С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

10 практични съвета за (сравнително) безболезнено кандидатстване за MBA

Започнете подготовката си достатъчно рано и подходете сериозно и организирано към нея
Share Tweet Share
Снимка

 Автор: shutterstock

Кандидатстването за MBA е дълъг процес, който не е за подценяване. Особено ако се целите в някои от топ бизнес училищата и искате да получите финансова подкрепа, трябва да подходите целенасочено, организирано и отделяйки необходимото време.

Вярвам, че практичните съвети, които ще споделя с вас, ми помогнаха да се озова в бизнес училището на Оксфорд, и то с пълна стипендия. Надявам се да помогнат и на вас.

#1 Започнете подготовката две години по-рано
Повечето MBA програми започват през септември, а ранното кандидатстване за тях се отваря обикновено 1 година предварително. Бъдете готови да подадете документи още тогава, защото шансовете ви за прием и най-вече за стипендия са значително по-големи. А какво означава да подадете документи?

- Да сте проучили и подбрали университетите, в които искате да учите
- Да сте взели GMAT с добър резултат
- Да сте събрали добри препоръки от трима души, с които сте работили
- Да сте оформили много добро CV
- Да сте попълнили конкретния формуляр на университета, който включва поне 2 есета

Ако работите на пълен работен ден с нормално количество допълнителни ангажименти, по-малко стресиращият и предразполагащ към по-високо качество на завършения продукт вариант е да си отделите една година или поне 9 месеца за горния списък от неща. Освен това има външни стипендии, като тези на Fulbright например, за които трябва да се кандидатства повече от година и половина преди началото на MBA програмата и които също изискват GMAT резултат.

#2 Планирайте да вземете GMAT (поне) два пъти
Не се налага на всеки, но GMAT e един от онези изпити, който тества основно колко добре сте развили навика да го решавате, а не толкова какво знаете. Аз планирах да имам достатъчно време за второ явяване преди срока за кандидатстване (и ми се наложи да го ползвам). При два месеца интензивна подготовка преди изпита това означава, че ми трябваха минимум 4 месеца за цялото упражнение.

#3 Подгответе се за GMAT умно
Това означава да разгледате внимателно какво представлява изпитът, да се тествате и да вложите усилията си в сферите, в които сте слаб. Аз например прекарах общо около 15% от цялата си подготовка върху verbal частта (словесната част от теста, която включва четене с разбиране и проверка на речника и аналитичното мислене на кандидата) и есето, а цялото останало време върху математиката, защото знаех, че тя ми е слабото място. Повечето ми колеги са правили обратното.

Според мен е ненужно да се дават пари за курсове. Напълно възможно е да се подготвите и сами с материали и учебници, които се намират онлайн. Това означава самодисциплина и поне месец, в който решавате задачи по два часа на ден (с таймер), за да развиете навика да ги решавате в рамките на две минути. Трябва да се целите се към резултат над 700.

#4 Доброто CV отнема време
Отделете седмици за CV-то си. Прекарайте време да рефлектирате върху опита си. За всяка позиция опишете конкретно какви резултати сте постигнали (най-добре с количествени данни), а не какви задължения сте имали. Включете интереси и хобита, които ви отличават и разкриват какъв е характерът ви и какво ви вълнува извън работата. Изпратете CV-то на хора, на които имате доверие, и поискайте обратна връзка. Редактирайте пак и пак. Не надвишавайте една страница.

#5 Бъдете автентични в есетата си
Не препоръчвам да се четат примерни есета онлайн. Що се отнася до кандидатурата ви, печелите тогава, когато сте автентични. Прекарайте време да рефлектирате върху опита си до момента, върху мотивацията си да правите MBA и да учите точно в този университет. Бъдете искрени и не следвайте шаблони. Не забравяйте да дадете есетата за проверка и обратна връзка от колеги и приятели.

#6 Всеки документ, който подготвяте, трябва да мине през очите на поне двама души, преди да го подадете
Повтарям го, защото е изключително важно, а често хората пропускат тази стъпка, защото ги е срам или не планират време за нея. Обратната връзка, която другите могат да ви дадат, е безценна, независимо дали е за граматическа грешка, която сте допуснали или за структурата на параграф, който не звучи логично. Не забравяйте, че това изисква време. Ако решите да пишете няколко часа преди крайния срок, няма да можете да получите обратна връзка или да се възползвате от нея ефективно.

#7 Подходете с уважение към хората, от които ще искате препоръки
Тук отново е важно да не правите нещата в последния момент. Ако искате добри препоръки, трябва да дадете на хората достатъчно време да ги напишат. Това означава поне две седмици. На колкото по-високо ниво са и колкото по-заети са препоръчителите ви, толкова повече ще оценят да им дадете по-дълъг срок. Изберете за препоръчители хора, които ви познават добре, и най-вече могат да дадат конкретни примери за работата ви, чрез които да се разкрият качествата, които притежавате. Много по-добре е да имате препоръка от човек, който може да говори в детайли за действията ви, отколкото някой с гръмка титла, но който не би могъл да напише нещо повече от общи приказки.

#8 Планирайте финансите си
Кандидатстването за MBA не е евтино. Явяването на GMAT струва 250 долара. В допълнение може да се наложи да си купувате учебници за GMAT, примерни тестове или курсове. Подаването на документи също струва около 250 долара на университет. В зависимост от броя пъти, които ще се явявате на GMAT, и броя университети, в които ще кандидатствате, разходите ви по кандидатстване лесно могат да надхвърлят 1000 и дори 2000 долара.

#9 Задължително правете симулация на интервюта с колеги и приятели
След като преминете първия етап на подбор, ще ви поканят на интервю. Колкото и уверени да се чувствате, организирайте няколко mock интервюта, т.е. интервюта-симулации с колеги или приятели. Те ще ви помогнат да свикнете с формата и да комуникирате по-ясно опита си. Бъдете готов да навлезете в детайли по всяка точка, описана в CV-то ви, както и да обясните евентуални пропуски в него.

В допълнение, подгответе предварително примери от опита си, които илюстрират конкретни качества, които интервюиращият ще търси – проява на лидерство, решаване на труден проблем, преодоляване на конфликт в екипа ви, упоритост и т.н. Примерът включва описание на контекста и предизвикателството, вашата роля, конкретните ви действия и резултатът от тях.

#10 Изберете университет спрямо личните ви цели
Направете си списък с нещата, които са най-важни за вас в програмата, и търсете само университети, които ги предлагат. За мен тези неща бяха възможност за пълна стипендия, силен фокус върху социално отговорния бизнес и престижен бранд.

Нещо, което научих през последния месец, откакто съм в Оксфорд, е колко важно е да мислиш и за типа хора, които ще намериш в съответния университет и програма. Правенето на MBA е преди всичко време за създаване на ценни приятелства и професионални контакти. Състудентите ви ще са основен източник на знания и възможности. Когато избирате университет, мислете за това какви хора привлича той.

Класът ми в Оксфорд например има необичайно висок (за МBA програма) процент хора, които идват от сектори, различни от финансовия и корпоративния. В допълнение, темата за социално отговорния бизнес винаги е на дневен ред и във формалните, и в неформалните дискусии. Атмосферата тук е кооперативна, а не съболезнователна, както в други бизнес училища, и ме кара да се чувствам на мястото си. 
 

Снимка

 Фотограф: Капитал


Теодора Зарева е съосновател на фондация "Мечти в действие" и автор в сайта Big Think. Преди това е била учител по програмата "Заедно в час", организатор на TEDxBG, редактор и фотограф за няколко български издания. В момента учи MBA на пълна стипендия в бизнес училището на Оксфордския университет – Said Business School. 
 
За да получавате бюлетините на "Кариери" с новини и тенденции в областта на човешките ресурси, мениджмънта и кариерното развитие, влезте в сайта  или се регистрирайте.

Станете част от онлайн общността на "Кариери". Включете се в нашите дискусии и анкети и през социалните мрежи: FacebookTwitterLinkedInGoogle+Pinterest.

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly