С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Гланциран бизнес

За Димитър Друмев от "Санома Блясък" конкуренцията е част от живота
Share Tweet Share
Снимка

Димитър Друмев

 Фотограф: Надежда Чипева

Красиви жени, скъпи вещи, светски събития, модни тенденции, луксозни къщи и коли. Това са най-често срещаните сюжети в лъскавите списания. Хората ги четат, защото обичат да се идентифицират с героите в тях.

Вероятно всеки, изкушен да си купува т.нар. life style издания, тайничко си мисли, че животът на издателя им не се различава особено от описания в изданията му. Това обаче изобщо не е задължително. Доказателство е Димитър Друмев, изпълнителен директор на едно от най-големите издателства на списания в нашата страна - "Санома Блясък България". За него гланцираните издания са просто бизнес, а не начин на живот.

Всъщност Друмев не държи продуктите му задължително да са уникални. Убеден е, че списанието е сложен продукт и "понякога излиза по-евтино да си платиш за лиценз, отколкото да разработиш собствена концепция". Това важи особено за България, където до 90-те години реално липсва ноу-хау за модерни списания, няма и инвеститор, който да го внесе отвън. Ето защо вариантът е лиценз. "При сключването на лицензионен договор имаш предимството, че ползваш известна търговска марка и качествено съдържание и получаваш съвети и концепция, които иначе няма откъде да вземеш", обяснява мениджърът. В момента в портфолиото на "Санома" има седем лицензни издания и намеренията са бройката да се увеличава.


Какво искат жените... и мъжете


Трудно е да се определи броят на женските списания в България. Само в списъка на"Санома Блясък" те са поне десет - Cosmopolitan, Elle, "Журнал за жената", "Кулинарен журнал", "Тя" и т.н. През годините издателството се е специализирало основно в женски заглавия и това не е случайно - факт е, че дамите четат повече списания. "Женските издания по принцип са по-големият сегмент от пазара навсякъде по света, макар че не са единственият. Бъдещето ще покаже дали има място за още марки. Аз мисля, че има", категоричен е изпълнителният директор на "Санома Блясък".

В портфолиото на компанията списанията са общо 14 - освен женските там са издания като научнопопулярното National Geographic (както и неговата версия за деца), светските "Блясък" (едно от най-старите на нашия пазар с 15-годишна история) и лицензното Story. Компанията отдвна се кани да навлезе и в сектора на мъжките издания и е много вероятно до една година да прибави към списъка си американското сп. Esquire. Обяснението е просто: не иска да изостава от конкуренцията, която настъпва все по-агресивно - QM и "Attica Media България" вече имат такива мъжки издания, а гръцката медийна компания Liberis Publications ще издава в България две от най-силните марки в портфолиото си - GQ и Glamour, съвместно с бизнесмена Спас Русев.

Димитър Друмев държи и на другия бизнес на "Санома" - в интернет. Издателството има пет сайта и доста идеи за нови. Изпълнителният директор очаква 2009 г. да е добра за движение в тази посока. "Идеята ни е да дадем тласък на нашите силни печатни марки, като ги развием и през други медии - интернет и телевизия например", коментира Друмев.


Прощъпалник


Друмев влиза в издателския бизнес с образование по маркетинг от Нюйоркския университет, престижна МВА диплома от Северна Каролина и много нови идеи през 1998 г. Започва като мениджър на рекламния отдел в полусемейната издателска компания "Блясък медиа". Година по-късно става изпълнителен директор и съсобственик на дружеството. Съдружници са баща му Красимир Друмев и Ангел Дойкин. По онова време фирмата издава на българския пазар списанията "Блясък", "Максимум" и "Съдби и дом".

Смесеното дружество "Санома Блясък България" е създадено през 2003 г. специално за дебюта на международното женско списание Cosmopolitan. Тогава българската "Блясък медиа" и четвъртият по големина издател на списания в Европа - Sanoma SMI, спечелиха лиценза за него в съревнование с издателите на българския Playboy - "Атика медиа България".

"През 2000 г. за първи път установихме контакти с издателите на Cosmopolitan - компанията Hearst Corporation", спомня си Димитър Друмев. Американците си направили анализ на пазара и в началото не били много ентусиазирани - сторил им се малък. Наложило се българският мениджър два пъти да ходи при тях, за да ги убеждава, че в проекта има хляб. Тъкмо от Hearst го посъветвали да се срещне със Sanoma Magazines International, която по това време вече се оглеждала за инвестиция в Централна и Източна Европа. Димитър Друмев се гордее с резултата - едновременно лицензионен договор с Hearst и съвместна фирма със Sanoma Magazines International.


В какво се превръщат мечтите



По принцип Друмев никога не е мечтал да ръководи нещо. Това, че управлява семейния бизнес, за него е по-скоро естествен ход на нещата. "От една страна, да участваш, да работиш и да ръководиш семеен бизнес не е лесно, защото това изисква ясно разграничаване на семейния живот от професионалния. От друга страна обаче, в семейната компания може да има по-високо ниво на доверие", разсъждава мениджърът. За него издателската дейност се оказва много предизвикателна и по още една причина: "Аз винаги съм се интересувал от стартирането на нови бизнеси, нови компании и нови проекти. За мен това е много по-интересно, отколкото да управлявам или да работя в една установена структура. Това бе и една от причините да се върна в България", твърди Друмев.

Според управляващия директор на PR агенция APRA Porter Novelli Любомир Аламанов изпълнителният директор на "Санома Блясък" е доказателство, че младите българи могат да реализират потенциала си в България. "С цената на много труд и благодарение на добрия си бизнес нюх за няколко години Друмев успя да осигури на ръководената от него компания водещи позиции в издателския бизнес. Той е умен и амбициозен, работи добре в екип, наясно е с ролята и значението на комуникациите за развитието на бизнеса му", казва Аламанов. Освен това Димитър Друмев е известен като човек, който държи на прозрачността в издателския бизнес - той е един от първите, записали се в одит бюрото по тиражите и дълго време е заместник-председател на организацията, такъв е и в момента.


Свободата да носиш отговорност


Въпреки че "Санома" е с чуждо участие, Друмев има свободата да решава сам. "Формално погледнато, крайното решение е мое, но при важни проекти системата е следната: първо решава мениджърският екип, особено тези хора, които имат пряко отношение към спецификата на конкретния въпрос. След това съгласуваме нашето мнение с чуждите ни партньори. И двете страни трябва да са съгласни за старта на един проект. При пускане на нови списания, сериозни промени вътре в компанията и назначения на някои ключови длъжности задължително искаме одобрението и на чуждия акционер."

Димитър Друмев има късмет с партньорите - неговият мениджърски подход съвпада напълно с вижданията на Sanoma Magazines: "Като цяло културата на холандците изисква решенията да са консенсусни. Това, от една страна забавя, нещата, а от друга, си по-сигурен, че не правиш грешки и всички те подкрепят. Другият голям плюс е, че те никога не ни налагат решения едностранно", пояснява издателят.

Самият той се определя като човек, който постоянно се опитва да подобрява управленския си стил. "В началото се стремях да контролирам повече дейности - това донякъде е въпрос на характер. С времето претърпях промяна и в момента се стремя да бъда по-демократичен и да делегирам все повече права на хората около мен. Ключовото, което все още не успявам да уцеля, е нивото на контрол и на съгласуване", признава Друмев. Въпреки това е убеден, че "най-добрият подход е не само да делегираш отговорности, но и много точно да дефинираш цели и очаквания. Това не е лесно, но пък, ако един много качествен човек не знае какво трябва да прави и другите не знаят какво той прави, е много опасно", категоричен е Друмев.

Пример за промяната в мениджърския стил на Димитър Друмев е създаването през миналата година на нова позиция в компанията - директор "Издания", която поема част от дотогавашните функции на изпълнителния директор. "Целта беше да се подобри управлението на фирмата - междувременно списанията станаха толкова много, че беше физически невъзможно да обръщам внимание на всички детайли. Докато сега знам, че мога да разчитам на няколко хора, които са се посветили на по-малък, по-обозрим брой списания, и така могат да ги ръководят по-добре", аргументира решението си издателят. В момента "Санома Блясък" има двама директори "Издания", както и отделен директор за нови медии.

Компанията

-на българския пазар от 1993 г.

-част от Sanoma Magazines International

-портфолиото й включва 14 списания и 5 интернет сайта
над 1 млн. общ месечен тираж

брой служители - 202

Аудитория:

67% от жените, четящи списания

56% от всички читатели на списания в България

посещения от над 588 хил. уникални браузъри на месец


Оптимизъм по време на криза


Тенденцията в сегмента на списанията от последните две-три години е да излизат много нови заглавия. "Хубавото е, че пазарът расте и може да ги поеме. Списанията са по-таргетирана медиа и е нормално да са много, защото така всяко отговаря на нуждите на определена аудитория", обяснява Димитър Друмев. Тези издания далеч не се се опитват да привличат читатели само с лъскава визия и богата информация. Те влияят върху емоциите и с безкрайните шопинг предложения пробиват защитната система, която предпазва читателя от нежелани рекламни послания. Ето защо изпълнителният директор на "Санома Блясък" се надява рекламният пазар да продължава да расте въпреки икономическите трудности и не очаква кризата да засегне сериозно силните марки.

"Медийният сектор ще продължи да се развива, особено този на списанията. Да, може да има години на криза, когато темповете ще бъдат по-слаби, отколкото през последните две години, но въпреки това пазарът ще нараства с нови марки", прогнозира издателят. Според него медийното предлагане в България е доста изостанало от развитите пазари и е нормално да се стреми да навакса.

Друмев смята за погрешно схващането, че ако списанията са по-малко, рекламните приходи за всяко от тях ще бъдат по-големи. "Преди 10 години имаше толкова малко списания, че тогава за рекламодателите те бяха несъществен канал за реклама и получаваха съвсем малка част от рекламните бюджети", казва мениджърът.

На конкуренцията Димитър Друмев гледа като на част от живота. За него тя при всички случаи е здравословна: "Хубавото на конкуренцията е, че при повече издания ще има по-динамична професионална среда и ще се развият повече качествени журналисти, а това е една от областите, в която има недостиг. Има много млади хора, които искат и работят в медии, но реално опитните хора са малко." Също както и качествените списания. 

ВИЗИТКА

Житейски факти

- роден на 31 май 1970 г. в София
- неженен

Образование

- The City Univercity of Nеw York- бакалавър по маркетинг (1990-1995)

- Университет на Северна Каролина в Чапел хил, МВА (1995-1997)

Професионален опит

- "Балкан холидейз", Ню Йорк, туристически агент (1992-1995)

- "Грайтер АГ", Швейцария, мениджър "Международни продажби" (1997-1998)

- "Блясък медиа" ООД, управител (1999-2004)

- "Санома Блясък България " АД, изпълнителен директор (2005- )

 

 

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2020 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2020 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly