С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Копирайтър

Иван Райков, стажант копирайтър в Publicis Marc
Share Tweet Share
Снимка

Иван Райков

 Фотограф: Цветелина Белутова

Имате широк кръгозор, разностранни интереси и оригинални идеи? Вие сте точният човек за рекламния бранш.
 
Бизнесът на рекламните агенции е силно зависим от стабилността на икономиката - само компаниите с добра печалба могат да отделят пари за маркетинг и реклама. Ето защо кризата неминуемо сви дейността на този сектор.
 
Въпреки това вратите на агенциите са винаги отворени за млади хора с творческа нагласа и нестандартно мислене. Много от компаниите имат стажантски програми, които служат за подбор и тестване на бъдещи служители.
 
Най-често стажанти се взимат на позиции акаунти (отговорници за конкретни търговски марки или клиенти), копирайтъри (автори на рекламни сюжети и текстове) и дизайнери на реклами. За акаунти се търсят хора с образование по маркетинг, реклама или журналистика. Те трябва да умеят да общуват добре и да имат много контакти.
 
При копирайтърите конкуренцията е по-голяма и съответно изискванията – по-високи. От тях се очаква да имат по-фундаментални знания и широка обща култура, да познават и разбират човешкото поведение или поне да се интересуват от тази тема. Ето защо подходящи са студенти или завършили психология, философия, изкуства.
 
Бъдещето на рекламния бизнес е в онлайн маркетинга и дигиталната реклама. За тази работа в момента се търсят най-много хора – такива, които, освен че притежават изброените вече качества, разбират и познават новите медии.


Снимка

 Фотограф: Цветелина Белутова



Иван Райков, стажант копирайтър в Publicis Marc
 
Студент в четвърти курс маркетинг в университета в Глазгоу, Великобритания, на 23 г. Бил е на стаж в Publicis Marc за два месеца миналото лято, след това отново през зимната ваканция. Приключва образованието си през тази пролет и се връща да живее и работи в България - по всяка вероятност в Publicis Marc.
 
Моето кандидатстване
 
Мечтая за професията на копирайтър още от гимназията. След три години в университета миналото лято много ми се прииска да видя как стоят нещата с рекламата на практика. Направих си един списък с шест-седем рекламни агенции, за които бях чувал. Търсих в интернет. Впоследствие установих, че най-добрият източник на такава информация е сайтът на Фестивала на Асоциацията на рекламните агенции (ФАРА). Там всяка година се публикува класация на компаниите в бранша.

Важен критерий за избор на агенция за стаж е списъкът с нейните клиенти. Ако например един човек предпочита да прави реклами за услуги, а не за продукти, ще е по-добре да се спре на компания, чиито клиенти са в съответната сфера.

Когато кандидатствате за стаж в рекламна агенция, задължително покажете нещата, които сте правили, дори да не ги смятате за кой знае какво. Например, ако искате да сте копирайтър и се занимавате с фотография, изпратете свои снимки. Към имейла с документите си до Publicis Marc аз прикачих два файла с реклами, които бях правил към курсови работи в университета. Самите те нямат абсолютно никаква стойност. Обаче за хората в агенцията е важно да видят, че стажантите знаят какво искат, че са вложили усилия.

Кандидатствах в четири агенции по собствена инициатива, не по обяви. Получих две предложения и можех да си позволя лукса да избирам. Преди интервюто проучих компанията и нейните клиенти. Не е трудно. Самото намиране на имейла за изпращане на документите изисква разглеждане на корпоративния сайт, така или иначе.

След първото интервю от Publicis Marc ми изпратиха тест за креативност. Това е много свеж начин да разбереш доколко един човек може да мисли нестандартно. В теста изобщо не става въпрос за решаване на уравнения или намиране на брой триъгълници в квадрат. Въпросите са по-скоро шеговити, като например: "Каква би била кръстоската между Дарт Вейдър и домат?" Моят отговор: кетчуп със семейни проблеми.

Моите задачи и отговорности

Официално работното време е от 9.30 до 18.30 ч, но поне за мен на този много ранен етап от кариерата ми изобщо не ми е проблем да оставам до по-късно, тъй като работата ми е наистина интересна.

Най-ключовият ден е понеделник. Преди обед се прави една обща среща на цялата агенция. На нея акаунтите представят заданията за съответната седмица. Тези задачи се разпределят по екипи. Иначе обикновеният ден минава между писане на рекламни текстове и срещи с колегите за търсене на идеи.
 
Първоначално се измисля идеята на една реклама. В този процес се включват всички, но като цяло това е отговорност на копирайтърите. Определя се къде да се развива действието, какви да са участниците, какво да правят, какво да казват. След като посланието вече е ясно формулирано, се пишат текстовете - сценариите на телевизионните или радиорекламите, текстовете на плакатите.
 
Почти всички проекти, за които съм работил, са пакети - няма как да се прави телевизионен клип, без да е придружен от печатни реклами. Те вървят ръка за ръка. Има, разбира се, и случаи, в които се правят само печатни реклами.

В момента съм прикачен към различни екипи, "плаващ" съм. За някои брандове просто помагам, ако има нещо за дооформяне по текстовете. Има обаче и други, върху които съм се концентрирал специално - лекарства и алкохолни напитки. Паралелно с това мисля и за хранителни продукти.
 
Тази професия изисква една способност, която, предполагам, се развива с времето - да можеш да превключваш между съвсем различни сфери. В един момент мислиш реклама за някакъв алкохол, в следващия - за лекарство. След това се оказва, че до един час трябва да си готов с концепция за хранителен продукт. Динамично е.

Стажовете в рекламната индустрия не са платени. Но за сметка на това се научава изключително много.
 
Моите предизвикателства

Тъкмо превключването от една сфера на друга е нещото, в което влагам най-много енергия. Не е трудно да превключиш, а да запазиш една шепа креативност, за да я използваш за следващия тип продукт, който ще ти се падне.
 
Може би най-важното и най-трудното нещо в професията на копирайтъра е не толкова да измислиш една добра идея, колкото да я представиш по такъв начин, че хората да й повярват. И на колегите си да я обясниш така, че да ги грабне и те да искат да вложат усилия в нея. Постоянно се раждат страхотни идеи. Те обаче не са разказани по правилния начин и просто отиват на вятъра.
 
Моите обучения
 
Всеки стажант получава ментор. Той, от една страна, те подкрепя и отговаря на всичките ти въпроси, от друга - понякога те оставят малко на течението, за да се научиш да плуваш сам.

Моят ментор е копирайтър - Тошка Иванова, която работи от доста години в агенцията и има наистина страхотен нюх за нещата. Освен че ме учи как точно се прави реклама, тя ми показва какъв трябва да бъде копирайтърът, как трябва да се държи с колегите си, по какъв начин трябва да представя идеите си.

В агенцията има формални обучения, които целят по-скоро да запознаят стажантите със самата компания, с принципите й, с известни кампании, които е правила.
 
Първоначално само помагах на моята менторка. Впоследствие по инициатива на компанията заедно с други стажанти - една дизайнерка и една акаунтка, си направихме един малък екип и разработихме учебна кампания за клиент на агенцията. Няколко седмици работихме по начина, по който по принцип се прави - с всичките срещи, с разпределянето на задачите и отговорностите. Беше наистина страхотно.
 
Изключително много може да се научи за няколко месеца в рекламна агенция, тъй като тук постоянно се случва нещо и то винаги е различно. Дори само рекламната терминология, която е доста специфична, трудно може човек сам да я научи, ако не е в реална среда.
 
Моите планове за развитие

Когато си тръгвах в края на първия стаж миналото лято, бях наистина много тъжен. С ръка на сърцето мога да кажа, че това бяха най-смислените два месеца, които изобщо някога съм изживявал. Не само научих изключително много за професията, но и попаднах в средата, в която съм мечтал да бъда.
 
Ето защо бях наистина много приятно изненадан, когато ми предложиха постоянен договор. Направо отрекох гравитацията и стъпвах няколко сантиметра над земята! След като завърша, ще започна работа тук.

Търсени умения

- креативно и нестандартно мислене;
- богата обща култура;
- разностранни интереси;
- правилна преценка на човешкото поведение;
- висока езикова култура;
- гъвкавост - способност за бързо превключване от една сфера към друга;
- комуникативност;
- екипен дух;
- разумна доза самочувствие.

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2020 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2020 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly