С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

2012: Възходът на стажантските програми

Share Tweet Share
Снимка

[Shutterstock] 

Сега е моментът да си потърсите стаж. Пролетта е времето на кариерните изложения. Там имате избор между оферти от множество браншове с различна продължителност, изисквания и условия. В началото на летния семестър зачестяват и проявите на отделни компании в университетите - презентации, срещи, майсторски класове.

Не пропускайте тези шансове да установите контакт с компаниите, които работят във вашата сфера. Попитайте ги за стаж. В момента - в условията на продължителна криза и висока безработица, вашата инициативност е от решаващо значение за цялостното ви професионално развитие в бъдеще.

В последните години компаниите са склонни да приемат повече стажанти. Причините са различни: от желание да се използват свежи идеи на млади, креативни хора, през стремеж на фирмите да помогнат на завършващите специалисти да получат практически знания и умения до използване на нископлатен или безплатен труд.

Част от фирмите постепенно излизат от рецесията, но все още не са сигурни, че ръстът е траен, и не смеят да увеличават персонала си с постоянни назначения. За тях няколкомесечните стажове са удобен вариант, който им позволява да поемат допълнителни поръчки и проекти в този преходен период.

Други организации пък виждат в стажантите начин за оцеляване. Те съкращават опитни и затова по-скъпо платени служители и ги заместват с по-неопитни, но пък силно мотивирани и далеч по-евтини млади хора, при това без да се обвързват с дългосрочен договор.

Независимо от мотивите на компаниите да предлагат повече стажове крайният ефект за студентите и неотдавна дипломиралите се висшисти е положителен. За тях това е възможност да натрупат реален бизнес опит, който ще им даде предимство при търсенето на постоянна работа след това. Факт е също, че много от фирмите използват стажантските програми като успешна форма за подбор на бъдещи служители.  

Турбуленциите в бизнеса през последните години повишиха качеството на стажантите, а и на самите стажове. Повечето организации вече не могат да си позволят лукса да приемат млади хора, които просто да седят в офиса, да правят кафе или да изпълняват измислени технически задачи. В почти всички случаи времето на младежите в компанията се уплътнява с реални и смислени ангажименти, които едновременно подпомагат тяхното професионално развитие и създават стойност за работодателя.

Не случайно тенденцията е стажовете да са предимно през лятото, когато голяма част от постоянните служители на фирмите са в отпуск.

В зависимост от приноса на стажанта и финансовото състояние на работодателя стажовете са със или без заплащане. Когато младият човек не просто се обучава, а работи почти наравно с останалите колеги, трудът му обикновено се възнаграждава. Практиките са различни според характера на дейността - някои фирми плащат твърда месечна сума, други - хонорари за създаден продукт или реализиран проект.

Не са малко обаче и компаниите, където стажантите не получават пари. Има дори работодатели, които искат възнаграждение, за да приемат стажант. Такива са обикновено организациите, които по своя характер не генерират печалба от основната си дейност - благотворителни фондации, социални или здравни заведения.

Традиционно най-добре разработени и най-добре организирани стажантски програми имат телекомуникационните компании и банките. В последните години стажовете се превърнаха в масово явление в IT компаниите. Справка сред онлайн обявите показва, че в момента именно секторът на информационните технологии предлага най-много стажантски места.

Тази практика постепенно се разпространява в търговията с бързооборотни стоки, в производствените предприятия, консултантските агенции и дори юридическите кантори. Атрактивни възможности за стаж предлагат също европейските институции и редица структури на българската държавна администрация.

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2020 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2020 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly