С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Д-р Астрид Клайнханс-Роле: Отговорното лидерство става все по-важно

Бизнес училищата търсят кандидати, които носят динамика в груповата среда и обогатяват цялостното преживяване от програмата, изтъква управляващият директор на WU Executive Academy към Виенския университет по бизнес и икономика
Share Tweet Share
Снимка

[WU Executive Academy] 

Д-р Астрид Клайнханс-Роле е управляващ директор на академията за мениджъри WU Executive Academy към Виенския университет по бизнес и икономика от повече от 10 години. Преди това е била консултант в консултантската компания Boston Consulting Group във Виена, Австрия. В качеството на гостуващ помощник научен сътрудник в Програмата по преговори в Харвардския университет тя прави изследвания за сътрудничеството във виртуални екипи.

Била е научен сътрудник в Sloan School of Management на Масачузетския технологичен институт (MIT), в Бизнес училището на Националния Университет в Сингапур, както и асистент в Програмата за обучение на юристи в Юридическия факултет на Харвардския университет. Завършила е докторантурата си по социални и икономически науки в университета Johannes Kepler в Австрия в партньорство с MIT Sloan School of Management.

Повече по темата за бизнес образованието за мениджъри можете да научите от специалното MBA приложение на "Кариери" и "Капитал". В изданието можете да прочетете:
- кои са новите тенденции в MBA образованието
- какви са особеностите на дистанционното бизнес обучение
- как да финансирате MBA образованието си
- как да увеличите шансовете си за прием в програмата и университета, който сте си избрали.

- Променило ли се е и как MBA образованието през последните няколко години?
- Резултатите от финансовата криза и последвалите години на икономически затруднения имаха и все още имат силно въздействие върху пазара на MBA като цяло. Те се отразяват на всички аспекти, включително броя на записалите се студенти, учебните планове и продължителността на обучение. Глобално погледнато, наблюдаваме застой или лек спад в записването в програми за Executive MBA. За щастие, това не се случи във WU Executive Academy. Миналата година имахме най-голямата до момента група от студенти в нашата Професионална MBA програма, а след това и най-големия брой заявления за кандидатстване за тазгодишния старт на Global Executive MBA през месец април.

Постоянно променящите се изисквания на работодателите и нужди на студентите, както и революционните промени, предизвикани от новите технологии, са посрещнати от желание от страна на най-добрите бизнес училища да променят това какво и как преподават.

Гъвкавостта в учебната програма и форматът са сред най-важните аспекти. В зависимост от предлаганите възможностите и интересите си студентите искат да бъдат свободни да избират конкретни теми като избираеми предмети или лабораторни упражнения, наред с редовните предмети. Най-съвременните технологии за учене, като например платформите за електронно обучение, таблетите, виртуалните класни стаи и т.н., дават възможност за по-голяма гъвкавост на участниците, като още повече увеличават дела на онлайн обучението като част от структурата на part-time MBA програмите.

Също така те търсят "пакетни решения", които да им позволят да комбинират различни предимства. Специализираните или професионалните MBA програми например предлагат две неща в едно - класическо мениджмънт образование и възможност да се специализира в определена индустрия или роля.
Като се има предвид все по-глобализираният свят, международните колеги търсят възможно най-голям международен обхват, включително чрез специализации в други страни, партньорски опит, преподаватели, казуси или отлични възможности за нетуъркинг.

Освен това MBA програмите биват критикувани за това, че се фокусират прекалено много върху предаването на твърди факти и знания, но не успяват да предоставят на мениджърите уменията, от които те се нуждаят, за да бъдат отговорни лидери, които разбират последиците от своите действия.

Отговорното лидерство става все по-важно: вместо един самостоятелен модул по етика и корпоративна социална отговорност, студентите търсят цялостен подход по време на MBA програмата, който да се фокусира върху лидерски качества, самоанализ и отговорност. Това ще им помогне да станат по-добри лидери, които да действат още по-отговорно от предприемаческа гледна точка и които да разбират последиците от своите действия.
Още по темата: Как да си издействаме добра MBA препоръка

- Как се е променил процесът на кандидатстване за MBA в сравнение с миналото?
- Предоставянето на необходимите документи и покриването на всички минимални изисквания се е превърнало по-скоро в хигиенен фактор, отколкото в актив за определен кандидат. Много бизнес училища имат обширен процес на кандидатстване с различни етапи, включващи не само директорите на програмите и академичните директори, но и в нарастваща степен завършили студенти от съответната програма. Те са отлично сито, защото разбират, че колкото по-високо е нивото на студентите в бъдеще, толкова по-ценна ще бъде собствената им диплома. Също така многообразието от студенти във випуска все повече се превръща в основен фокус на интерес, като то може да се изразява в различна възраст, култура, сектор или позиция.

От технологична гледна точка, модерните онлайн платформи за кандидатстване позволяват на кандидатите да подават документите си стъпка по стъпка, без да се притесняват, че трябва да са готови с всички материали, преди да започнат да кандидатстват. Това е огромно облекчение за много студенти.
Още по темата: Какви въпроси се задават на интервю за прием в MBA програма

- По какви критерии се водят университетите днес в подбора на кандидатите? Как са се изменили изискванията към тях?
- Като цяло едно бизнес училище иска да разбере как кандидатите възнамеряват да интегрират конкретните курсове в личния и професионалния си живот, иска да знае кои са те, какво ги мотивира, какво ги отличава от другите и какви биха искали да станат. В този смисъл мотивационното писмо е уникална възможност. То позволява на бъдещите студенти да разкрият своята същност, професионални планове, лични надежди и мечти, като същевременно бъдат откровени за това къде нещата не са се получили. Бизнес училищата искат да научат повече за характера на човек чрез начина, по който се справя с неуспехите и какво е научил от този процес.

Но най-важното е кандидатите да не забравят да демонстрират колко много означава за тях да бъдат приети в това бизнес училище и какво те, от своя страна, слагат на масата. Те трябва да могат да покажат не само това, което ще получат от програмата и как тя ще помогне на кариерата им, но и това, с което те могат да допринесат по време на лекциите както в академичен, така и в социален план. Бизнес училищата искат да видят хора, които носят динамика в груповата среда и обогатяват цялостното преживяване от програмата.

Когато става въпрос за избор на правилната MBA програма, има един надежден списък, който винаги препоръчваме на кандидатите да вземат предвид при избора на програма – т.нар. BASICS (основи). Всяка една буква представлява ключов критерий за подбор:

B: брандинг (branding) - каква е репутацията на университета;
A: акредитация (accreditation) - кой акредитира тази програма или университет;
S: селективност (selectivity) - кои са другите участници;
I: интернационализация (internationalization) – колко международна е програмата (преподаватели, сфера на обучение, мрежа от възпитаници);
C: учебен план (curriculum) – модерен ли е учебният план и отразява ли най-новите тенденции и развития;
S: удовлетворение (satisfaction) – има ли независими класации и какво споделят завършилите за програмата.

Ако една MBA програма отговаря на всички тези критерии, кандидатите могат да бъдат сигурни, че тя е на световно ниво.
Още по темата: 6 съвета за успешен MBA прием

- Има ли промени в съотношението мъже/жени сред кандидатстващите за MBA?
- Напоследък се наблюдава значително увеличение в броя на жените кандидати всяка година, което представлява видима промяна в демографията на кандидатите за MBA. В момента почти половината от хората, които се явяват на GMAT, са жени. Въпреки това жените са едва 30% от записалите се в MBA програми, което въпреки всичко доказва, че има дисбаланс в света на МВА.

Допълнителни наблюдения показват, че е налице увеличение в броя на годините трудов стаж и промяна в мотивацията, която кара хората да се впуснат в една MBA програма. Качеството на кандидатите се е подобрило спрямо предишни години, както по отношение на натрупания трудов опит, така и на академичните квалификации. Като тенденция кандидатите, осъзнавайки възможната нестабилност на пазара на труда след завършване на образованието си, са мотивирани към предприемачество и самостоятелна заетост.

Причината за това е, че повечето кандидати очакват, че ще имат по-ограничен достъп до корпоративно спонсорство, което традиционно се свързва с EMBA. Във WU Executive Academy две трети от нашите участници получаваха пълна или частична корпоративна стипендия само допреди пет години, докато днес съотношението е обратното.

Когато става въпрос за финансиране, има значителна тенденция - преди няколко години около 2/3 от студентите ни получаваха (поне частично) подкрепа от техните компании, а 1/3 си плащаха сами. Днес се наблюдава точно обратното. Това означава, че образованието, както и финансирането му до все по-голяма степен се превръщат в лична отговорност.
Още по темата: Препоръки за въздействащо MBA есе

- Какви възможности за работа и кариерно развитие предоставя MBA образованието днес?
- През последните няколко години се наблюдава значително понижение в интереса към програмите редовно обучение и забележителен ръст на търсенето на part-time програми. Тяхното предимството е модулната структура, която неимоверно улеснява ежедневното учене на участниците и позволява на мениджърите да вземат участие в MBA програма от световна класа, като същевременно развиват собствената си кариера. Колкото по-опитни са мениджърите, толкова по-изразена е тази тенденция.

В тези бурни времена мениджърите търсят конкретно нови, иновативни подходи. Те не искат да имат повече от същото. Ето защо в нашите мениджърски образователни програми иновациите са от водещо значение, не само когато става дума за най-съвременните научни познания и управленски инструменти, но също така и по отношение на педагогическите подходи и методи на преподаване. През последните две години разработихме нови формати - т.нар. "специални работилници", включващи мръсни иновации, оркестър за лидерство или деца, които обучават мениджъри, като оставихме настрана традиционното когнитивно учене и ги разглеждаме от изцяло нови перспективи.
Още по темата: 20 въпроса, които да си зададете, когато избирате MBA

- Как виждате бъдещето на MBA образованието?
- Меките умения винаги са били важно качество за успешните мениджъри. Въпреки това стойността на тези умения е вероятно да се увеличи още повече в бъдеще, тъй като те са необходими за управлението на все по-сложния диалог между множеството заинтересовани групи и компаниите. Техническата компетентност на мениджърите и тяхното познаване на основите на бизнеса все по-често се превръща в хигиенен фактор. Това, което ще отличава мениджърите от бизнес лидерите, ще бъдат меките умения.

Целият дебат за етиката и корпоративната социална отговорност е вплетен в един все по-сложен и взаимозависим списък на глобални проблеми. Следователно бизнес училищата също са изправени пред предизвикателството да предоставят насоки за това как бъдещите лидери трябва да подхождат към наболелите глобални въпроси.

Също така глобалната конкуренция, глобалните източници, глобалното финансиране и глобалните клиенти засилиха необходимостта от обучение на мениджъри, които притежават междукултурно разбиране и усет.
Едно нещо обаче е ясно - в бъдеще MBA програмите ще продължат да съществуват. За сметка на това учебният им план вероятно ще стане много по-сложен. Налице е също така истинско усещане, че връзката с практиката трябва да се укрепи и MBA програмите трябва да отразяват по-добре социалните проблеми на обществото. В допълнение към предаването на необходимите бизнес основи бизнес училищата ще трябва да изпълнят задължението си да изграждат ценности, които са приети и споделени от професионална група мениджъри. Това е може би много по-трудно, отколкото преподаването на технически умения.

Технологиите също ще имат силно въздействие върху методите на преподаване. Студентите и по-специално заетите мениджъри, които се записват в EMBA програми, все по-често искат да имат достъп до учебни материали, независимо от времето и мястото. Усъвършенстваните платформи за дистанционно обучение, които позволяват синхронна и асинхронна комуникация, обмен на файлове и видеоконферентна връзка, телеприсъствието на професори, които преподават на други места по света и "second life" университетите вече подсказват какво да очакваме в бъдеще. Все пак аз вярвам, че личните срещи и взаимодействието в класната стая няма да бъдат изцяло заменени с дистанционно обучение. Емоционалната връзка и изживяването от една вечеря с колеги и преподаватели надали ще бъде заменена дори и от най-усъвършенстваната технология за телеприсъствие, поне за известно време.


Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly