С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Овладяхме първия кредитен бум

Въведохме допълнителни изисквания, за да ограничим интереса на кандидатите за заеми
Share Tweet Share
Снимка

Мария Илиева

 Фотограф: Надежда Чипева

Мария Илиева, председател на управителния съвет и главен изпълнителен директор на МКБ Юнионбанк

Разкажете за случай, в който е трябвало да вземете трудно решение.


Имах такъв случай, когато пуснахме потребителски кредити без поръчители в ТБ "Биохим". Това беше първи такъв продукт и хората още от 7 часа сутринта се редяха на опашки пред клоновете. Едни милиони започнаха да се раздават... направо се видях в чудо! Тогава всеки час забавяне струваше на банката 500 хил. лв. раздадени кредити повече. И се действаше като в ситуация на военно положение.

Каква беше целта ви?


Да спрем този поток, защото ние бяхме планирали да отпуснем кредити за общо 70 млн. лв., а ги раздадохме за един месец. До края на годината раздадохме още 130 милиона. Това беше страшно много. Трябваше не просто да спрем продукта в средата на кампанията, а да въведем допълнителни изисквания, за да ограничим интереса.

Какво направихте?


Прекратихме рекламата една седмица по-рано от планираното. Въведохме десет вида бележки. Първо искахме бележки, че в последните три месеца клиентът е плащал редовно сметките си за ток. После искахме бележки и за платен телефон. Искахме служебни бележки за заплатата и други такива документи. Успоредно с това започнахме да проверяваме адресите на кандидатите, за да няма измами с фалшиви документи.

Какъв беше резултатът?

Ограничихме хората, които могат да кандидатстват за такъв кредит. Въведохме централизирано управление, защото се оказа, че някой недобронамерен служител в клон може да нанесе големи щети. Всъщност провизиите (пари, които банките заделят като застраховка срещу обезценка на кредити - бел. авт.) по този продукт бяха толкова големи не защото продуктът не беше добър, а защото няколко служители недобронамерено причиниха щети на банката. Затова централизирахме изцяло одобрението и сведохме много бързо провизиите в нормални граници. В един момент те бяха тръгнали в опасна посока.

Как бихте постъпили в друга подобна ситуация?

Може би не бих предприела подобна стъпка сега. Тогава нито имаше статистически данни за подобно нещо, нито централен кредитен регистър, нито скоринг система за оценка на риска. Нищо. Имаше само една индикация от една застрахователна компания за застраховка "финансов риск" - колко биха ни взели те, ако застраховаме кредитите при тях. Те бяха си правили собствени проучвания, но не непременно представителна извадка. Рискът беше много голям. За щастие беше овладян навреме. В крайна сметка резултатът за банката беше много добър, но напрежението и рискът бяха много големи.

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2020 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2020 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly