С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Печалбата идва с правилните хора

Докато имам усещането, че това, което правя, си струва, значи съм на правилното работно място, казва главният изпълнителен директор на "Уника България" Николай Генчев
Share Tweet Share
Снимка

За съжаление българинът няма добра застрахователна култура, отчита Николай Генчев

 Фотограф: Велко Ангелов

За 13 години Николай Генчев е работил само в две компании – "Уника" и Ти Би Ай. Това обаче не му пречи да смени работното си място четири пъти...
 
Както самият той казва – "кариерата ми е възходящ зиг-заг". Началото на професионалния му път тръгва от "Ърнст и Янг", където е помощник-одитор. После минава през финансовата компания Ти Би Ай, а след това за известно време работи и в застрахователна компания "Уника".

Напуска в края на 2007 г. и отново се връща в Ти Би Ай, където вече му предлагат поста на управляващ директор. Но само две години по-късно пак пренася кашона с личните си вещи в "Уника" и застава начело на застрахователната компания.
 
"Няма по-голям комплимент от това отново да те поканят, въпреки че веднъж вече си напуснал компанията", казва към днешна дата Николай Генчев, след като вече почти пет години заема ръководния пост, после добавя: "Докато ми е интересно и докато виждам предизвикателства, докато имам усещането, че това, което правя, и хората, с които работя, си струват, значи съм на правилното работно място."
 
Зиг-заг кариера

Караме Генчев да се върне назад в годините. И той си спомня как, когато започва работа в Ти Би Ай,  капиталовите пазари изживяват своя бум. Всички са полудели от златна треска, само че в случая тя е за акции, печалба от фондовите борси и увереността, че неща като черни петъци и депресии са ако не останали в историята, то отложени за далечно бъдеще.
 
Нещата обаче не стоят така. Идва лятото на 2007 г. със срива на ипотечния пазар в САЩ, който започва да повлича пазарите по целия свят. Отначало сякаш никой не вярва, че мечтата за постоянния възход се е сринала, но за по-малко от две години кризата се пренася към реалната икономика и изглежда, че финансовите пазари още дълго ще останат или в стагнация, или в колебливо развитие. Времената стават трудни, песимистични и развитието на хората, работещи в инвестиционната област, изглежда, се отлага.
 
Именно тогава, в средата на 2009 г., Генчев получава предложението на "Уника" отново да се върне в компанията като главен изпълнителен директор. Казва, че по това време компанията преминава през тежък период. Това е периодът, в който застрахователният пазар в България осезаемо усеща ефекта на кризата и сериозно започва да се свива. Една от причините е, че масовите застраховки в България бяха (и все още са) автомобилните и по-малко имуществените, в повечето случаи сключвани заради ипотечни кредити.

Полиците за защита на живот, инвестиция и лично избраните застраховки за дома са сред тези, от които хората започват да пестят. А "Уника" залага точно на такива продукти и никога не е разчитала на задължителни застраховки като "Гражданска отговорност" или на евтини имуществени покрития, за да печели пазарен дял и бързи приходи. Така че за Генчев предизвикателството става двойно – да изведе компанията напред в условия на криза и да работи с инструменти, които няма как да донесат лесен приход и нови клиенти.
 
Време за съкращение, време за ръст

По това време Генчев взема едно от най-трудните си решения като мениджър (виж карето), което самият той нарича "разковничето". Компанията е преструктурирана, решено е как и накъде ще се развива и чак след това се обръща внимание на пазарния ръст, който трябва да направят.
 
Екипът успява да постигне и това и се съсредоточава върху новата задача – да изкара застрахователя на печалба. Резултатът – през 2012 г. успява да изведе общозастрахователната компания на плюс като краен финансов резултат, макар от основната си дейност все още да е на загуба.

В животозастрахователното дружество поне до края на 2012 г. не е отчитана загуба нито от основната дейност, нито като краен финансов резултат. Официалните данни за 2013 г. все още не са публикувани. Генчев казва, че "резултатите няма как да дойдат, ако не работиш с правилните хора" и подобряването им до голяма степен е доказателство, че по време на преструктурирането са успели да запазят важна част от екипа.
 
Занапред целите, които си поставя компанията, са добрите резултати да се запазят, а преструктурирането на портфейла да продължи. Генчев казва, че не обича да го питат какво ще прави след 10 години или как си представя живота си след пет години. Вероятно заради промените, които бързо приема и казва, че те са "едни от най-страхотните неща, които могат да се случат на човек".

Снимка

Първокласният мениджър се обгражда с първокласни мениджъри, а второкласният - с третокласни подчинени

 Фотограф: Велко Ангелов


А вие колко застраховки имате?

Преминаването през кризата и спечелването на клиенти не е лесно за никоя компания, още повече за застраховател с чужда собственост, който се опитва да внася нагласите и продуктите, характерни повече за развити пазар, отколкото за такива като българския.

Нека го кажем направо – много застрахователи в България имат нелоялни практики, като се започне от изкуствено намаляване на цените с цел печелене на пазарен дял до не особено честни стъпки като неясни условия по договори и неохота да плащат обезщетения. В подобна среда не е чудна и цялостната нагласа на потребители към застрахователните услуги, основана на недоверие, сключване основно на задължителни застраховки и липса на дългосрочно планиране.
 
Генчев често научава нагласите на хората извън бранша от разговори с приятели. "Най-голямата поука е, че изключително интелигентни, образовани хора, нямат застрахователна култура", смята генералният директор на "Уника". Въпросът за него е: Как да се пребори дори не с лошо мнение, а често и с липсата му по отношение на застрахователните продукти?

Казва, че личният му подход е да мотивира добре хората, които продават застраховки, и то не само материално, да работи за изграждането на силна марка, да предлагат атрактивни кампании и продукти. Иначе за самия себе си признава, че не е сключил кой знае колко застраховки. Има две от типа "Живот" - рискова и спестовна, една на жилището си и задължителните полици на служебния му автомобил и този на съпругата му.
 
Хората пред числата

Но след като сменяме посоката на разговора от финансови резултати и продажбите към другите ресурси на компанията – човешките, Генчев категорично отсича: "Хората са преди числата." Дори във времето на криза и свиване на разходите застрахователят не е спрял да организира събирания на екипа. Макар че много други разходи са съкратени, Генчев казва, че точно от тези не би искал да пести.

Те са една от нишките за връзка между всички служители – защото всички минават през тях. В компанията имат силно развито отношение и към коучинга, като на доброволчески начала някои от служителите в компанията помагат за доразвиването на професионалните умения и личностните качества на колегите си.
 
По отношение на търсенето на непрекъснато развитие Генчев коментира, че промяната идва отвътре, не може просто да я спуснеш отгоре. Но и самият той дава личен пример, като непрекъснато търси начини да се развива. Докато се опитваме да насрочим срещата си с него, няколко пъти се налага да променим плановете си, защото той е в Австрия – за обучение или просто за срещи между българския екип и тези от останалите държави.
 
В неговия случай липсва и притеснението, че ако оставяш хората край теб да се развиват, някой може да те измести. По този повод Генчев цитира неписаното правило - първокласният мениджър се обгражда с първокласни мениджъри, а второкласният - с третокласни подчинени.
 
Тест по мениджмънт

Ако надникнете в кабинета на Генчев, две неща веднага правят впечатление – снимките на екипа и почти спартанската обстановка. Никакви купчини печатни документи, никакви разпилени хартии и нищо излишно. Изглежда така сякаш обитателят на този офис мисли доста подредено и прагматично. Затова може и да се изненадате от отговора му на теста, на който го подложихме.

Представете си, че на интервю за работа идват двама кандидати – единият е с опит, работил е на подобна позиция, но не е показал кой знае какви успехи в работата си там. Другият е изцяло нов за професията, няма опит в нея, но има огромно желание да се учи и да успее. Кой бихте избрали?

Генчев категорично и без колебание избира ... втория. Защо? Защото дори да минат няколко месеца, в които новият служител да се обучава, после компанията би спечелила повече от него, обяснява той. Важното е да има желание за работа.
 
Оставаме и нищо, че е есен

Говорейки за толкова много инвестиции в служителите не е изненада, когато Генчев категорично заявява, че Uniqa няма намерение да си тръгва от българския пазар. В контекста на изтеглящите се от България големи финансови групи австрийският застраховател е решил да си остане тук. "Uniqa възнамерява да стои твърдо на всички пазари от Централна и Източна Европа, на които вече присъства", казва ръководителят на българските дружества.

Напускането на други чужди групи той си обяснява и с "типично балканския" застрахователен пазар и промяната в икономиките на Източна Европа. Те все още не са добре развити, а в същото време за тях преминаха времената на големия бум, по време на който маржовете на печалба бяха големи.  

Подчертава и това, че 4-те основни ценности на групата Uniqa - вдъхновяваме, моделираме, честни сме, изпълняваме (inspire, shape, straightforward, deliver) – са пренесени и на българския пазар. И естествено самият Генчев е твърдо убеден в тях и ги цитира с гордост. Затова и няма намерение скоро да продължава нагоре по зиг-зага на кариерата си. Или поне докато не срещне ново предизвикателство, което да го провокира.


Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2020 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2020 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly