С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Какво търсят работодателите в завършилите MBA

Работата с разнообразни хора и управлението на времето са сред най-ценените от работодателите качества
Share Tweet Share
Снимка

[Freepik.com] 

MBA обучението се променя с бързи темпове, а с него и търсенето на кадри с бизнес диплома, както и очакванията на работодателите към тях. Не е тайна, че скокът в кариерата е основен мотиватор за желаещите да завършат магистратура по бизнес администрация. От друга страна, MBA обучението е времеемко и често пъти доста скъпо начинание. Затова е логичен стремежът на завършилите да заемат работата мечта възможно най-бързо.

За жалост, образователната степен сама по себе си не е гаранция за успех. Това, което придава истинска стойност на дипломата, са качествата на професионалиста, чието име е изписано на нея. Но все пак кои са уменията, които могат да помогнат на завършилите MBA да се реализират по желания от тях начин?

Проучване на изданието Financial Times от лятото на 2017 г. дава изненадващ отговор на този въпрос. Според информацията, събрана от 48 водещи компании от 12 индустриални сектора, най-търсените качества излизат извън сферата на предметите, централни за обучението в MBA програмите, като маркетинг, финанси и др. Запитаните работодатели трябвало да класират 29 т.нар. "меки" и "твърди" умения спрямо степента на тяхната важност и трудността да бъдат наети кандидати, които ги притежават. Те посочили като най-ценни пет компетенции, спадащи по-скоро към сферата на меките умения:

- с
пособност за работа с хора с разнообразен профил
- възможност за управление на времето и умение за определяне на приоритети
- разбиране за ефекта на дигиталната среда върху бизнеса
- способност за изграждане, поддържане и разширяване на мрежа от хора
- умение за разрешаване на сложни казуси.

Интересно е, че 1 от 3 запитани работодатели е посочил като най-дефицитна при завършилите магистратура по бизнес администрация способността да управляват ефективно времето си.

В такъв случай кои са най-маловажните умения за притежателите на MBA диплома според бизнеса? Част от резултатите тук също се разминават с очакванията:

- с
пециализирани маркетингови умения
- комплексни статистически умения
- умения за управление в сферата на околната среда и корпоративната социална отговорност
- специализирани умения по програмиране
- специализирани финансови умения.

На какво обаче се дължи подобно разминаване?
Financial Times посочва като основна причина т.нар. "разлика във възприятията" (perception gap – англ.). Най-просто обяснено, това означава, че работодателите от някои сектори не припознават като нужда наличието на дипломирани MBA кадри на ръководни позиции. Според тях магистратурата по бизнес администрация не учи на правилните умения, посочват авторите на статията. Дали това наистина е така обаче е тема на широко обсъждане.

Реакцията на бизнес училищата спрямо подобни тенденции не е учудваща. Те отговарят на ситуацията на пазара на труда най-вече чрез засилени маркетингови активности, насочени към промотирането на MBA дипломата сред потенциалните работодатели.

А какви са изводите за вече завършилите и тези, които желаят да се обучават в MBA програма? Експертите ги съветват да не се отказват от стремежите си и да се отнасят сериозно към обучението по бизнес администрация, като в същото време да търсят възможности за усъвършенстване на уменията, специфични за сектора, в който искат да се реализират. И в никакъв случай да не подценяват меките умения.


Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2018 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване ново. Политика за бисквитките ново. Декларация за поверителност ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2018 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly