Работата на продуктовия мениджър е много динамична и дневните задачи зависят от това на какъв етап е развитието на проектите, по които работим, разказва Анита Стоянова.
Ти си човек на идеите, обичаш иновациите, следиш изкъсо тенденциите. Значи имаш качествата да се развиваш професионално като продуктов мениджър. Експертите в тази област определят нуждите на потребителите (т.е. хората като нас, които отиват в магазина и си купуват нещо) и бизнес целите на производителя. Защо? За да ги превърнат в работещи, иновативни продукти. Тоест те планират и извървяват всички етапи по пътя от първоначалната идея до пускането на пазара на крайния продукт. Така се раждат например всички по-сложни предмети на бита – телевизор, климатик, бойлер, смартфон, пералня и т.н. Обикновено ще срещнете продуктовите мениджъри в технологичните компании. Тяхната роля е аналогична на тази на бранд мениджърите във фирмите - производители на бързооборотни стоки. Преведена на прост български език, функцията на продуктовия мениджър е да отговаря за даден продукт. Нищо повече, нищо по-малко. Но това не е шега работа, понеже от него зависи успехът или провалът на определен продукт на всички пазари – местни и/или международни, където той присъства. Този специалист често е смятан за нещо като CEO на продукт или дори цяла продуктова линия и се грижи за стратегията, развитието, разпространението, обновяването или преобразуването й. Затова и професията често пъти изисква познания в най-различни, но допълващи се области – инженерство, маркетинг, финанси, прогнозиране и анализ, лидерство, дистрибуция и т.н. Продуктовите мениджъри трябва да притежават и отлични комуникационни умения, понеже те работят в непрекъсната връзка с инженерите, маркетолозите и дистрибуторите. Те определят "защо", "какво" и "кога" на продукта, който инженерният екип ще изработи, маркетинговият екип ще облече в привлекателна "опаковка", а дистрибуторите ще разпространят по най-подходящите канали до крайния потребител. Да, звучи интересно и предизвикателно. Затова и много опитни продуктови мениджъри ще ви кажат, че имат най-яката работа на света. |
Анита Стоянова е продуктов мениджър в бизнес направление "Електрически бойлери" и отговаря за продуктовото развитие на вътрешните и стратегическите пазари на българския производител на бойлери Tesy. Тя има над 10 години опит в областта на маркетинга, рекламата и комуникациите. Работила е в големи български и международни компании в секторите финанси, международна спедиция, сигурност, телекомуникации и строителство, сред които VIP Security, Maersk и Teletek Electronics. Притежава магистърска степен по индустриален мениджмънт със специализация по маркетингов мениджмънт от Техническия университет в София. |
Добрият продуктов мениджър трябва да е добър анализатор и да няма тайни в разчитането на големи бази данни или на подробни маркетингови проучвания, обяснява Стоянова.
Търсени умения - аналитично мислене - иновативност - отлично познаване на характеристиките на продукта, за който отговаря - отлично познаване на местните и международните пазари - отлично познаване на дейността на конкуренцията - работа с големи бази данни и разчитане на маркетингови проучвания - отлични комуникационни умения - работа в екип и лидерски качества - добри презентационни умения |