С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Професия: 3D мапинг специалист

За професията разказва Дилян Налбантов от MP-STUDIO
Share Tweet Share
Снимка

 Фотограф: Цветелина Белутова

Професията специалист по 3D мапинг е по правило трудна за описване чрез думи, защото тя изцяло разчита на визуалното. Триизмерният мапинг са светлинните шоута, които се изобразяват най-често върху сгради. България има няколко подобни спектакъла, с които да се похвали - най-често за 9 май, върху сградата на Националната художествена галерия или Народния театър "Иван Вазов". Зад самите шоута също стоят българи - в страната има няколко компании в тази много конкретна ниша.

3D мапингът изисква не само силни технически способности, но и добре развито креативно мислене по посока визуалното, а много често и добри познания по темата на визуализацията, например история. Професията не е силно разпространена и в цяла Европа има сравнително малко (спрямо другите типове събития) светлинни шоута, които включват 3D мапинг. Тя е и перфектен пример за професия, която не може да бъде изучавана изцяло по конвенционален начин - не съществува конкретна специалност в нито един български университет, която да е насочена конкретно към нея. Но от помощ могат да бъдат много софтуерни специалности, както и графичната анимация. Останалата част от нея може да бъде научена по, общо казано, два начина - чрез самообучение в интернет и чрез опит в компания.
Визитка

Дилян Налбантов е специалист по 3D мапинг, или иначе казано, изобразяването на интерактивни светлинни шоута върху сгради. Той работи в MP-STUDIO - компанията, която стои зад редица светлинни атракции върху сгради като Народния театър и Художествената галерия в София, Бранденбургската врата в Берлин и др.

Завършил е семестриално "Информационни технологии" в Пловдивския университет. Преди да започне да се занимава с 3D мапинг, работи в медийната сфера като монтажист и графичен дизайнер.
Моята професия

Работя като специалист по визуални ефекти в MP-STUDIO. Фирмата се занимава с 3D мапинг и изработване на графични елементи, motion графика (движеща се графика), анимация за събития, както и набиращите популярност в момента интерактивни инсталации. От мен се изисква да намирам креативни решения и да изработвам визуални ефекти върху сгради или декори за дадено събитие. По-специфичното при 3D мапинга е, че всички визуализации трябва да бъдат съобразени с архитектурата на съответната сграда. Задачата ми е всеки ефект да създаде илюзия за реално трансформиране на сградата и да има максимално въздействие върху публиката.

Моето образование

Образованието ми е средно и семестриално завършено висше по "Информационни технологии" в Пловдивския университет. След средното ми образование не бях добре ориентиран професионално и тогава този тип професия не беше много популярна. Започнах своето обучение в IT сферата, но след първата година разбрах, че ако искам да се занимавам с компютърна анимация и видеомонтаж, специалността, която бях избрал, няма да ми бъде от полза. Обучението ми премина на заден план и започнах да се развивам професионално.

Моят опит

От малък имам интерес към видеомонтаж и анимация. Направих първите си стъпки в монтажа, когато бях на 12 години. Тогава имах огромен интерес към японската анимация и първите ми видеа бяха така наречените AMV - Anime Music Video. Това са видеа, които представляват клипове на песни, изработени изцяло с кадри от японска анимация. По-късно намерих доста голяма аниме общност в България, която организираше затворени конкурси за този тип видеа. Опитът, който натрупах с участието в тези конкурси, ми помогна да направя проект за олимпиада, организирана от Факултета по математика и информатика на Софийския университет. На тази олимпиада успях да достигна 13-о място и да се класирам като студент в Пловдивския университет.

По време на следването си работех в сферата на медиите, но монтажът на новини не беше това, с което исках да се занимавам. Успях да се преквалифицирам и да стана графичен дизайнер, отново в отдел "Новини". Бях доволен, че се изправям пред нови предизвикателства, но работата в този отдел изисква по-скоро бързина и предварителна подготовка, отколкото креативност. Работейки в отдел за дизайн на една фирма, винаги си ограничен откъм бранда, който представяш, и всеки дизайн трябва да е съобразен с него. Това до голяма степен не позволява да направиш проект, в който да изложиш своите идеи.

След фалита на телевизията, в която работех (ТВ7), останах без работа. Реших, че е време да започна някакъв тип обучение по професията, която съм избрал. Започнах курс по 3D анимация в WWFX в Бояна. Там разбрах, че в киноиндустрията е по-добре да си тясно специализиран само в една сфера (3D моделиране, анимация, осветление), а не да бъдеш човек, който разбира от всичко по малко. Там научих много за това как трябва да организирам работата и проектите си.

След курса излязох на свободния пазар като фрийлансър (специалист на свободна практика). С бивш колега отворихме малко студио за дизайн и реклама. Развитието на фирмата беше трудно, изискваше много повече отговорности и бюрокрация от самата дейност, която искахме да извършваме. Доходите не бяха сигурни, но нямах желание да се връщам на работа в телевизия или което и да било студио в България.

Тогава попаднах на обява за работа от MP-STUDIO. Бях запознат с тяхната дейност, винаги съм имал желанието да се занимавам с 3D Mapping заради ефекта върху публиката и мащаба на проектите. Бях скептичен, но все пак кандидатствах за работа и я получих.

Работата е разнообразна и във всеки проект има различни проблеми за решаване - както от креативна, така и от техническа страна. Работим с различни клиенти и това не ме ограничава до използването на конкретна визия или бранд. Тук мога да представя моите виждания за даден проект и да развия креативните си умения. В MP-STUDIO успях да намеря работа, която изисква от мен точно това, което мога да предложа.

Снимка

[MP-STUDIO] 

Моите задачи и отговорности

Различните като тип проекти изискват различни отговорности. MP-STUDIO не се занимава само с 3D мапинг, но и с изработването на визуални ефекти за корпоративни събития, интерактивни инсталации и др. Тук освен опита ми в сферата на анимацията и монтажа имам възможност да приложа и наученото в университета. Различните интерактивни инсталации и начина на осъществяване на някои събития изискват познания в сферата на програмирането.

Налага ми се да използвам различни езици за програмиране. В много случаи са ми помагали познания по архитектура и изграждане на бази от данни.

В началото на един проект задачите се разпределят спрямо това кой най-добре ще се справи с конкретната задача. Успяваме да се припокриваме с колегите и всеки помага на другия, когато има проблем, който е по-труден за решаване или изисква различен тип умения. Главните ми отговорности са визуални ефекти, 2D/3D анимация и изграждането на интерактивни инсталации.

Моите умения

Според мен в днешно време професиите не изискват определен тип умения или опит. Сферата на визуалните ефекти, както и останалите професии се развиват изключително бързо. Най-важните умения, които трябва да притежаваш, са желание за работа, желание за развитие и гъвкавост. Трябва да успяваш много бързо да се адаптираш към променящата се среда и да отделяш време за придобиване на нови умения, за да бъдеш конкурентен на пазара.

Разбира се, трябва да имаш основна компютърна грамотност и сериозни познания по главните софтуерни пакети, които са наложени като стандарт за индустрията. В зависимост от това дали искате да се специализирате в дадена сфера визуалните умения, върху които трябва да се наблегне, варират в доста широк диапазон.

Моите предизвикателства

Най-голямото предизвикателство е обемът на работа и това да се справиш с нея в определения срок. Едно събитие има определена дата и за да се състои, се изисква огромна организация, техническо обезпечаване, издаване на разрешителни и т.н. Не е възможно по никакъв начин даден срок да бъде удължен. Сроковете трябва да се спазват изключително стриктно. Второто предизвикателство е удовлетворението от работата. Много по-трудно е да задоволим нашите стандарти, отколкото изискванията на даден клиент.

Моето удовлетворение от работата

Най-вече реализацията на събитието, завършеният проект или мапинг. Винаги се старая да следя реакциите и коментарите на хората, присъстващи на събитието. Публиката е много критична, има много чувствителни теми, за които хората са на различно мнение и трябва да се внимава в начина по който се представят. От нас се изисква да имаме определена доза социална отговорност заради голямата публичност на събитията, които организираме.

Заплащането

Нямам ясен поглед върху цената на труда и заплащането в този сектор към момента, но заплащането ми е над средното за страната.

Моите планове за развитие

Кариерното развитие в нашата сфера е по-различно. Тук нямаш стандартната корпоративна стълба, която трябва да изкачиш, както в други фирми или сектори. За хората с по-артистична насоченост това не е нужно. Смятам, че от гледна точка на това, което се има предвид като стандартното кариерно развитие, съм достигнал ниво, което ме удовлетворява. Относно самата работа - винаги има какво ново да се научи. Развитието в тази сфера се изразява в придобиването на нови умения спрямо изискванията на пазара. Личното ми кариерно развитие е тясно свързано с развитието на студиото. Ние сме като едно малко семейство и добрите резултати на фирмата винаги се отразяват положително на всички колеги.

Моите източници на информация

Интернет е най-големият източник на информация в момента. В зависимост от конкретния проект се използват различни източници. Когато се изработва проект за клиент в специфична сфера, се разчита до голяма степен на клиента. Често се правят проекти за откриващи събития. За тях няма откъде да се черпи информация освен от самия клиент, защото преди събитието самият продукт се пази в тайна.

За останалите събития, мапинги и там, където сценарият изисква исторически факти, се прави проучване от наша страна, след което се предоставя на клиента за проверка.

Нямаме конкретни онлайн източници, които посещаваме често, дори много рядко има случай, в който влизаме в един уебсайт два пъти. Когато имаме проблем, почти винаги успяваме да намерим пример чрез търсене онлайн.

За хората, които сега започват своето обучение или имат интерес към тази сфера, но не знаят откъде да започнат, има много безплатни видеоуроци за всеки софтуер, към който са се насочили. Има уроци от най-ниско до по-експертно ниво. Обученията представляват работа по конкретни проекти, което според мен е най-практичният начин за обучение.

Аз лично започнах своето обучение с видеоуроците на сайта Video Co Pilot (videocopilot.net) и винаги следях за нови материали и обучение там. Има и платени курсове и уроци, но те невинаги обхващат конкретната тема, за която се търси информация.
Търсени умения

"Твърди" умения:
- компютърна грамотност
- познания по основните софтуерни пакети, които се изискват в конкретна сфера
- английски език
- бързина на работа
- креативност

"Меки" умения:
- гъвкавост
- работа в екип
- управление на времето

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly