С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Компас за лидери

Какво трябва да знае и прави един успешен ръководител
Share Tweet Share

Ефективният лидер на новото време трябва да уважава мнението и да разбира ценностите на своите "последователи", т.е. на хората на работното място или в неговото обкръжение, които са готови да му вярват и да го следват. 

Защото по този начин той ще ги мотивира да работят с желание и да дават максимума от себе си. Това неминуемо ще се отрази позитивно на резултатите и ангажираността на екипа, а оттам и на резултатите на организацията като цяло. А успехът е визитната картичка, с която лидерът се представя.
 
Така желаната "рецепта за успех" съдържа няколко незаменими съставки. Ефективният лидер, който е успешен, трябва да умее: да вдъхновява, да показва емпатия, т.е. да разбира и да бъде съпричастен и да се стреми към това да бъде за пример, като насърчава хората да постигат резултати и да му подражават.

Вдъхновение, повече вдъхновение
Наличието на визия, ясна цел и посока е важна част от това да си лидер. Ако искате ангажираност от хората, с които работите и от които се очаква да ви следват, те ще трябва да се чувстват въодушевени от разбирането на лидера за визия и мисия на организацията. Необходимостта да бъдат вдъхновени е тяхна фундаментална нужда.
Това, което често липсва в книгите със съвети обаче, е ясното разбиране на връзката между тези, които водят, и тези, които следват, а именно ролята на лидера, през очите на последователите. Ако просто разчитате на вашата позиция в йерархията, т.е. на авторитета, който организацията ви осигурява, лидерският ви стил ще се характеризира с нуждата да налагате, натискате и преследвате подчинените си. Това наистина може да доведе до резултати, но те ще бъдат постигнати "въпреки подчинените ви", а не чрез тяхната активна ангажираност. Също така рискувате да ви изолират, отхвърлят и в крайна сметка да спрат да ви обръщат внимание. Можете да накарате хората да се страхуват от вас, но това не е начин да генерирате иновации, ангажираност и сътрудничество.

Опитайте това: Наскоро един топ мениджър в голяма международна дистрибуторска компания сподели с мен интересен пример за вдъхновяващо лидерство. При всяко посещение на местната организация собственикът на целия бизнес - възрастен мениджър, наследник на успешен фамилен бизнес - задължително събира всички служители на среща. Събирането е кратко и неформално. Някои от служителите остават правостоящи, тъй като залата не може да побере всички желаещи да присъстват. "Големият шеф" има няколко прости цели: да сподели накратко какви са резултатите и предизвикателствата на компанията към момента, както и какви са бъдещите планове за бизнеса, новите проекти и идеи. Срещата традиционно завършва с искрена благодарност към всички служители.

Собственикът човешки споделя пред всички, че неговият бизнес съществува благодарение на хората, които го движат, и че той и компанията му не биха били толкова успешни, ако зад тях не стоят те - служителите. Към края мениджърът благодари с прости думи и ръка на сърцето за професионализма, ангажираността и личния избор на всеки да работи за компанията. Срещата приключва, като той стиска ръката на всеки ръководител или редови служител, които са около него, като лично им пожелава да бъдат здрави и щастливи в семейството и компанията.

Този пример напомня и за една велика книга за лидерството на Джак Уелч, в която той споделя как "направо от сърцето", с упорит труд и много ентусиазъм работи близко до хората и разбира бизнеса. Това го прави изключително успешен лидер и години наред е пример за подражание. Чрез своя лидерски подход той успява да постигне изключителни резултати и устойчивост за бизнеса и да направи General Electric една от най-успешните компании на всички времена.
 
В тези случаи, когато лидерът е автентичен, той истински вдъхновява хората – чрез демонстрация на силна вяра, уважение, признателност и споделяне на обща посока и цели. А това създава по естествен начин "последователи" на лидера, които демонстрират същите поведения.

 

Емпатия, или изкуството да разбираме екипа без думи
Важна характеристика на добрия лидер е да успее в най-голяма степен да разбере и да се свърже с културата и особеностите на хората, които управлява. С други думи, това е т.нар. емпатия. Тук е важно да се има предвид до каква степен неговият език и поведение са в съответствие с опита, нагласите и вълненията на хората, с които се обгражда. Трябва да си отговори и на въпроса дали е направил достатъчно - да изслушва, да задава въпроси, да използва контактите си, да проучва и да проявява любопитство - за да накара последователите си да се чувстват уверени, че им засвидетелства уважение и работи в техен интерес.

Опитайте това: Ето един добър пример, взет от аграрната криза, свързана със заболяването луда крава, което се разрази през 90-те във Великобритания. Като взимат  предвид сериозността на проблема, всички държавни служители били разпределени да помагат на ветеринарите да сортират хилядите глави добитък. Един служител, администратор в Министерството на земеделието - който никога преди това не бил посещавал ферма, а предимно работел в града - бил натоварен да посети малко млекодобивно стопанство на север в страната и да уведоми фермера, че цялото му стадо ще бъде изтребено следващата седмица. Той посетил фермата няколко пъти, за да организира документацията и компенсаторните плащания. В самия ден, в който било планирано умъртвяването на двайсетте крави, чиновникът бил там, за да контролира процеса. Същата вечер, след два часа шофиране, той се прибрал вкъщи, след което в 3 часа през нощта решил да се върне във фермата. Казал си "предположих, че фермерът ще стане в 5 часа сутринта, както прави всеки ден, и може би ще има нужда някой да бъде до него..."

Това е един от най-добрите истински примери за проявяване на емпатия, който сме виждали в практиката. Чест е да се срещнете с този обичайно прикован към бюрото редови служител от министерството.

Когато към лидерството се добави емпатията, тя значително допринася за доверието, което е от решаващо значение за отношенията между лидери и последователи. Лидерите, които работят усърдно, за да признаят и да демонстрират уважение към разбиранията, езика и поведението на хората, с които работят, е много по-вероятно в замяна да бъдат чувани и уважавани.

Това, разбира се, не означава да се преструвате. Чувствата трябва да са истински. Само защото носите тениска на любимата си група, не значи, че сте й фен за цял живот. Става дума за уважение, съпричастност и разбиране.

Бъдете примерът, който искате другите да следват
Ефективният лидер трябва да дава пример, като демонстрира поведение и качества, които самата група цени. С други думи, добрият лидер е човек, на когото другите искат да подражават.

В тази връзка екипът от учени би очаквал техният нов лидер да демонстрира поведение на безпристрастност при вземане на решения, аналитични способности и интелект. Хората в здравеопазването биха одобрили лидер, който демонстрира състрадание или поемане на конкретен ангажимент към грижите за пациента. Обаче инвестиционните банкери трудно биха признали, че имат високо мнение за лидер, които държи снимка на Вълка от Уолстрийт на бюрото в кабинета си. 

Опитайте това: За да бъдете добър пример за лидер, който последователите ви искат да следват, трябва трайно да демонстрирате някои основни ценности и характеристиките, на които групата изключително много държи. Например в една голяма търговско-логистична компания търговският директор – много успешен топ мениджър, беше еталон за подражание не само за своя търговски екип, но и за служители от цялата компания. Същият лидер беше пословичен пример, известен на всички с усмивката и шеговития си характер, както и с изкусните си умения за водене на преговори и хъс за продажби. "Той може да те продаде и отново да те купи", казваха за него колегите му. След като се запознахме с него отблизо и видяхме как работи, вече можехме да разпознаваме влиянието на неговия лидерски стил и поведение върху другите, които се стараеха да му подражават. Често по коридорите разговорите между служителите започваха с шеговитите думи "за какво се борим днес" или по време на официални срещи на екипите се чуваха негови цитати: "…а каква е икономическата обосновка за компанията ни" или "нека да търсим добавената стойност за нас и клиента", "какво е win – win решението". В случая, по примера на един въздействащ лидер, в организацията се беше наложила култура на позитивно отношение към клиентите, търсене на взаимноизгодни решения и постоянен стремеж към създаване на добавена стойност за компанията и клиента.

Така, за да бъдете желан модел за подражание и да създавате добри последователи, първо трябва да разберете какво е това, в което вашите последователи биха искали да вярват за себе си. Какви са техните надежди и очаквания за организацията и екипа им. Трябва да сте наясно също така и как изглеждат за вашите последователи истинските постижения и успех.

Лидерството всъщност е начин на живот, който трябва да се осъзнае и поддържа. И ако искате да промените нещо в живота си, като бъдете по-добър лидер – не се бавете, а започнете веднага. Защото утрешният ден започва от днес. А лидерите не чакат някой да им казва какво да правят - те действат и сами откриват пътищата към целите си.
 
Бонус съвет
Не подценявайте силата на ентусиазма. Хенри Мур заявява, че няма нищо по-силно от ентусиазма. Като лидер последователите ще се обръщат към вас за вдъхновение и смисъл. Но те също така ще бъдат привлечени от вашата страст и искрена отдаденост. Ентусиазмът, особено когато се комбинира с увереност и яснота, гарантирано ще вдъхне лоялност и ангажираност на другите. Ентусиазмът е безценен.
 
10 въпроса, които ще ви помогнат да бъдете ефективен лидер

Вдъхновение – ясна визия и цел
# 1. Можете ли да изразявате и да комуникирате своята визия така, че тя да ангажира вниманието на последователите ви и да се свърже с техните надежди и притеснения?
 
# 2. Наясно ли сте с ползите, предизвикателствата и последиците, които предизвиква вашата визия?
 
Емпатия и разбиране
# 3. Доколко добре познавате и разбирате организацията, която водите?
 
#4. По какво се различава езикът на вашата организация от този на другите места – думите, фразите, прякорите, жаргонът?
 
#5. Какви страхове имат хората за бъдещето и на какъв минал опит се дължат те?
 
#6. Кои са героите, бунтовниците и радикалите в организацията ви и какви са техните истории?
 
Модел за подражание 
#7. Как изглежда доброто лидерство за хората в организацията?
 
#8. Как биха описали те ценностите и поведението на този лидер, който биха избрали да следват?
 
#9. Представете си, че хората в организацията се представят по най-добрия възможен начин – как би изглеждало тяхното идеално поведение? Как можете да го опишете?
 
#10. Какво кара хората или би ги накарало да се чувстват горди?
 
Снимка

[Личен архив] 


Тим Кемп е водещ лектор към Академията на PwC. Той е и титуляр на модула "Развитие на хората" в мини MBA програмата на организацията. Кемп има повече от 30 години международен опит като консултант в сфери като лидерство, човешки ресурси, обучение и развитие на хора. Като старши консултант в Global Novations е работил върху различни проекти по лидерство и междукултурен обмен с организации като The Economist, AT Kearney, Dell, IPG McCann, Shell, Molson Coors и Microsoft.
Сертифициран сътрудник е на Chartered Institute of Personnel and Development (CIPD), научен сътрудник на Института по мениджмънт (Англия), член на Европейския съвет по коучинг и менторство и почетен лектор в Bristol Business School, както и съветник към GSK Академията за управление на проекти и Академията по лидерство и коучинг на Морисън.
 
Снимка

[Личен архив] 


Мария Рац е лидер на Академията на PwC в България.
 Има повече от 13 години професионален опит в различни области на човешките ресурси като администрация, привличане и развитие на таланти, кариерно консултиране и вътрешна комуникация. Тя е професионален обучител и сертифициран коуч по програмата на Erickson International Coaching Institute, Канада – акредитирана към  ICF (Международната коучинг федерация). Отговаряла за реализиране на всички инициативи, свързани с развитието на хората на местно ниво към  Бизнес училището на Телеком Австрия груп.

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly