С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Време за телевизия

Share Tweet Share
Снимка

 Фотограф: Надежда Чипева

Представете си лукса да гледате любимите си филми в работно време, без да ви уволнят. Звучи невероятно, но Светлана Василева може да си го позволи. В офиса й непрекъснато работи телевизор. Изключва го само по време на среща. Вече знае всичко за Али Макбийл, отчаяните съпруги, Декстър, адвокатите от Бостън. Нищо чудно - това са героите на най-харесваните от нея сериали. А те вървят по Fox Life и Fox Crime, които Василева управлява като генерален директор на Fox International Channels България.

Самата тя определя себе си като "телеман и киноман": "Опитвам се да гледам телевизия, като се абстрахирам напълно от факта, че това всъщност е работата ми. Като всеки обикновен зрител оставам на канала, който в момента ме интригува. Ако обаче това не е Fox Life или Fox Crime, знам със сигурност, че нещо с програмата не е наред, и започвам да търся причината."

Светлана Василева започва да развива международните канали Fox Life и Fox Crime в България през март 2005 г. Fox е част от медианата империя на Рупърт Мърдок News Corporation, която притежава и bTV, а двата канала са първите от поредицата специализирани телевизии, които компанията ще развива в Източна Европа. За краткото си съществуване в България Fox се разви като успешен проект, защото заложи на изпитани рецепти - сериали, вече доказали, че печелят голям зрителски интерес. По данни на агенция Market Links за януари - юни т.г. Fox Life е на четвърто място по приходи от реклама след трите национални телевизии bTV, "Нова телевизия" и БНТ. Макар че "стартът на телевизията беше рисков - не знаехме до каква степен ще привлечем рекламодатели, които не бяха свикнали да рекламират в профилирани кабелни канали", признава Василева.

Всичко от начало

"Предизвикателството да започнеш нещо от самото начало е съвкупност от много неща. Да поставиш правилните цели. Да имаш правилна концепция за това, което искаш да направиш и защо то ще бъде успешно. Да знаеш какви хора искаш да гледат канала ти, защо биха го избрали. Ако си изяснил това, значи си намерил формулата. След това само наместваш пъзела", казва Светлана Василева.

Fox не е единственият проект, който тя започва от нулата. Всъщност Василева е по-известна като първия и вече бивш управляващ директор на първата частна национална телевизия bTV. "Това е нещо като съдба. Стартирам нещо ново почти всяка година и това е малко изморително, но пък дава нов заряд. Ако бях останала в bTV, може би даже щеше да ми стане скучно. Докато сега непрекъснато работя проект след проект", обяснява мениджърката.

Когато говориш с нея за медиен бизнес, не е трудно да разбереш, че най-силната й емоция е свързана именно със старта на bTV. Още си спомня как само за пет-шест месеца е трябвало да се подбере екип, да се изгради програмна схема, техническо оборудване, декори. Тогава смелите решения са нейно всекидневие. "Буквално за един месец трябваше да реша от къде да излъчваме програмите си. Тогава преговаряхме с БНТ да използваме техния излъчващ комплекс, срещу заплащане, разбира се. Това беше най-лесният и най-ниско рисков вариант. Но не успяхме да се разберем - искаха много пари", спомня си Светлана Василева. Международният консултант на проекта я съветва да приеме високата цена. Тя обаче решава друго - поема риска да построи едно малко студио в старата телевизионна кула. Успява буквално за две седмици. Тъкмо от него на 1 юни 2000 г. започва излъчването на bTV.

Днес във Fox от Василева очакват да прави предложения за нови инвестиции и жанрове канали, които е удачно да се развиват в съседните региони. "Правя го заедно с някои от колегите в другите страни, където присъства Fox", уточнява тя. В момента работи едновременно по бизнес плановете на няколко нови проекта, които ще представи на началниците си от Fox International. "Най-трудно ми е, докато аз самата достигна до ясното съзнание, че даден проект е правилна инвестиция. След това вече ми е лесно да убеждавам останалите", вдига рамене Светлана Василева.

Усещане за свобода

"Василева е мениджър на европейско ниво. Доказват го проектите, зад които е стояла или стои - първите пет години на bTV и стартът на Fox. Добре съчетава глобалната визия за медийния пазар с локалните познания." Така мисли за генералната директорка на Fox България един от основните й конкуренти - изпълнителният директор на "Нова телевизия" Павел Станчев. Чуждестранните й началници, изглежда, са на същото мнение. Защото, въпреки че и двете компании - Fox и Вalkan News Corporation, са с чуждо участие, Василева винаги е имала свободата сама да взема решения за програмирането и работата на екипите: "В bTV не е било необходимо да чакаме някакви одобрения и разрешения, освен когато е ставало дума за по-голяма сума пари, която не е била предварително бюджетирана. Като цяло началниците ни се грижеха най-вече за стратегиите за развитие, а не за чисто оперативната дейност." На същата самостоятелност Василева се радва и във Fox, където нещата са още по-гъвкави.

Признава, че е имала провали, макар че се въздържа да назове конкретни примери. Дава си сметка, че понякога проблемите са се дължали по-скоро на характера й. Въпреки това е категорична, че не би го променила: "Когато се връщам назад, със сигурност бих постъпила по същия начин", уточнява тя. Въпреки всичко Василева смята себе си за родена с късмет: "Някак си в живота ми не са се случвали големи провали. Може би тепърва ми предстоят..."

Уважавай инициативните

Генералната директорка на Fox определя себе си като компромисна натура, настроена добронамерено към хората. "Целият ми екип има лесен достъп до мен. Предпочитам да имат доверие в нашите взаимоотношения, да сме напълно откровени. Когато стигнем до спор по някакви теми, винаги се опитвам да давам възможност на хората за инициатива. Разбира се, това е сравнително лесно при структурата на Fox сега - тя е все още малка и без особено строга йерархия", споделя Василева. Спомня си, че в bTV е било много по-трудно и е делегирала много повече права на свои подчинени: "Обикновено обсъждахме със съответните мениджъри техните предложения и избирахме най-доброто. За чисто оперативните неща те сами вземаха решенията."

Светлана Василева е убедена, че добрият мениджър трябва да умее да работи с хора. За себе си смята, че е добър психолог и дължи професионалния си успех на правилния подбор на екипите си. "Не е достатъчно да смяташ някого за много симпатичен, кадърен и талантлив. Важно е да прецениш в какво точно този човек е най-добър. Случвало се е да назнача човек на неподходяща длъжност и той не се е справял добре или пък не е успявал да се впише в колектива. Тогава просто съм го премествала там, където е по-силен, и нещата коренно са се променяли, включително отношението на другите към него", споделя опита си мениджърката.

Казусът "запази служител"

Василева признава, че й се е налагало да се бори за някои от хората си: "Имах една служителка - безкрайно кадърна, интелигентна и лоялна, с която бях работила много дълго. Започнах да я товаря с прекалено много отговорности, без да се усетя, че й идва в повече. Тя не се оплакваше, но един ден направо ми съобщи, че напуска. Аз се възпротивих, обещах й да назначим хора, които да й помагат, да разпределим работата. Тя остана, но пак не се получи. Втория път не я спрях, но й оставих вратата отворена. След три месеца тя се върна. Явно е трябвало да опита нещо различно, за да прецени кое е доброто за нея."

При подобни ситуации Василева предпочита да взима решенията сама. "Ако съответният човек е ценен и много лоялен към компанията и проблемът се състои само във финансовите параметри, правя всичко възможно да отговоря на неговите очаквания. Ако обаче той има финансови претенции, но не забелязвам тръпка към работата и към хората, с които работи, го пускам да си отиде. Дори ако е добър професионалист", категорична е Василева.

Според нея само хората, които са отдадени и емоционално на работата си, са мотивирани да гледат в бъдещето на сектора и да предлагат творчески решения за развитието на тв канала, в който работят.

Телевизия по поръчка

Самата Светлана Василева е такъв човек, може би тъкмо затова има ясна визия за предстоящото развитие на българския медиен пазар: "Със сигурност очаквам консолидация, което за нас ще бъде добре. Ще влязат и още чужди инвестиции. И News Corp., и RTL са достатъчно агресивни в нашия регион. В момента към България има изключително силен интерес, вниманието е насочено към нас и към Балканите като цяло. Заради новите възможности, заради рекламния и пазарен ръст."

Според нея броят на специализираните канали трябва да се увеличава. Смята, че ще се променя и начинът, по който се гледа телевизия. "Хората все повече свикват да посягат към дистанционното, за да намерят най-подходящата програма за себе си в даден момент. В бъдеще те ще започнат да използват много повече услуги от типа на видео по поръчка и въобще всички нови възможности, които им помагат да избират сами. В същото време сред тези над определена възраст има такива, които не искат да полагат толкова много усилия, за да търсят развлечение. Ето защо традиционният тип телевизия няма да изчезне, освен ако не се разработят други видове услуги, при които някой друг програмира вместо теб", предвижда Светлана Василева.

Засега според нея на българския телевизионен пазар няма истинска конкуренция - когато има само две частни национални телевизии, битката не е особено съществена, "просто едно предаване се съобразява с едно друго предаване или един филм с друг филм". Като примери за истинска битка Василева посочва Румъния, където тези конкуренти са 10, както и Съединените щати, където големите мрежи се борят за гледаемост с части от минутата.

Генералната директорка на Fox България е категорична, че броят на националните тв канали ще зависи от възможностите на рекламния пазар. "Тв пазарът ще стане много по-силно конкурентен. Това обаче не означава, че ще стане по-интересен, поне според мен. Той ще се развива по посока на специализираните канали, понеже там финансирането не зависи единствено от рекламите. При цифровата телевизия пък нещата са коренно различни, защото имаш възможност да "пакетираш" различни комбинации от канали и зрителят може да си избира интересните за него варианти. Когато стигнем до този етап, лошите телевизии просто ще си отидат, а добрите канали ще печелят още повече", заключава Василева. И е убедена, че сегашните и бъдещите проекти на Fox ще са във втората група.

Визитка

Житейски факти:- Родена на 18 август 1964 г. в София- Омъжена, с две деца

Образование:- ВТУ "Св. св. Кирил и Методий" - руска филология (1983-1988)

- СУ "Климент Охридски" - английска филология (1985-1988)

Професионален опит:

- Бюро за обслужване на дипломатическия корпус (1983-1990)

- ООН, Ню Йорк - служител в отдел "Информационен" (1991-1994)

- Управител на "Триада комюникейшънс" - представител на CNN International, TNT, Cartoon Network, притежател на лиценз за регионална ефирна телевизия за София (1994-2000)

- Управител на "Медиа линк" - представител за България на каналите Fox Kids, National Geographic, .TV. (1998-2000)

- Управляващ директор на Balkan News Corporation - собственик на bTV (2000-2005)

- Генерален директор на Fox International Channels България (2005- )

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2020 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2020 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly