
Ловци на глави
Получавали ли сте обаждане от специалист по подбор на управленски кадри? Така нареченият хедхънтър (букв. "ловец на глави") се занимава с намирането, осъществяването на контакт и привличането на управленски кадри и специалисти с рядко срещани профили.
Работата им е малко детективска и често самите те се свързват с мениджърите, които в момента търсят експерти с конкретен профил или пък изненадват онези, които в момента имат стабилна и перспективна работа. Но както всяко нещо, така и контактът с хедхънтъри има някои тънкости, които, ако познавате добре, можете да извлечете максимална полза от подобен контакт. Ето няколко съвета как да направите това:
Представяне
"Разбрах, че си търсите изпълнителен директор за офиса в България. Имам интересен перспективен професионалист, искате ли да се срещнете с него?", казва хедхънтърът, който се е свързал с вас. Трябва ли да приемете подобна оферта сериозно?
Ако търсите успешен и талантлив, амбициозен и резултатен човек, той най-вероятно в момента има работа, резултатите му са добри и е оценен. Той надали следи обяви и изпраща автобиография. Отдаден е на работата си и е лоялен.
Но хедхънтърът го познава. Знае, че тази възможност, която вие предлагате в момента, би била добро предизвикателство за конкретния професионалист. И че въпреки лоялността си той би бил привлечен от корпоративната култура при вас, от мащаба и бранда на компанията, от финансовите й възможности или интересния продукт. В идеалния случай той познава и двете страни и знае, че ще се напаснат. Или познава едната и според информацията, която има, вижда потенциално съвпадение. И се свързва с вас.
Ако откажете, поемате риска да пропуснете да наемете един качествен професионалист. Ако приемете - може да загубите малко време или да попаднете на много ценен кадър.
Договаряне
Ако приемете да се запознаете с профила на предложения кандидат, е добре да поискате и да договорите условията на посредничество. Обикновено това е еднократна сума, която се заплаща само в случай на наемане на представения профил.
Оценка на профила
Ако знаете добре какво търсите, много бързо ще оцените опита и постиженията на дадения професионалист, описани в автобиографията му. Ако търсенето ви е по-широко и неопределено и не сте сигурни от резюмето дали искате да се видите с него, обсъдете го с хедхънтъра. Разберете причините да ви го представи - може те да са личностни характеристики или препоръки, които не фигурират в автобиографията.
Приемане на среща
Първата среща е чисто опознавателна. За предпочитане е да се направи на неутрален терен - например в кафе или ресторант. Никога не задавайте въпроса защо си търсите нова работа. Най-вероятно този професионалист не си търси работа, а е бил убеден от хедхънтъра, че си струва да отиде на срещата, тъй като компанията ви има нужда от някой с неговите качества. Проверете дали е така. Поговорете за общи теми, за настоящата фирма, за ключови моменти и действия в нея. Опитайте да усетите какво мотивира човека отсреща, как реагира в различни ситуации, дали ще напасне на екипа ви и дали има нужното, за да се справи със задачата на тази роля. Ако ви допадне, може да открехнете завесата и да разкажете за компанията, стратегията й и дългосрочните планове. Покажете атрактивните страни на възможността за работа при вас. Не влизайте в конкретни преговори. Да оставите положително впечатление, дори на професионалист, който няма да наемете, е добър PR за работодателската ви марка и имиджа на компанията.
На следващия етап обсъдете срещата с хедхънтъра. Ако се колебаете, споделете опасенията си. Той търси напасване на двете страни и ако види обективно разминаване, по-скоро ще го посочи, отколкото прикрие, тъй като, ако наемането е краткотрайно и неуспешно, това ще е в ущърб на неговата репутация. Репутацията за спазване на конфиденциалност и успешни назначения е много важна за кариерата на хедхънтъра.
Втора среща
"Кандидатът" се е заинтригувал, клиентът се е впечатлил - дотук добре, време е за втора среща. Сега е моментът за трудните и провокативни въпроси. Имате неясноти по автобиографията - попитайте за тях. Защо се е разделил с предишните работодатели? Как би реагирал настоящият му работодател на напускането му? Какво очаква като кариерни перспективи следващите няколко години? Какъв е настоящият му финансов пакет и придобивки? Може да поканите на срещата и друг колега, свързан с позицията, за да сверите впечатленията си. Поискайте контакти за препоръки. Може да ги провери хедхънтърът, за да запазите компанията си анонимна. Ако по процедура правите център за оценка (асесмънт център) за тази позиция, поканете го да се включи.
Тъй като позицията е на високо ниво, вероятно ще организирате още срещи с финалните кандидати, преди да вземете окончателно решение.
Неустоима оферта
Когато правите оферта на кандидат, тя трябва да е достатъчно атрактивна. Но пък не искате да си надвишавате бюджета, нали? Посъветвайте се с хедхънтъра дали предложението, което искате да направите, би се приело. Дали може да се компенсират настоящи придобивки със заплата? По-висока основна заплата или по-високи годишни бонуси? Повече дни отпуска или допълнително здравно осигуряване на цялото семейство ще е по-високо оценено от този професионалист? Ще бие ли вашето предложение една контраоферта от настоящия работодател?
Заключителна фаза
Каквото и решение да вземете относно кандидата, запазете добрия тон и позитивни впечатление с него и с хедхънтъра. Възможно е пътищата ви да се пресекат отново при други обстоятелства.
За да получавате HR бюлетинa на "Кариери" с новини и тенденции в областта на човешките ресурси, влезте в сайта или се регистрирайте. |