С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Дипломатът в IT индустрията

За младия мениджър и финалист в конкурса Next Generation Марин Трошанов успешният ръководител трябва да служи на подчинените си, а не обратното
Share Tweet Share
Снимка

Успешният мениджър е адаптивен и не се плаши нито от новостите, нито от грешките си, смята Марин Трошанов, който е сред 12-те финалисти в конкурса за млади мениджъри и предприемачи Next Generation 2015.

 Фотограф: Цветелина Белутова

Повечето мениджъри в IT индустрията изминават сходен път в развитието на кариерата си. В най-общия случай те завършват бакалавърска степен с техническа насоченост или програмират още от ученическите си години. Работят като програмисти или IT специалисти в дадена компания и след това постепенно се преориентират към бизнес частта на индустрията. Марин Трошанов е изключение от това правило и е много вероятно да се превърне в един от първите сред многото мениджъри в IT индустрията без първоначална ориентация към технологиите. Кариерата му в технологичния гигант Hewlett-Packard стартира преди осем години на базова позиция, като в течение на времето с твърдост и упоритост той поема различни отговорности и показва, че дори хора без техническо образование могат успешно да ръководят IT екипи. Именно заради това той може да се определи като следващо поколение мениджъри и е сред финалистите на седмото издание на конкурса за млади мениджъри и предприемачи Next Generation.

Дипломация в бизнеса
Трошанов обявява още в самото начало на разговора, че първоначално не е имал засилен интерес към новите технологии и IT сектора. "Аз нямам техническо образование и за мен технологията винаги е била инструмент за работа, а не крайна страст", признава той. "Имам много по-различни хобита. Занимавам се с финансови пазари и инвестиции, а в свободното си време поддържам блог, пиша роман, разкази и сценарии за комикси, които са били награждавани на престижни международни конкурси." Това не му пречи в момента успешно да ръководи (по думите му) един от най-добрите екипи от администратори на Java базирани приложения в EMEA (региона на Европа, Близкия изток и Африка). Тяхната задача е да се грижат за поддръжката на близо 20 различни софтуерни приложения (някои с отворен код, а други, разработени от гиганти като Oracle, IBM и Red Hat).

Трошанов завършва магистратура "Международни отношения" в Софийския университет, но подобно на много младежи в България не продължава професионалното си развитие в посока на своето образование. Той коментира, че не си е представял да се превърне в дипломат или да работи в Министерството на външните работи. Вместо това решава да рискува и да се впусне в нетипична за него дейност, използвайки скромния си житейски опит, способността си за открита и свободна комуникация, както и натрупаните от университета умения. През 2005 г. започва професионалната си кариера като служител в отдел "Продажби" на хостинг компанията Siteground. Задачата му е да общува с клиентите на компанията и да ги убеждава в качеството на предлаганите услуги. Но доста често Трошанов се явява като контакт между потребителите на хостинг услуги и техниците на Siteground.

"Когато имаше някакъв проблем с услугата или заявка за техническа неизправност, отдел "Продажби" бяха единствените достъпни по телефон", коментира Трошанов. Така на него му се налага да познава изоснови всички услуги и процедури на компанията, да води динамична комуникация с потенциални и съществуващи клиенти, внимателно да изслушва проблемите им и бързо да намира решение.

Това умение се оказва ключово за последвалото му развитие в НР. Първоначално работи в екип за контрол на ресурси – координира задачите на хардуерни инженери и осигурява непрекъснати доставки на материали и консумативи за клиенти на компанията във Великобритания, Близкия изток, Северна Африка и Балканите. Работата му включва интензивни нощни дежурства.

Истинското израстване в кариерата му настъпва през 2010 г., когато се премества да работи в центъра за изнесени услуги. Трошанов е назначен за ръководител смяна и по време на своите динамични дежурства той е отговорен за всеки проблем, засягащ оперативната дейност на десетки IT екипи. Координирайки действията на специалистите от различни отдели, той им помага да предлагат цялостно решение за корпоративните клиенти на компанията. Когато възникне критичен инцидент, работата му е да подпомогне съответните специалисти при неговото своевременно отстраняване, като успоредно с това води активна комуникация с мениджмънта и клиента в случай на ескалация.

"Моята задача често изискваше да вляза във всички детайли на даден инцидент и после да го преведа на бизнес език", коментира Трошанов. "През цялото време клиентите искат ясна и точна информация какво се случва с бизнеса им, но ако могат сами да направят необходимия анализ, тогава нашата работа става излишна", допълва той.

Дейността му се разширява в рамките на центъра. От възстановяване на системите, през ефективно разрешаване на конфликтни ситуации, до пряка отговорност при потенциална евакуация на няколко хиляди души – всичко минава през оперативните ръководители. Възможността да служи за контакт на клиентите, да намира правилните хора във всяка ситуация и да помага при решаването на комплексни технически проблеми се оказва ключово качество за Трошанов.

В командния център
За година и половина той е повишен в ръководител на координационния екип. Така в края на 2011 г. е ангажиран с изграждането на команден център, в който се синхронизира дейността на хиляди IT администратори при извънредни ситуации. В света има само още един подобен – в Манила, столицата на Филипините. Командният център е открит през 2012 г. На събитието присъства президентът на страната Росен Плевнелиев. Трошанов коментира, че дори когато е следвал "Международни отношения" и е карал стаж в МВнР, не се е надявал в някакъв момент да е един от домакините на президента.

"Никога не съм очаквал, че ще ми се обадят и ще ми кажат спешно да включа видеоконферентна връзка с Манила, защото президентът на Република България ме чака", коментира Трошанов. Основният проект за изграждането на командния център е предоставен от международен екип, но някои технологии и решения са внедрени за пръв път на местно ниво от Трошанов и колегите му. Друга основна задача на Трошанов е да развие план, осигуряващ непрекъсната работа на центъра, било то и при кризисни ситуации в София – от проблеми с мрежата или електрозахранването, през мащабно земетресение или наводнение, до избухването на граждански сблъсъци или дори война.

"Това е туптящото сърце на нашия център. Тук се координира ефективното разрешаване на извънредни ситуации с IT инфраструктурата на компании, които могат да засегнат операции за десетки и дори стотици милиони долари", коментира Трошанов. "Някои от клиентите ни са болници, банки, правителства или разполагат с производствени мощности, които изискват техните услуги да са налични 24 часа в денонощието, седем дни в седмицата."

Снимка

За да се справят с проблема с липса на кадри, Марин Трошанов и колегите му разработват две поредни академии за подготовка на специалисти по администрация на Java приложения, като предстои и трета.

 Фотограф: Цветелина Белутова



Новите предизвикателства
През 2013 г. Трошанов поема нова задача – да ръководи екип от администратори на Java приложения в центъра за изнесени услуги. Неговите отговорности освен организацията на работа в екипа включват и намирането на нови клиенти за подобен тип услуги. "Една от силните ми черти е възможността да представям различни продукти и услуги пред клиенти", споделя Трошанов, което му помага да привлече осем нови клиента, ползващи услугите на екипа му, в рамките на последните два месеца.

Вече начело на софтуерни специалисти Трошанов се сблъсква с тежката реалност на тази индустрия – липсата на кадри. "Просто няма как да намерим изградени специалисти с подходящия профил", коментира той. За да преодолее това предизвикателство, той и колегите му разработват две поредни академии за подготовка на специалисти по администрация на Java приложения, като предстои пускането на трета. Те предоставят обучение на млади хора, които, без да разполагат със солиден технически бекграунд, могат да започнат работа като младши IT инженери. Сред кандидатстващите има хора с дълъг професионален опит като полицаи, адвокати и дори дребни предприемачи. "Много е интересно да наблюдаваш как хора, които са нямали дълъг професионален досег с технологиите до момента, се развиват като много добри IT специалисти", коментира Трошанов.

По законите на Дарвин
Няколко са най-важните качества, които трябва да притежава мениджърът от следващо поколение според Трошанов. Първото е подобно на законите на Дарвин, че оцеляват само най-адаптивните. Приспособяването на мениджъра към околната среда е от ключово значение в момента, особено в IT индустрията. Причината е, че предвид бързото развитие на технологиите основите на бранша буквално се променят в рамките на няколко години. Ако искаш да оцелееш в подобна обстановка, трябва доста добре да се адаптираш към тези промени. Което води до нагласата да не се страхуваш както от новостите, така и от грешките.

"Не трябва да достигаш състояние, в което си въобразяваш, че знаеш всичко. Необходимо е много внимателно да слушаш добрите специалисти около теб, преди да вземеш ключово решение", споделя Трошанов. Независимо дали става въпрос за изслушване на проблеми на клиенти или препоръки на служители. "Човек се учи от грешките. Най-умните – от грешките на другите, умните – от собствените, а глупавите изобщо не могат да постигнат това", допълва той.

За собствените служители това е важно, защото в IT средите е много трудно да се задържат кадрите. Това, което не би ги накарало да избягат в друга компания или дори друга държава, е благоприятната вътрешна среда и екипът, който с общи усилия изграждаме, смята Трошанов. Според него мениджърите трябва да служат на подчинените си, а не обратното, защото по този начин се създава доверие и се тръгва по най-прекия път за успеха на една организация.

Той допълва, че за България е голям плюс това, че IT индустрията се развива по един толкова благоприятен начин. "Тя и донякъде финансовите услуги привличат качествените млади хора, които искат да разгърнат потенциала си", коментира Трошанов. Причината е, че това са едни от малкото сектори, в които конкуренцията е при сравнително равни условия. Което е изключително показателна предпоставка за развитието и резултатите на мениджърите. Затова за Трошанов не е изненада, че традиционно в състезанието Next Generation финалисти са представители именно от IT сферата и финансите.
Трудното решение

За Марин Трошанов има две трудни решения, с които се е сблъсквал. Първо е решението да се ангажира с IT индустрията, без първоначално да има професионална подготовка или личен интерес към сектора. Това се оказва голямо предизвикателство заради бързата динамика на бизнеса и развитието на технологиите. Той споделя, че успява да се наложи и да постигне успехи с екипите, които ръководи, независимо че не е имал предимствата на техническите познания, защото чете много и учи бързо.

Второто е, че след като оглавява екипа от администратори на Java приложения, той се сблъсква с трудното намиране на качествени кадри. Това довежда до започването на годишните академии за подготовката на подобни специалисти. Решението да се заложи на млади хора, които не са имали професионален досег с търсените технологии, е както трудно и рисково, така и наложено от предизвикателствата в пазара на труда за квалифицирани IT кадри.
За Мартин Трошанов

Марин Трошанов е на 31 години, роден в Бургас. Дипломиран магистър "Международни отношения" в Софийския университет. Има 10 години опит на различни позиции в IT аутсорсинга, сред които продажби на уебхостинг пакети, контрол на ресурси, ръководител на оперативно звено в глобалния център на Hewlett-Packard за предоставяне на отдалечени услуги. В момента ръководи екип от администратори на Java приложения с портфолио от над 20 технологии. Под негово ръководство се организират академии за подготовка на млади IT специалисти. В свободното си време Марин се посвещава на творческа дейност, като разполага със собствен блог troshanov.wordpress.com. Той е писател и сценарист на свободна практика. Участвал е в разработката на някои от сценариите за комиксите на художниците от старото списание "Дъга".
За компанията

"Хюлет-Пакард" присъства на българския пазар повече от 40 години. Представителството на HP на територията на България отваря офисa си през 1998 г. През 2006 г. стартира глобалния център за услуги на НР в България, чиято основна дейност е дистанционно обслужване на големи корпоративни клиенти на компанията, разположени в района на Европа, Близкия изток и Африка. Към настоящия момент в центъра вече работят над 4 хил. служители.

IT Outsourcing организацията, в която Марин Трошанов работи, осигурява дистанционни инфраструктурни мениджмънт услуги за Windows, UX, Storage (SAN), Database, Network, Information Security, Mainframe и други технологии. Тази организация е част от направлението HP Enterprise Services и работи изцяло за корпоративния пазар.


Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly