С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Кристоф Кота: MBA програмите се фокусират все повече върху развиването на меки и лидерски умения

Предприемаческите качества са все по-търсени от работодателите, защото този начин на мислене насърчава иновациите и прави компаниите гъвкави и лесно адаптивни, коментира основателят на Advent Group
Share Tweet Share
Снимка

[Advent Group] 

Кристоф Кота е основател и изпълнителен директор на компанията за образователни услуги Advent Group, която е организатор на международните изложения AccessMBA One-to-One и AccessMasters. Той има над 20 години професионален опит в сферите на комуникациите и образованието. В професионалния си път е работил като старши мениджър в Publicis Consultants, Франция, а от 1996 до 1998 г. е бил мениджър "Комуникации" в агенцията за недвижими имоти Immobilière 3F. Заемал е и позицията консултант в образователната организация Nuages blancs. Завършил е маркетинг в Националната консерватория за изкуства и занаяти в Париж, Франция, както и философия в "Сорбоната".

Повече по темата за бизнес образованието за мениджъри можете да научите от специалното MBA приложение на "Кариери" и "Капитал". В изданието можете да прочетете:
- кои са новите тенденции в MBA образованието
- какви са особеностите на дистанционното бизнес обучение
- как да финансирате MBA образованието си
- как да увеличите шансовете си за прием в програмата и университета, който сте си избрали

Променило ли се е и как MBA образованието през последните години?
- Висшето бизнес образование, както всяка индустрия, се развива в такава посока, че да може да предлага всичко, от което пазарът има нужда, както и да бъде достъпно в глобален мащаб. MBA програмите могат да бъдат редовни - в eдин- или двегодишен формат, задочни и онлайн, както и в смесен формат, който комбинира дистанционното онлайн обучение с присъствената форма.

MBA програмите вече са достъпни на всеки континент. Някои учебни планове включват както класическите мениджърски курсове, така и програми с функционална насоченост или нишови MBA програми, специализирани в различни индустрии. Качеството също варира заедно с условията за прием и таксите за обучение. Така че може да се каже, че съществуват MBA програми за всякакви нужди и кариерни цели.

Има постоянна тенденция за нарастване на броя на MBA програмите в Азия, като азиатските учебни институции се изкачват все повече към върха на MBA класациите. Партньорствата между западните и азиатските университети също се увеличават - един от последните примери за това е откриването на съвместна MBA програма между Лондонския университетски колеж (University College London) и Пекинския университет, Китай (Peking University in China).

Като отговор на настоящата бизнес среда MBA програмите в момента се фокусират върху развиването на меки и лидерски умения и върху предоставянето на разнообразни международни възможности за изява на амбициозните мениджъри. Нарастващ брой MBA програми предоставят например и личен или лидерски коучинг. По този начин университетите се стремят да привлекат международни студенти, да откриват кампуси на различни континенти и да създават партньорства за учебен обмен с бизнес университети в различни региони.

Друга стабилна тенденция е търсенето на задочни MBA формати, които позволяват на професионалистите да съчетават образованието с успешната кариера. Бизнес училищата съответно предлагат не само задочни програми, но и Executive MBA формат, онлайн формат или смесен. Като предпочитани се очертават смесените програми, които съчетават дистанционното обучение с присъствената форма - на място в кампуса. Последното проучване на Graduate Management Admission Council (GMAC), собственик и администратор на изпита GMAT, разкрива, че има спад в интереса към двугодишните редовни MBA програми и пренасочване към едногодишните формати.

Бумът на стартъпите вдъхновява повече професионалисти да се ориентират към предприемачеството, затова бизнес училищата започват да предлагат повече програми с фокус върху тази сфера. Предприемаческите умения са все по-търсени от работодателите, защото този начин на мислене насърчава иновациите и прави компаниите гъвкави и лесно адаптивни.

Наблюдавате ли спад или увеличаване на интереса към MBA?
- Advent Group организира над 70 One-to-One MBA събития в рамките на годината в Европа, Азия, Северна и Южна Америка и Африка. Наблюдаваме стабилен интерес към MBA образованието във всички региони. Интересна тенденция е нарастващата популярност на MBA образованието в Африка. От друга страна, забелязваме намаляващ интерес към този вид образование в държави като Гърция и Португалия, които в момента са изправени пред икономически предизвикателства. В такива ситуации професионалистите не са сигурни дали да инвестират в MBA образование или да отложат плановете си, докато очакваната възвръщаемост не стане по-окуражаваща.

Има ли промяна в методите за подбор на студенти от страна на университетите?
- Бизнес училищата продължават да участват в образователни изложения и събития за подбор на студенти. Ние от Advent Group наблюдаваме двуцифрен ръст на интереса към водещите бизнес училища през последните три години. При подбора все повече се вземат предвид профила, меките умения и лидерския потенциал на бъдещите студенти. Това е в съответствие с изискванията на HR специалистите, които търсят такива умения, когато избират MBA алумни за мениджърски позиции. В допълнение бизнес училищата въвеждат използването на онлайн методи за връзка с MBA кандидат-студентите като уебинари, чатове на живо и подкастове.

Освен това забелязвам, че бизнес училищата започват да организират все повече собствени събития за търсене на кандидати. Посещават определени региони, където провеждат презентации и нетуъркинг събития, на които кандидат-студентите могат да се запознаят с представители на институцията, както и с бивши възпитаници. Много бизнес училища организират дни на отворените врати в кампусите си, на които кандидатите могат да се потопят в програмата, да посещават часовете, да се запознаят със студенти и преподаватели.

Предвид динамичния пазар, конкуренцията и развитието на MBA образованието какъв подход трябва да възприемат кандидатите, за да влязат в добра програма?
- MBA кандидатите трябва задълбочено да проучат бизнес училищата, за да определят тези, които най-много отговарят на техните професионални цели. Те също така трябва да са реалисти относно своя потенциал и шанса да бъдат приети, когато правят списък с програмите, за които искат да кандидатстват. Личната среща с директорите по прием е един ефективен начин да се изградят лични впечатления за програмите. И не на последно място, в пакета с документи, с които кандидатстват и по време на интервюто за прием, кандидатите трябва да демонстрират как избраната програма отговаря на техните цели, как ще помогне на кариерното им развитие и какъв ще е техният личен принос.

Как кандидатите могат да правят разлика между добри и лоши MBA програми?
- Факторите, които MBA кандидатите трябва да имат предвид, за да изберат най-подходящите MBA програми, са: техните акредитации от институции като AMBA, AACSB и EQUIS; репутацията на бизнес училищата в индустрията и региона, в който планират да развиват кариерата си въз основа на тази диплома; статистиките за заетостта на завършилите MBA програмите. От първостепенно значение е MBA кандидатите да имат ясни кариерни цели, за да могат да открият MBA програмите, които най-много биха им помогнали да ги постигнат.

Как гледате на бъдещето на MBA образованието?
- MBA дипломата е стандартът в мениджърското образование. Тя вече е глобална и призната на всички континенти сред всички индустрии. На този етап нищо не може да замести MBA образованието. То играе ролята на кариерен трамплин за професионалисти в мениджмънта и бизнес лидерството, независимо от тяхната академична и професионална предистория. Също така е начин за плавен преход към международна кариера в чужбина.

Виждам голям потенциал в смесените MBA програми, които комбинират онлайн обучение с директното взаимодействие в кампуса. Този формат може също така да оптимизира разходите на кандидатите. Една от заплахите за MBA в момента е повишаващата им се цена. В комбинация с голямото разнообразие в бизнес образованието (масово отворени онлайн курсове, сертификационни програми и следдипломни квалификации), високата инвестиция, която се изисква, може да повиши търсенето на алтернативни опции.

Какъв е съветът ви към мениджърите, които обмислят да запишат MBA?
- Не вземайте за даденост факта, че MBA дипломата може да даде тласък на кариерата ви. Вие, студентите, трябва да бъдете активният фактор в собственото ви кариерно развитие. По време на обучението трябва да се възползвате от всички възможности да разнообразите профила си: избираеми курсове, обменни програми, потапяне в нови култури и бизнес среди. Направете вашия профил богат и уникален с помощта на MBA преживяването.


Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly