С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Бизнес по гуменки

Успехът се крие в това да вярваш в идеята си, казва изпълнителният директор на iMediaShare Костадин Йорданов.
Share Tweet Share
Снимка

 Фотограф: Цветелина Белутова

"Дори и на бизнес срещи с милиардери ходим по гуменки, дънки и тениска. Тук комуникацията е изключително директна и открита, а йерархията не е нещо, което поставя дистанция между хората." Това са част от впечатленията на изпълнителния директор на iMediaShare Костадин Йорданов след първите няколко месеца от престоя му в Меката на IT индустрията – американската Силициева долина.

В момента той все още е в Сан Матео, на 20-ина минути от Сан Франциско, където са офисът и университетът за предприемачи на легендарния американски инвеститор Тим Дрейпър. Преди няколко месеца стана ясно, че той ще направи вложение в българската компания и покани ключовите лица от екипа й "на гости", за да им помогне в бизнес развитието на проекта и търсенето на партньори и рекламодатели.
 
Общуването със самия Йорданов е също толкова лесно и непринудено, въпреки че дистанцията от хиляди километри скъсяваме благодарение на Skype.
 
На бързи обороти

Костадинов казва, че в Силициевата долина времето тече на много бързи обороти. Напълно нормално е да получиш отговор на мейла си до 10-15 минути (дори и в събота и неделя), като очаквайте той да е кратък, без много предисловия и по същество. "Няма "здрасти" и "чао", но това не се смята за нелюбезно. По-важно е да отговориш навреме, за да се отпуши процесът, отколкото да питаш как си, как са децата, жената и т.н.", казва Йорданов.

И работата се върши бързо. Ако стартираш някакъв проект, първите резултати може да се появят дори и до 3 седмици. "В България например ако една задача се постави на програмист, той ще направи част от нея. След това ще каже: "Ще изчакам дизайнера да ми нарисува картинките." Дизайнерът ще каже: "Аз не разбирам от този Java Script код и чакам уеб дивелъпъра да ми помогне." A пък тoй се занимава с нещо друго... Минават трите седмици и накрая няма нищо", казва Йорданов.

По думите му в Силициевата долина няма такова разделение на работата и можеш да видиш как, ако се наложи, програмистът просто отваря Photoshop и се залавя и с дизайна. Причината е, че парите свършват много бързо и никой не може да си позволи да се влачи, обяснява Йорданов. "Много съм си мислел как можем да предадем това на екипа в България.

Може би човек просто трябва да дойде на място, за да види и да се "зарази", е заключението, до което е стигнал мениджърът. Иначе самият той си признава, че дори и работата, свързана с разработването и маркетирането на продукта на iMediaShare, се е позабавила излишно и ако трябва да повтори всичко, би го направил не за три години, а за 6 месеца.
 
Един българин в двора на Тим Дрейпър

През последните няколко месеца Костадин Йорданов и мениджърският екип на iMediaShare работи в тясно сътрудничество с Тим Дрейпър. Американецът е венчър капиталист, т.е. прави вложения в компании в ранна фаза на развитие, за които очаква сериозен растеж. Сред дългия списък със световноизвестни фирми, в които е инвестирал досега, попадат Skype и Hotmail. На практика той е трето поколение венчър капиталист, като дядо му – Уилям Хенри Дрейпър, дори се смята за един от създателите на тази индустрия.

iMediaShare печели вниманието на инвеститора с продукта си - мобилно приложение, чрез което, най-общо казано, може да се осъществи wi-fi връзка с телевизор (стига устройството да е от ново поколение и да има подобна опция) и по този начин на големия екран да се качат снимки или видеофайлове не само от личния ви телефон, а и директно от интернет – без кабели или допълнителен хардуер.

Затова и авторите на приложението казват, че те всъщност създават виртуален кабелен оператор, а мобилният телефон се превръща в дистанционно. Предимството е, че много по-лесно се търси съдържание през устройство с тъчскрийн, отколкото чрез менюто на телевизора и конвенционално дистанционно. И освен това потребителите реално сами могат да подбират телевизионното съдържание, което да гледат, при това - когато поискат.

Първоначално всички тези опции се предлагат от едноименното приложение iMediaShare, но няколкомесечният престой на членовете на екипа в Силициевата долина ги кара да осъзнаят, че продуктът трябва да е по-фокусиран, както и че има нужда от ново име, което да е по-лесно и атрактивно за потребителите. Така само преди седмица услугата беше ребрандирана. Сега безжичната връзка  телефон - телевизор се осъществява чрез приложението flipps, а приложението iMediaShare е само за прехвърляне на лични файлове и информация от телефона към телевизора.

Оттук нататък предстоят не по-маловажни стъпки – да се търсят нови партньори, които да предлагат съдържание (в момента такива са CNN, YouTube, Deutsche Welle, Spiegel и др.) и още рекламодатели, от които да се издържа и печели. Хубавото в случая е, че на практика всичко се случва в радиус от 50 км.
 
Да продадеш идеята си

Всъщност компанията успява да "продаде" идеята си първо на фонда за инвестиции в стартиращи компании LAUNCHub, от който получава 200 хил. евро през 2012 г. Привличат и още около 200 хил. долара от местни и чуждестранни бизнес ангели. Едва впоследствие убеждават и самия Дрейпър да им повярва.

Според Йорданов успехът се крие в това да вярваш в идеята си. "Инвеститорите са видели доста и са добри психолози. Ако не вярваш в идеята си, трудно можеш да ги излъжеш", казва той. Не вървят и неща от сорта на "аз работя на друго място и ако дадете пари, ще пробвам". Ако в крайна сметка вярваш в идеята си, напусни работа, посвети се на проекта няколко месеца, докарай го донякъде и тогава потърси пари, съветва Йорданов.

Човек трябва и да е добре подготвен, да познава индустрията и да знае какво иска да постигне, допълва още той. Важно условие е и да си добър комуникатор – да можеш да представиш добре идеята си в разговор, с презентация или на т.нар. elevator pitch (бел. авт. - кратко представяне на проект, идея, организация и др. с цел увеличаване на разпознаваемостта им или намиране на партньори, клиенти или инвеститори). "Трябва да можеш да постигнеш "Уау" ефект", казва Йорданов.

Според него добрата комуникация е нещо ключово, особено за фирма на ниво стартъп. След това обаче цифрите са тези, които говорят, и от значение е да може да се покаже голям ръст и задържане на потребителите или добро преориентиране към платени потребители, а това колко добре презентираш става все по-маловажно.
 
Влез в отбора

Продуктът на iMediaShare първоначално се разработва от инженери от "Бианор", но впоследствие се обособява в самостоятелна компания със свой екип. В момента за компанията в София работят 12-13 души, основно инженери, които се занимават с R&D дейност (изследвания и развитие). В САЩ пък екипът е от 5 души, като те са се посветили основно на развитието на бизнеса – търсят партньори и рекламодатели, маркетират продукта и т.н.

Наскоро в американския тим влиза и Грег Бърнард, който преди това е бил старши вицепрезидент на Vimeo и дълги години е бил ръководител "Бизнес развитие" в Sony и Viacom. В момента компанията има нужда от маркетинг директор в САЩ. "В идеалния случай някой, който е работил няколко години в PR агенция и след това се е занимавал с потребителски маркетинг", казва Йорданов. А екипът в България може да бъде попълнен с още инженери, евентуално за iOS екипа.

"Общовалидно за всички позиции, за които назначаваме хора, е доколко смятаме, че човекът ще пасне на културата на компанията", обяснява Йорданов. За бизнес екипа подборът е почти като при избора на партньор – оценява се предишен опит, контакти, стратегически поглед върху индустрията и т.н. За инженерните позиции пък се прави и чисто експертната оценка на база технически тестове. От кандидатите се очаква и да покажат предишен код, който са писали, и да разкажат кое, как и защо са направили.

Снимка

 Фотограф: Цветелина Белутова


 Нормалното заплащане

"Колко е нормалното заплащане в IT сектора", пита Йорданов един от читателите на karieri.bg, а неговият отговор е: "Колкото определи пазара." После дава пример, че един добър програмист в момента може да разчита на 2-3 хил. лв. нето. "И аз съм чувал реплики от сорта на "програмистите са разглезени".

Истината е, че в сравнение със средните заплати в страната те вземат значително повече, по-търсени са и никой няма притеснения, че ще останат без работа, което обаче създава и текучество във фирмите. Но това не е нещо специфично само за България", коментира Йорданов и допълва, че в това отношение положението в Силициевата долина е "отчайващо". За 150 000 долара годишно не можеш да намериш приличен програмист, казва той. В България, разбира се, не може и да се мисли за подобни заплати, тъй като пазарът не позволява да се прави толкова сериозен бизнес.

IT специалистите често се радват и на добри бонуси. В iMediaShare например са увеличили заплащането на служителите на два пъти с по 10% през последните 12 месеца, тъй като са постигнати заложените резултати – активните потребители на приложението първо да надхвърлят 700 хил. (през декември), а впоследствие и 1 млн. души (през февруари-март). Освен това са предложили и фиксирани парични бонуси на хората, които са се представили над очакванията. В момента обмислят дали новата бонусна програма да е базирана на индивидуални или екипни постижения и дали да е в пари или в дялове от компанията.

"Има различни коментари как да е структурирана програмата за бонусите, но доста силно преобладава мнението, че те трябва да са в пари, което е много различно от това, което виждам в Силициевата долина", казва Йорданов. По думите му там опциите са изключително високо ценени.

"Кешът си е кеш, обаче тук много пъти са виждали как техни приятели с опции в компании са станали милионери", казва той и разказва случай за изпълнителен директор привлякъл екип от 15 души, които през първата година работят за развитието на продукта без заплата, понеже вярват, че след време опциите за придобиване на акции в компанията ще ги направят доста богати. Да, признава, че година без заплата е по-скоро краен вариант, но и като цяло илюстрира отношението към този финансов инструмент.
 
За предизвикателството, не за парите

Със заплата обаче трудно може да се задържи човек, особено ако става въпрос за програмисти, категоричен е Йорданов. Според него възнаграждението трябва да е на добро ниво, за да може служителят да се чувства комфортно и да не е подценен. В IT индустрията това условие определено е изпълнено и обикновено, ако някой реши да си тръгне, е по някаква друга причина – средата не е добра, стресът е висок, не е избран правилният човек и т.н.

Йорданов обяснява, че притегателната сила за IT специалистите е възможността да се изправят пред нови предизвикателства, да се развиват професионално, да работят по интересни проект, с нови технологии и с хора, които са дори по-добри от тях самите. Затова и в iMediaShare текучеството е ниско – през последната година един човек от екипа си е тръгнал сам, а други двама са били освободени по инициатива на компанията.

А самият Йорданов признава за себе си, че намира стимул и вдъхновение да се занимава с това, което прави в момента, в любопитството си. "Интересно ми е какво може да е случи. А всяко ново предизвикателство ме развива и като човек и професионалист", казва той.
 
Нърд мениджмънт

Всъщност професионалният път и интереси на Йорданов до голяма степен са повлияни от баща му, който е инженер и винаги носи по някоя джаджа вкъщи. Първият му компютър дори е и един от първите модели в световен мащаб, а може би и един от първите в България. Естествено той няма нищо общо със съвременните компютри, които познаваме, а е по-скоро вид изчислителна машина, без монитор.

За техничарите – става въпрос за аналог на COSMAC ELF. Сега работи на MacBook Air и използва най-вече Word и Excel. От време на време се занимава със сървърите и програмира, като казва, че любимият му език е Python, за който се опитва да "зарибява" и колегите си.

Йорданов сам казва за себе си, че е "компютърен нърд", но пък и отчита, че годините, прекарани в бизнеса, са му помогнали да развие мениджърския си стил и бизнес подход и малко или много да го променят и доразвият.

Тези негови две съставни части са и нещото, което впечатлява хората, с които общува и с които работи. "Той е едно от малкото изключения сред мениджърите, които съм виждал в България, защото съчетава в себе си технологични и бизнес умения", казва за него Любен Белов, управляващ партньор в LAUNCHub, и добавя: "Той е отдаден на работата си, не се страхува да мисли в голям мащаб и успява да увлече хората около себе си, да създаде добър екип и да го мотивира."

"В България рядко се среща предприемач, който да възложи управлението на компанията си на външен мениджър", добавя и бившият директор на БДЖ Йордан Недев, който в началото на юли пое поста изпълнителен директор на "Бианор" от Йорданов, за да може самият той да се фокусира върху развитието на iMediaShare. Преди това Йорданов беше изпълнителен директор и на "Бианор", и на iMediaShare.

Според него обаче и двете задачи са си "работа на пълно работно време, която не може да се върши между другото". Освен това и едно от изискванията на LAUNCHub e младата компания да има изпълнителен директор, посветен изцяло на проекта.  А иначе и новият директор на "Бианор" споделя, че е бил силно впечатлен от бизнес познанията на Йорданов извън технологичната сфера. И допълва, че е заварил компанията с организация, която е на световно ниво. Нещо като българската силициева фирма. 
 
За компанията
 

iMediaShare ("АйМедиаШеър") е с основни акционери "Бианор холдинг" и Методи Филипов. Разработката на проекта стартира от инженери в "Бианор" през 2010 г., като впоследствие управлението и развитието му се поема от новосъздадената компания iMediaShare.

През есента на 2012 г. тя получи финансиране в размер на 200 хил. евро (към 250 хил. долара) от фонда за инвестиции в стартиращи компании LAUNCHub срещу дялове от компанията.

Привлича и още около 200 хил. долара от местни чуждестранни бизнес ангели. В средата на тази година стана ясно и че американският венчър капиталист Тим Дрейпър ще направи вложение в проекта.

Мобилното приложение на компанията вече е инсталирано от над 8 млн. потребители.

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2020 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2020 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly