С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Кариера с добавена стойност

Успешният ръководител трябва да е преди всичко искрен и открит, казва финалистът в конкурса Next Generation и управляващ директор на дигиталната компания Despark Христо Бояджиев
Share Tweet Share
Снимка

"Не ме е страх да жертвам свободно време и сън заради нещо, в което вярвам и виждам смисъл", казва Христо Бояджиев.

 Фотограф: Надежда Чипева

Мястото, където сме попаднали, на пръв поглед няма нищо общо с офис. На вратата няма означителна табелка или лого, а вътрешното пространство е любопитна смесица от висящи кабели, оголени тръби и неизмазани стени.

На входа ни посреща стара печка на дърва, покрита с ръжда, която, по всичко личи, отдавна не се използва и има само декоративна цел. Малко встрани от тавана виси нещо като закачалка за дрехи, направена от метални пръчки, болтове и куки. Ако не бяха бюрата с компютри, човек може да си помисли, че се намира на строителна площадка или ъндърграунд клуб в Берлин.

Но всъщност това са само първите впечатления от офиса на дигиталната компания Despark. На второ четене те напълно пасват на младежкия дух на екипа и стартъп атмосферата, която те са създали между стените на бивша печатница за паспорти. В нея умишлено и доста успешно съжителстват изрезките на кинозвезди отпреди 50+ години и стикер с прочутия цитат на Стив Джобс "Останете си гладни, останете си глупави" (Stay Hungry, Stay Foolish). Няма разделителни стени, а там, където има, те задължително са прозрачни. Защото всички са един голям екип, едно сплотено семейство, приятели, които всеки ден отиват във "фабриката" не просто на работа, а за да правят нещо смислено. А и да се забавляват заедно.

Това ни разказва Христо Бояджиев, докато ни развежда из работното им пространство. Поводът да сме му на гости в офиса на Despark е, че тази година той се нареди сред тримата големи финалисти в седмото издание на конкурса за млади мениджъри и предприемачи Next Generation, организиран от "Капитал" и "Кариери".

До Вашингтон и назад
За да разберете по-добре мениджъра и човека, който е Христо Бояджиев днес, трябва да се върнем малко назад в историята за него. А тя започва от Козлодуй, където живее семейството му, минава през София, където се мести, за да учи и на практика започва да живее самостоятелно още на 13 години, стига до САЩ, прави малки завои в Европа и още пет континента и се връща обратно в България.

Още като ученик Христо е активен участник в различни инициативи и програми за междуучилищен обмен с държави, сред които Швеция, Италия и Белгия, които разширяват мирогледа му и запазват интереса му към "другите светове". Затова и решава, че след София иска да продължи образованието си в чужбина. Понеже от 6-годишен учи английски и харесва езика, се насочва към английски говореща държава. Спира се на САЩ, като днес с усмивка признава, че до известна степен изборът му може да е бил повлиян и от факта, че по това време натам се е насочило и момиче, което харесва. В крайна сметка тя отиде в Ню Йорк, а аз във Вашингтон и никога повече не се видяхме, спомня си днес с усмивка той.

Освен възможността да упражнява английския си език другото му голямо желание е да се занимава с компютри. Разказва, че още от малък обича да "джитка" на видеоигри и още оттогава вижда професионалната си реализация по-скоро в областта на информационните технологии. По време на приема обаче академичните съветници го насочват да запише бизнес администрация с IT профил. "На база интервюто, автобиографията ми и нещата, които бях правил до онзи момент, американците прецениха, че съм по-подходящ за бизнес образование", спомня си Христо и прави равносметка, че това наистина се оказва точната комбинация за него.

"Нямах американска мечта, просто исках да науча повече", казва той. Америка действително го учи, като до голяма степен го прави човека, активния гражданин и мениджъра, който е днес. "Американското образование изгради от мен човек с познания в различни области. А това по-късно много ми помогна и в бизнеса, където е абсолютно задължително да имаш общ поглед върху света и да умееш да мислиш логично", казва Бояджиев. От американската култура взема и нагласата за работа в екип и духа да бъдеш активен и да се стремиш да допринасяш за обществото, в което живееш. "Америка те учи, че не трябва да си мързелив и че ако искаш да постигнеш нещо, трябва да си готов всеки ден да даваш 100% от себе си", обобщава Бояджиев.

Макар че говори с голямо вдъхновение за Америка, след като завършва образованието си там, при това с награда за най-добър международен студент в американския университет, поема пътя към Европа. Изкарва три години в България, като работи като консултант в "Делойт България" и след това и като финансов анализатор в сферата на енергетиката. Но през 2011 г. отново стяга куфара и заминава за испанския престижен университет ESADE, където всъщност влиза със стипендия, покриваща 75% от таксата му за обучение. После, въпреки че има всички възможности и потенциал да гради кариера в САЩ или навсякъде другаде по света, избира отново да се върне в България. За изумление на съседите, а и не само.

Той си дава ясната сметка, че в САЩ не просто по-трудно ще върви напред в кариерата и ще има много по-малко възможности за баланс между работата и личното време, но и че тук може да бъде много по-полезен за себе си и за хората около себе си. "Ако в България човек има амбицията и желанието да направи нещо стойностно, той може да има много по-голямо въздействие върху обществото, а оттам и да намери много повече смисъл за себе си", е обяснението, което Христо дава на всички, които не разбират решението му да се върне "вкъщи".

В търсене на добавената стойност
После разказва историята за това как негови познати го добавят във Facebook група с други млади хора, които по това време също като него планират скоро да се върнат в България. Една от първите им срещи на живо през лятото на 2008 г. води и до създаването на сдружението "Тук-Там". Организацията, която свързва българи с опит и образование в чужбина, днес вече е минала първите си седем години, през които задвижва немалко инициативи, нетуъркинг срещи и събития. Най-големият проект на младежите е кариерният форум за българи с образование в чужбина "Кариера в България. Защо не?", койтo през миналата година беше подкрепен от над 70 фирми и организации, а участниците бяха над 1000. "Успяхме да изградим страхотен екип и изключително силна мрежа от активни хора. И всичко това се случи без каквото и да било държавно финансиране", прави равносметка Бояджиев.

Самият той намира първата си работа в България, за консултантската компания "Делойт", именно благодарение на контактите си покрай "Тук-Там". За него Мила Натудова, която е т.нар. супергерой на сдружението или човекът, който движи всички проекти на организацията и е работила с Христо в продължение на години, казва: "Той е харизматичен човек, който държи на думата си и може да разчиташ на него във всеки един момент. Не се страхува да си поставя високи цели и да изисква същото от хората, с които работи. Пожелавам му да има времето и енергията да осъществи всичките си идеи."

Опитът, който Христо Бояджиев трупа покрай работата на сдружението през годините, му дават сили и увереност да се захване и с друг на пръв поглед страничен проект. В края на миналата година заедно с Мариела Вачева, която също е сред съоснователите на "Тук-Там", създават нов проект – неправителствената организация "Фондация III", чрез която искат активно да работят за промяна в областта на образованието в различните му измерения. Самият Христо казва, че образованието е и нещо като лайтмотив в кариерата му и нещата, с които се е занимавал досега, защото "най-важни за мен са проектите с добавена стойност". Вече е факт и първата им инициатива - двудневният информационен форум "Академия за родители", който се проведе преди няколко месеца и събра над 1200 души на място и 1500 онлайн участници.

Партньорът му в тази инициатива Мариела казва: "Христо е лидер чрез собствения си пример. Хване ли се да прави нещо, ще го направи възможно най-добре, дори ако това значи да не спи, да седи в офиса до 12 вечерта или да вмества 20 срещи в и без това претоварената си седмица. На Христо мога да разчитам за всичко - от това да продаде лед на ескимос, през това да направи дизайн на уебсайт, до това да модерира форум за родители на бебета".

Снимка

 Фотограф: Надежда Чипева



Мениджър от следващо поколение
"Ако има нещо, което е извън зоната на комфорт, аз почти винаги го правя", казва Бояджиев. И добавя, че точно това качество му е помогнало да попадне в Despark. Включва се в организацията на стартъп събитие, а там пък го забелязва основателят на компанията Адел Закут, който - впечатлен от презентаторските му умения - няколко дни по-късно му се обажда с покана за среща, която прераства в оферта за работа. Така Христо започва като търговски директор там, а от осем месеца вече е и управляващ директор.

"Не харесвам думата "мениджър", казва Христо Бояджиев. Според него тя извиква в съзнанието образа на човек, който само раздава заповеди. Затова смята за по-подходящо да се говори за лидери в рамките на една организация: "Това са хора, които имат визия, умеят да задават посоката на действие и дават пример с поведението си. Те застават наравно с екипа си и работят заедно с него, докато достигнат целта." Дефиниция, която напълно се припокрива с профила на Next Generation финалистите.

Христо приема признанието от конкурса като знак, че е на правилния път, но в същото време е и напълно наясно, че му предстоят още много върхове за покоряване. Затова и наградата за него не е успокоение, а стимул да върви напред.

В момента на дневен ред е работата по трансформацията на Despark от стартъп компания към устойчив, по-улегнал бизнес, след като в края на 2014 г. в нея инвестира международният гигант в областта на комуникациите Paperhat Group, купувайки 60% от дигиталната агенция. Не е лесно всички да разчитат на теб и ти да си на линия постоянно по всякакви въпроси, но всеки път, когато се запитам дали си струва да продължавам, отговорът все още е положителен, което означава, че всичко е наред и се движа в правилната посока, казва Христо Бояджиев (виж карето "Трудното решение").

Екип от приятели
Той е от типа мениджъри, които се водят повече от интуицията си, а не от помпозните фрази, заучени в дебелите книги по мениджмънт. "Харизмата, начинът на общуване с хората – това е нещо, което идва определено отвътре. То може да се рафинира, да се подобри с времето, но имаш ли го изначално, ти си няколко стъпала пред другите", казва той в отговор на вечния въпрос дали лидерите се раждат лидери, или стават такива. Но и добавя, че ако това е зрънцето на лидерството, всичко останало е свързано с осъзната "работа" по развиването му.

За Христо успешният ръководител трябва да е преди всичко искрен и открит, да е приятел, но и да не спестява на колегите си критики, ако те са заслужени и обосновани. "Мениджърите, които са искрени и прозрачни, създават среда, в която има усещане за семейство и екипност", убеден е той. Обяснява, че когато колегите подхождат приятелски един към друг, те са много по-склонни да си помагат, да дават най-доброто от себе си и да търсят заедно решения на проблемите, с които се сблъскват в ежедневната си работа. "Митът, че ако хората получават по-висока заплата ще са по-мотивирани, е абсолютно грешен. Не може да се пренебрегва възнаграждението, но над това трябва да видиш посоката, да знаеш защо го правиш, да имаш хубав екип и да виждаш резултат от работата си", убеден е мениджърът.

В търсене на баланса
Христо определено е, човек, който трудно се задържа без работа и на едно място. И понякога, ако му се отвори дупка свободно време, се чувства странно и се чуди с какво да я запълни. Просто е свикнал непрекъснато да се занимава с нещо. Не случайно любимите ми приложения са календарът и имейлът, шегува се той. Дори и приятелите му го съветват малко да понамали темпото.

Признава си, че понякога и самият той си мисли, че се е захванал с прекалено много неща, но пък и бърза да добави, че това не му тежи. "Не ме е страх да жертвам свободно време и сън заради нещо, в което вярвам и виждам смисъл", категоричен е Бояджиев.

Все пак в търсене на баланса между работата и обществените проекти му помагат пътуванията по света и фотоапаратът. Можете да проследите разказите му в картинки на личния му блог inasearchofbalance.wordpress.com. Едно от последните му пътувания го отвежда до Непал, който напуска дни преди разрушителните земетресения там. Това, което ме впечатли, беше манталитетът на местните жители, тяхната искреност и сърцатост, разказва Христо.

Въпреки тежките условия на живот там те са винаги усмихнати, готови да помогнат и да общуват с околните, което отбелязва като характерно и за други азиатски страни, в които е бил, като Тайланд и Камбоджа. "Иска ми се и в България да гледаме малко по-позитивно на живота като тези народи", казва Христо Бояджиев. В опит да помогнат на хората в Непал - със снимките, които той и приятелите му правят по време на пътуването си, организират благотворителна изложба. Успяват да съберат близо 10 хил. лв. безвъзмездна помощ за бедстващите. "Ако има възможност, човек има отговорността, да направи нещо добро", категоричен е Христо.

Което напълно пасва и на принципите му във всички останали неща, с които се занимава – в работата му на ръководител на екип от 40 души, в дейностите и каузите на неправителствените организации, с които е свързан, та чак до хобитата и страничните му интереси. Защото той е човек, който търси, но и се опитва да създава нещото в повече, добавената стойност за себе си и хората около себе си, докато прави кариера.
Трудното решение
Да продължавам ли напред

Смятам, че всеки човек, съзнателно или не, често бива изправен пред въпроса дали да продължава да прави това, с което се е захванал и вярва ли в постигането на целите си или просто трябва да си каже "край, стигаме дотук и пробваме нещо ново". Бизнесът не прави изключение и мисля, че всеки мениджър на отговорна позиция би трябвало да си го задава. Това е въпрос, който минава през главата ми, откакто съм на настоящата си позиция ако не всеки ден, то доста често, защото, ако аз не вярвам в Despark, то трудно ще предам увереност на другите около мен. Радвам се, че отговорът винаги е бил положителен. Двете неща, които ме карат да продължавам да съм сигурен, че сме на правилния път са посоката, в която отиваме, и хората. Считам, че сме създали страхотен екип въпреки трудните моменти, които сме имали и това ни прави по-силни.
За Христо Бояджиев
Христо Бояджиев завършва бакалавърска степен по "Бизнес администрация" в Kogod School of Business във Вашингтон, САЩ. Има и магистърска степен по "Международен мениджмънт" в ESADE Business School в Барселона, Испания. През 2008 г. участва в създаването на сдружението за българи с опит в чужбина "Тук-Там". Работил е в "Делойт България" и в ЕСО ЕАД. През февруари 2013 г. е назначен за търговски директор в дигиталната агенция Despark, а от октомври 2014 г. заема поста управляващ директор. През декември 2014 г. основава неправителствената организация "Фондация III", която се занимава с проекти и инициативи в областта на образованието. В свободното си време Христо е запален фотограф и пътешественик. До момента е пътувал на 6 континента и в над 35 страни, като личната му цел е скоро да посети и седмия континент – Антарктида.
За компанията
Дигиталната компания Despark е основана през 2007 г. от Адел Закут и Лъчезар Цачев. Тя се занимава с дизайн и разработка на уебсайтове и мобилни апликации. Работи с клиенти на 4 континента и в над 10 държави. За няколко години Despark нараства до екип от близо 40 души и има офиси в София и Лондон. През 2014 г. 60% от дигиталната компания е придобита от международния комуникационен гигант Paperhat Group. Despark е носител на редица награди и признания, една от които е престижната AXA PPP Health Tech&You Awards за приложението Baby Buddy, което помага на майките във Великобритания да се грижат за себе си и бебетата си.

Данни за компанията:
Брой служители в България: 40
Офиси: 2 – София и Лондон
Обслужени клиенти през годините: над 100


Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly