С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Професия: Архитект софтуерни решения за дигитален маркетинг

За професията разказва Георги Билюков, мениджър, начело на отдела за "Софтуерни решения за платформи за дигитален маркетинг" в "СофтСърв България"
Share Tweet Share
Снимка

Георги Билюков, мениджър на отдела "Софтуерни решения за платформи за дигитален маркетинг" в "СофтСърв"

 Фотограф: Надежда Чипева

Сферата на дигиталния маркетинг за повечето хора включва базови познания по социалните мрежи и основните системи за реклама, които се предоставят от Google и Facebook. При обслужването на големи международни клиенти обаче се използват специализирани платформи, които да могат да управляват кампании с огромни мащаби и обхват. Такива са Sitecore, Adobe Experience Manager и Salesforce, които са сред водещите софтуерни инструменти за дигитален маркетинг, които се използват от корпоративния свят. При тях всичко е интегрирано и позволява да се използват множество инструменти едновременно и да се променят параметри в реално време. С тези платформи специалист разработва инструменти, понякога по поръчка на клиента, които служат за провеждането и управлението на различни и сравнително комплексни дигитални рекламни кампании. Такива са например приложения за различни операционни системи, онлайн решения и мобилни устройства. Впоследствие тези инструменти се управляват през дадената дигитална платформа и се интегрират в отделни кампании за различни клиенти.

За добрия специалист се изискват отлични познания не само по самите платформи, но и в определени сфери на софтуерната разработка. Както и поглед върху елементи като потребителско изживяване (UX) и оптимизация на последващите процеси.
Визитка

Георги Билюков е мениджър на отдела "Софтуерни решения за платформи за дигитален маркетинг" в "СофтСърв". Той започва работа в българския офис преди две години, първоначално като софтуерен архитект, свързан със Sitecore платформата. Бързо преминава към мениджърската позиция, като в момента екипът му се състои от над 50 различни експерти, които са разположени не само в българското звено, но и в Полша и Украйна. Кариерата си започва като софтуерен разработчик за няколко малки компании. Първоначално участва в развитието на проследяващи системи за корабната индустрия, но впоследствие се премества в "Хеджхог", където се специализира в работа с платформата Sitecore. Завършва магистър, специалност "Компютърно и софтуерно инженерство" в Техническия университет – София.

Моята професия

Платформите за дигитален маркетинг предлагат цялостни корпоративни решения. Те предоставят пълен контрол и позволява възможност за настройка на всеки детайл на съдържанието онлайн. Това включва от прецизирането на всеки компонент в различни уебсайтове, които са под шапката на компанията, през интеграция със социални мрежи и блог постове, до изцяло нови решения и дълбока персонализация на дигиталния ѝ отпечатък. Централизираната система дава възможност да се управляват една или поредица от сложни кампании, които включват най-разнообразни инструменти, включително и специално разработени такива, като интерактивни сайтове или мобилни приложения. Експертите по дигитални платформи трябва да могат да предоставят техническото изпълнение на целия спектър от подобни персонализирани решения.

В същия момент като мениджър на решения за дигитални платформи моята работа за разлика от традиционните маркетинг ръководители включва организирането на комплексни кампании, които изискват и доста софтуерна разработка. Задачата ми е поддържам и управлявам целия жизнен цикъл – от намирането на най-ефективните инструменти за съответния клиент, през установяването на процесите, до проследяване на резултатите.

Доста кампании изискват допълнително софтуерно разработване – било то мобилно приложение с конкретна цел, отделна онлайн платформа или нещо друго, което се простира отвъд банерните реклами и спонсорираните постове. Поради комплексността на кампаниите и на решенията екипите, които стоят зад тях, никак не са малки. Това изисква и добри организационни умения на мениджъра за дигитален маркетинг.

Например за глобална козметична компания направихме мобилно приложение, което се персонализира за всеки потребител. Това става, като на базата на индивидуалните предпочитания програмата дава насочено съдържание. През приложението могат да се правят директни поръчки и съответно по този начин може да се оцени колко ефективна е разработката. Проект като този включва, на първо място, много софтуерна работа и, на второ, добро маркетингово таргетиране.

Работата като специалист по платформи за дигитален маркетинг също така изисква доста добри познания по различни компютърни езици.

Сферата на разработка на софтуер е много перспективна за млади специалисти от гледна точка на възможности за професионално развитие, благоприятна работна среда и добро заплащане. Професиите в сектора са свързани с работа с клиенти в чужбина и доста често бизнес командировки, което е много привлекателно за младите. От друга страна, дигиталният маркетинг се развива изключително бързо през последните 10 години. В този смисъл сферата на дигиталния маркетинг е изключително динамична откъм технологични решения, което пък от своя страна предоставя обещаващи бизнес възможности.

Самите мениджъри не е задължително да са хора със задълбочени технически познания, но последните могат да бъдат от полза. Изискват се и доста меки умения, екипност и общуване с различни типове хора, както и доста добри презентационни умения. От друга страна, професията позволява на софтуерни разработчици да потърсят развитие в малко по-различна и комуникативна среда.

Моето образование

Завършил съм бакалавър и магистър в Технически, университет – София, специалност "Компютърно и софтуерно инженерство", като успоредно с бакалавърската степен завърших и първото издание на софтуерната академия на "Телерик". Докато университетът ми даде фундаменталните основи в сферата на компютърните науки, допълнителният курс в академията, която по това време беше нова за България образователна методика, ме запозна с практическата част от професиите, свързани с разработката на софтуер.

Комбинацията между теоретично и практическо обучение ми позволи да започна работа много рано, още когато бях втори-трети курс, и ми осигури висок старт в началото на кариерното ми развитие. След като се насочих към разработката на решения за дигитален маркетинг, завърших академията на Google, където придобих практически умения за управление на дигиталното присъствие на бизнеса.

На мнение съм, че образованието не трябва да е краен процес, който приключва след определен период от време. Подкрепям концепцията за "учене през целия живот", тъй като за да бъде човек конкурентоспособен на глобалния пазар, трябва постоянно да се развива, особено в динамичния сектор на високите технологии. Когато става дума за софтуерни технологии и инженерство, един от фундаменталните принципи е да се съчетава теорията с практика, за да се усъвършенстват максимално уменията.

Моят път дотук

От много млад се занимавам с разработка на софтуер. Първият си уеб сайт написах, когато бях на 14 години. Като ученик се занимавах доста и с математика и физика и разработката на софтуер дойде като естествено развитие в професионален аспект. Програмирането винаги ми е било страст – спомням си, че сам учех програмни езици, докато връстниците ми играеха компютърни игри.

Първата ми работа беше при малък френски софтуерен разработчик, който се занимаваше с всякакви решения за корабната индустрия – от проследяващи системи до онлайн магазин за яхти. Там успях да натрупам познания по C# и .net платформата на Microsoft, които са основните програмни езици в Sitecore. След това прекарах няколко години в българския офис на американската фирма за решения, базирани на платформата Sitecore - Hedgehog. През този период развих познанията си по платформата и преминах през повечето позиции на софтуерен разработчик, като включително в даден момент успях да се занимавам и с продажби на подобни решения.

В SoftServe започнах работа преди две години като софтуерен архитект по Sitecore и консултант. Впоследствие поех международен екип в компанията, който се занимава с решения за дигитален маркетинг, базирани на различни платформи.

Моите задачи и отговорности

Отговарям за разработката на решения и платформи за дигитален маркетинг в SoftServe. Моят екип се състои от 50+ специалисти, които са фокусирани върху различни етапи от процеса на разработка на корпоративни бизнес решения за дигитален маркетинг. Съответно специалистите, с които работя, включват софтуерни архитекти, консултанти, програмисти, QA инженери, маркетинг специалисти и мениджъри на проекти. Те са разпределени в общо шест локации в България, Полша и Украйна.

Ежедневната ми работа е свързана с широка гама от дейности: работа с клиенти, маркетинг консултации, управление и мотивация на човешки ресурси, продажби и бизнес развитие. Пътувам много често, за да се срещам с потенциални клиенти, да стартирам даден проект или за да се срещна с колеги, с които работим заедно.

Най-критичната част е в началото на самия проект, когато се правят и първите срещи с клиентите. Тогава се начертава целият проект, избират се решенията и подходите, които ще се прилагат, и реално се полагат основите за планирането на целия процес. Това е периодът, в който отговорността на мениджъра за дигитален маркетинг е най-голяма. Тъй като екипът, с който работя, е голям, доста от оперативната работа се делегира, но следенето на реализацията, и най-вече проследяването на постигнатите резултати, също е важна част от ежедневието ми. Последната отговорност е събирането на обратна връзка от клиентите, което помага за оптимизирането на бъдещи проекти.

От специалистите по дигитални платформи се изисква да могат да предложат правилното софтуерно решение за съответната задача и после да го реализират, така че то да отговори на нуждите на дадената кампания. В доста случаи опираме до персонализирани разработки, които да могат да работят най-ефективно в конкретния случай.

Нужните умения и опит

Уменията, които са предпочитани в моята сфера, са типични за повечето софтуерни специалисти. Изискват се познания по математика и/или физика, както и добро боравене с алгоритми и бази данни. Опитът със софтуерна разработка ще положи добра основа за специализиране в конкретен език за разработка и впоследствие в дигитална платформа.

В ролята на мениджър по такива решения уменията са свързани с управление на проекти, мениджмънт, разработка на софтуер, продажби и маркетинг. Освен тях са изключително важни и личностните качества като критично мислене, презентационни умения, мотивация на служители, адаптивност и най-вече постоянно желание за развитие и успех.

Практическата подготовка за мениджъра не е задължителна, но тя помага, тъй като може да улесни и забърза процеса при избирането на най-правилните решения за дадения клиент. Големият ми опит, който имам със Sitecore платформата, ми позволява още при първите срещи в определен проект да си визуализирам цялото решение и процес, за да се реализират по най-добрия начин зададените цели.

Меките умения са изключително важни – да можем да слушаме и извличаме най-полезното от срещите с клиентите, да задаваме правилните въпроси, чрез които да разберем техните нужди. Те помагат и за комуникацията между отделите и различните специалисти при самата реализация на проектите.

Моите предизвикателства

Едно от основните предизвикателства, с които се сблъсквам, е ефективното управление на времето. Планирането е критична част от тази професия. В моя случай още повече, защото управлявам екипи в шест офиса, разпръснати в три държави. Имам повече работа, отколкото време, с което разполагам – проблем, към който подхождам по различни начини: делегирам оперативните задачи, приоритизирам различните дейности и спазвам няколко важни правила. Едно от тях е да не отлагам належащите задачи, особено тези, които отнемат много малко време. Също така се стремя винаги да имам достатъчно време за почивка, тъй като смятам, че тя е от изключително важно значение, за да бъдем продуктивни в работата си.

Друго предизвикателство представляват честите бизнес пътувания. Понякога пътувам по три-четири пъти в месеца в различни краища на света. Винаги се опитвам да пазя баланса между работата и личния живот и когато съм в България, се стремя да прекарвам достатъчно време със семейството си. За момента честите пътувания не ми пречат, защото не съм женен, но когато направя тази стъпка, ще трябва да разредя командировките.

Моето удовлетворение

Работата с клиенти ми носи изключително голямо удовлетворение. Процесът на намиране на най-оптималния технологичен подход, който води до решаването на даден бизнес проблем, е един от най-интересните аспекти на професията. Другото е, че крайният резултат на нашите проекти доста често е ясно видим. Помагаме на големи брандове и компании да изградят аудитории и кампании по целия свят. Да видя как наше решение прави някоя марка успешна или ѝ помага да навлезе на нов пазар ми доставя голямо удоволствие. Лично мен самият процес по продажби и общуването с хората също доста ме удовлетворяват.

Заплащането

Заплащането в технологичния сектор е доста конкурентно в сравнение с други сфери. Още от началото на кариерата си младите специалисти (маркетинг или разработчици) са добре възнаградени за труда си, което пък подпомага добрата среда на работа, тъй като работещите се чувстват удовлетворени. С годините опит естествено нараства и възнаграждението, като индексацията на заплатите е доста по-честа от тази в други браншове.

Моите планове за развитие

От гледна точка на образование в момента работя по докторантура на тема, свързана с изкуствен интелект. Избрах тази област, тъй като изкуственият интелект намира все по-широко приложение във всяка част от нашето ежедневие. Съвсем скоро започвам магистърска програма по "Бизнеса администрация" (MBA), която се надявам да развие и допълни уменията ми за управление на бизнес процеси.

Моите източници на информация

Всяка седмица инвестирам част от времето си в развитие на компетенцията си в дигиталния маркетинг и софтуерните технологии. Източниците на информация, които използвам, са доста специализирани в предоставянето на решения и технологии в сферата на дигиталния маркетинг. Такива са персонални блогове на доказани лидери в индустрията. Често посещавам и различни конференции в Европа и САЩ, където понякога участвам като лектор. Обмяната на опит между специалистите в бранша ни помага да се развиваме, тъй като експертите по дигитални платформи в България не са много поради факта, че те се използват от големи корпорации. Попиването на ноу-хау от страната и чужбина помага много на ежедневната ми работа.
Търсени умения

- познания по дигитален маркетинг
- познания по разработка на софтуер
- познания по управление на проекти
- умения за реализиране на продажби
- умения, свързани с управление на човешки ресурси
- познания в сферата на бизнес развитие и предприемачество
- желание за менторство и коучинг

Share Tweet Share

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly