С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Д-р Лесли Самози: Дайте си време да придобиете солиден управленски опит, преди да запишете MBA

Бизнес университетите стават едновременно все по-иновативни и по-селективни, за да привличат силни кандидати, казва академичният директор на EMBA програмата на City College – международния факултет на Шефийлдския университет
Share Tweet Share
Снимка

Ако обмисляте да учите MBA, не чакайте прекалено дълго, а започнете отрано процеса на кандидатстване – събиране на информация, разговори с алумни и проверяване на програмите, съветва д-р Лесли Самози.

 Фотограф: Цветелина Белутова

Д-р Лесли Самози е старши лектор и академичен директор на EMBA програмата на City College – международния факултет на Шефийлдския университет. Той преподава международен бизнес, управление на човешките ресурси и маркетинг в университета. Работи и като оценител на проекти, финансирани със средства от Европейския съюз.

Бил е маркетинг мениджър в международна компания в областта на биотехнологиите и оптоелекторниката в Отава, Канада. Работил е и като консултант на различни организации като Digital Electronics (сега част от Compaq Computers), Human Resources Development Canada, Industry Canada, KPMG Management, Canadian Imperial Bank of Commerce (C.I.B.C.) и TELUS. Водил е семинари и работилници в редица организации и институции, сред които Heineken, Deutsche Telecom, Международната финансова корпорация, Световната банка, румънската Асоциация на банкерите и др.

Д-р Лесли Самози има докторска степен по организационно поведение и управление на човешките ресурси от Carleton University, Канада. В същия университет е получил и магистърска степен по маркетинг и международен бизнес, както и бакалавърска по маркетинг.

Повече по темата за бизнес образованието за мениджъри можете да научите от специалното MBA приложение на "Кариери" и "Капитал". В изданието можете да прочетете:

- кои са новите тенденции в MBA образованието
- какви са особеностите на дистанционното бизнес обучение
- как да финансирате MBA образованието си
- как да увеличите шансовете си за прием в програмата и университета, който сте си избрали.

Променило ли се е и как MBA образованието през последните няколко години?
- MBA програмите продължават да еволюират все по-бързо през последните 3,4,5 години. Наблюдаваме все по-голяма интернационализация и интегриране на онлайн услуги. Също така се забелязва пренасочване към области като бизнес етиката и корпоративната социална отговорност (КСО). Все повече програми днес включват някакъв вид международен опит и нетуъркинг активности. MBA образованието винаги е било изключително възприемчиво към динамиката и промените в бизнеса и ще остане такова и занапред. MBA курсовете също така се отварят към специализации, измежду които студентите да могат да избират. Така че целта е да се предостави солидна основа от бизнес образование в съчетание с по-задълбочено разбиране на определена област в мениджмънта.

Наблюдавате ли спад или увеличаване на интереса към MBA?
- Може да се каже, че е налице повишен интерес към MBA образованието, предизвикано от икономическата криза. Данните сочат, че, тъй като абревиатурата MBA е световно призната, все повече хора, желаещи да работят на международно ниво, се стремят да получат необходимите знания, за да се интегрират в чуждестранна бизнес среда и MBA е идеалният път за тази цел. В нашия регион продължава да има силен интерес към престижни MBA програми като средство за кариерно и личностно развитие.

Какво е въздействието на новите технологии и иновациите върху MBA?
- Ефектът определено е положителен. Понеже почти цялото количество информация е достъпно в реално време, MBA програмите днес поставят фокуса върху това как да усвояваме и да прилагаме наличната информация. Вземете например използването и анализа на големите информационни масиви (big data) в компаниите днес. Камарата от информация е безкрайна, но необходимите умения за ефективно използване на тази информация трябва да бъдат развивани.
Още по темата: Как да си издействаме добра MBA препоръка

Как се е променил процесът на кандидатстване за MBA в сравнение с миналото?
- В резултат от кризата за MBA кандидатстват малко по-възрастни професионалисти, които искат да получат допълнително образование. В този регион по-специално нуждата да си една крачка пред останалите като знания и умения е причината това да се случва. В други държави хората записват MBA, за да могат да отидат да работят впоследствие в друга страна.

Много MBA програми вече са изнесли целия процес на кандидатстване и тестване в интернет. Наблюдаваме и използването на технологии (Skype, WebEx и пр.) в процеса на проверка на кандидатите непосредствено преди (или вместо) личните интервюта.

По какви критерии се водят университетите днес в подбора на кандидатите? Как са се изменили изискванията към тях?
- Университетите стават много по-иновативни в опитите си да привличат силни кандидати. Налага им се и да бъдат доста по-активни в работата с бизнеса и корпоративните партньори в сравнение с миналото. Все по-разпространени стават международните MBA изложения, насочени директно към MBA кандидати, особено в големите столици в нашия регион. Разбира се, използването на технологиите (уеб банери, Facebook и пр.) също промени играта по отношение на привличането на интереса на потенциалните кандидати.

Като цяло изискванията към кандидатите не са се променили чак толкова през последните години. Все повече се търсят кандидати с трудов стаж зад гърба си. Голямата промяна е, че университетите стават все по-селективни спрямо хората, които приемат, и това е свързано отчасти с нуждите на самите студенти. От решаващо значение е бизнес училищата да гарантират, че приетите студенти ще имат възможност да се учат един от друг. Така че биха направили лоша услуга на обучаващите се, ако просто започнат да приемат всеки кандидат.

Откривам, че MBA кандидатите днес са много по-взискателни в намирането на информация директно от администраторите на програмите. Много по-фокусирани са върху въпроси като "защо" да кандидатстват и "какво" да очакват, че ще получат от образованието си. Основните им цели са много по-лични отколкото с бизнес фокус, както бяха в миналото. Те се стремят да разширят знанията си, да станат по-конкурентоспособни вътре в своята компания или в друга компания.
Още по темата: MBA интервюто в 4 стъпки

Предвид динамичния пазар, конкуренцията и развитието на MBA образованието, какъв подход трябва да възприемат кандидатите, за да влязат в добра програма?
- По мое мнение най-добрата "стратегия" за кандидатстване е проста. Дайте си време да придобиете солиден управленски опит и, ако в даден момент искате да запишете MBA, вашата мотивация и решителност ще ви помогнат да се справите. Няма нищо, което да се опре на стратегията да искате силно да постигнете целите си и да пристигнете с необходимата акредитация, за да го направите.

Някои програми позволяват на кандидатите да избират между GRE и GMAT? Към кой от двата теста бихте препоръчали да се насочат, в случай че имат избор?
- В случай че учебното заведение им позволява да избират, аз бих препоръчал GMAT. Никой от двата не е по-лесен, но GMAT е по-подходящ за MBA. Също така в нашия регион кандидатите могат да се възползват от много добри възможности за подготовка за GMAT.

Как кандидатите могат да правят разлика между добри и лоши MBA програми?
- В световен мащаб има няколко начина да се диференцират различните MBA програми, но аз не бих ги разделял на "добри" и "лоши", а по-скоро на "подходящи" и "неподходящи" за индивидуалните цели на кандидата. На първо място е акредитацията. AMBA е най-важната организация за акредитация на MBA и се занимава основно с подобна дейност. Други важни акредитации са AACSB и EQUIS. MBA кандидатите също проверяват годишните класации на Economist и Financial Times. На университетско ниво имате на разположение и ранглистите на QS и Times World Education. На последно място, но не и по важност, е разговорът (на живо или по имейл) с възпитаници на програмите, към които сте се насочили – те могат да бъдат решаващ източник на информация и да ви дадат честно мнение за обучението.
Още по темата: Кога и как да се подготвите за интервю за прием в MBA програма

Има ли промени в съотношението мъже/жени сред кандидатстващите за MBA?
- Когато започнах да правя акредитации преди години, съществуваше ясно полово разделение в MBA програмите – мъжете бяха повече от жените, което беше изключително обезкуражаващо, понеже жените имат силни лидерски способности в бизнеса. Но през последните 5 години сме свидетели на силен ръст както сред MBA кандидатите, така и сред MBA възпитаниците от женски пол, особено в Европа, въпреки че все още е налице лек дисбаланс (приблизително 60-40). В нашата програма балансът е почти 50-50, което е цел на много програми в Европа. Моите наблюдения са, че бизнес университетите наистина се опитват да привличат повече силни кандидати и измежду жените.

Какви възможности за работа и кариерно развитие предоставя MBA образованието днес?
- Възможните работни позиции, които са на разположение на MBA студентите днес, варират, но това е критична стъпка за всички онези, които искат да достигнат до средно-високи и висши мениджърски позиции. Това важи особено за кандидати, които не са завършили бизнес специалност като например инженери, IT специалисти и др. Също така MBA помага и в случаите, когато искате да осъществите кариерна промяна. Нашите данни показват, че от започването на MBA до 3 години след дипломиране близо 90% от възпитаниците казват, че са реализирали напредък в кариерата си в посоката, която са искали.

Колко студенти се захващат с предприемаческа дейност след дипломиране?
- Много студенти се насочват към предприемачество около 5-7 години след дипломиране. Нашите данни показват, че около 40% от възпитаниците ни започват някаква предприемаческа дейност.
Още по темата: 6 съвета за успешен MBA прием

А какви са наблюденията ви относно начините на финансиране, които използват студентите?
- Има лек спад в броя на студентите, които са финансирани от работодателите си – това до известна степен е свързано с редуциране на корпоративните бюджети за обучения в резултат от кризата в региона. В нашата програма почти всички служители, които са финансирани от работодателя, се връщат в компанията след дипломиране за период от 2-3 години, главно защото голяма част от работодателите ги задължават да го направят.

До каква степен наличието на стипендии или други форми на спонсорство се отразява на търсенето на MBA?
- Живеем в регион, където разполагаемият доход е оскъден. Ясно е, че разходите за обучение са от решаващо значение при избора на програмата. Затова възможностите за финансиране, които университетите предоставят, заемат централна роля в този избор. В нашата програма предоставяме стипендии, за да помогнем на потенциалните кандидати да постигнат дългосрочните си кариерни цели. В крайна сметка кандидатите трябва наистина да искат да учат MBA, нищо не се дава даром.

Как гледате на бъдещето на MBA образованието?
- Без съмнение, то ще се движи все повече в посока онлайн режими на предлагане, което ще бъде предизвикателство за университетите с предимно "традиционни" предложения. Предизвикателството пред онлайн програмите обаче е как да създадат това изживяване, което е специфично за взаимодействието "лице в лице". Според мен трябва да има баланс между тези две крайности.
Още по темата: Препоръки за въздействащо MBA есе

Какъв е съветът ви към мениджърите, които обмислят да запишат MBA?
- Моят съвет е, ако някой обмисля да учи MBA, да не чака прекалено дълго. Започнете отрано процеса на кандидатстване – събиране на информация, разговори с алумни и проверяване на програмите. Не забравяйте, че докато вие мислите, другите вече действат. В днешно време MBA програмите са по-силни и по-адекватни към изискванията на кандидатите откогато и да било в миналото – ние сме готови да говорим и да работим с вас.


Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly