С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Pro.File:
Модерният номад

Чужденецът в ИТ кошарата иска да отвори очите на българите
Share Tweet Share
Снимка

Стив Кайл

 Фотограф: Красимир Юскеселиев

Снимка

 Фотограф: Красимир Юскеселиев

Снимка

Лекция по маркетинг

 Фотограф: Красимир Юскеселиев

В часа, в който Стив Кайл трябва да отиде на първото си интервю за работа в България, той е облечен в най-мръсните си дрехи и чисти тоалетната в квартирата си.

Просто бил забравил за срещата. Следва обаждане и без да се преоблича, той се насочва към мястото на интервюто. Кайл обяснява идеите си с няколко рисунки и започва работа почти веднага. Само след няколко месеца е поканен на среща на... летището в Цюрих, където собствениците на ИТ компанията "Сайънт" (тогава тя още носи името "Уизком") му предлагат поста главен изпълнителен директор във фирмата. Кайл приема. И този път носи костюм.

Четири години по-късно Кайл и 160-те служители на "Сайънт" са фактор в ИТ сферата в България. Но нестандартността на австралиеца и бунтарският му характер бързо му създават име на вълка в кошарата.

Когато Стив Кайл пристига в България, първото нещо, което прави, е да натъпче раницата си с багаж и за един месец да се отдаде на страстта си към пътешествията. Обикаля плажовете със съпругата си, търси красивите места в страната. Съпругата на Кайл се казва Кристина, българка е, а двамата се запознават в университета в Аризона, където Стив учи психология.

Американската виза на Кристина изтича през 1999 г. и след тригодишен престой в Австралия, родината на Стив, през 2002 г. двамата идват да живеят в България. Женят се същото лято. Планът им е да останат само за две години, защото Стив не обича да се задържа на едно място дълго време. Но Стив Кайл, който в живота си е оставял толкова много неща зад гърба си и не е спрял да обикаля света, е в България вече четири години. Но всичко това с уговорката, че

Не се знае къде ще е догодина

"Сайънт" е основана в швейцарския град Цуг през 1996 г. като "Уизком". Там е само централата на фирмата. Софтуерните продукти за клиентите се разработват първоначално в София, а по-късно и във  Варна. Кайл променя името от "Уизком" на "Сайънт" почти веднага след като поема компанията. Така той поставя началото на новата й визия - в ИТ средите "Уизком" звучи като поредната издънка на дотком вълната и съответно е твърде ограничаващо. А идеята на Кайл е компанията да е конкурентна в световен мащаб.

През 2005 г. "Сайънт" открива програмистко бюро в град Хошимин във Виетнам. Кайл открито заявява, че България е малка, за да поеме растежа на компанията. Оплаква се от липсата на правителствена подкрепа за малкия и средния  бизнес в страната, от недостига на добре подготвени специалисти и посочва, че България губи аутсорсинг състезанието с азиатските държави. Заради това в ИТ бранша го смятат за един постоянно мрънкащ чужденец. Глобалната визия за "Сайънт" и откровеността му печелят на Кайл твърде много врагове. Още повече когато критикува и местната политика и култура. И отгоре на всичко е направил малка културна революция, влизайки на конкурентния пазар във Виетнам.

За австралиеца Кайл е много лесно да каже, че в България политиката е късогледа и недалновидна по отношение на образованието. Че обслужването в страната смърди. Че правителството не разбира от икономика, защото не подпомага малките и средните предприемачи. Че като цяло икономиката в страната не е ориентирана към търсене и предлагане. И, да, че тук сме жертви на "баба-културата", защото твърде много деца се възпитават от хора, които са от едно съвсем друго поколение. И колкото и всички тези твърдения да са измъкнати от културния контекст и от този на прехода, всички те са толкова верни, че боли.

"Не ме разбирайте погрешно, ние не тръгваме срещу България, по-скоро се опитваме да покажем, че, както е казал Томас Джеферсън, страната се нуждае от свежа кръв." Стив Кайл е седнал на пода в малкия си кабинет и казва, че всъщност е убеден, че както "баба-културата", така и проблемите на образованието в България ще бъдат отстранени. Но просто смята, че нещата могат да се развият и много по-бързо. Да

седи небрежно на пода в кабинета си

и да отпива ракия от "меджик-дамаджаната", в която са смесени вкусовете на поне 50 вида ракия е нещо нормално за Стив Кайл. Стилните му ризи са винаги разгащени, най-горните копчета - разкопчани, а да сложи костюм е събитие. В офиса на "Сайънт" Стив говори много, всъщност говори с всички и го прави толкова непринудено, че е трудно да се повярва, че именно това е главният изпълнителен директор на компанията. И говори с пет английски и една българска дума, основно съществителни - сняг, година; или конче и жабче, когато стане въпрос за децата му. 

Преди години в Китай той вижда как един човек прави бизнес с един казан, пълен със супа. Ден и нощ той е на огъня, а съставките в него постоянно се добавят. До такава степен, че вече никой не знае какво точно има във въпросната супа, но тя става все по-вкусна. В София, Стив си купува една дамаджана, пълни я с ракия, но никога не я изпразва до дъно. Докато преподава в Американския университет в Благоевград, получава достатъчно домашна от студентите си, за да твърди, че вече не е наясно какво точно има в "меджик-дамаджаната".

Кайл израства по света. Баща му е инспектор на газопроводи и семейството сменя държавата всяка година. Минава се през Азия, Африка, Европа и Америка, а заради националността на родителите си притежава американски, австралийски и португалски паспорти. Оформен в различните култури, Кайл твърди, че човек трябва да е модерен номад и именно заради това досега никога не си е купувал жилище. В София също живее под наем. Пък и без това не разбира защо цените на апартаментите тук са толкова високи.

Стив намира в Америка както съпругата си Кристина, така и важната жена в компанията. Диана Найденова живее в Калифорния със зелена карта, работи като финансов директор в ИТ фирма, но е решила да се върне в България и кандидатства в "Сайънт" по обява в интернет. По същото време Кайл е точно в Калифорния и се обажда на Найденова. "Дори не можахме да се видим, казва тя, но и по телефона Стив провокира интереса ми." Нарича го човек, който не се вписва в правилата. "В началото Стив не е приет лесно, защото почти веднага сменя някои от основните хора в мениджмънта на "Сайънт". А и българинът не е човек, който ще се примири, че един чужденец ще дойде и ще му каже как да си върши работата".

Това, което Стив Кайл донася в "Сайънт", е много повече от привидната му непринуденост и приятелското отношение към служителите. Психологът в него му помага да сключва добри сделки и постоянно да намира нови клиенти. Бизнесменът - постоянно да търси печалбата и развитието на компанията. Кайл твърди, че предпочита "Сайънт" да изпълнява поръчки на малки компании, но и че на практика големите клиенти финансират фирмата му. И винаги се придържа към тезата,  не може да правиш бизнес с някого, с когото не можеш да излезеш и да изпиеш една бира.

"Не мислех, че ще мога да направя кариера с първото си образование", Стив Кайл отговаря така на въпроса колко лесно е за него да остави фармацевтичната индустрия зад гърба си (специалността му, преди да се захване с психология).

"А и винаги съм бил бунтар"

Той защитава дипломна работа, в която обяснява връзката между проблемите на мъжете с простатата, съответния недостиг на сън и влиянието на това върху цялостното настроение на даден човек. След дипломирането си започва работа за фирма за медицински проучвания. После консултира фирми от бранша и открива света на продажбите.

Кайл е лицето на "Сайънт" пред клиентите, предлага аутсорсинг услуги и е толкова решен да успее, че в интернет форумите го обвиняват, че служителите му са просто инструмент за постигне целите на фирмата. От друга страна, човек едва ли би си помислил нещо подобно, ако наблюдава следната ситуация: бирено парти в сградата на "Сайънт". Стив Кайл е отворил поредната "Каменица", събрал е куп колеги около себе си и разказва истории. Всички се смеят, той е като магнит. Нестандартен чешит, който с поведението си излъчва безспирна енергия.

Последният пирон в негативния имидж на Кайл в България забива една статия в "Икономист" от миналия декември. В нея се описва мнението на главния изпълнителен директор на "Сайънт" за негативната среда за бизнес в България. Кайл разказва, че е имал поредица срещи с всевъзможни министри, в които е обяснявал позицията си, но никой не го е разбрал. Журналистът от "Икономист" обаче го прави. Статията е последвана от цунами от коментари в интернет форумите, в които Кайл е обрисуван с куп цинизми и призован да си ходи от България, щом тук не му харесвало. Глобалното село го очаквало.

Почти година по-късно. "Сайънт" е обявен за един от най-добрите работодатели в България. Стив Кайл е застанал пред бялата дъска в кабинета си, вътре са три момичета от маркетинг отдела на фирмата. Той рисува една крива черта и обяснява, че това е Берлинската стена. После започва да разсъждава върху влиянието на студената война върху световната икономика. "В момента още се учим как да се представяме на световния пазар, включително и как да работим с хора от друга култура като тази във Виетнам, казва Кайл след края на едночасовата лекция. Основното, което преподавах в Американския университет, опитвам да наложа и тук - българите трябва да се научат да мислят глобално." А неговият опит показва, че това не е никак лесно.
-------------------------------
Визитка
Житейски факти:
- Роден е през 1972 г. в Австралия
- Женен, с две деца

Образование:
- Завършва психология в University of Arizona през 1995 г.
- През 2003 г. получава MBA в Souther- Cross University, Австралия

Връхни точки в кариерата:
- Маркетинг директор на ISIS 2000 в Аризона 1997 - 1998 г.
- Генерален мениджър на BMC Media в Сидни, Австралия 1999 - 2000 г.
- Управляващ директор на Inherint в Сидни, Австралия 2000 - 2002 г.
- Главен изпълнителен директор на Sciant AG - от 2002 г.
- Доцент в Американския университет в Благоевград - 2004 г.

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly