С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Професия: Дрогерист

За професията разказва Лилия Петрова, дрогерист и управител на филиал на ДМ в мол "Парадайз"
Share Tweet Share
Снимка

 Автор: Цветелина Белутова

Оригиналното име на професията е дрогерист или дрогист и идва основно от Германия и Австрия. Тя е нова специалност не само за България, но за целия регион на Централна и Източна Европа. В страната ни тя ще бъде позната под дългото наименование "консултант по козметични, парфюмерийни и биологични продукти и битова химия", най-вече заради нормативните изисквания на институциите. В бранша и в разговорния език все пак се ползва думата "дрогерист".

Необходимостта за нея се появява и с развитието на големите магазини за козметика, грижа за тялото и домашна химия. Целта на новите професионалисти е да могат да консултират по-добре клиентите на подобни търговски обекти, така че те да вземат най-информираното и правилно решение при покупка. Специалистите получават допълнителна подготовка по биология, химия, наука за храненето и особено ботаника. С тези знания те могат да препоръчат най-подходящия продукт за съответния клиент. Това става все по-важно предвид факта, че разнообразието от козметични стоки става все по-голямо и някои продукти ще са много по-ефективни от други в различните ситуации. Самите потребители също имат определени специфики – например различен тип кожа, коса, нужди.

Специалната подготовка на новите специалисти ще позволи да се минимализират и дори елиминират потенциални нежелани ефекти като алергични реакции или да обърнат внимание на подробности, които клиентите пропускат. Веригата магазини
dm инициира създаването на професията, като за нея вече има официално одобрение за създаването й от Националната агенция за професионално образование и обучение. Към редакционното приключване на "Моята кариера" се изчаква и официалното ѝ вписване от Министерство на образованието и науката. След което тя ще започне да се преподава в няколко специализирани с химия и биология гимназии в страната от следващата учебна година.
Визитка

Лилия Петрова е управител на филиал на dm в мол "Парадайз". Тя е сред първите хора в компанията, които преминават през специализирано обучение за дрогерист в България по австрийска програма. Има над седем години опит в dm, като преди това е работила в сферата на търговията на дребно. Завършила е "Право" в Югозападния университет "Неофит Рилски" в Благоевград.

Моята професия

Моята професия е да мога да консултирам клиентите да изберат най-подходящия за техния случай продукт. Предвид голямото разнообразие от козметични и други нелекарствени решения, които се предлагат, са необходими допълнителни познания по биология, химия, ботаника и познаване на човешкото тяло. Задачата ни не е само да продаваме, но да спечелим доверието на потребителите чрез правилното ноу-хау и предоставянето на препоръки за по-ефективния избор. Това невинаги означава продажба на всяка цена. Защото, ако продадем например шампоан, който не помогне за специфичен проблем на даден клиент, той няма да се върне повече в магазина.

Независимо дали става дума за същия или за друг продукт. Имах реален случай, в който клиент идва да пита за избелваща паста за зъби. След като го разпитах за подробности, се оказа, че има проблеми с венците и подобен продукт в този момент само би влошило положението му. Препоръчах му първо да мине през зъболекар, който да се справи с проблема, и чак след това да дойде да купи избелваща паста за зъби. От търговска гледна точка някои хора ще кажат, че така губя продажба. Но всъщност клиентът се върна след месец или два, вече с фиксиран проблем с венците, и си купи избелваща паста за зъби. С допълнителните компетенции може да направим правилната консултация, която да доведе до привличането на потенциални дългосрочни клиенти. Какъвто беше конкретният случай.

Самата професия не се ограничава само с консултации на продажби. Тя позволява развитие в рамките на компанията, като всяко голямо международно дружество, това създава доста възможности за растеж. Аз например преминах през подобно едногодишно обучение в България по австрийска програма, като сега предавам опита си на останалите служители и то ми помага в ежедневната ми работа както като продавач, така и като управител на филиал. По този начин влизам и в ролята на преподавател за новите специалисти.

Моето образование

Образованието ми първоначално няма нищо общо с професионалното ми развитие. Завърших "Организатор на малко предприятие" в Средно училище "Васил Кънчев" във Враца, а след това завърших "Право" в Югозападния университет "Неофит Рилски" в Благоевград. След като започнах работа в dm, преминах през специализираното обучение за дрогерист, което ми разшири познанията в областта на продуктите, които предлагаме.

За професията дрогерист идеята е скоро тя да се преподава в определени училища в страната, под формата на дуално обучение. Което ще бъде достатъчно за подготовката на подобни кадри за магазини от типа на dm.

Моят път дотук

Вече споменах, че образованието ми е съвсем различно от професионалната ми кариера. Нея започнах да развивам паралелно, докато изучавах "Право" в Югозападния университет в Благоевград. Първоначално започнах като продавач-консултант в редица магазини за дрехи и стигнах дори до управител в един от тях. След това видях обявата на dm за управител на филиал и кандидатствах по нея. Така вече седем години съм част от компанията, като в момента ръководя магазина в мол "Парадайз" в София и помагам за развитието на професията дрогерист в България.

Моите задачи и отговорности

Като дрогерист моите задачи и отговорности са свързани с отличното познаване на портфолиото от продукти, както и кой какви нужди и проблеми би решил на всеки отделен клиент. След което аз трябва да мога да препоръчам правилното решение и асортимент, който да помогне на дадения потребител.

От друга страна, съм управител на филиал, което включва работа не само с клиенти, но и със служителите, доставчиците и партньорите на компанията. Задачите ми включват решаването на различни проблеми, свързани с цялостната организация на магазина. От подреждането на продуктите и категоризирането им до уверението, че служителите са правилно подготвени и мотивирани за работа.

Нужните умения и опит

Дрогеристът не е задължително да разполага с огромния масив от познания, които например са задължителни при фармацевтите. За разлика от последните той не работи с лекарства, а основно с козметични продукти, хранителни добавки, продукти за грижа за тялото, за бебето, за домашните любимци и други. Въпреки това са необходими допълнителни познания по биология, химия и най-вече ботаника. Причината е, че всеки специалист в тази професия трябва да знае съставките на всеки продукт, като огромен дял от тях са базирани на растителни такива.

Голямото предимство на професията е, че тя се получава в рамките на средното образование. Няма следващо ниво на подготовка, като това е стандарт в Австрия и Германия. Което позволява на експертите да могат да следват след това други специалности, било то "Фармация", "Икономика" и т.н.

Работата с клиенти е друго ключово умение, което се развива най-вече с практика. Тя изисква да си гъвкав, креативен, да можеш да измисляш нови варианти на действия. Придобиването на практика от бъдещите специалисти ще става възможно с прилагането на австрийския модел след вкарването на професията в избраните специализирани гимназии. Като още в 11 и 12 клас по метода на дуалното обучение те ще могат да работят във вериги магазини на намалено работно време с подписани трудови договори.

В България dm вече има партньорство с Професионалната гимназия по екология и биотехнологии в София, където има създадена паралелка, която се обучава по тези стандарти. Тя от две години вече покрива нуждите на компанията ни от подобни специалисти.

Последните елементи са личностните качества, които са задължителни за всеки професионалист, независимо какво работи. Според мен те трябва да се поддържат и усъвършенстват във времето. Самото образование и обучение е само една база, която непрекъснато трябва да се надгражда.

Моите предизвикателства

Работата с клиентите е доста непредсказуема. Имала съм случай, в който съм се разхождала и консултирала потребител повече от час и половина в магазина. В момента, в който свърших с него, се оказа, че ме чакат още двама. Което прави планирането на деня доста голямо предизвикателство, особено когато имаш и мениджърски задължения. Колелото на клиентите винаги се завърта, а самите те в повечето случаи са доста добре информирани. Но не прекалено задълбочено, защото клиентите не знаят и не разбират химични формули или латински наименования на растенията, които се ползват в продуктите. Съответно едно от предизвикателствата е да може да преведем всичко това на разбираем език. А и за хората понякога е трудно да се ориентират в разнообразието от продукти, за което също трябва да им помогнем.

Моето удовлетворение

Удовлетворението при мен идва от щастливите клиенти. Усещането, че си помогнал на някого и той продължава да се връща в магазина като лоялен потребител, е незаменимо. Всичко това идва от възможността да решиш техните проблеми чрез знанията, които си придобил.

Аз лично започнах да се занимавам с тази професия, водена от ентусиазма, че мога да работя в сфера, която като жена ме интересува много – тази на козметиката, грижата за тялото, хранителните добавки и др.

Отделно ме удовлетворява възможността за личностно и кариерно развитие, което предлага всяка една голяма международна компания.

Заплащането

Заплащането е съобразено с нивото на пазара, така че то да е достатъчно конкурентно и атрактивно.

Моите планове за развитие

Искам да продължавам да уча нови неща, свързани с професионалната ми сфера, и да се развивам. След преминаването на обучението вече се включвам много интензивно в допълнителни курсове, които са вече насочени към конкретни типове продукти. Искам и да помагам за развитието на специалността дрогерист в България, защото като един от първите подготвени експерти аз вече съм част от този процес. Преминах през ново обучение, вече като ментор, с което да развия компетенциите си да обучавам нови кадри.

Моите източници на информация

Всичко е много комплексно, защото живеем в един много отворен откъм информация свят. Ако сам желаеш и потърсиш, има много анализи, изследвания и новини, които ежедневно се публикуват. Интернет е необятен в това отношение. Самите ние в бранша организираме обучения в тази насока, в които аз влизам и като лектор, и като слушател. Което помага доста, защото при тях информацията е доста добре структурирана и лесна за разбиране. Други източници на информация понякога се явяват фирмите и доставчиците, с които работим. Те понякога споделят с нас основните тенденции в отделните категории продукти. Излизаме от идеята за реклама на нови артикули, а се фокусираме върху конкретни течения, нови подходи или съставки, които се ползват.
Търсени умения

- комуникативност
- търпение
- желание за учене и самоусъвършенстване
- работа с клиенти
- организираност и дисциплина
- любознателност

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly