С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

(Не съвсем) нов в офиса

Онлайн системата EUR-ASSIST позволява въвеждане на служители от разстояние
Share Tweet Share
Снимка

 Автор: Shutterstock

Въвеждането и обучението на нов служител отнема най-малко няколко дни и ангажира няколко души в компанията. Tази задача става oще по-сложна, ако новият колега е чужденец, не говори местния език, не познава културните особености и бизнес ситуацията в страната.
Към това се прибавят и традиционните неудобства от започването на нова работа - опознаването на колегите и начина на работа, вътрешните правила и комуникация, особеностите на фирмата и сектора, в който тя оперира.

Системата EUR-ASSIST, разработена по проекта SOLE и финансирана от европейската програма за трансфер на иновации "Леонардо да Винчи", предлага решение на този проблем. От нея новоназначеният може да получи предварителна информация за основните параметри на позицията си, компанията, клиентите, колегите, работното време, дрескода във фирмата и т.н.
EUR-ASSIST е въвеждаща програма най-вече за чуждестранни служители в малките и средни предприятия (МСП), която позволява на работодателите да създадат профил на новия си служител с основните му задължения и компетенции, оформени в модули. Те могат да бъдат променяни от работодателя в зависимост от характера на длъжността, към тях могат да се прибавят нови и да се трият вече съществуващи модули. Съдържанието им може да варира от етикета на работното място през списък със задачите на новия човек до основни езикови понятия.
EUR-ASSIST съществува от около три години под името Placement Support и е тествана в малки и средни фирми в цяла Европа. Холандските създатели на системата твърдят, че една от целите й е да стимулира трудовата мобилност в рамките на Европейския съюз. Адаптирането й за европейския пазар е плод на сътрудничеството между три партньорски организации от България, Холандия и Германия. "Именно работата с чуждестранни партньори и взаимодействието на различни виждания и нагласи правят системата гъвкава и ползваема за нуждите на пазара", казват българските участници в проекта от "Интермайндс". Според тях безплатният онлайн инструмент е адекватен за всички сектори на икономиката в Европа и може да се използва за позиции от всякакъв характер, защото работодателите могат да добяват специфични за бранша изисквания и умения. Засега продуктът е сравнително непознат на българския пазар, но вече има проявен интерес от страна на работодатели, твърдят местните партньори "Интермайндс".

Правилата на играта


Работодателят сам преценява кои учебни модули да включи във въвеждащата програма и ги редактира според изискванията на компанията си. Ако служителят има опит на подобна позиция, може да не  е необходим предварителен инструктаж относно конкретните служебни задачи, но обстановката и начинът на комуникация между отделите са различни във всяка фирма.

EUR-ASSIST
дава възможност на работодателя да въведе прости правила за поздрав на колеги и клиенти, представяне и осъществяване на професионален контакт. Така служителят чужденец ще може по-лесно да се адаптира към новата среда и ще е наясно с част от културните различия още преди да е започнал работа. Онлайн системата позволява и даването на обратна връзка от двете страни, участващи в процеса, които могат да комуникират помежду си преди реалната си среща. Разбира се, работодателят и служителят все пак някога трябва да се срещнат, обясняват от "Интермайндс". Но дори този момент може да е уточнен в детайли в системата - там може да се посочат мястото на срещата с инструкции как да се стигне дотам, позицията и конкретните задължения на прекия ръководител на новия служител, както и на колегите, с които той ще работи. Улеснение за незапознатия с компанията са описанията на другите длъжности в нея, особено на хората, с които новоназначеният ще общува всеки ден, техните имена, разположението на кабинетите им. Работодателят може да създаде и списък със задачи за първите работни дни, да насочи новия човек дали да ги изпълни самостоятелно, или съвместно с колегите си и да го информира за всекидневните му задължения.

Полезната информация за новите служители не се изчерпва с технически инструкции, тъй като системата предоставя на работодателите възможността да въведат подробности относно самия работен процес - имена на клиенти, продукти и услуги, основни източници на информация, начини на общуване с клиенти и колеги, както и специфичните изисквания на длъжността.

Културен гид

Друго важно нещо, за което може да ориентира EUR-ASSIST, е фирмената култура и корпоративните политики в различни области. От системата може да се придобие представа какви са целите на компанията, какви са разликите с родната страна на новоназначения, той да разбере към кого да се обърне, ако има въпроси. Компанията може да има определени условия за употребата на интернет, лични срещи и телефонни разговори в работно време, слушането на музика на работното място и други вътрешни правила. Те също могат да са качени в EUR-ASSIST и предварително да информират бъдещия служител например трябва ли да отчита идването си и тръгването от работа, какъв е редът при отсъствие поради здравословен проблем, как се отнася фирмата към закъсненията, кога е почивката за обяд, има ли място за хранене наблизо или трябва да си носи храна от къщи. На пръв поглед простички неща, които обаче могат да вгорчат живота  през първите дни на новото работно място.
За да не се появи на работа в костюм, когато всички останали носят дънки, или да се окаже в обратната ситуация, новият човек също може да се допита до системата за онлайн въвеждане на служители. Там би трябвало да е уточнено дали компанията има строго фиксиран дрескод или униформа, дали има изискване да се носи делово облекло през цялото време, или има дни, в които дънките са позволени.
Тъй като системата EUR-ASSIST се използва най-вече за въвеждане на чужденци, тя може да послужи и като своеобразен културен гид. Разбира се, ако работодателят е въвел в нея някакви детайли относно културата, традициите, обичаите и дори езика в страната, в която оперира.
Ако работодатели и служители успеят да се възползват от възможностите, които онлайн системата за въвеждане на служители предоставя, тя може да улесни значително приобщаването към новото работно място и да спести първоначалното неудобство. Разбира се, тя не замества личния контакт и необходимостта от общуване при постъпване на нов човек, но може да направи адаптацията на новия служител по-безболезнена, особено ако това е първият му сблъсък с местната култура и начин на работа.

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly