С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Професия: Специалист по добавена реалност

Атанас Атанасов, съосновател на софтуерна компания за решения в областта на добавената реалност
Share Tweet Share
Снимка

 Фотограф: Велко Ангелов

Макар и през последните години да започна да се говори все повече за технологията добавена реалност, все още много хора продължават да я бъркат с добре познатата виртуална реалност. Разликата се състои в това, че докато при виртуалната реалност сме напълно потопени в компютърно генерирана среда, при добавената реалност се наслагват слоеве информация, наречени аури – текстове, графики или мултимедия - върху реално съществуващи обекти. Тези особености я превръщат в мощен инструмент, който започна да намира множество приложения в рекламния и издателския бизнес, както и в образованието.

По всичко личи, че 2015-а ще бъде годината на добавената реалност. Достатъчни са само няколко примера, за да се убедим в това. Технологичната компания Microsoft наскоро представи холографските очила HoloLens, които генерират холограми, наслагващи триизмерни обекти върху реалния свят около нас. През тази година се очаква да излезе и първият филм в света с добавена реалност, който при това е на български автори. Анимацията "Сляпата Вайша", дело на писателя Георги Господинов и аниматора Теодор Ушев, използва експерименталната технология Oculus Rift, която позволява да се проектират образите не само върху екрана, но и навсякъде около зрителя.

Всичко това означава, че една от новите перспективни професии в сферата на информационните технологии е именно тази на специалиста по добавена реалност. Неговото търсене се налага от факта, че компаниите все повече изпитват нужда от хора, способни да измислят, проектират и създават приложения за добавена реалност с различни цели и в различни области. От тези специалисти не се очаква само да бъдат добри програмисти и да познават в дълбочина възможностите на различните операционни системи за мобилни устройва. Те трябва да могат да създават емоции и цялостно преживяване за ползвателите чрез взаимодействието с образа и заобикалящата ги среда.

За момента маркетингът е най-силно повлияният сегмент от навлизането на технологията на добавената реалност. Само с едно насочване на камерата на смартфона потребителите могат да видят всички актуални промоции в близките заведения и магазини или да разберат кои апартаменти наоколо се продават и на каква цена. И това е само началото. Затова добрият специалист по добавена реалност трябва да притежава солидни маркетингови познания и рекламно мислене, да бъде креативен, да е запознат с тенденциите на пазара, както и да може да създава продукти и услуги, съобразени с изискванията и нуждите на клиентите.


Повече за професията на специалиста по добавена реалност, както и за собствения си кариерен път разказва Атанас Атанасов, съосновател на софтуерна компания за решения в областта на добавената реалност

Атанас Атанасов е възпитаник на математическа гимназия "Баба Тонка" в Русе. През 2014 г. записва специалност "Реклама" в Нов български университет, където в момента е първи курс. През 2011 г. заедно със свой съученик участват с игра за Android в ИТ състезание. Това ги мотивира да продължат да се развиват в тази област и така през 2012 г. създават първия си продукт за добавена реалност, с който през месец май 2014 г. печелят специалната награда на международното състезание в Москва – MITE. Атанас е и съосновател на софтуерна компания, която се занимава с решения в областта на добавената реалност.

Моето образование
Когато трябваше да избирам какво да уча след седми клас, бях сигурен какво искам. Учих усилено за това и резултатът беше налице. През 2009 г. ме приеха в математическата гимназия "Баба Тонка" в Русе. Имах огромно желание да се занимавам с програмиране. Може би ме грабваше идеята сам да създавам игри, защото като всеки юнoшa и аз много харесвах да "разцъквам" компютърни игри. След постъпването ми в гимназията съм много доволен от всичко, което ми се случи. Завърших с много добър успех и се загледах за професионалната си реализация в София. Миналата година ме приеха в Нов български университет със специалност "Реклама". Много хора ме питат защо избрах това. Креативен човек съм и се радвам, че направих този избор. Моето лично мнение беше, че програмирането и рекламата ще ми помогнат по работата върху моите проекти, и засега оставам с впечатление, че съм прав. В момента съм първи курс и имам още дълъг път пред себе си, подкрепен с усърдна работа.

Моят път дотук
Когато станах девети клас (2010-2011 г.), мобилните платформи и главно Android започнаха да се налагат с бързи темпове. Тогава заедно с моя съученик Васил Воденичаров решихме да се включим в състезанията по информационни технологии, за които научихме от наша преподавателка. Докато умувахме, ни хрумна идеята да направим игра за Android. С тази първа наша игра постигнахме определени резултати, които ни мотивираха да продължим и през следващата година. През лятото на 2012 г. по време на една прекрасна школа по математика и информационни технологии решихме да направим първите си крачки в нещо основополагащо. Тогава за пръв път се докоснахме до така наречената добавена реалност. В началото беше много трудно, защото всичко едва тогава излизаше като материя за изучаване под една или друга форма. Започнахме да създаваме продукт, с който през май 2014 г. спечелихме специалната награда на международното състезание в Москва MITE. Тук е мястото да благодаря от все сърце на Васил Воденичаров, защото без него нищо от постигнатото нямаше да бъде реалност.

В момента има купища приложения с добавена реалност, които аз лично не бих нарекъл така. Разбира се, ако гледаме дефиницията, те са такива, но както обикновено, определенията са твърде общи. По-запознатите ще кажат, че аз съм просто програмист и всеки може да направи това, но според мен има разлика. Програмистът би могъл да направи ефект, подобен на всеки друг. Аз искам да създавам емоция. Искам моите потребители да бъдат запленени не просто от образ, а взаимодействието с него да създава преживяване. Имам идея как това да се случи и се надявам скоро да стане факт. Все пак това не е така лесно, така че стискайте палци.

Моите задачи и отговорности
В момента съм съосновател на софтуерна компания, занимаваща се с решения, свързани с добавената реалност. За мен това е бъдещето и реших да не пропускам възможността, която ми се открива. В нея отговарям за работата, свързана с iOS приложенията. Също така постоянно наблюдавам промените на този пазар. Новите технологии, свързани с добавената реалност, се развиват с бързи темпове през последните 18 месеца и нямаме право да изоставаме. В момента уча реклама, което е допълнително поле за изява. Немалка част от времето си инвестираме в нови и креативни начинания, които биха ни популяризирали и които можем да предложим на нашите бъдещи клиенти.

Умения и опит
Общо казано, трябва да имаш добри познания по програмиране за основните мобилни платформи. Извън тях обаче всичко стои по много по-различен начин. Програмирането за Google Glass примерно не изисква различни езици за програмиране, но самите начини на оформление, дизайн и функционалност не позволяват своеволия. Постоянно трябва да наблюдаваш дали не преминаваш граница, поставена от производителите, което в началото ти изглежда ненужно, но постепенно разбираш важността му. По този начин - отново ще дам пример с Google Glass - не е позволено на екранчето ти да се показва информация, която не може да бъде възприета за повече от 3 секунди. Тези ограничения с времето и съответно с придобития опит се превръщат в рутина при мисленето на нови приложения или съветването на клиенти. Иначе с желание всичко се постига и не е казано, че зверски дългият опит е решаващ за успеваемостта.

Моите предизвикателства
Голямата ни цел е да мислим и реализираме нови и нови решения, свързани с тази технология, и да ги представим на пазара. Естествено това е доста трудно, но опитваме и скоро се надяваме усилията ни да дадат голям резултат.

Моето удовлетворение
Харесва ми да работя в тази сфера, защото изграждаме нещо невидимо, за което се нуждаеш от едно устройство, така че да разгърнеш потенциала му. Харесва ми да виждам засмени и грейнали лица, когато видят свършената от нас работа. Имал съм моменти, когато дори аз съм се смял на това как деца и възрастни реагират на наше приложение.

Заплатата
Заплащането не е по-различно от това на нормален софтуерен инженер, и то не само в България (където си е отлично), но и навсякъде по света. Все пак работата е същата - направа на софтуер, но идеите зад този софтуер са различни. Ние залагаме на това не само да даваме стандартните програми, но да мислим как могат те да взаимодействат с потребителите си по атрактивен начин. Това от своя страна би ни накарало да работим по-дълго време по даден проект, но пък си заслужава.

Моите планове за развитие
Въпреки че в момента се занимавам с мобилен софтуер, имам големи планове за реализирането на свой хардуерен проект. Този вид начинания обаче изискват повече време и ресурси, с които в момента не мога да се похваля. Всеки свободен час влагам в реализацията на това, с което съм се захванал, а вече съм вложил прекалено много, за да спра дотук. Също така страхотни хора са с мен в това начинание, така че те ще са първите, които ще ме разубедят, ако тръгна да се отказвам. Не искам да ги разочаровам, така че продължаваме и определено в следващите месеци ще се чуе за това.

Моите източници на информация
Основните ми източници на информацията са технологичните медии. Оттам веднага се получава информация за най-новото. Останалата част се състои от семинари, свързани с реклама, маркетинг и ИТ конференции за възможностите, които се предлагат на даден пазар. Както се казва, "всеки се учи, докато е жив". И аз както всеки ще се уча през цялото време. Събития като Silicon DrinkAbout са голям плюс, защото ти предлагат място за разговор с хора, минали по същия път и можещи да ти дадат съвети. За да обобщя, бих казал, че най-доброто място за нова информация е интернет, но най-доброто място за практически знания и трупане на опит е работата.

Уменията, които се изискват за професията на специалиста по добавена реалност
- Добри познания по програмиране
- Познаване на операционните системи за мобилни устройства

- Креативност
- Рекламно мислене

- Клиентски ориентиран подход
- Адаптивност

* Статията е част от специалното издание на "Кариери" - "Моята кариера 2015. Професии с бъдеще"

За да получавате бюлетините на "Кариери" с новини и тенденции в областта на човешките ресурси, влезте в сайта  или се регистрирайте.

Станете част от онлайн общността на "Кариери". Включете се в нашите дискусии и анкети и през социалните мрежи: FacebookTwitterLinkedInGoogle+Pinterest. 

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly