С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Без радио не мога

Как Елена Кискинова от "EMMИС България" овладява изкуството да обича и ръководи медиен бизнес
Share Tweet Share
Снимка

Елена Кискинова

 Фотограф: Надежда Чипева

Елена Кискинова смята себе си за щастлив човек - успяла е да превърне хобито си в професия, попаднала е на вярното място в точния момент, продължава да обича работата си както в самото начало. Все неща, които звучат тривиално, но пък са решаващи за успеха във всяка професия.  

Кискинова управлява бизнеса в България на американската медийна компания Emmis International, част от медийния гигант Emmis Communications Corporation, и отговаря за всички операции на радиостанциите FM+, Fresh и Star FM. Тя възприема отговорностите си обаче не като задължения, а по-скоро като удоволствие. С пълно основание колегите й я определят като емоционален и влюбен в професията си мениджър.

При това да ръководиш радиобизнес, и то в България, изобщо не е лесно: "Един от проблемите е, че на малък пазар като нашия има много оператори и на практика всички се борим за едни и същи клиенти", посочва Елена Кискинова. Въпреки това обаче тя е убедена, че силната конкуренция е мощен двигател за развитие.

Самата тя има достатъчно хъс и опит да се пребори - започнала е кариерата си преди 15 години в първата частна радиостанция FM+ и има шанса да проследи развитието на свободния радиопазар почти от самото му създаване. Със сигурност този факт я прави по-разбиращ мениджър, който има визия и за трудностите, и за предимствата на радиобизнеса. Това й дава спокойствие и по отношение на бъдещето: "На нашия пренаситен радиопазар намериха място много различни програми и като че ли вече всички слушателски вкусове са задоволени. Въпреки това винаги има нови територии за завладяване и именно това е едно от предизвикателствата пред медиите."

Сутрин Елена Кискинова, разбира се, се събужда с една от радиостанциите, които ръководи, защото "ми създава добро настроение за деня". През деня си оставя време да послуша конкуренцията, защото не може да си позволи да не следи как се развива тя. В кабинета й все пак не работи радио, защото "когато слушам радио, влизам 100% в програмата, а това ме разсейва и не мога да върша мениджърската си работа", усмихва се Кискинова.



Какво прави едно радио успешно?

Най-важното за успешния старт на едно радио е изборът на формата и създаването на добре работещ екип. Стратегическото планиране на всички етапи от неговото развитие е решаващо за по-бързото или по-бавно навлизане на пазара. Обективната оценка на пазара, определянето на реално постижими цели, доброто управление на ресурсите са най-важните фактори, които влияят върху успеха на всяко радио.

На практика в момента радиосекторът е разпределен между три големи международни компании. Добре ли се отрази на радиопазара консолидацията?
Инвестициите на големите медийни групировки, които дойдоха в България, бяха от решаващо значение за индустрията. Това направи радиостанциите по-модерни, по-гъвкави, по-агресивни на пазара в добрия смисъл на думата. Световноизвестните медийни компании внесоха на българския пазар световно ноу хау и опита си от различни пазари. Разбира се, този опит не може да бъде приложен едно към едно тук, но все пак основните правила на бизнеса навсякъде са еднакви. Убедена съм, че много от нашите радиостанции биха били признати и високо рейтингови на почти всички европейски пазари.

Печели ли радиопазарът от кризата? Все пак в радиорекламата е най-евтина...

От кризата не печели никой. Въпреки че рекламата в радиото е по-евтина, а медиата е ефективен рекламен канал, защото гарантира по-голяма повтаряемост на рекламния спот, не мога да твърдя, че рекламодателите са преориентирали бюджетите си към нас. От началото на годината в радиото останаха най-големите ни клиенти и партньори, които от дълги години са лоялни към нас.

Ние по принцип като медиа сме много гъвкави и това ни дава възможност да реагираме бързо на промените на пазара. Това основно предимство ще бъде решаващо за успеха ни през тази година. Вече имаме запитвания от клиенти за нестандартни рекламни кампании, които отговарят на индивидуалните им нужди. Ние от своя страна предлагаме все по-иновативни идеи.

Даваме си сметка, че 2009 г. ще бъде много трудна за всички сектори и радиото не прави изключение. В подобна ситуация се раждат и умират марки. Прогнозата за развитието на пазара все пак остава оптимистична - очакваме скромен ръст на радиопазара от 5 до 10%.

Музикалните радиостанции в България доста си приличат. Какво правите, за да се отличавате от общия фон?

Успешните формати се определят до голяма степен от слушателските вкусове. От гледна точка на съотношението музика - информация мисля, че всяко уважаващо себе си радио трябва да търси баланса. Ние се стремим да излъчваме много добре подбрана музика и обществено значима, истинна, адекватно отразена и бързо представена информация. В основата на нашата стратегия е да отглеждаме професионални програмни екипи.

Как влияе на радиото развитието на онлайн медиите? Притеснявате ли се от такава конкуренция?

Интернет е и партньор, и заплаха. Развитието на онлайн медиите ни учи да бъдем по-внимателни, по-умни, да търсим нови възможности. Една от тези големи възможности е развитието на уебстраниците ни. Сайтовете ни дават възможност да визуализираме радиото по начин, който прави медиата по-достъпна за повече слушатели. Така радиото става по-атрактивно.

Нашите първи стъпки в интернет са успешни и аз гледам оптимистично на този процес. Посещенията в нашите радиосайтове през изминалата година не само са се увеличили, но и потребителите по-дълго задържат вниманието си върху съдържанието. Ние от своя страна се стремим да изграждаме все по-нови и модерни връзки с аудиторията - в ефир и в интернет, в различните измерения на продукта радио, който създаваме. Използването на различни видове медии носи много ползи на слушателите и рекламодателите, а и на нас. 

Вие управлявате радиогрупа, която е изцяло американска. До каква степен имате свобода на действие?

От една страна, има ясна корпоративна стратегия, която Еmmis International прилага на всички европейски пазари. Опитът на много успешни станции в Унгария, Словакия, Белгия е много полезен за нас. В същото време американските собственици уважават българския пазар, местните мениджъри и уменията на всеки от нас да работи  в трудни условия.

Много важен показател за развитието на  трите марки са отчетите и анализите, които подготвяме. Те са почти всекидневни, има задължителен седмичен, задължителен месечен  доклад. Мениджърите от Еmmis  във всеки момент са информирани какво се случва на пазара, какви са търговските резултати за текущата седмица, промоции и планиране за следващия месец. 

При нас няма налагане на готови решения. Всичко, което се случва на ниво стратегическо планиране, се обсъжда и анализира внимателно. Естествено вземат се предвид и изследванията за съответния пазар. Според мен това е правилният начин на управление на всеки бизнес.

А съветвате ли се с хората под вас?

Най-комфортно се чувствам, когато всекидневно общувам със служителите в трите радиостанции, които ръководя. Мисля, че управлявам умерено демократично. От една страна, са необходими ред и дисциплина - да се знае кой е началникът. В същото време радиото е екипен продукт и човек не бива да се самозабравя в управленските си функции. Аз дълбоко вярвам, че успешните радиомарки се правят от истински мотивирани екипи. Всеки, който работи в компанията, има отношение към цялостния продукт. Ето защо уважавам мнението на колегите си без значение каква точно позиция заемат.

С ключовите мениджъри във фирмата говорим всеки ден. За да мога да управлявам процесите добре, аз държа да съм добре информирана дори по въпроси, по които не се чувствам суперексперт. В същото време колегите имат нужда от моето мнение и подкрепа, за да са сигурни в решенията, които вземат. За един добър мениджър най-важното е умението да общува с хората. Аз се лаская от мисълта , че умея да общувам добре.

Важно ли е да имаш журналистически опит, за да си добър мениджър на едно радио?

Не е задължително да имаш такъв опит и аз съм доказателство за това. За да бъдеш добър DJ, трябва да имаш талант, сърце, любов към радиото, дълбоко да познаваш музиката. Много качества се съчетани в професията на радиоводещия. Добрият мениджър трябва да познава процесите, да има добрата обратна връзка с колегите си, да  е отлично информиран, да следи тенденциите и развитието на бизнеса, който ръководи, но не е задължително да бъде професионалист във всичко. Опитвала съм да заставам пред микрофона, но е трудна работа - притеснявам се. Това пък ме кара да уважавам още повече работата на водещите.

Преди да поемете дейността на EMMIS за България, вие бяхте изпълнителен директор на първото частно радио в България - FM+. Късмет или по-скоро малшанс е да наследиш на мениджърския пост силна фигура като създателя на това радио Петър Пунчев?

При всички случаи е шанс. Когато имаш добър учител и качества, имаш воля да успяваш, борбеност, умерена амбиция. Много е важно да имаш добър учител. Човек, на когото вярваш, който да те поведе в правилната посока, да те научи да обичаш това, което създаваш.

Винаги има риск да попаднеш в сянката на силна фигура и да бъдеш лишен от възможността да се изявяваш като професионалист. Аз имах късмета това да не ми се случи. Хората, с които съм работила, винаги са разбирали какво означава истинско правене на радио - че то е екипна работа. Независимо че има периоди на доминантност, когато хората работят в екип, те дават възможност един на друг да израстват, да показват най-доброто от себе си и да се развият. Опитвам се и мисля, че успявам и аз да бъда такава - да давам възможност на хората около мен да израстват и да се чувстват добре, да бъдем партньори, да правим нещата заедно.


Компанията

- Портфолио - радиостанциите FM+, Fresh!, Star FM
- Брой офиси в страната - 11
- Брой служители - 115
- Приходи от реклама за 2007 г. - 5 612 000 млн. лв.*
---------------------
*Данните са за FM+ и Fresh!. Радио Star FM тогова все още не съществуваше
Визитка


Житейски факти

- Родена  на 12 февруари 1962 г. в София
- Омъжена, с 2 дъщери

Образование

- СУ " Св. Климент Охридски" - магистър по българска филология  (1980 - 1985)
- БАН - аспирантура в секция "История на българския език" (1986 - 1989)

Професионален опит

- Радио ФМ+ - консултант "Продажби", мениджър "Продажби", търговски директор (1995 - 2007)
- Радио ФМ+ - изпълнителен директор (2007- )
- Радио "Фреш" - управляващ директор (2009- )
- Радио "Стар ФМ" - управляващ директор (2009- )
- "ЕММИС България" - управляващ директор (2009- )
 

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2020 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2020 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly