С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Бизнесът като сцена

За Станислава Армутлиева оцеляването на българския музикален пазар е изкуство
Share Tweet Share
Снимка

Станислава Армутлиева

 Фотограф: Цветелина Ангелова

"Нашият бизнес е голям ей толкова", показва края на пръста си Станислава Армутлиева. Собственичката и управител на "Вирджиния рекърдс" се чуди защо сме решили да пишем точно за нея.

Компанията, която Армутлиева ръководи, е лицензиант за България на един от най-големите разпространители на музика в света - Universal Music. И е пример за това, че може да управляваш, "без да си типичният мениджър, който има икономическо или юридическо образование, няколко сертификата, MBA диплома...". Явно помагат някои други качества, като например, че "хапе и стиска като питбул" и "минава през стени, ако се наложи", както казват за нея хора от същия бизнес. Сигурно има значение и фактът, че Армутлиева е дипломирана актриса - завършила е "Актьорско майсторство за драматичен театър" във ВИТИЗ.

Станислава Армутлиева попада във "Вирджиния рекърдс" по покана на бъдещия си съдружник Майкъл Кунстман. Двамата се срещат на кастинг за филм, който така и не бива заснет, но по думите й германецът вижда нещо в нея, което го кара да й се довери. Годината е 1992, тя все още е студентка. "Тогава твърдо заявих, че искам да бъда актриса и че само театърът ме влече, което си беше 100% истина", спомня си Армутлиева. Кунстман обаче успява да я убеди, че именно тя е човекът, с когото трябва да стартират компанията и че това няма да я откъсне от театъра.

По онова време в България няма компания, чрез която може да се издаде музикален албум. А Майкъл Кунстман се е занимавал с този бизнес в родината си и има необходимите контакти. След съгласието на Армутлиева регистрирането на "Вирджиния рекърдс" е само въпрос на време.

Роля извън театъра

Известно време след като завършва, Армутлиева се отдава изцяло на работата си във "Вирджиния". Театърът, доколкото присъства в живота й, остава на заден план. "Просто осъзнах, че има нещо в актьорската професия, което ще ми е много трудно да приема заради характера си", обяснява тя. И посочва постоянното напрежение от това да бъдеш избиран, да бъдеш преценяван като добър или не достатъчно добър. "Това означава, че винаги ще бъдеш избиран, ще си зависим от режисьори или директори на театри и рядко ще се ползваш от привилегията и свободата да избираш ти", добавя Станислава Армутлиева. Обмисля варианта да се пренасочи към режисурата, но осъзнава, че няма капацитет да стане достатъчно добра: "Беше прекалено амбициозно да си мисля, че мога да бъда режисьор, защото по отношение на театъра тогава ми липсваше една определена доза дистанция, така ч еда имам погледа, необходим за тази работа", твърди Армутлиева. Четирите години във ВИТИЗ обаче не се оказват изгубени - част от уменията, придобити там, са й полезни при екипната работа във "Вирджиния": "Когато си актьор, трябва да можеш да играеш за другите, за екипа, с който си на сцената, да можеш да подаваш топката", обяснява Армутлиева.

След смъртта на Майкъл Кунстман през 2006 г. компанията остава изцяло в ръцете на актрисата. Днес, 16 години след създаването на "Вирджиния рекърдс", мечтата на нейната собственичка и управителка е да раздели собствеността от мениджмънта. Но на този етап от развитието на музикалния бизнес в България предпочита сама да движи нещата: "Проблемът е, че работим в доста враждебна среда - опитваме се да правим пари от музика в един доста труден контекст, в който колкото по-добре си свършиш работата, толкова по-малко продаваш. Не сам много хората, които биха намерили мотивация в себе си да управляват подобен бизнес, ако не са собственици и ако нямат някаква причина, надхвърляща цифрите." Другият проблем според нея е, че в този бизнес подготвени хора няма и всеки трябва да бъде научен.

Пазар в преход

Трудностите, за които говори управителката на "Вирджиния рекърдс", са свързани основно с проблемите по прилагането на Закона за авторските права и най-вече с разбирането в България, че музиката е нещо безплатно. "Разочарованието е огромно всеки път, когато извадим нещо ново на пазара, което ни е струвало усилия и пари и то не започне да генерира приход веднага, защото не е никакъв проблем да консумираш музика в България без този, който я е създал, да получи нещо от това", пали се Армутлиева. Преди години, когато основният им проблем са били пиратските дискове, от "Вирджиния" са измервали колко добре са си свършили работата не по собствените продажби, а по това дали тяхно заглавие е на първа линия на пиратския щанд.

По думите на Станислава Армутлиева изобщо не може да се каже колко точно е капацитетът на музикалния пазар в България. Това е трудно дори за ПРОФОН и "Музикаутор", които се грижат за авторските права в бранша. "Музикаутор" е орган за колективно управление на авторските права за композиции, текстове и аранжименти. А самата Армутлиева е член на ПРОФОН - дружество за колективно управление на правата на продуцентите и изпълнителите. Впрочем мненията за действията на двете формации не са еднозначни: "ПРОФОН и "Музикаутор" са едни престъпни организации, които трябва да се дадат на съд. Там са се събрали няколко души, които източват парите на изпълнителите, авторите и продуцентите. Докога държавата ще си затваря очите за това?! Тук се източват милиони и мисля, че прокуратурата трябва да се занимае с тези две организации", е категоричен певецът Георги Христов, без да навлиза в детайлите на проблема.

Първоначално в ПРОФОН членуват само представители на чуждестранни музикални компании. В един момент продуцентите на български изпълнители решават да си направят собствена организация. Сред тях е и продуцентът и музикант от ФСБ Ивайло Крайчовски. "Тогава Станислава ми се обади и каза, че няма смисъл да се делим и че е по-добре и за двете страни да отстояваме правата си заедно. Което само показва колко е прозорлива", казва Крайчовски. Двамата се познават от много години и според него Армутлиева е с неизчерпаема енергия. "Тя има качествата на мъжко момче. Като хване правилния път, може да мине през стена, за да постигне целта си. Дори и през мен може да мине", с усмивка допълва Крайчовски.

"Станислава Армутлиева е най-трудният и най-тежкият конкурент в бизнеса. Много е упорита и борбена, като питбул е - държи, докато не получи своето", казва Камен Спасов, създател и управител на "Сити" - радио и телевизия. В средата на 90-те години като собственик на "КА мюзик" Спасов е основният конкурент на "Вирджиния рекърдс". "В стремежа си да покажем кой от двама ни е по-добър в крайна сметка спечелиха потребителите, които получаваха дискове на цени два-три пъти по-евтино, отколкото в Централна Европа", спомня си Спасов.

В крайна сметка Спасов продава бизнеса си, а Армутлиева продължава да развива не само "Вирджиния", но и някои съпътстващи компании, които допълват дейността. От няколко години е лицензиант и на друга голяма световна музикална компания - EMI, чрез "Анимато мюзик".

Успехът като късмет

При споменаването на името Станислава Армутлиева реакциите в бранша са противоречиви. Това може да се дължи както на многобройните интереси, които музикалният бизнес засяга, така и на факта, че вече 16 години компанията оцелява във "враждебна" среда, както твърди самата Армутлиева. "За мен успехът не е това, че сме натрупали някакво богатство - не сме, а това, че продължаваме да сме тук и да правим нещо", категорична е тя. "Въпреки че една голяма част от енергията на хората, които са свързани с тази индустрия, се хаби не за развитие на бизнеса, а за това да се съпротивляваш на някакви проблеми, заради които всъщност работиш много компромисно."

Армутлиева се вдъхновява от автобиографиите на големи бизнесмени като Ричард Брансън, които донякъде формират философията й за успеха. "Историите на тези хора показват, че голяма част от успеха е резултат на случайността и късмета, а не само на някакви целенасочени усилия, познания...", разсъждава на глас Армутлиева. Дали това не обезсмисля положените усилия тогава? "Не мисля, че ги обезсмисля. Просто когато полагаш повече усилия, имаш и повече късмет", отговаря веднага.

Въпреки многото си бизнес начинания Станислава Армутлиева предпочита да не предприема прекалено рисковани ходове с всяко ново нещо, с което се захваща. "Бих навлязла във всяка една дейност, където се чувствам сигурна в себе си, че ще успея. Много е важно, като предприемаш нещо, да знаеш с какъв капацитет разполагаш", обяснява тя. Едно от последните й по-рисковани ходове е създаването на собствена дистрибуторска компания преди три години (виж "Трудното решение"). Решава се на тази стъпка въпреки ясната тенденция, че физическите продажби намаляват от година на година, а въпросът за колко години напред има потенциал начинанието няма отговор.

С разрастването на бизнеса, който управлява Армутлиева, растат и изискванията, които тя има към екипа си. Във "Вирджиния" има едва около 23 служители, но ако се добавят и останалите фирми около компанията, броят нараства до почти 90 души. Въпреки завишените критерии обаче управителката признава, че напоследък е станала по-търпелива към евентуални гафове. "Основна моя слабост, която мисля, че започнах да преодолявам през последните години, е доста крайното отношение към грешките,а също и страха от това да делегирам. Станах по-смела и по-спокойна по отношение на бизнеса, защото приех, че е само част от пъзела. Много е важно да се забавляваме, когато работим", смята тя. Признава, че преди е била доста по-безкомпромисна, докато сега открива предимствата на това да делегираш права.

Освен това, веднъж попаднеш ли във "Вирджиния", шансът да се занимаваш наистина с това, което ти харесва, е голям: "Когато много искат, нямам нищо против да правят неща, които не влизат в преките им задължения. Например ако някой иска да е продуктов мениджър на определен албум, защото страхотно харесва типа музика или изпълнителя, най-вярно е да се съглася и то веднага." А как изобщо може да се попадне във "Вирджиния"? "Едно от задължителните условия е човекът да има специално отношение към музиката. На интервютата за работа задължително питам дали музиката е пейзаж или главен герой. За да работиш в такава компания, дори и като офис мениджър, счетоводител или юрист, според мен е важно да обичаш музиката", обяснява политиката по подбора Армутлиева.


Визитка


Житейски факти

- Родена на 30 май 1971 г.

- Омъжена, с две дъщери


Образование

- ВИТИЗ, "Актьорско майсторство за драматичен театър" (1989 - 1993)


Професионален опит

- "Вирджиния рекърдс", съсобственик и управител (1992 )

- участва още в собствеността и управлението на компаниите "Вирджиния пъблишинг", "Анимато мюзик", "Анимато пъблишинг", "Анимато дистрибюшън", "Мюзик фешън"



Компанията

- служители - 23

- оборот за 2007 г.: 1 392 000 лв.

- издадени нови заглавия за 2007 г. - 137

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly