С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Пред микрофона: Николай Янчовичин

Според генералния мениджър на на Communicorp за България бъдещето на радиото е онлайн
Share Tweet Share
Снимка

Николай Янчовичин

 Фотограф: Цветелина Ангелова

"1,2,3 проба, все пак сме радиохора...", шегува се Николай Янчовичин, когато включвам диктофона в началото на разговора. Самият той е радиочовек до мозъка на костите си - посветил се е на тази медиа от самото начало на професионалната си кариера.

Освен че е генерален мениджър на ирландската Communicorp за България (виж карето), Янчовичин ръководи и "БГ радио" - първата медиа, която Communicorp придоби в България.

Самият той започва да се занимава с радио още като студент в Американския университет в Благоевград - става водещ в студентското радио "Аура". Всъщност работи в такъв тип медиа още от старта на частните радиостанции в България през 1992-1993 г. Прекъсва за малко, за да усвои най-добрите професионални стандарти за радио и телевизия в швейцарската International Academy of Broadcasting.

Тъкмо в Швейцария го открива американската медийна компания Metromedia International. В нея директор на европейските радиостанции е състудентът на Янчовичин Христо Грозев, с когото са работили в студентското радио в Благоевград. С негова помощ днешният мениджър получава американска стипендия срещу ангажимент впоследствие да развива радиобизнеса на Metromedia в България. Грозев, сега директор развитие на Communicorp Group, си спомня първата им случайна среща след дипломирането в Монтрьо. "Предложих му да се върне в България, след като завърши следването си, в ролята на мениджър за страната и да създаде нови радиостанции на Metromedia. Неговият мандат беше да постигне това с каквито средства намери за добре. Не получи почти никакви други инструкции", разказва Грозев.

Летящ старт

Предложението на Metromedia първоначално стряска Янчовичин: "Тогава още нямах никакъв мениджърски опит. Знаех как се прави радио, но не и сериозен мениджмънт. За щастие в Швейцария имах много добри преподаватели - по-скоро практици, отколкото теоретици, които ми помогнаха да съм много по-спокоен при реализацията на проектите в България."

Резултатът е впечатляващ - след двегодишна тежка битка за радиолицензи се ражда "БГ радио". То е уникално като формат, защото вече над седем години се фокусира върху пазара на българска музика и пуска само български поп-парчета. "Стараем се да излъчваме всичко, което е пример за качествена българска музика", лаконично обяснява критериите за избор Янчовичин. В началото на "БГ радио" има голяма доза несигурност: ще има ли достатъчно българска музика, за да се направи такава радиостанция? "Това се случи през 2000 г. Тогава беше тежък период за българската музика, но пък имаше глад, защото всички други радиостанции пускаха само западните международни хитове", спомня си Янчовичин. Още на третия месец радиото тръгва нагоре в рейтингите и заема четвърто място.

Грозев с усмивка си спомня една случка от старта на "БГ радио": Янчовичин се появил на европейски корпоративен семинар на Metromedia с един ден закъснение. Влязъл в конферентната зала и се извинил с думите: "Съжалявам, наложи се вчера да пуснем "БГ Радио" в ефир." След това показал видеозапис от концерта за откриването на радиото и събрал овациите на всички присъстващи.

Няколко години по-късно, когато радиогрупата Metromedia продава "БГ радио" на ирландската Communicorp, корпоративните семинари стават месечни, а на отсъствието на който и да било мениджър се гледа с неодобрение. "За Николай беше направено изрично изключение, тъй като срещите все съвпадаха с нещо много по-важно в България, обикновено свързвано с разширяване на радиогрупата или със съвършено нови проекти", обяснява Христо Грозев.

Скоро след това се въвежда още едно изключение: предложенията на Янчовичин за допълнителни инвестиции в нови проекти се приемат без обсъждане, понякога дори без необходимост от подробно представяне. По думите на Грозев, Денис О'Брайън, основен акционер в Communicorp, заявява пълното си доверие в интуицията и в способността на българския мениджър да интергрира и управлява нови активи.

Николай Walker

Тъкмо да управлява пари - определения му от групата бюджет, е основното задължение на Янчовичин като генерален мениджър на Communicorp за България. "Всеки месец се събираме в Дъблин и представяме какво се е случило, какво сме успели или не сме успели да направим и какви планове имаме за развитие", разяснява задачите си Янчовичин. Доволен е, че последните две години са успешни и финансово много оптимистични за българската част на ирландската компания. "Директорите виждат, че се справяме добре и през тези години инвестираха в много радиостанции - общо 15 млн. евро. Почти всяка година имаме нова радиостанция в портфолиото си. С придобиването на радио и телевизия City през 2007 г. станаха седем радиостанции и една телевизия, пресмята Янчовичин и признава: Има още работа докато се намерят точните структури да се комуникира и да се ръководи голяма организация, каквато е нашата радиогрупа в България." Тъкмо с това са свързани и краткосрочните планове за развитие на компанията в България - да структурира по-добре собственото си портфолио от радиостанции.

В компанията има сериозна вътрешна система за контрол, но няма намеса в оперативното управление на отделните радиостанции. Communicorp се интересува главно от бюджета и от рейтинга на радиата. Висшето ръководство се грижи също за непрекъснатия обмен на маркетингови и промоционални идеи между всички радиостанции на групата. Той се осъществява в специален интранет сайт, който се е превърнал в банка за иновации от различни държави. "Такъв обмен на идеи е много полезен, когато си част от международна компания, защото ти дава възможност да имаш предимство пред другите компании, които са в България", отбелязва Николай Янчовичин.

Мениджърът описва управленския си стил с фразата by walking around: "Сутрин обичам да обикалям по студиата, по офисите да видя кой е там, говоря с хората. Държа много на креативността и стимулирам всякакви идеи. Сигурно защото и аз така съм научен от самото начало. Хубавото на радиото е, че когато ти хрумне нещо свежо, можеш да го реализираш много бързо, не трябва да събираш голям екип и да търсиш голям бюджет, както е в телевизията."

Николай Янчовичин не просто държи на креативността, но се старае да я подхранва и с опит отвън. Всяка година например тук идват програмни консултанти от Европа и специалисти от американската Агенция по рекламата (Advertising Burеаu), които обучават програмните и търговските отдели. В България често е и европейският директор на Communicorp, който разговаря с програмните директори и водещите на всички радиостанции. "Това обучение е много по-удачно от обикновените презентации, защото в него се генерират идеи. Има комуникация и участниците могат да зададат всички въпроси, които ги вълнуват", обяснява този подход Янчовичин.

Мениджърът има различни изисквания към служителите си в зависимост от работата, която трябва да вършат. "Държим водещите да имат много бърза реакция, да са позитивни и комуникативни хора. За рекламните консултанти е важно да са добри презентатори и да умеят да общуват", изброява той. Самият Янчовичин определя себе си като отворен и оперативен човек. Не е в стила му директно да накаже или да нахока някого или пък да го накара да се почувства зле. По-скоро наблюдава човека известно време и, ако нещо не му харесва, казва в прав текст какво е то и как може да се подобри. За щастие това се налага все по-рядко.

Радиовизия

Според Николай Янчовичин консолидацията в радиосектора в България вече е свършила. "Може някоя от четирите големи радиогрупи да реши да си смени собственика, но не мисля, че ще има нови", смята той. Мениджърът вижда възможности за развитие най-вече по отношение на покритието в страната. Прогнозира, че пазарът ще се развива в интернет, защото "между радио и интернет има голяма синергия", а сайтовете имат възможост да развиват добро съдържание и като текст, и като звук. "Интернет и радиото работят много добре заедно, защото единствената медиа, която човек може да потребява, докато прави нещо друго, е радиото. Тоест, докато сърфираш в интернет, спокойно можеш да слушаш любимото си радио", разсъждава Янчовичин.

Генералният мениджър на Communicorp за България смята, че са издадени твърде голям брой лицензи и това е проблем на радиопазара в България. "Твърде много радиостанции се появиха в периода 2000-2001 г. Включително и ние. Все пак си мисля, че е полезно да има по-строга политика на лицензиране, защото радиопазарът в нашата страна не може да понесе толкова много станции. В София например са 34, докато в Лондон са 8. Това вреди на бизнеса, защото дълги години имаше борба между радиостанции и дъмпинг на цени за реклама, вместо всички, които са в радиобизнеса, да подкрепят радиото като ефективна медиа за рекламодателите", анализира разпалено генералният мениджър на Communicorp за България.

Друг проблем са радиорейтингите. Според него в момента те не са съвсем реални. "За щастие, от миналата година пазарът е консолидиран и започнаха разговори за измерване на интереса на аудиторията. Предстои собствениците на радиостанции да се обединят и да изберат един доставчик на проучвания и рейтинги. Тогава всички радиогрупи ще застанат зад едно проучване. Това ще ни помогне да продаваме и да предлагаме по-добре радиото", категоричен е Янчовичин.

Убеден е обаче, че не може да се продава реклама единствено и само чрез рейтинги, защото "при радиото е много по-силна емоционалната връзка. Когато попитате един човек кое е любимото му радио, той може да ви отговори веднага. Това определено важи и за рекламодателите."


Компанията

Ирландската Communicorp Group е с най-висок пазарен дял в сектора на радио бизнеса в България. По данни на агенция Market LINKS за декември 2007 г., общо седемте радиостанции (радио City, "БГ радио", "Радио 1", "Радио Нова", NRJ, "Ретро", "Вероника" (бившето "Гонг"), които менажира ирландската медийна компания, имат дял 14.4%.

Визитка

Житейски факти:
Роден на 6 юли 1973 г. в Брацигово

Образование:
Езикова гимназия "Акад. Людмил Стоянов" - Благоевград (1988-1992)
Американски универститет в България - бакалавър по журналистика и масови комуникации (1992-1996)
Международна академия по електронни медии, Монтрьо, Швейцария - магистър по журналистика (1997)

Професионален опит:
РАДИО АУРА - водещ и директор продукция (1993-1996)
Радио ФМ+ - водещ и директор продукция (1996-2002)
Metromedia International Telecommunications/ Communicorp - генерален директор за Бьлгария (1997- )

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2020 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2020 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly