С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Професия: Консултант по дигитален маркетинг

Повече за професията разказва консултантът по дигитален маркетинг Бисер Вълов
Share Tweet Share
Снимка

"Дигиталната среда се променя с шеметна скорост и адаптацията е ежедневие, което постоянно променя правилата за ефективно поведение в социалните платформи", разказва Бисер Вълов, основател на Beyond ID Studio и Beyond Academy

 Автор: Надежда Чипева

Дигитализацията промени много компании и създаде условия за развитие на нови бизнеси. Тя оказа ключова промяна и върху комуникациите. Дигиталните технологии улесниха общуването между хората и направиха много по-лична връзката между брандове и потребители. Новите средства, чрез които компаниите могат да достигнат до таргет аудиторията си, създадоха нуждата от специалисти с различни умения. Затова спокойно можем да наречем консултанта по дигитален маркетинг нов тип професия.

Ако през 2012 г. глобалните инвестиции в дигитална реклама са били едва 104.5 млрд. долара, тази година прогнозите са да надминат 300 млрд. долара и да пораснат с над 11% през 2020 г. според годишния доклад на компанията Magna. Рекламодателите виждат все по-голям потенциал в дигиталната реклама, а инвестициите им се увеличават заедно с възможностите на интернет платформите. Затова и сред задълженията на специалистите в областта отдавна не е единствено пускането на рекламни публикации в социалните мрежи и банери в сайтовете. Целта им е да създават разнообразно онлайн съдържание, което да стига до точните хора и да допълва цялостната визия на бранда. То може да бъде видео във Facebook, история в Instagram или Snapchat, публикация в блог или снимка на инфлуенсър.

Работата на консултантите по дигитален маркетинг обаче е повече аналитична, отколкото техническа. Те могат да работят както с рекламодатели, така и с рекламни агенции, изготвяйки цялостна стратегия за това къде и как да се представят марките в зависимост от спецификите на бизнеса и потребителите му. Сред задълженията на консултантите по дигитален маркетинг е и оптимизирането на рекламите с цел постигане на по-добри резултати за компаниите. Така фокусът на специалистите е повече върху бизнеса, отколкото върху визията на рекламата.
Визитка

Бисер Вълов се занимава с комуникации вече над 12 години. Започва работа в PR агенцията APRA Porter Novelli веднага след като завършва първи курс "Връзки с обществеността". Три години след постъпването му на работа в компанията му поверяват създаването и управлението на вътрешно дигитално звено. Вълов прекарва общо шест години в агенцията, като по думите му това е мястото, на което е научил най-много за интересите си и работния процес в комуникациите. През 2013 г. създава собствена бутикова агенция Beyond ID Studio.

Компанията предлага услуги единствено в областта на Facebook и Instagram маркетинга, а сред клиентите им са Nivea, Eucerin, Ozone.bg, Jack Daniel’s, baristo, Happy и др. Преди четири години като продължение Вълов създава и собствена обучителната маркетинг програма Beyond Academy. През нея предлага както курсове, насочени към компании и комуникационни агенции, така и консултиране в областта на Facebook и Instagram.

Моята професия

Като професионална реализация това е една от областите с най-голям интерес в България към настоящия момент и дори някои хора често наричат дигиталните маркетолози "новите програмисти", намеквайки, че професията е много желана заради перспективите си и доброто заплащане. Определено бих я препоръчал на всички млади хора, които търсят реализация в комуникационния сегмент и са готови да се адаптират към бързо променящата се среда.

Моето образование и умения

Завършил съм Журналистическия факултет на СУ като бакалавър "Връзки с обществеността" и магистър "Публична комуникация". По времето, когато учех там, дигиталните комуникации бяха в началните стадии на това, което познаваме днес. Избрах тези специалности, защото исках да се развивам в областта на комуникациите и маркетинга, което по-късно прерасна в любов към дигиталния маркетинг и стратегии. Към днешна дата познанието за управление на дигитални канали се преподава в редица чуждестранни университети, като прави първите си крачки и в България – най-вече с магистърски програми. Но за най-важното практическо познание има много малко качествени източници – предимно онлайн общности и специализирани международни блогове и медии. На всички млади хора препоръчвам комуникационно и маркетингово образование, което да се надгради с курсове и практика в областта на дигиталния маркетинг.

Моят път дотук

Професионалният ми път в комуникациите започна малко след записването ми в Софийския университет. Още след първата година започнах работа в една от водещите PR агенции – APRA Porter Novelli. Там изминах пътя от стажант до човек, отговарящ за дигиталните услуги на агенцията. През този период те буквално се формираха – бях от първите маркетингови блогъри в България, имах един от водещите Twitter акаунти, реализирахме едни от първите цялостни кампании в социалните медии и тепърва прохождащия за бизнес цели Facebook. Тази вълна не отмина, а се разрасна до огромни размери. Постепенно загубих интерес към специалните събития и PR професията, концентрирайки се към дигиталния маркетинг. След 6 години в APRA реших да напусна и да създам своя бутикова дигитална агенция – Beyond ID. Две години по-късно се появи и академията ми за дигитален маркетинг на разбираем език – Beyond Academy. През вече над шестте си години работа над тези два проекта нито за миг не съм съжалявал за избраната посока.

Моите задачи и отговорности

В дигиталния маркетинг има различни задачи и отговорности. От една страна, много хора се специализират в създаването на съдържание за социални медии – дизайнери и копирайтъри. През немалка част от годините това е била и моя отговорност. На следващ етап специалистите се насочват и към по-стратегически задачи – създаване и планиране на дигитални кампании, създаване на дигитален бранд език и стилистика, управление на рекламни кампании. Към днешна дата съм оптимизатор на рекламни кампании и консултант по стратегията в социалните медии. Почти всеки ден имам консултантски часове с различни бизнеси, водя обучения или подобрявам рекламни резултати на кампании във Facebook платформата.

Нужните умения и опит

На първо място е грамотността за всички, които искат да създават съдържание. Много неприятно впечатление оставят добрите идеи, които са реализирани с правописни грешки. След това като приоритет идват комуникационните познания и дизайн уменията. Специализираните нива за консултанти и обучители изискват и презентационни умения, маркетинг образование, задълбочени познания по копирайтинг, поне базова подготовка за фотографски принципи на композиция и заснемане.

Моите предизвикателства

Основното предизвикателство е динамиката. Дигиталната среда се променя с шеметна скорост и адаптацията е ежедневие, което постоянно променя правилата за ефективно поведение в социалните платформи. Това е и причината експертните услуги в тази област да са силно търсени и да има много псевдоспециализирани услуги.

Моите удовлетворения

Тази работа е за хора с много енергия и вдъхновение. Изискването филтрира успешните хора в нишата и в резултат ежедневно работя с креативни и вдъхновяващи хора, които не се примиряват с успехите от днешния ден и постоянно търсят нови възможности. Второто голямо преимущество е възможността целият ни екип да е от дигитални номади – нямаме работно време, не сме в офиса с изключение на 1-2 седмични срещи, работим от всяка точка на света. Искам да подчертая и че дигиталният маркетинг е изключителен инструмент за масово влияние, които е незаменим в разгръщането на социални кампании и каузи. Дигиталните маркетолози могат да получат много удовлетворение от работата си, ако помагат за случването на социално значими идеи.

Заплатата

В зависимост от позицията и населеното място стартовите заплати обикновено са около 800 - 1200 лв. като чисто възнаграждение. След това то се покачва до неограничен размер в зависимост от знанията и отговорностите на всеки специалист. Добрите консултанти и оптимизатори често могат да печелят по 5 - 10 хил. лв. месечно. Естествено, най-добрите надхвърлят и тези ограничения.

Моите планове за кариерно развитие

Постоянно се опитвам да надграждам уменията си. По отношение на задачите и ангажиментите ми като консултант и обучител предимно развивам презентационните си умения, поведение пред публика, управление на гласа, физическа подготовка за поддържане на високо ниво на енергията.

Моите източници на информация

Днес не използвам постоянни източници на информация, а предимно разчитам на това, в което съм най-добър – подбирам общности и групи в социалните медии, в които присъствам и от които бързо научавам всички важни новини. В допълнение следя постоянно официалните сайтове и блогове на големите платформи и гледам обучения на други специалисти от България и навън.
Търсени умения

- езикова култура
- работа с Adobe Photoshop и Illustrator
- фотографски принципи и композиция
- маркетингово или комуникационно образование
- презентационни умения
- опит в писането на рекламни текстове и статии
- чувство за хумор
- обща култура и постоянно любопитство

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly