С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Нонстоп хитове

Музиката в живота и бизнеса на Камен Спасов от радио и телевизия City
Share Tweet Share
Снимка

Камен Спасов

 Фотограф: Цветелина Ангелова

Някъде в средата на 90-те години двама мъже позвънили на вратата в апартамента на Камен Спасов в Русе. Когато тогавашният собственик на музикалния магазин "Морис мюзик" отворил, "гостите" просто го взели със себе си.

За да го "посъветват", че не е хубаво да плаща лицензи, за да издава музика. За щастие отвлеченият бизнесмен бил освободен само половин час по-късно: "Жена ми се обади на мои влиятелни приятели, които бързо издириха похитителите и ги накараха да ме пуснат", спомня си днешният съсобственик и изпълнителен директор на радио и телевизия City.

Този епизод в биографията на Камен Спасов всъщност е съвсем логичен - той е първият, който произвежда легални компакт дискове и компилации на западни изпълнители в България във време, когато 99% от музикалния пазар в страната е пиратски. Тогава много хора му казват, че е луд да плаща права в чужбина. "Всъщност част от тях вече ги няма, защото не спазваха правилата. Аз бях твърдо убеден, че трябва да се плащат права и това е начинът да се развива бизнес. И до днес в моя дом е закон, че от интернет не се свалят филми и музика, ако не е платено за тях", категоричен е мениджърът.

В музикално-продуцентските среди определят Камен Спасов като влиятелен човек в бизнеса. В момента той ръководи едни от най-популярните музикални медии в страната - радио и телевизия City, които през миналата година станаха част от ирландската Communicorp Group. Днес радио City е една от най-слушаните от младите хора музикални станции в ефира на София (радиото се излъчва още в Пловдив, Варна, Стара Загора и Благоевград). А Спасов смята слогана на медиата - "Хитове до скъсване", за най-точното определение за характера на City.


DJ МС Камен

Всъщност хитовете са в живота на Камен Спасов още от ученическия му период в русенската английска гимназия. Оттогава датират първите му изяви като DJ (на ученическите бригади) и като вокалист на училищната група Silver Dust. Истинската му кариера на DJ обаче започва в средата на 80-те в дискотеките на Варна и Златни пясъци под името МС Камен. След като се проваля на изпита по политикономия във варненския икономически институт, Спасов заминава за Норвегия. Година по-късно се връща с първите два професионални грамофона Technics и над 1000 плочи. В продължение на няколко години печели почти всички конкурси за DJ (сам или в дует с легендарния Боби Ай).

Логичната следваща стъпка идва през 1992 - той се оттегля от сцената, за да открие първия си музикален магазин "Морис мюзик". В следващите няколко години организира множество концерти на чужди денс звезди и първия конкурс за DJ от веригата DMC. "1992 г. беше време, в което беше и лесно, и трудно да се прави бизнес. Лесно, защото нямаше нищо на пазара, а трудно, защото нямаше правила. Имаше мутри, рекет..." Камен Спасов обаче оцелява някак си: "Всяка една от групировките си мислеше, че плащам на другата, а пък аз не плащах на никого", усмихва се Спасов.


Истинският бизнес

Неговото истинско бизнес начинание обаче е "Ка мюзик", която стартира през 1995 г. след договор с холандската ToCo International. И конкурентите, и приятелите му пророкуват бърз провал, защото в онези години никой в България не плаща за легална музика. Камен Спасов обаче не се отказва от идеята си. През 1998 вече е представител на най-голямата тогава звукозаписна компания EMI, Virgin и Zomba за България. "В деня, когато подписах договора с EMI, животът ми се преобърна на 180 градуса - сутринта компанията ми даде правата, а вечерта почина жена ми... Това беше най-трудният ден в живота ми."

Когато подписват договора, представителите на EMI подхвърлят на Камен Спасов: "Ние знаем за теб повече, отколкото ти си мислиш, че знаем." Години по-късно мениджърът разбира, че музикалният гигант го е проучвал с помощта на специално наета детективска агенция. Целта е била да се разбере дали е обвързан с пиратско производство и разпространение на дискове, както и доколко бизнесът му е легален. "Другите компании, които се състезаваха за същия лиценз, даваха до 500 хил. долара авансово за правата на компанията. Аз не само че не дадох аванс, ами ЕMI ми даде стоков кредит от 100 хил. долара, за да влезе в България", не без гордост подчертава Спасов.

През същата 1998 г. той регистрира "Радио Сити" ООД съвместно със своя приятел Йонас Силемарк (по онова време продуцент на Д-р Албан, Лутриша Макнийл, "Антик", Тес и много други, а днес президент на Warner Music Scandinavia). За лиценза чакат близо три години, през които радиото "работи" в офиса на "Ка мюзик", но без да излъчва. "Йонас е човекът, на когото дължа най-много в професионално отношение. Той ме научи как се прави бизнес и винаги много ми е помагал", разказва Камен Спасов.

Радио City излъчва от февруари 2001 г. Четири години по-късно тръгна и 24-часовата музикална кабелна тв програма - City TV. Също в началото на 2005 г. Спасов бележи поредния си голям удар - подписва договор и с култовата музикална компания Ministry Of Sound.


Отличник и фактор

Професионалното поведение на Камен Спасов му печели не просто добри колеги, а приятели в бизнеса. "Камен е един от създателите на легален музикален пазар у нас. Професионалната му съдба е все някак преплетена с музиката, която е голямата му страст. Без значение в каква роля се е подвизавал - като собственик на музикална компания или на радио и телевизия, той е сред най-важните играчи на пазара", казва за него управителката на "Вирджиния рекърдс" Станислава Армутлиева.

Нейното определение за Спасов е кратко: "Отличник и фактор." "Много е събуден, много е амбициозен и много вярва в себе си. Уменията му на комуникатор са един от най-силните му козове. Лесно успява да създаде мрежа от контакти и моментално и без остатък да се възползва от нея. Освен това вярва в силата на информацията и когато работи в определен сектор, не пропуска да акумулира познание за контекста - местен и международен, в който се случват нещата. Това му помага да мисли с една крачка напред", убедена е Армутлиева.

Работещите в радиото също уважават директора си и споделят, че са научили много от него. Предложението на ирландската Communicorp Group да включи в българското си портфолио и управляваните от Спасов радио и тв City също е безспорен знак, че той успешно развива бизнеса си. В момента Камен Спасов работи с новите мажоритарни собственици по медийни проекти и в Естония, Украйна и Ирландия.

"Придобиването на дялове от радио City ни дава възможност да развием нишата на младежката аудитория на възраст 16-25 години, които имат интерес към радиото, но нямат какво да слушат. Досега в портфолиото ни липсваше станция със силно изразен младежки профил", коментира пълномощният управител на Communicorp за България Атанас Генов. Действително Камен Спасов е успял да извоюва за радио City лидерската позиция сред младите хора на възраст от 16-25 години поне ако се съди по данните на TNS/TV Plan за септември 2008 г. (виж графиката). Следват го радио "Витоша" и "Радио 1". Разбира се, класациите на силно конкурентния музикален пазар бързо се разместват, но City обикновено се движи сред първите пет радиостанции, когато става дума за слушаемост сред тази възрастова група. Изпълнителният директор на City е убеден, че като част от Communicorp радиото има големи шансове да остане на водещо място по слушаемост. "Ролята ни на независим играч на пазара не беше лесна, сега като част от голяма група сме по-спокойни за бъдещето", обяснява Спасов.


Преди всичко екипът

Камен Спасов смята своите 20 служители за най-голямото си богатство в бизнеса. Стигнал е до извода, че ги мотивира най-добре, като им дава достатъчно свобода да се развиват и ги поощрява чрез бонусна система. "Моята политика е да плащам средни възнаграждения за радиосектора, но пък много обичам политиката на бонусите. Винаги поощрявам финансово хората, които работят добре и с любов. По съвсем друг начин оценявам тези, които възприемат работата си като задължение от 9 до 17 часа", обяснява политиката си към екипа мениджърът.

Твърди, че не обича да ограничава служителите си, ако искат да открият своя фирма или да пробват изява на друго поприще, "стига това да не пречи на работата им в радиото или телевизията". Има приятелски отношения с хората си и два пъти в годината задължително ги кани на парти в дома си.

Освен че се веселят заедно с екипа си Спасов споделя и обсъжда вижданията си за бъдещото развитие на радиото. Убеден е, че на радиопазара няма да има повече сливания, "защото това вече ще доведе до проблеми с антитръстовата комисия". Според него бъдещето на радиото е да се развива и в интернет, както се случва от няколко години. "Това гарантира интерактивност на медиата. Персонализирането на радиоканалите, предоставяне на информация "при поискване" са вече реалности и единственото, което още не достига на онлайн радиото, е неговата мобилност. Смятам, че след четири години онлайн радиата ще бъдат напълно мобилни, т.е. ще могат да се приемат и в автомобили и това ще доведе до изместването на традиционните централизирани радиопрограми", рисува бъдещето на своя бизнес Камен Спасов.

Визитка


Житейски факти:

- Роден на 18.02.1965 г. в Русе

- Вдовец с едно дете


Образование :

- ВИНС " Димитър Благоев", Варна - "Счетоводство и контрол" (незавършено) (1984-1986)


Професионален опит:

- собственик на първия музикален магазин в България - " Морис мюзик" (1992-1995)

- съсобственик в "Ка мюзик", лицензиант на Virgin, EMI, Zomba, ToCo International, Mute и др. (1995-2003)

- съсобственик в "Радио Сити" ООД и изпълнителен директор на радио и тв City (1998- )

- съсобственик в " Клуб Брилянтин" (2002- )

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2020 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2020 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly