С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Бенгт Йохансон: Бизнесът трябва да е прозрачен, за да му вярват

Шведският посланик за корпоративна социална отговорност
Share Tweet Share
Снимка

Бенгт Йохансон

 Фотограф: Капитал

Бенгт Йохансон е посланик за корпоративна социална отговорност на Швеция. Той ръководи екип от трима експерти в тази област в шведското Министерство на външните работи.
Преди това Йохансон е бил генерален консул на Швеция в Шанхай. Между 2005 и 2008 г. той е работил като директор на Секретариата на ЕС в кабинета на шведския министър-председател. Бил е също национален експерт в Генералната дирекция за търговия в Европейската комисия (2002 - 2004 г.) и заместник-ръководител на отдела за единния пазар и насърчаване на търговията там (1999 - 2002 г.). 

През този период Бенгт Йохансон е представлявал Швеция в преговорите в ОИСР в групата за експортно кредитиране в областта на околната среда и борбата с корупцията. Тези преговори водят до първите важни споразумения в ОИСР в областта на корпоративната социална отговорност.
Йохансон е следвал източноевропейски езици в университета в Стокхолм и икономика в бизнес училището в Гьотеборг.


Въпросът вече не е дали, а как бизнесът да бъде социалноотговорен. Добрите практики в тази посока са задължителни за компаниите, които се стремят не просто към печалба, но и към устойчивост и дълъг живот на пазара.

Успешните мениджъри знаят, че фирмите, които пренебрегват този аспект от дейността си, често плащат висока цена за това – репутацията им страда, конкурентоспособността им намалява. Защото днес загрижеността на компаниите за обществото е важна и за клиентите, и за служителите, и за собствениците на всеки бизнес.

Днес дори цели държави са осъзнали тази истина. През 2002 г. Швеция първа създава специален пост посланик за корпоративна социална отговорност към своето Министерство на външните работи. От октомври т.г. на тази позиция е Бенгт Йохансон. На 6 декември т.г. той за пръв път ще гостува в България, за да участва в конференцията "Бизнес с кауза", организирана от "Капитал".

Г-н Йохансон, защо Швеция има посланик за корпоративна социална отговорност? Има ли друга страна с такъв пост в държавната администрация?


Швеция е първата държава, която избра посланик за корпоративна социална отговорност (КСО) в далечната 2002 г. Тогава правителството почувства, че е важно да информира бизнеса за Глобалния договор на ООН. Доколкото знам, тази инициатива беше последвана от Франция и Норвегия.

Какво прави един посланик за корпоративна социална отговорност? Доколко този пост ви дава власт и възможност да популяризирате социалната отговорност в шведското общество?

Моята работа е да помагам на компаниите да прилагат международни конвенции като препоръките на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР), различни принципи на ООН и политики, изработени на ниво Европейски съюз. Когато тези конвенции се предоговарят, от наша страна отговаря Министерството на външните работи. Отделно от това ние имаме чести контакти с медии, неправителствени организации, синдикати и други представители на обществото.

Какво се промени в страната ви, откакто Швеция има посланик за корпоративна социална отговорност?

Швеция се промени много през последните години в този аспект. Причините за това са различни, моята работа е само един от многото фактори. Обществото остро критикува компаниите, които нарушават правилата и препоръките за трудовите отношения и околната среда, както и принципите срещу корупцията. Обществото се състои от хора, които са също и клиенти, а загрижените клиенти имат голяма власт. Медиите също станаха много важни през последните години. Това помогна доста проблеми да бъдат решени, например свързани с безопасността на труда и с опазването на природата.

Социално отговорен ли е шведският бизнес? Каква трябва да бъде ролята на държавата в създаването на среда, която стимулира социално отговорния бизнес? Какво прави Швеция в тази посока?

Шведските компании претендират да са световни лидери в този аспект и много от тях наистина са такива. Някои обаче повече демонстрират активност навън, отколкото показват в същинската си дейност. Правителството очаква всички фирми да следват политиките за корпоративна социална отговорност. В същото време тази отговорност е доброволна и ако някои не искат да бъдат такива, ние не можем да направим много. Нямаме намерение да обличаме в закон реформите, свързани с КСО. Вместо това работим активно, за да убеждаваме компаниите, че те са важни за тях.

Важно ли е шведската държава да служи за модел на социалноотговорен работодател? Можете ли да дадете примери за такива практики в администрацията?

Това е по-скоро въпрос за държавните компании, а не за държавната администрация и агенциите, тъй като те следват друг набор от принципи, свързани с т.нар. прозрачност. Държавните предприятия, които в Швеция са 55, трябва да са на предна линия. Много от тях са в силно чувствителни сектори като минното дело, което влияе върху околната среда. Имаме и държавни фирми - монополисти в дистрибуцията на алкохол и в хазарта, чиито бизнеси имат социални и здравни аспекти.

Има ли синергия между правителството и бизнеса в сферата на социалноотговорните политики?

Нека Ви дам един пример – прозрачността. Шведската администрация разработи правила за прозрачност преди доста време. Ние сме пионери в ЕС в тази сфера. От държавата компаниите научиха, че винаги е по-добре да бъдеш открит и прозрачен, ако искаш потребителите да ти имат доверие.

Швеция е известна като силно социална държава. Какво бихте посъветвали българското правителство да направи най-напред, за да стигне нивото на Швеция в тази сфера?

Забелязах, че България е една от малкото държави, които не са подписали насоките на ОИСР за мултинационалните компании. Това би било добър старт за международното сътрудничество и със сигурност би издигнало на по-високо ниво работата ви. Освен това бихте получили голяма помощ от секретариата на ОИСР.

Какъв е личният ви мотив да работите като посланик за корпоративна социална отговорност?

Корпоративната социална отговорност определено е добра кауза, за нас и за всеки, с когото си сътрудничим. Не споделяме старото британско схващане, че дипломатите са длъжни да подкрепят държавата си, независимо дали тя постъпва добре или зле.

Бизнес с кауза

Ролята на държавата и нейният личен пример в създаването на социалноотговорна бизнес среда. Корпоративната отговорност като бизнес възможност. Бизнесът в подкрепа на децата. Това са основните теми, които ще бъдат разгледани на форума "Бизнес с кауза", организиран от "Капитал" на 6 декември т.г.

Силно присъствие на конференцията ще има Северна Европа, известна със своята силна социална ангажираност. За пръв път в България ще гостува шведският посланик за корпоративна социална отговорност Бенгт Йохансон. Ще споделят опит също представители на външното министерство на Норвегия и на холандската мрежа за социална отговорност MVO.

Таня Радочай, ръководител на УНИЦЕФ за нашата страна, ще говори за партньорството на организацията с българския бизнес. Участниците в събитието ще се запознаят с успешни социалноотговорни практики на известни компании от скандинавски държави и България.
Повече информация има на специалния сайт на събитието: www.capital.bg/bc.
 

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2020 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2020 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly