С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Часът на Павел Станчев

За изпълнителния директор на "Нова тв" най-важното за една медиа е да бъде независима
Share Tweet Share
Снимка

 Фотограф: Цветелина Николаева

В офисите на големите международни компании обикновено има няколко часовника. Защото за мениджърите е важно да знаят не само местното време, но и това в Токио, Лондон, Ню Йорк или пък в Москва, където са партньорите и конкурентите им.

Ситуацията в една модерна телевизия, каквато е втората частна национална "Нова тв", е приблизително същата. Само дето в коридора на медиата и в кабинета на изпълнителния й директор Павел Станчев има не часовници, а телевизори. Единият показва собствената програма, другият - конкурентната bTV. На третия монитор се редуват световни канали като Euronews, CNN, CNBC. За професионалистите, които знаят какво се крие зад всяка минута програмно време, прецизното претегляне на програмната схема и следенето на конкуренцията е обяснимо - ако аудиторията и рекламодателите са доволни, приходите от реклама се повишават и медиата може да инвестира в ново програмно съдържание. Вечният втори - "Нова тв", отчита добри резултати от рекламните си приходи. По данни на агенция Market Links за периода януари - юли 2007 г. каналът е привлякъл 79.087 млн. лв. Освен по рекламни приходи "Нова тв" е втора и по зрителски интерес. По данни на агенцията за пийпълметрични изследвания GfK Audians Resurch за същия период пазарният дял на "Нова" е 18%.

А и Б на мениджмънта

Ако напишете името на изпълнителния директор Станчев в Google, сред първите резултати излизат разказите му "94", "Виетнамчето" и "Луничка от твоето лице" - част от сборника с 20 разказа, публикуван от издателство "Народна младеж", когато авторът им е на 20 години. Павел Станчев обаче не остава при литературата, а следва "медийното в кръвта си" - дядо му е бил печатар, а баща му - журналист. Напуска България през 1989 г., за да следва журналистика в Париж. Сътрудничи на няколко френски издания.

Интервю с вестникарския медиен магнат Жан-Луи Серван-Шрайбер му осигурява първото постоянно работно място. След разговора Луи предлага на българина работа в медийния бизнес. Тогава Шрайбер е основен акционер и президент на пресгрупа "Юроекспансион". (По онова време е най-голямата групировка за икономически и бизнес издания в Европа.) Станчев става негов консултант за развитието в Централна и Източна Европа. "Тогава разбрах, че в бизнеса се учиш най-вече от мениджърите с опит. Те са различни и като възможности, и като подход и могат много да те обогатят, ако ги наблюдаваш. Гледах ги какво правят и анализирах действията им. Това помогна на развитието ми", спомня си Станчев.

Тази философия обаче не успява да го предпази от всички грешки. "В Румъния създадох в. "Капитал" като проект на швейцарската медийна група "Рингие", но изданието не вървеше. Тогава събрах екипа и пред всички журналисти направих главния редактор буквално на нищо. От тогава е и един от най-важните ми уроци като мениджър - трябва да запазиш достойнството на човека. Защото как може да искаш вестникът да върви, ако екипът не уважава главния си редактор или се съмнява в качествата му", пита риторично Станчев.

По-късно работата му за НВО пък го научава да се фокусира върху приходите на компанията, както и да дава шанс на колегите си: "В НВО ми повярваха много и ме направиха изпълнителен директор на НВО Румъния. Така разбрах, че е важно да позволяваш на хората, които си наел да работят за теб, да поемат отговорности, като за това им гласуваш и необходимото доверие. Важно е да имаш доверие в екипа си, за да бъдеш ефективен мениджър. Все пак не можеш да имаш познания в абсолютно всички области."

Сделка или не

Основното, за което Павел Станчев отговаря в "Нова тв", са приходите и разходите на компанията. Според председателката на борда на директорите на телевизията Силва Зурлева, "именно правенето на пари много му се отдава, за радост на компанията". Станчев следи постъпленията непрекъснато, а разходите - веднъж месечно. Извънредни разходи се обсъждат и обмислят много внимателно. Така е например с извънредните предавания на риалити шоуто Big Brother. "В такава ситуация трябва добре да прецениш струва ли си да направиш една мащабна продукция в извънреден вариант. Обикновено заедно с продуцента преценяваме какво ще пусне конкурентната медиа срещу нашето предаване например и ако преценим, че усилията си струват, го правим", обяснява Станчев. Един от продуцентите, с които "Нова " работи, Магърдич Халваджиян, съсобственик на Global Vision (той прави за медиата - "Господари на ефира", "Пълна промяна" и др.), потвърждава, че телевизията е много гъвкава в решенията си, бързо реагира и преговаря нормално с продуцентите. Според Халваджиян може да се каже дори, че "Нова" е възпитала и останалите телевизии на по-голяма гъвкавост.

"Най-важното е да можеш да направиш добър план за бизнеса, в който си, като осмислиш всеки ред в него. Да разбираш всяка едно число. Да имаш общ поглед върху пазара. Да си даваш сметка какъв е делът ти от него и как да го увеличиш - с добър маркетинг, с реклама, с качествени хора", категоричен е изпълнителният директор на "Нова". Убеден е, че добрият мениджър трябва да предусеща кога даден човек е решил да напусне компанията. "Ако един журналист дойде и ти каже, че си тръгва, вече е късно. Ако той е започнал да се среща с твои конкуренти, които му правят предложения, значи си изпуснал влака. А след влак, който вече е тръгнал от гарата, не се тича", категоричен е Станчев. За да не се стига дотам, постоянно трябва да се следи дали хората са мотивирани и доволни от работата си. Особено ценните. Според Павел Станчев те задължително трябва да виждат перспектива за развитието си.

Самият той е имал шанса да бъде независим в работата, която върши. Затова не обича някой да го следи. Благодарен е на гръцките си работодатели, че са му позволили да управлява "Нова тв", сякаш е негова компания. Смята за голяма грешка да не даваш на един човек да е свободен, бил той част от мениджмънта или журналист. Според Павел Станчев човек трябва да работи за резултати, "а те се постигат с добър и мотивиран екип". "В една компания е важно да има не интриги, а ясни правила, които да гарантират добра атмосфера за работа на всички. Мисля, че в "Нова тв" е така", обяснява Станчев. Репортерите в нюзрума потвърждават това мнение. Те харесват "Нова", защото "тук журналистите не се делят на звезди и черноработници, има толерантно и професионално отношение към работата на всеки, атмосферата е приятелска", коментират те.

Най-важните неща в бизнеса, според Станчев, са моралът, етиката и свободата. "Това важи особено за медийния бизнес, защото чрез телевизията ние формираме вкус, нагласи. Ето защо трябва да сме отговорни", казва той. Въпреки, че има комерсиална ориентация, телевизията държи да развива публицистиката, новините и разследванията. "Когато ме попитат кой е най-скъпият ни проект, винаги казвам, че новините изискват най-висока инвестиция. Не Big Brother или "Островът на изкушението". Защото новините пораждат доверието към медиата."

Бомба с разследващ механизъм

"Нова" се опитва да се наложи освен с риалити формата и с разследваща журналистика. Жанр, който все още е с бутикови размери в България. Стремежът да запълни тази очевидна празнина на българския медиен пазар, естествено, е придружен със солидна доза риск. Ето защо взривът пред апартамента на журналиста Васил Иванов през април 2006 г. не е изненада.

По това време изпълнителният директор Павел Станчев е в Париж. "Силва Зурлева ме събуди в 3 или 4 часа през нощта , за да ми каже какво се е случило. Тогава ме впечатли най-много единодушната реакция на всички колеги в подкрепа на Васил. Първо всички български телевизии отразиха случая. После и над 10 европейски тв канала дойдоха в България заради него. По стечение на обстоятелствата той съвпадна с решителния доклад за влизането на България в ЕС, който трябваше да представи комисарят Оли Рен. Представете си само ситуацията - ЕС ни критикува за корупцията, в същото време взривяват дома на журналист, който прави разследвания на тази тема. Трябваше да имаме много ясна и в същото време балансирана позиция пред чуждите телевизии. Важно беше в този момент да не говорим пред европейските телевизиии по принцип срещу България. Аз наблягах върху това, че все пак в България има свобода и медиите разследват случаите на корупция", спомня си Станчев.

Зурлева е впечатлена от неговото хладнокръвие в трудни ситуации като тази. "Той не се влияе лесно от чуждото мнение, не се поддава на емоции, има чудесно самочувствие и е трудно да бъде изваден от равновесие", характеризира го тя.

След случката репортерът Васил Иванов вече ръководи група от разследващи журналисти и продължава да прави свои разследвания. Миналата събота стартира неговата поредица "Къде са бившите величия". "Имал съм късмета шефовете ми да ме подкрепят за всеки предложен от мен проект", казва Иванов. Цени помощта, която телевизията му оказва след взрива. "От "Нова тв" платиха ремонта на моя апартамент и този на съседите. Ако не беше подкрепата на телевизията, след инцидента със сигурност щях да се замисля какво точно да правя в професията и по какви казуси да работя", признава Васил Иванов.

Риалити провокация

"Нова" най-често се свързва с предавания като "Стани богат", Big Brother, "Островът на изкушението". Станчев не крие, че са били критикувани заради риалити форматите, "но ние като телевизия не можем да останем извън тенденциите". Включването в програмата на световни лицензни предавания отговаря най-много на модерния начин на правене на телевизия, смята изпълнителният директор. Според него Big Brother промени не само разбиранията за това как се прави телевизия в България, но и цялата ситуация на телевизионния и рекламния пазар в нашата страна. "Такова предаване може да се появи само в държава с развито и свободно общество. А свободата е да имаш избор, да има много формати, много предавания. Кабелните оператори в България донесоха избора на аудиторията. "Нова" е магазинът, в който се продава "Островът на изкушението", по-нататък по пътя има бутик, където се продава ARTE или други образователни и научнопопулярни канали", коментира Станчев.

Обяснява, че целта му е да развива комерсиална телевизия и в голяма степен да следва модела на американските тв мрежи. Според него за един канал е важно да намери нишата. Важно е също медиата да не губи финансовата си независимост, защото в момента, в който това се случи, ще пострадат първо големите проекти и тя няма да може да инвестира в нови. "Предизвикателството ни е да продължим да подобряваме позициите си. Big Brother е само локомотивът на успеха. Покрай него се качи гледаемостта на много от другите ни продукции", посочва Станчев. Като привърженик на постепенния възход той е изключително доволен от развитието на новинарската емисия. "През последните месеци дневният дял на "Календар", кажи-речи, всеки месец се покачва с един процент. Това са новините, на които хората вярват. Те знаят, че в тях няма скрити намерения, няма поръчка."

Станчев разпалено говори за големите амбиции на "Нова" за 2008 г. - ще започнат снимките на български мегасериал, от пролетта ще стартира новият кабелен канал "Нова+" с акцент върху риалити формата и още много нови проекти. Явно мениджърът вече е изместил автора на романтични разкази. Оттогава обаче е останало неговото специално отношение към творческото мислене: "Креативните хора трябва да бъдат мотивирани, подкрепяни и да имат въздух да работят. Те произвеждат качественото съдържание, което прави медиата конкурентна и задоволява интереса на зрителите", обяснява Станчев. И не пропуска да отбележи, че "една от амбициите му е да дава шанс и път на нови и млади хора, нови идеи и креативни проекти."



ВИЗИТКА

Житейски факти

- Роден на 26 август 1966 г. в София

Образование

- 9-та Френска езикова гимназия - София (1980-1985)

- СУ "Климент Охридски" - българска филология (1987-1989)

- Висше училище по журналистика в Париж - магистър по журналистика (1990-1992)

Професионален опит

- Медиен концерн "Рингие", Швейцария - мениджър по корпоративно развитие, ръководи старта на няколко вестника и списания на концерна в Централна и Източна Европа и Азия, между които на българския седмичник "Кеш"(1992-1996)

- HBO, подразделение на "Тайм Уорнър" - основава и ръководи каналите на HBO в Румъния, България и Молдова; изпълнителен директор на НВО Румъния и директор "Бизнес развитие" на НВО в Централна Европа (1996-2002)

- Телевизионна компания RTL, Люксембург:

. отговаря за развитието на нови пазари в Централна и Източна Европа (2003-2004)

. основател и първи изпълнителен директор на RTL ТВ в Хърватска (2004)

- "Нова тв" - изпълнителен директор (2004)

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2020 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2020 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly