Въпреки (или заради) финансовата криза МВА продължава да бъде ценен атрибут за много хора. По данни на Financial Times през миналата година 688 хил. души са взели теста GMAT, а 192 хил. души са получили МВА диплома от американските университети само през 2012 г.
МВА кадрите са все още ценени заради специфичната комбинация от умения, които могат да предложат на компаниите, за които работят. И работодателите не спират да наемат МВА възпитаници. Според проучване на Graduate Management Admission Council (GMAC) до 85% от запитаните компании в световен мащаб смятат да наемат професионалисти със степента - ръст от 22% в последните пет години. Много от компаниите наемат директно от кампусите на университетите, което се оказва едно от най-ценните предимства на тези програми. А другата - заплащането - също бележи ръст. През 2015 г. средната заплата на завършил МВА програма в САЩ достига до 100 хил. долара.
Това са световните тенденции, но какво мислят българските МВА възпитаници? Според проучване на Access MBA, направено сред 2000 души в световен мащаб, от които българите са били голям сегмент от респондентите, посочват от организацията, тенденциите сред сънародниците ни са следните:
- Повече от половината български кандидати за степен MBA (53%) заявяват, че целта им е кариерно развитие и постигане на управленска позиция. Също толкова постигат по-висока заплата като резултат на бизнес образованието си.
- Българите очакват най-вече да придобият водачески умения и глобален, стратегически поглед. И накрая равносметката им показва, че се смятат за по-добри по отношение на междуличностните си умения и развиват културна сетивност, проактивност.
- Повече българи (58%) желаят международна кариера, но реалността е, че най-много - 53% от тях - остават да работят в страната, където са завършили, за да избият инвестицията си.
За да получавате бюлетините на "Кариери" с новини и тенденции в областта на човешките ресурси, мениджмънта и кариерното развитие, влезте в сайта или се регистрирайте. Станете част от онлайн общността на "Кариери". Включете се в нашите дискусии и анкети и през социалните мрежи: Facebook; Twitter; LinkedIn; Google+; Pinterest. |