С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Иновации в Горубляне

Цялата мениджърска кариера на Силвен Коло е свързана с "Мелексис България".
Share Tweet Share
Снимка

Мениджърът трябва да посвещава 90% от времето си на хората, с които работи, казва управителят на "Мелексис България" Силвен Коло

 Фотограф: Велко Ангелов

Вече девет години Силвeн Коло е свързан неотлъчно с бизнеса на групата Melexis в София. Компанията разработва и тества микрочипове за автомобилната индустрия и е сред лидерите в тази сфера. Няма производител на коли, който да не използва продуктите й като инфрачервени датчици за температура или сензори за изгорели газове.

Средно по шест от чиповете във всяка произведена кола за миналата година (т.е. в 65 млн. автомобила) са преминали през центъра в столичния квартал "Горубляне". С глобалния си обхват фирмата идеално изпълва клишето "и ний сме дали нещо на света", в случая на автомобилния свят.

Под ръководството на французина Коло българският бизнес на белгийската компания продължава да расте, а неотдавна фирмата получи награда и за най-иновативната компания в страната за 2013 г. от Българската търговско-промишлена палата.

Дете на Melexis

В свои интервюта Коло се нарича "дете" на Melexis. С едно малко изключение цялата му кариера е преминала в компанията. Преди да дойде в България, работи шест години в завода на белгийската компания в Ипер, където изучава и се запознава с бизнеса изоснови. След като завършва френския технологичен университет ISEN с диплома за инженер по микроелектроника, той прекарва шест месеца във Philips.

"Там реших, че не искам да бъде дизайнер на чипове, просто беше твърде еднообразно за мен", разказва Коло. Тогава, през 1999 г., идва и предложението от Melexis, където започва като продуктов инженер. "Бях впечатлен от разнообразието, което предлагаше работата ми там. Един ден може се занимаваш с производствени въпроси, а на следващия да имаш среща с клиенти", казва той.
   
И докато в Белгия се учи на занаят, в България Коло става мениджър. Цялата му кариера като ръководител е преминала именно в София. Компанията е започнала дейност в София пет години преди Коло да пристигне в България. Това се случва, след като белгийската група Elex, към която принадлежи Melexis, придобива българската фирма за микрочипове "Сигма Делта". Инженерната основа тогава са български специалисти по микроелектроника, които в продължение на години са работили в сектора.

След пристигането си тук преди девет години той първоначално ръководи група инженери, от 2007 г. отговаря за производствените операции, а от миналата година вече е управител на центъра в София. Ръководи и екипа, който отговаря за тестването и доставката на чипове на клиентите.

"Понякога е трудно да обясниш на хора от предишно поколение, че трябва сами да решат какво да правят, а не да чакат някой да ги ръководи", смята Коло

За служителите с любов


За Коло именно служителите в компанията са най-голямото богатство на Melexis. "Микроелектрониката отдавна се развива в България. При нас има хора с над 30-годишен опит в разработката на чипове. Техните познания са като библия", казва той. С разрастването си компанията продължава да наема нови хора и в момента в "Мелексис" работят около 210 души, а до края на годината броят им трябва да достигне 230.

За Коло най-голямото качество на българските инженери е адаптивността. Като илюстрация за гъвкавостта им той често разказва за първите си срещи с местните инженери. "Тогава много често чувах "няма проблем, няма проблем" (казва го на чист български - бел. авт.). Тогава смятах, че тези думи не отразяват реалността. Но по-късно разбрах, че просто означава "няма проблем, ще го направим". И наистина успяват да го направят", впечатлен е французинът.    

Като мениджър Силвен Коло залага на постоянните връзки с останалите служители. Смята, че 90% от времето на мениджъра трябва да бъде посветено на хората му. Основното му верую е да остави инженерите да импровизират в задачите си и сами да се справят с отделните казуси, а мениджмънтът само да ги напътства и насочва. Компанията залага много на постоянното менторство и обучение като част от всекидневната работа, а Коло е един от висшите мениджъри в Melexis, който е сертифициран за обучител в групата.

Такава е и философията в цялата компания - мениджърът да е просто инструмент, който дава възможност на служителите да правят всичко сами. Впечатлението му е, че точно в тази сфера е имало разлика в манталитета на по-възрастните български специалисти. "Понякога е трудно да обясниш на хора от предишно поколение, че трябва сами да решат какво да правят, а не да чакат някой да ги ръководи. А основното качество на един инженер е да бъде креативен, сам да намери решението", казва Коло.

Самият Коло казва, че има двама ментори в своята професионална кариера, чиито напътствия използва и до днес в работата си. Единият е човекът, който го взел на работа в Ипер. Той го научил на едно много важно нещо - да не обвинява останалите. "Всеки прави грешки, но да го обвиняваш за това е безсмислено, особено в стресови ситуации. Трябва грешката да се обсъди и да се направи така, че тя да не се повтори", казва Коло.

Другият му ментор е изпълнителният директор на Melexis Франсоаз Шомбар,  която е един от тримата създатели на групата. Коло има близки впечатления от начина й на работа, тъй като в продължение на години е докладвал лично на нея. Мениджърът споделя, че от нея научил най-вече да вярва в хората си. Че като мениджър не е успешен сам, а със служителите около себе си. "Тези думи може и да звучат като най-нормалното нещо на света, но много често мениджърите забравят за това", допълва Силвен Коло.

"Мелексис България" работи по няколко съвместни програми с технически университети, за да реши поне отчасти проблема с недостига на млади инженерни кадри.

За растеж е нужна свежа кръв


За да продължи да расте, Melexis се нуждае от свежа кръв. Една от най-сложните задачи пред Коло в близките години ще е именно да намери нови специалисти. Това ще е достатъчно трудно, тъй като все по-малко млади българи избират инженерната професия. Коло споделя, че подобен е проблемът в цяла Европа.

"В момента има голяма разлика между поколенията инженери. Нямаме постоянен наплив на нови специалисти, а след 15 години този недостиг би могъл да прерасне в сериозен проблем", казва управителят на "Mелексис България". Конкуренцията в тази сфера е много голяма, тъй като все повече доставчици на автомобилни компоненти и други инженерни компании навлизат в България, а възможностите на трудовия пазар са ограничени.

А и много завършващи специалисти по микроелектроника избират други поприща. Коло споделя, че от началото на следването си е бил наясно, че ще се занимава с микроелектроника, докато в момента не е така - много млади инженери избират софтуерния сектор или други сегменти на електрониката. "България има огромен опит в микроелектрониката и трябва да се борим този опит да не изчезне", допълва французинът. По тази причина компанията му работи по няколко съвместни програми с технически университети.  

Засега обаче фирмата няма проблем с растежа. През миналата година приходите на "Melexis България" се повишиха с 11%, а през първото тримесечие на 2014 г. скокът е 22% на годишна база. Групата продължава да инвестира в българския си бизнес - през миналата година са били вложени 5 млн. лв. в оборудване и автоматизиране на процесите.

Коло с нескрито задоволство казва, че благодарение на работата на целия екип машината е добре смазана, което винаги се отчита от цялата група. Той цитира последния посетил завода белгийски мениджър, според когото "София е едно от местата, където във въздуха се усеща чувството на удовлетвореност от добре свършената работа".

Приходите на водещите компании в сектора за автомобилни компоненти вече надхвърлят 1.5 млрд. лв., а заетите са над 15 000. Все повече чужди компании продължават да навлизат в него. Според Коло браншът продължава да има добро бъдеще в България. "Но според мен държавата трябва да промотира повече средата пред чуждите инвеститори с подобни активности като въвеждането на плоския данък", казва той. И допълва, че е нужно правителството да не забравя и вече присъстващите тук компании.

Коло все пак смята, че и самият бранш трябва да има по-активна роля и да защитава интересите си. С тази цел е създаден и "Аутомотив клъстер България", в който членуват много от доставчиците на компоненти, сред които и Melexis. Компанията участва и в клъстер "Микроелектроника и индустриални електронни системи", на който Коло скоро ще бъде председател. И една от основните му цели ще бъде да популяризира дейността на компаниите в двата сектора, така че не само да привлекат нови партньори, но и да провокират интереса на младите към автомобилната индустрия и микроелектрониката.

Историята
Melexis започва работа в България още през 90-те години на ХХ век. Тогава холдинговата компания майка Elex придобива завода за микрочипове в Ботевград, но поради различни административни пречки не стартира дейност. В Ботевград работят други две дружества, които допреди три години също бяха част от групата.

"ЕПИК електроник асембли", която прави електронни модули за автоиндустрията, беше придобита от филипинската IMI. В момента се казва "Интегрейтид микро - Електроникс България". Другата фирма - "Сензор найт индастриал", произвежда температурни сензори и беше придобита от американската Sensata, като в момента се казва "Сенсата текнолъджис".

В числа 
2013 г. "Мелексис" глобално ниво:
Приход – 275.4 млн. евро
Нетен доход – 55.2 млн. евро

2013 г. "Мелексис България":
Брой служители – 210
Инвестиции – 5 млн. лева
Нови разработени продукти – 8 бр.
Брой доставени чипове – 400 000 000 бр.

Членство в:
"Аутомотив клъстер България"
Клъстер "Микроелектроника и индустриални електронни системи"

Награда:

"Най-успешна иновативна компания за 2013 г.", награда на Съвета по иновации и енергийна ефективност при БТПП

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly