните преструктурирания и повишеното текучество също са знаци, че нещо в компанията не е наред. "В това отношение са много важни мениджмънтът и неговият стил на ръководство", обяснява Соня Карабельова. Мениджърите трябва ясно да определят приоритетите на фирмата и да не допускат неяснота в задълженията на служителите. Те трябва да следят за симптомите на изчерпаната организация (виж другия текст). Причина, но и основен симптом за прегряване е перманентното претоварване с работа - служител или отдел поемат повече отговорности, отколкото всъщност могат да носят, дори при физически недостиг на време. Намалената креативност, понижената предвидимост на работата, усещането за безсмисленост също спадат към факторите в работната среда, които сигнализират за опасност от колективен burnout.

Как да го предотвратите

Предотвратяването на организационното прегряване е работа на ръководството. "Мениджърите могат да предвидят по-рано, че през празнични периоди ще имат нужда от повече работници в търговската мрежа, през топлия сезон ще произвеждат повече сладолед или бира, а през зимата - повече топли напитки", казва Паулина Георгиева. Рецептата overtime - overpaid (за повече работа - повече пари) не работи за дълги периоди на натовареност, защото служителите, макар и финансово компенсирани, достигат до състояние на физическа и психическа умора, което ги прави неефективни.

Техниките за превенция на колективно прегряване включват освен задължителната грижа за физическото и психичното състояние, също така установяване на правилен баланс между работа и почивка. Редовната обратна връзка за постиженията на служителите от страна на мениджъра също може да подобри микроклимата в отдела и дори в цялата компания.

Положително влияние върху застрашената компания безспорно оказва и човешкото внимание между колегите, семейството, приятелите, а споделянето на проблемите компенсира чувството за неудовлетвореност.

За да не се стига до претоварване, мениджмънтът трябва ясно да дефинира задълженията на служителите. Още при назначаването трябва да се избегнат разминавания между очакванията и на двете страни - работодател и служител. По думите на Соня Карабельова прецизният подбор и правилното сформиране на екипа са решаващи. "Необходимо е разнообразие в колектива. Не би било ефективно да се състави екип само от хора с индивидуалистични ценности например", посочва тя.

В това отношение ролята на специалистите по персонала е голяма. Новопостъпил служител във фирмата има нужда от определено време за ориентация в екипа. Този процес на приспособяване към новата среда може да бъде улеснен с тренинг, който да намали стреса на новото работно място, защото всъщност новият човек трябва да се адаптира към работната среда, а не към естеството на работата. В този случай "старите" служители в компанията трябва да имат подпомагащо поведение. Специалистите от отдел "Човешки ресурси" имат отговорността да следят процесите на различни равнища - от обученията и управлението на времето до опознаването и сплотяването на екипа. Така е много по-малко вероятно фирмата да стане жертва на колективно прегряване.

Как да го излекувате

Ако все пак организационният burnout се случи, първо трябва да се проучат причините, довели до това състояние. Според Карабельова тимбилдингът би могъл да помогне, но само "ако е съобразен с конкретния социопсихологически климат на екипа". Добре би повлияло откъсването от работната среда - хубаво би било тренингът да е извън офиса, в неформална обстановка.

По думите на Паулина Георгиева обаче тимбилдингът е грешен подход след кризисни периоди. При подобни случаи е по-добре да се даде почивка на екипа и възможност хората да прекарат повече време с близките си. "Тимбилдингът е подходящ преди периоди на натовареност, за да стимулира екипната работа и да повиши мотивацията", обяснява Георгиева. Ако фирмата няма възможност да реагира с включване на допълнителни финансови или човешки ресурси, добре е мениджмънтът да демонстрира разбиране, че екипът работи извънредно. Мотивацията на служителите би спаднала силно, ако знаят, че докато те са далеч от семействата си през уикендите, техният началник е на почивка в екзотична държава.

В крайна сметка от добрия мениджмънт зависи дали организацията ще се възстанови бързо и успешно след колективно прегряване и дали изобщо ще се стигне до него.


Фази на burnout

1. Емоционално изтощение. Човек полага усилия да осъществи прекалено високите цели, поставени от самия него или от началника му, старае се да подобри положението в създалата се напрегната ситуация. Ако не успее, стига до втората фаза.

2. Деперсонализация. Служителят развива цинично отношение към хората, с които работи, става скептичен и губи чувствителност към потребностите на работата и на колегите си.

3. Намаляване на постиженията. Усилията не водят до подобрение, следователно намалява и ефективността.
 


Симптоми

1. Самодиагностика. Мениджмънтът забелязва, че служителите обръщат гръб на предприятието - някои са на прага на прегряването, други са вече засегнати, а трети демонстрират абсолютна апатия.

2. Проблеми с комуникацията. Честотата и качеството на комуникацията са нарушени. Общуването се изразява или в непрестанни срещи, или липсва напълно.

3. Дефицит на информация. Служителите в компанията са недостатъчно или пък грешно осведомени. Те не знаят какво предстои на компанията, какви търговски стратегии се следват, по какви проекти работят другите отдели.

4. Нарастващи конфликти. Подценяват се различните форми на общуване, липсва уважение между служителите, работата на колегата не се оценява. Липсата на интерес става осезаема, а отношението тип "все ми е тая" - повсеместно.

5. Усещане за безсмисленост. Дори когато има поставени цели, никой не вярва сериозно, че те биха били постигнати. Оправданието е, че целите са прекалено високи.

6. Промяна в климата. Атмосферата във фирмата става депресираща. Служителите нямат желание за нови проекти, не намират за какво да се зарадват и с какво да се гордеят.

7. Повишена заболеваемост. Броят на служителите в болнични е повече от нормалното. Когато в един отдел те са средно с 10% повече, отколкото в останалите отдели, това означава, че има проблем.

8. Изолация. Служителите отвръщат поглед от работата си или пък се ограничават до определени аспекти, свързани със самата фирма. Това е много характерно при процес на промяна. Колегите дълго обсъждат новия си началник или собственото си кариерно развитие, но контактите с партньори и клиенти остават на заден план. На телефонните обаждания не се обръща внимание, защото никой не иска да поеме отговорност.

9. Липса на предвидимост. Колегите не знаят какво предстои да се случи в предприятието и са постоянно угрижени. Страхуват се, че следващата седмица вече няма да издържат, но не смеят да се преместят в друг отдел.

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly