С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

"За" и "против" работата от разстояние

Share Tweet Share


Според прогнозите на американското федерално бюро за статистика след няколко години работните места в САЩ ще бъдат с 10 милиона повече отколкото кандидатите за тях. В Европейския съюз проблемът е още по-сериозен заради високите разходи за социални помощи и пенсии, чиято тежест не може да бъде балансирана от все по-намаляващото население. В търсене на начини за преодоляване на започналата криза все повече компании и от двете страни на океана въвеждат гъвкаво работно време, което позволява наемането и задържането на високо квалифицирани специалисти. Дали това е добра възможност за вашия бизнес и дали сте в състояние да въведете тази практика за служителите си може да разберете от следващите редове.


В какво се изразява работата от разстояние?

Компютър, добра интернет връзка и мобилен телефон – това е оборудването, което постепенно "откъсва" служителите от работното място и те вече могат да работят както от дома, така и от кафене, парк или летище. Ако мястото е извън дома, задължително условие е то да попада в обсега на "гореща точка", която позволява безжичен Интернет. През последното десетилетие "мобилният офис" се въвежда масово в страните от ЕС и САЩ и според американското списание Business Week понастоящем с подобен статут са около 12% от американските служители.

Предимства и недостатъци на работата извън офиса

Навлизането на дистанционния труд отваря много нови възможности за начините, по които фирмите могат да управляват персонала си и да оптимизират работата. Предимствата се изразяват в по-продължително задържане на служител във фирмата, по-широк кръг от кандидати за дадена позиция, възможност за повишена продуктивност поради по-малко "накъсване" на работния процес, повишаване на мотивацията на служителите и намаляване на стреса и болестните състояния. Като цяло, "изнасянето" на труда води до значително понижаване на разходите в резултат на спестяване на пространство в офиса.

Въпреки доказаните ползи, съществуват и някои негативни последици и възможни усложнения на работния процес. Сред тях са затруднено управление на персонала, възможно влошаване на уменията и качеството на работа на служителя, затруднена оценка на необходимостта от обучение и развитието в кариерата, проблеми с комуникацията с колегите в офиса и чувство за изолация. Възможни са допълнителни разходи поради рискове за сигурността на информацията и повишаване на разходите за комуникация и въвеждането на нови технологии.

Условия за въвеждане на гъвкаво работно време


Когато обмисляте дали да използвате възможностите на дистанционния труд, преценете доколко това е възможно във вашата сфера. От разстояние може да се извършват само дейности, за които е достатъчен компютър с интернет и телефон, например:

- работа, свързана с високи технологии
- рекламиране и продажба на стоки
- телефонно обслужване на клиенти
- консултантски услуги като счетоводство и администрация на човешки ресурси
- писане, редактиране, превод и изследователска работа

Опитайте се да разберете приоритетите на служителите си както на работното място, така и извън него, за да реагирате адекватно на евентуалната им молба за гъвкаво работно време. Те могат да поискат това поради промяна в семейното им положение, смяна на работното място на друг член от семейството или необходимост от грижа за близък човек. Задължително преценете дали служителите ви имат необходимите качества за да работят далеч от погледа ви:

- самодисциплина и умение да организират времето си
- мотивация
- способност да се справят сами със задачите си
- умения да използват нови технологии

За да се постигне максимален ефект от въвеждането на практиката трябва да се спазват няколко правила. Не е задължително служителите да пренасят изцяло работата си в дома, а да разпределят задачите си между офиса и къщи, така че да използват най-продуктивно времето си. Така мобилните членове на персонала ще могат да участват в съвещания, да бъдат информирани и да общуват с колегите си, които работят само в офиса.

Имайте предвид, че ако позволите на един ваш служител да работи в дома си, може да създадете прецедент и скоро и останалите ви служители да поискат същото. Затова е необходимо от самото начало да имате ясна идея как това ще помогне на бизнеса ви, като включите подходящи въпроси и в интервюто с кандидатите за работа.

Какви са задълженията на работодателя при въвеждане на работа от дома?

Според общоприетата практика, работодателят отговаря за предоставяне, инсталиране и поддръжка на техниката в дома, освен ако служителят не използва своя собствен компютър и телефон, което е по-разпространено като практика в България. Във втория случай е необходимо да се осигури единствено служебна телефонна линия и добра интернет връзка.

Във Великобритания, където тази практика е регулирана в трудовото законодателство, работодателят е отговорен за здравето и условията на работа на служителите си дори когато те работят в дома си. Той е задължен да застрахова оборудването, което е осигурил за тяхно ползване.

От работодателя се очаква още да осигури служител в офиса, който да осъществява връзката между работещите извън офиса, да организира обучения за тях и да ги включва в работни съвещания. Друг служител трябва да контролира мобилните членове на екипа и да ги държи в течение с развитието на компанията. Човек от IT отдела поема задачата да разрешава проблеми с техниката и софтуера. Ако няма кой да осъществява връзката с работещите дистанционно, съществува риск те да се почустват изолирани от колектива и това да ги демотивира.

 

Откъде идва понятието "работа от разстояние"?

Терминът "telecommuting" (буквално: общувам с помощта на телефон и факс, преносно: работя от разстояние) е въведен през 1973 г. в САЩ от Джак Нил, известен физик, участвал в разработването на комуникационните системи на НАСА и консултирал американския президент Джон Кенеди. Терминът получава известност чрез романа на фантаста Франсис Кинсман The Telecommuters (1987). Първите официални тестове за работа от разстояние са проведени през 1973 и 1974 г. в сателитен офис на застрахователна компания с помощта на техника с доста ограничени възможности. През 80-те много служители ("telecommuters")  започват да работят почасово от т. нар. "домашни офиси" на персонален компютър, предоставен от компанията им. Днес работещите от разстояние са снабдени с преносими компютри, които могат да използват навсякъде. Те са свързани в мрежата на компанията посредством специални канали за комуникация.

В Европа популярност придобива термина "e-work", който доразвива известните през 80-те и 90-те термини "telework" и "telecommuting" и означава работа от разстояние чрез използване на информационни и комуникационни технологии. Терминът е разширен и включва влиянието на социални фактори и взаимоотношенията между мениджъри, служители и клиенти при използването на информационните технологии.


Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly